ورزشی

نامه AFC به فیفا علیه ایران و ۵کشور؛ کرونا و جنگ دارند، VAR ندارند

طبق گزارش ها شفافاکنون ، دو ماه مانده به آغاز مسابقات مقدماتی جام جهانی در آسیا ، کنفدراسیون آسیا این موضوع را بهانه کرده و نامه جدیدی را به فیفا ارسال کرده است.

مقامات فدراسیون فوتبال ایران که در دور قبلی به دادگاه عالی ورزش مراجعه کرده بودند و نتیجه ای نگرفتند ، متأسفانه برای رفع این کمبود بزرگ میزبان ملی و باشگاه های بزرگ اقدام اجرایی نکردند و در صورت تکرار تصمیمی خلاف فوتبال ملی ما در سازمان فوتبال آسیا ، همه تقصیرها به گردن مدیران قبلی فدراسیون و لابی سنگین اعراب در گروه خواهد افتاد.

نامه AFC به فیفا علیه ایران و 5 کشور ؛  آنها تاج و جنگ دارند ، هیچ VAR ندارند

بدون شک ، مهدی تاج ، محمدرضا ساکت ، محمود اسلامیان و مدیران ارشد سابق فدراسیون نیز در فقر این مرکز جهانی روز فوتبال درگیر هستند ، اما در ماه پنجم مسئولیت های خادم ، این پرونده می تواند به عنوان یک نیاز ملی در مقامات بالاتر مطرح شود امروز آن را توسط افراد بد تیم ملی ایران منتقل نکنید.

البته کنفدراسیون فوتبال آسیا ماه هاست که تلاش می کند تا فیفا را متقاعد کند تا فینال جام جهانی را برگزار کند و حتی دستکاری تیم های آسیایی نیز به دلیل کنار گذاشته شدن عربستان و امارات است. و در یک گروه قرار ندارند.

اولین دادگاه شیوع سویه های جدید تاج
دلایل AFC برای جستجوی شکاف بین عربستان و امارات زیاد است. شیخ سلمان بحرینی ، در اولین دور مکاتبه با فیفا ، ویروس کرونا را مقصر اصرار آنها در تغییر نحوه برگزاری بازی ها دانست. AFC معتقد است که بیماری همه گیر ویروس کرونا در آسیا هنوز کامل نشده است و در بسیاری از کشورها حتی موج جدیدی از ویروس وجود دارد و برگزاری مسابقات در این کشورها خطر بالایی دارد. این ادعا دور از واقعیت نیست ، اما فیفا بلافاصله آن را رد کرد و اعلام کرد که مسابقات مقدماتی جام جهانی در ماه سپتامبر برگزار می شود و تا آن زمان ، با شروع واکسیناسیون ، کشور از نظر تاجگذاری و تیم ها در صورت پیروی بهتر پروتکل های بهداشتی ، با مشکلی روبرو نخواهید شد.

دلیل دوم؛ جنگ های سیاسی و نظامی در کشورها

کنفدراسیون فوتبال قاره پس از اولین موج فشار به فیفا تسلیم نشد و مدتی بعد مکاتبات خود را با فیفا از سر گرفت.

این بار اعلام شد که برخی از کشورهایی که به مراحل نهایی صعود به جام جهانی رسیده اند در جنگ هستند و به همین دلیل سفر تیم های دیگر به این کشورها خطرناک است. این بار ، فیفا درخواست AFC را رد کرد و اعلام کرد که بازی عراق و سوریه که دارای چنین شرایطی است ، در زمین بی طرف برگزار می شود و لبنان را شرایط خاصی نمی داند.

تلاش سوم؛ این بار ویژگی VAR
این بار ، طبق گفته طرفداران AFC ، این سیستم کمک به داور ویدیویی را هدف قرار داده است و مطابق با مکاتبات اخیر با فیفا ، اعلام کرده است که 6 کشور از 12 کشور در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی واجد شرایط VAR نیستند و مسابقه باید با VAR برگزار شود.

نامه AFC به فیفا علیه ایران و 5 کشور ؛  آنها تاج و جنگ دارند ، هیچ VAR ندارند

این بار فدراسیون ما نیز درگیر شد. ایران ، سوریه ، لبنان ، عراق ، ویتنام و احتمالاً عمان شش کشوری هستند که VAR ندارند. کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از ایران و پنج کشور دیگر به عنوان کشورهای فیفا بدون سیستم داوری ویدیویی نام برد و ادعا کرد این کشورها صلاحیت حضور در جام جهانی را ندارند.

همان دلایلی که قبلا توسط نگرانی تابناک بیان شده بود و با سکوت مدیران ارشد فدرال همراه بود.

در بخشی دیگر از نامه خود به فیفا ، کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین اظهار داشت که به دلیل مدت زمان کمی که تا بازی ها باقی مانده ، هر شش کشور قادر به تجهیز ورزشگاه های خود به VAR ها نخواهند بود. این بار مسئولان AFC امیدوارند فیفا با برنامه های آنها موافقت کند و بازی به صورت متمرکز برگزار شود.

خوشبختانه ، AFC به تحریم های ایالات متحده علیه ایران و عدم توانایی آن در انجام تبلیغات و ارسال سیگنال از داخل ایران به دلیل رد شرکت های درگیر در قرارداد خود اشاره ای نکرد.

در کدام کشور بازی با توافق فیفا برگزار می شود؟

برنامه AFC این است که ، در صورت تأیید فیفا ، بازی ها همزمان با قبل برگزار می شوند ، اما به طور متمرکز!

امارات متحده عربی کاندیدای میزبانی گروه اول و عربستان سعودی کاندیدای میزبانی گروه دوم است. به این ترتیب ، همه تیم ها در ماه های سپتامبر ، اکتبر ، نوامبر ، فوریه و آوریل سال آینده به امارات و عربستان سعودی سفر می کنند و بازی های خود را در تاریخ اعلام شده (دو مسابقه در هر فصل) انجام می دهند و برمی گردند.

در همین حال ، استرالیا ، ژاپن و کره به AFC پیشنهاد داده اند که در صورت بروز چنین اتفاقی ، با توجه به حضور امارات و عربستان در مقدماتی جام جهانی ، این مسابقه در قطر برگزار خواهد شد ، زیرا آنها به این موضوع علاقه مند هستند. اما قطر میزبان جام جهانی از این سازمان بهره ای نبرده و کشوری بی طرف برای هر 12 تیم محسوب می شود.

شایعات عجیب درباره اختلاف بین میزبان ها بین عربستان و امارات

البته شایعاتی مبنی بر بازی ایران در عربستان و بازی عربستان در امارات وجود دارد که این باعث نقض حق ایران برای بازی در کشورهای دشمن نمی شود ، زیرا تیم های سعودی همچنان از بازی در استادیوم های ایران منع شده اند. به دلایل خیالی و سیاسی.

نیروهای آسیای شرقی از سرکوب نیروهای ملی ایران جلوگیری می کنند؟

از دیگر معایب این سیستم سفرهای طولانی و پرشمار تیم های شرق آسیا به منطقه خاورمیانه است که باعث خستگی آنها در هنگام مسابقات می شود ، خصوصاً که این پروازها باید 5 بار تکرار شود!

یک بازی رفت و برگشت یا یک سفر خسته کننده برای رسیدن به یک نقطه همان مشکلی است که AFC اکنون باید حل کند و این بار فقط به نفع ایران نیست و شیخ سلمان باید با تیم های رقیب شرق آسیا سر و کار داشته باشد. چرا ژاپن ، استرالیا ، چین و ویتنام به آسیای غربی آمدند تا مقابل عربستان بازی کنند و اجازه ندهند تیم ملی عربستان به خاور دور برود؟

نامه AFC به فیفا علیه ایران و 5 کشور ؛  آنها تاج و جنگ دارند ، هیچ VAR ندارند

10 روز برای تصمیم نهایی فیفا با اجازه فیفا

سرانجام ، مشخص نیست که این بازی رفت و برگشت انجام می شود یا اینکه فیفا با درخواست AFC موافقت می کند و رقابت متمرکز خواهد شد. طی 10 روز آینده ، گفتگوهایی بین کنفدراسیون فوتبال آسیا و 12 تیم راه یافته به مقدماتی جام جهانی انجام می شود و نتایج نهایی اعلام می شود.

البته ، در شرایط فعلی ، حتی اگر این بازی به طور مکرر انجام شود ، وضعیت میزبانی ایران نامشخص است. کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از دلایل محدودیت ها ، مقررات گمرکی ، عدم همکاری با شرکای تجاری خود با سیستم کمک به داوران رادیو و فیلم و امتناع از میزبانی تیم ملی ما استفاده کرده است. آنها حتی در آخرین نامه خود به فدراسیون اظهار داشتند که حق دارند در حمایت از شرکای تجاری کنفدراسیون بازیهای ایران را به میزبانی کشور دیگری برگزار کنند.

نویسنده: صادق لودریچه

دکمه بازگشت به بالا