اقتصادی

نمایشگاه ریشه‌ها با مروری بر آثار مصطفی شعرباف افتتاح شد

اخبار ورزشی/اصفهان «مصطفی شعرباف ریشۀ هنری و ریشۀ هویتی شهر اصفهان است. او با خلق آثاری با موضوع دفاع مقدس، یاد و نام شهدا را زنده نگه‌داشته است.»

این‌ بخشی از جملاتی است که مجتبی مجلسی، مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان بعداز ظهر یکشنبه (۲ اردیبهشت‌ماه) در آئین افتتاحیه نمایشگاه ریشه‌ها «۵» (آثار مصطفی شعرباف) در عمارت سعدی، واقع در حوزه هنری استان اصفهان بیان کرد. 

او همچنین در این آئین با بیان اینکه پنجمین برنامه از سلسله برنامه‌های ریشه‌ها میزبان آثار استاد مصطفی شعرباف است، گفت: برای نسل ما و بعد از ما فرهنگ، یاد و خاطره شهدا با قلم استاد مصطفی شعرباف در ذهن‌ها ثبت‌شده است.

مجلسی ادامه داد: بضاعت حوزه هنری استان اصفهان برای برگزاری نمایشگاه بیش از این نبوده و آثار ایشان نیز از کمیت و کیفیت خوبی برخوردار است. لازم به ذکر است که در گالری گلستان تعداد زیادی از آثار آب مرکب با موضوع جنگ، در گالری نقطه و بوستان آثار آبرنگ و در گالری‌های تماشا، هنرمند و تجربه نیز آثار آبرنگ و آب مرکب استاد مصطفی شعرباف به نمایش گذاشته‌شده است. 

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان یادآوری کرد: استاد شعرباف برای حفظ و پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس زحمات بسیاری کشیده و یاد و نام شهدا را زنده نگه‌داشته‌اند. در دهه ۶۰ منزل خانواده شهدا پر از قاب‌ها و بوم‌هایی بود که هنرمندان خلق کرده بودند. این سنت بعد از دهه ۶۰ و ۷۰ کمرنگ شده و کمتر شاهد این اتفاق بودیم. تلاش‌های مصطفی شعرباف و شعور و فهم برخی از مسئولین شهری که تصویرگری شهدا را به ایشان سفارش دادند سبب احیای این سنت شده که در خانواده‌ها اتفاق بزرگی است.

نمایشگاه ریشه‌ها با مروری بر آثار مصطفی شعرباف افتتاح شد

در ادامۀ این آئین نیز سردار سید احمد موسوی، از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران چنین اظهار کرد: در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان، توفیقی بود که برای اولین بار با آشنایی کوچکی که از مصطفی شعرباف داشته و آثار ایشان دیدیم ایدۀ داشتن عکس از شهدا و فرماندهان دفاع مقدس، خلق و سرآمدی برای کارهای بعدی و این موضوع، برکتی برای ایشان و استان اصفهان شد.

او تأکید کرد: هنر می‌تواند به زبان‌های مختلف جلوه پیداکند، هنرمندان واقعی نیز شهدای ما هستند که از بهترین سال‌های عمر خود گذشتند. 

سپس سرهنگ محمدرضایی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با بیان اینکه الگوی جامع و کامل دفاع مقدس در قالب هنر توسط هنرمندان اصفهانی به نسل‌های بعدی منتقل شد، بیان کرد: بسیاری از این هنرمندان در جوانی دفاع مقدس را رقم‌زده و به قول فرمایش رهبری، یک دفاع هنرمندانه را از خود نشان دادند و پس از آن نیز در نقش یک استاد و هنرمند واقعی، فرهنگ دفاع مقدس را توسط هنر منتقل کردند.

او ادامه داد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، در گام دوم انقلاب بیش‌تر از پیش به این موضوع نیازمندیم و جوان‌های ما می‌توانند دفاع مقدس را با هنرهای مختلف درک کنند. ما هنرهای اصیلی داریم که به کمک آن‌ها می‌توانیم فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ عاشورایی، فرهنگ مقاومت و فرهنگ ایثار را منتقل کنیم. 

در انتهای این مراسم از استاد مصطفی شعرباف تجلیل و سپس گالری‌هایی که میزبان آثار او بودند، افتتاح شد.

نمایشگاه ریشه‌ها با مروری بر آثار مصطفی شعرباف افتتاح شد

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا