ورزشی

ناتو از خط قرمز روسیه رد شد

ناتو از خط قرمز روسیه رد شد

دبیر کل ناتو برای نخستین بار مدعی شد که حمله اوکراین به اهدافی در داخل خاک روسیه آن هم با استفاده از تسلیحات غربی مشروع و بلامانع است.

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو می‌گوید، کی‌یف حق دارد اهداف نظامی روسیه را در خارج از خاک اوکراین هدف قرار بگیرد.

این اظهارنظر دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی تازگی دارد و به منزله مجوز دادن به اوکراین برای هدف قرار دادن خاک روسیه با تسلیحات غربی است.

این در حالی است که استولتنبرگ اوایل هفته جاری میلادی به این واقعیت اذعان کرد که استفاده از تسلیحات غربی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه، از نکات مورد اختلاف میان اعضای ناتو است.

با این همه، او به «رادیو اروپای آزاد» گفته است: این جنگ، تهاجمی از جانب روسیه علیه خاک اوکراین تلقی می‌شود و کی‌‎یف مطابق با قانون بین‌الملل حق دفاع از خود را دارد.

ادعای دبیر کل ناتو در حالی مطرح می‌شود که مسکو پیشتر هشدار داده بود که حمله به خاک روسیه با استفاده از تجهیزات غربی را به منزله اعلام جنگ ناتو علیه خود تلقی خواهد کرد.

همزمان، خبر‌ها حاکی از آن است که نخستین جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ ماه ژوئن امسال تحویل ارتش اوکراین خواهد شد.

از سوی دیگر، در پی عدم پیشرفت لایحه بودجه حمایتی آمریکا در کنگره و همچنین تاخیر‌های پیش‌آمده در صنایع دفاعی اروپا، غرب تصمیم گرفته با تهیه مهمات از کشوری خارج از اتحادیه اروپا به اوکراین کمک کند.

دکمه بازگشت به بالا