ورزشی

نظام پژوهش و نوآوری وزارت نیرو بازنگری می‌شود

معاون وزیر نیرو در نشست با شرکت‌های دانش‌بنیان خوزستانی خبر داد:

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو گفت: در حال بازنگری در نظام پژوهش و نوآوری وزارت نیرو هستیم؛ جایگاه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص می‌شود، زیست بوم چیده می‌شود و بقیه کار آسان‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از پارک علم و فناوری خوزستان، مریم کارگرنجفی در نشست با شرکت‌های دانش بنیان و فناوران پارک علم و فناوری خوزستان که امروز (۷ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه وزارت نیرو بر اساس رصدی که انجام شده در یک سال و نیم تا دو سال گذشته، جهش بسیار خوبی در تولید آب و برق و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های آب و برق در خوزستان داشتیم و حرکت و سرعتی که پروژه‌های آب و برق خوزستان داشتند، بی‌سابقه بود. مقام معظم رهبری نیز اشاره‌ای به چند پروژه کلیدی داشتند که یکی از آن‌ها طرح آبرسانی غدیر بود. امروز نیز در استان خوزستان افتتاحیه حداقل ۳۰ پروژه را در حوزه آب و برق داشتیم.

وی افزود: در یک سال و نیم تا دو سال گذشته در حوزه آب و برق، جهادی کار شد. استان خوزستان، استان خاصی در حوزه وزارت نیرو است. در همه استان‌ها تقریبا شرکت‌های آب منطقه‌ای کوکی داریم، اما در خوزستان، به دلیل شرایط خاص و منابع انرژی خاص مانند نیروگاه‌های برق‌آبی، سازمان آب و برق خوزستان یکی از کلیدی‌ترین سازمان‌ها است و مدیران این استان توسط وزرا تعیین می‌شوند.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو گفت: رسالت اصلی در وزارت نیرو، در حوزه آب و برق است و تولید منابع، توزیع آب و تولید برق و منابع انرژی را دنبال می‌کنیم و از مراحل تولید تا توزیع و انتقال منابع، در تک تک این بخش‌ها جای علم و فناوری و نوآوری وجود دارد. وی افزود: مقام معظم رهبری در خصوص بالا بودن شدت انرژی و مصرف آب اشاره داشتند. آنچه که مربوط به ما است تولید و توزیع است، اما در خصوص مصرف، بخش زیادی از دست ما خارج است. در وزارت نیرو آب را با هزینه‌های فوق‌العاده بالا به دست کشاورز می‌رسانیم و تقریبا بیش از ۹۲ درصد مصرف آب، در کشاورزی است، اما اینکه یک کشاورز چگونه از آب استفاده می‌کند، در حوزه اختیار ما نیست.

کارگر نجفی افزود: برق را به سختی و با هزینه‌های بسیار بالا تولید و به دست مصرف‌کنندگان خانگی و صنعتی می‌رسانیم، اما در صنایع چقدر مدیریت مصرف انجام می‌شود؟ شهرداری‌ها چقدر رعایت می‌کنند؟ بخش زیادی از این‌ها در حوزه اختیار ما نیست، اما متوجه ما است و خسارتی که در عدم رعایت الگوی مصرف و بهینه سازی به وجود می‌آید، متوجه ما است؛ ما باید مرتبا تولید کنیم و به دست مردم برسانیم. معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو با اشاره به اهمیت رعایت الگوی مصرف، گفت: نقش نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری در زمینه رعایت الگوی مصرف بسیار مهم است و انجام آن به آموزش و اطلاع‌رسانی نیاز دارد.

وی ادامه داد: وظیفه ما در وزارتخانه‌ها، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی است که موانع را رفع کنیم و در نهایت نظارت کنیم. اگر این چند کار را انجام دهیم کار شما نخبگان راحت‌تر می‌شود. دانش‌بنیان‌ها مغز متفکر دارند، فکر می‌کنند و ایده دارند. در وزارتخانه نیرو در حال بازنگری در نظام پژوهش و نوآوری هستیم؛ در این نظام، جایگاه ما در دولت باید مشخص شود، جایگاه پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مشخص می‌شود، زیست بوم چیده می‌شود و بقیه کار آسان‌تر می‌شود. این بحث، برنامه یک تا دو ماه ابتدای امسال است.

کارگرنجفی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دولتی و غیردولتی یادآور شد: هنوز خیلی از جا‌ها ممکن است در شرکت‌های خدمت‌رسان نگاه علمی وجود نداشته باشد. در حوزه دانش‌بنیان‌ها نیز مطالبه مقام معظم رهبری در سال گذشته دو برابر کردن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بود، اما این موضوع محقق نشد و علت آن، همین قوانین و مقررات است.

 رئیس پارک علم و فناوری خوزستان نیز در این جلسه گفت: خوزستان علاوه بر ظرفیت‌هایی که در حوزه صنعت، انرژی و سایر حوزه‌ها دارد، جزو استان‌های برتر کشور در دارا بودن نیروی انسانی توانمند است.

محمد راضی جلالی بیان کرد: پارک علم و فناوری خوزستان از سال ۱۳۸۸ کار خود را شروع کرده و دراین مدت ۱۴ سال فعالیتی که داشته توانسته توسعه خوبی را به ویژه در زمینه نیروی انسانی و شرکت‌های فناور و دانش بنیان داشته باشد.

وی ادامه داد: خوزستان علاوه بر اینکه منبع انرژی هست به لحاظ ظرفیت فکری و توانمندی‌های علمی و به عبارتی سرمایه انسانی ثابت کرده جزو استان‌های برتر در کشور است.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: پارک علم و فناوری خوزستان علی رغم مشکلات زیادی که در حوزه زیرساختی دارد، اما بیش از ۴۰۰ شرکت را توانسته در دل خود جای دهد.

وی افزود: با راهبرد‌هایی که صورت گرفته بخشی از این مشکلات حل شده و بخش دیگری از آن هم برنامه ریزی شده در دراز مدت حل خواهد شد، اما این موانع باعث نشده شرکت‌های فناور و دانش بنیان فعالیت خود را متوقف کنند.

راضی جلالی بیان کرد: ارتباط خوبی با مجموعه وزارت نیرو در خوزستان داریم، اما نیاز به تقویت و حمایت بیشتر دارد. تقویت این ارتباط بین شرکت‌های فناور و دانش بنیان و مجموعه وزارت نیرو می‌تواند هزینه‌ها در این حوزه را در استان کاهش، بهره وری را افزایش و در ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا