اقتصادی

نگاه کشورهای منطقه به پیروزی اسد در انتخابات چیست؟

طبق اخبار اینترنتی ، قاسم محابلی درباره موضع روسیه و احتمال ادامه آن توسط رئیس جمهور سوریه گفت: رژیم اسد تا زمانی که تحت حمایت روسیه باشد ، زنده خواهد ماند. آنها می خواهند رابطه اسد با جهان عرب بهتر شود. اوضاع در سوریه پیچیده است و اسد نمی تواند به راحتی تغییرات زیادی ایجاد کند. زندگی و حکومت وی ​​به حمایت مسکو بستگی دارد و ما نمی توانیم منتظر سیاست خارجی دمشق در مسیری باشیم که اسد از ولادیمیر پوتین و روابطش با روسیه فاصله بگیرد.

این کارشناس درباره مخالفت ترکیه و قطر برای حضور بشار اسد در قدرت و پیامدهای آن بر منطقه گفت: بخشی از سوریه تحت کنترل نیروهای ترکیه و ضد اسد است. منطقه دیگر توسط کردها تحت حمایت ایالات متحده اشغال شده است. بنابراین اوضاع در سوریه پیچیده است و ترکیه و قطر از سنی ها و برخی گروه های مخالف افراطی حمایت می کنند و ایالات متحده نیز از کردهای شرق فرات حمایت می کند. اوضاع سوریه به توافق بین المللی بستگی دارد که احتمالاً بین ترک ها ، آمریکایی ها و روس ها منعقد می شود. قطری ها البته نمی توانند اینقدر تعیین کننده باشند. اما به دلیل پشتیبانی مالی موثر است.

محابلی همچنین در مورد چالش مهمی که بشار اسد در جذب سرمایه گذاری خارجی برای بهبود اوضاع اقتصادی دمشق با آن روبرو است گفت: در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و در بیانیه هفت کشور صنعتی صریحاً گفته شده است که هرگونه کمک برای بازسازی سوریه منوط به حل و فصل سیاسی در داخل سوریه است ، که در حال حاضر چشم انداز روشنی ندارد. مگر اینکه در دیدگاه اسد در روابط وی با خاورمیانه ، ترکیه ، ایالات متحده و … تغییراتی ایجاد شود. در شرایط فعلی برای او دشوار است و بسیار بعید به نظر می رسد که چنین اتفاقی رخ دهد. طبق اعلام سازمان ملل متحد ، سوریه بیش از 300 میلیارد دلار ضرر کرد. دمشق نیاز به بازسازی سوریه دارد. اما متحدان بشار اسد از نظر اقتصادی قادر به جبران این ضررها نیستند. بنابراین ، بازسازی سوریه منوط به تجدید روابط با همه طرفها است.

>>> گفتگوی مفصل را در لینک زیر بخوانید:

بازیگران سوری که زندگی سیاسی بشار به آنها وابسته است چه کسانی هستند؟

310311

دکمه بازگشت به بالا