اقتصادی

میانجیگری روسیه بین اسرائیل و ایران برای تبادل گروگان

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از برخی منابع عربی، مدعی میانجیگری روسیه بین اسرائیل و ایران برای تبادل گروگان ها بین دو طرف شده است.

به نقل از وبگاه “سندیکای خبری یهود” (JNS) برخی منابع مدعی شده اند که مسکو میانجیگری برای تبادل اسرای اسرائیل و ایران را بر عهده گرفته است.

بر اساس گزارش شبکه کان نیوز اسرائیل، این مذاکرات با میانجیگری روسیه برای آزادی “الیزابت تسورکوف” با یک مامور اطلاعاتی دستگیر شده ایران توسط موساد، انجام می شود

بنابر مدعای اسرائیل، شبه نظامیان شیعه کتائب حزب الله عراق که مورد حمایت ایران هستند، تسورکوف را در عراق گروگان گرفته اند.

در گزارش کان نیوز آمده است که منابعی در این گروه شبه نظامی عراقی به روزنامه بین المللی عرب زبان الشرق الاوسط گفته اند که مذاکرات برای آزادی او در حال انجام است.

در اواخر ماه ژوئن منابع اسرائیلی مدعی شدند که آژانس اطلاعاتی موساد اسرائیل، رئیس ایرانی یک گروه ضربت را که قصد کشتن اسرائیلی‌ها را در قبرس داشتند، دستگیر کرده است.

بنا بر مدعای طرف اسرائیلی،این عملیات در خاک ایران انجام شده و منجر به ربوده شدن “یوسف شهبازی عباسعلی لو” و خنثی شدن نقشه شده است.

طرف ایرانی ادعای منابع اسرائیلی را رد کرده است.

پس از دستگیری عباسعلی لو، مذاکرات با میانجیگری روسیه بین اسرائیل و ایران برای آزادی او در ازای تسورکوف آغاز شده است.

تسورکوف، 36 ساله، دانشجوی دکترای دانشگاه پرینستون و عضو غیر مقیم اندیشکده استراتژی و سیاست در واشنگتن، به مدت 4 ماه ناپدید شده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: “الیزابت تسورکوف هنوز زنده است و ما عراق را مسئول امنیت و سلامت او می دانیم.”

الیزابت تسورکوف شهروند اسرائیلی- روسی ناپدید شده در عراق

میانجیگری روسیه بین اسرائیل و ایران برای تبادل گروگان

در ادامه این بیانیه آمده است: “این موضوع توسط طرف های مربوطه در اسرائیل به دلیل نگرانی از امنیت الیزابت تسورکوف در حال رسیدگی است.”

تسورکوف که یک شهروند با تابعیت دوگانه روسی- اسرائیلی است با استفاده از پاسپورت روسی خود برای انجام تحقیقات در مقطع دکترا در عراق بوده است.

در آخر هفته گذشته، رسانه های عربی آنچه را که ادعا کردند آخرین فیلم تسورکوف قبل از ناپدید شدن اوست، منتشر کردند.

کتائب حزب الله یا گردان های حزب الله، یک گروه شبه نظامی شیعه تحت حمایت ایران است که در عراق و سوریه فعالیت می کند.

این گروه به عنوان بخشی از نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به “حشد الشعبی”، حملات بی شماری را علیه نیروهای ایالات متحده و ائتلاف در عراق انجام داده است که باعث شد واشنگتن در سال 2009 آن را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کند.

ایالات متحده آمریکا طی سال های گذشته بارها مواضع این گروه شبه نظامی را در عراق هدف حمله قرار داده است. این حملات به بهانه پاسخ به حملات این گروه شبه نظامی به مواضع و پایگاه های نیروهای آمریکایی در عراق انجام شده است.

گفتنی است صدها هزار شهروند یهودی روسیه طی سال های پس از فروپاشی شوروی سابق و در 3 دهه گذشته به اسرائیل مهاجرت کرده اند.

اسرائیل و روسیه پیش از آغاز جنگ اوکراین روابط نزدیکی داشتند اما پس از جنگ اوکراین روابط دو طرف با چالش ها و تنش هایی همراه بوده است. روسیه در تیرماه سال گذشته فعالیت آژانس یهود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

اسرائیل در این جنگ با وجودی که کمک های نظامی به اوکراین ارایه نکرده اما به لحاظ سیاسی و نیز از منظر کمک های غیرنظامی از موضع اوکراین حمایت کرده است و همین مساله خشم روسیه را برانگیخته است.

میانجیگری روسیه بین اسرائیل و ایران برای تبادل گروگان

از سوی دیگر تسلیم پایگاه های روسیه در سوریه به ایران پس از جنگ اوکراین یکی از موارد نگرانی طرف اسرائیلی بوده است.

دولت اسرائیل در پاسخ به انتقادهای کشورهای غربی حامی اوکراین درباره عدم ارایه کمک های نظامی تل آویو به اوکراین گفته به دلیل نگرانی از مهندسی معکوس تسلیحات ارایه شده به اوکراین از طرف ایران، به اوکراین کمک نظامی ارایه نخواهد کرد.

310310

دکمه بازگشت به بالا