ورزشی

منصور پوحیدری؛ آبی‌تر از هر آبی

به گزارش اخبار ورزشی؛ بسیاری از مورخان ورزش به اهمیت منصور پورحیدری در باشگاه استقلال اشاره کرده اند. این تیم دنبال انقلاب با تغییر نام به استقلال به فعالیت خود ادامه می دهد. عنایت آتشی، اولین کارگردان تاریخ باشگاه استقلال پس از انقلاب با تایید تلاش پورحیدری برای زنده نگه داشتن استقلال، درباره آشنایی خود با او گفت: من منصور را از سال 44 می شناسم. ما اکثر اوقات خارج از خانه و کنار هم هستیم. او مردی متدین و با اخلاق بود. در یک خانواده متمدن شکل گرفته است. او هرگز از نام و لباس خود سوء استفاده نکرد. منصور هرگز به کسی بدهکار نبود. زمانی بود که استقلال باید به مسابقه اعزام می شد اما لباس نداشت و حضور منصور پورحیدری و البته ناصر حجازی باعث شد این تیم با اعتبار او به کار خود ادامه دهد.

بازیکنان زیادی در این سال ها در استقلال بوده اند. آمده اند و رفته اند اما یکی از قدیمی ترین های زیر نظر پورحیدری جواد زرینچه است. زرینچه که سال ها به عنوان کاپیتان تیم منصور پورحیدری وارد زمین شده بود، درباره او گفت: منصورخان یک آقا بود. مردی مهربان و دوست داشتنی. اگر استقلال زنده ماند به خاطر منصورخان بود. استقلال مدیون اوست.

پورحیدری

بهروز پرورش خواه در این باره گفت: روح منصورخان شاد. روحش شاد. امیدوارم حاضر باشه امیدوارم هنوز هست.

یدالله اکبری، هافبک سابق آبی پوشان که زیر نظر منصور پورحیدری تیم را همراهی می کرد. نیمه نهایی جام باشگاه ها آسیا رسید در مورد او می گوید: او پدر او از نظر روحی مستقل است و شدیداً به حفظ اخلاق معتقد است. نعمت بزرگ و خاطرات عالی

محمد نوازی، هافبک استقلال در تمرین پورحیدری درباره او گفت: خدا رحمت کند منصورخان را که مرد بزرگی است. ممکن است بین بازیکنان تنش وجود داشته باشد اما او حرف خود را منتقل می کند. به قول خودش واقعا پدر استقلال بود. این یک اسطوره بزرگ برای باشگاه است. از زمانی که او آبی ها را در این باشگاه ترک کرد مشکلات بوجود آمد.

نوازی که از شاگردان ناصر حجازی و منصور پورحیدری است، گفت: هر دو نفر هنگام ورود به باشگاه ها و ورزشگاه ها همه آنها را مثال می زنند و از آنها بزرگتر هستند. این دو عالی بوده و همچنان عالی هستند.

نوازی درباره ماندگارترین خاطره پورحیدری در ذهنش گفت: بازی های زیادی بود که باعث پرخاشگری و تنش می شد اما منصورخان همه را به آرامش دعوت کرد. در اصلی تنش هایی نیز بر سر الاتحاد به وجود آمد، اما منصورخان آن را حل کرد.

منصور پورحیدری.jpg ۲

منصور پورحیدری آخرین بار در سال 82 سرمربی استقلال بود و از آن زمان تاکنون سمت سرمربیگری و چندین سمت مشاوره در استقلال را برعهده داشته است. اما شهرت اخلاقی او به دیگرانی که مستقیماً با او کار نمی کردند و نه شاگردانش سرایت کرده است.

احمد جمشیدیان، هافبک سابق آبی ها درباره این اسطوره فوتبال ایران گفت: فوتبال ایران قدمت آن به اندازه فوتبال آسیاست. بازیکنان و مربیان بزرگ همیشه در فوتبال ما ماندند، بیش از تعداد انگشتان هر دو دست، اما اسطوره هایی بدون رنگ و تعصب در تاریخ وجود دارد. فوتبال ثروتمندان ایران جاودانه شده اند.

جمشیدیان افزود: منصورخان پورحیدی یکی از پرجمعیت ترین و تاثیرگذارترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است که سابقه حضور در مسابقات مختلف قهرمانی ایران و آسیا به عنوان مربی و سرمربی ناب در استقلال تهران و … تیم ملی به نظر می رسد. مردی خوش اخلاق که عاشق رنگ های آبی و قرمز و همچنین شخصیت و آداب معاشرت او محترم است. روحش شاد و همیشه عمیق قلب بادوام.

آمین منوچهری او در فصل 91-92 به استقلال پیوست و مستقیماً زیر نظر منصور پورحیدری بازی نکرد، اما با توجه به اینکه از کودکی هوادار استقلال بوده است، این اسطوره را تمجید کرد و گفت: منصورخان استقلال واقعی است. کسی که استقلالی است باید افتخار کند.

اگر از همه شاگردان پورحیدری درباره او و مهربانی‌اش بپرسیم، شاید به این دلیل است که شاگردان زیادی تربیت شده‌اند و صبر او ساعت‌ها طول کشید، اما همه شاگردان و نزدیکانش به آن پایبند هستند. عشق او تیم محبوبش بود و فداکاری که کرد تا استقلال یکی از دو تیم بزرگ شود سرمایه، پایتخت روی پای خود بمانید. نعمت بزرگ و خاطرات عالی

انتهای پیام/5

دکمه بازگشت به بالا