اقتصادی

ناتو 700 نیرو به بالکان غربی اعزام می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، به دنبال تشدید تنش در کوزوو، دبیرکل ناتو که به نروژ سفر کرده از اعزام نیروی بیشتر به این منطقه خبر داد.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره» «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز سه شنبه پس از گفت‌وگو با «یوناس گار استور» نخست وزیر نروژ در شهر «اسلو» به خبرنگاران گفت:«تصمیم گرفتیم ۷۰۰ نیروی دیگر از نیروهای ذخیره را در بالکان غربی مستقر کنیم.»

 آخرین دور تنش‌ها در روزهای گذشته پس از اعتراض صرب‌های مقیم کوزوو  به حضور مقامات آلبانیایی‌تبار رخ داد. هنگامی که معترضان صرب سعی کردند جلوی آنها را بگیرند، پلیس کوزوو برای متفرق کردن جمعیت گاز اشک آور پرتاب کرد. در پاسخ، صربستان نیز ارتش خود را در بالاترین حالت آماده باش قرار داد و نیروهای بیشتری را به مرز با کوزوو فرستاد. صرب‌ها روز دوشنبه بار دیگر تظاهرات کردند و اصرار داشتند که مقامات آلبانیایی‌تبار و پلیس کوزوو باید شمال  این منطقه را ترک کنند.

 

کوزوو دارای جمعیت صرب قابل توجهی به ویژه در شمال، نزدیک مرز با صربستان است. اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه، کوزوو را پس از اعلام استقلال از صربستان در سال ۲۰۰۸ به عنوان کشور جداگانه به رسمیت شناختند. با این حال، صربستان همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

منطقه کوزوو که اکثریت ساکنان آن آلبانی‌تبار هستند، بعد از جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ با دولت صربستان، اعلام استقلال کرد، اما بلگراد فقط اجازه خودمختاری به آنها داد. حدود ۵۰ هزار صرب در شمال کوزوو زندگی می‌کنند که حکومت مستقر در «پریستینا» یا وضعیت خودمختاری این منطقه را قبول ندارند.

دبیر کل ناتو گفت که  این ائتلاف همچنین یک گردان از نیروهای ذخیره را در آمادگی بالا قرار خواهد داد تا در صورت نیاز آنها نیز مستقر شوند. یک گردان معمولاً بین ۳۰۰ تا حدود ۱۰۰۰ نیرو دارد.

دریاسالار «استوارت مونش» فرمانده نیروهای ناتو در «ناپل» نیز گفت که این «اقدامی محتاطانه» است.

اوضاع در شمال کوزوو در روز سه شنبه نیز متشنج بود. در عرصه دیپلماتیک نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سران کوزوو و صربستان خواسته تا فورا تنش‌ها را کاهش دهند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه  نیز روز دوشنبه  گفت که تنش بین کوزوو و صربستان ممکن است منجر به «انفجاری عظیم» در مرکز اروپا شود. لاوروف در جریان سفر خود به کنیا به خبرنگاران با انتقاد از رویکرد غرب گفت: «یک انفجار بزرگ ممکن است در مرکز اروپا اتفاق بیفتد. وضعیت نگران کننده است» (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا