اقتصادی

نگرانی آبی‌ها از مصرف – اخبار ورزشی

حجم بارش‌ها در کشور کماکان زیر نرمال است. بر اساس آماری که وزارت نیرو ارائه کرده، باوجود بارش‌های خوبی که در دی و بهمن دریافت کردیم، همچنان ۱۰ درصد نسبت به وضعیت نرمال فاصله داریم. حتی میزان بارش سال گذشته نیز تحقق پیدا نکرده و نسبت به آن فاصله داریم همین مساله مسوولان آبی را برای مصرف اسفندماه نگران کرده است.

به‌گزارش اخبار ورزشی، باوجود بارش های امیدوارکننده برف در کشور، در سومین سال متوالی خشک قرار داریم، بارش‌ها زیر نرمال است و بر اساس آمار وزارت نیرو همچنان۱۰ درصد نسبت به وضعیت نرمال فاصله داریم. در شرایط فعلی ورودی سدهای کشور با ۴۳ درصد پرشدگی همراه بوده و مخازن پنج سد مهم تهران وضعیت مطلوبی ندارد.

استان‌های قزوین، اردبیل، قم، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، البرز، سمنان، خراسان رضوی، و تهران، کم بارش‌ترین و در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، یزد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، پربارش‌ترین استان‌ها بوده‌اند، باید توجه داشت که در کشور ۱۳ میلیارد مترمکعب پوشش برفی وجود دارد که میزان ۷۰ درصد آن در قالب تبخیر و نفوذ در سطح زمین از دسترس خارج و فقط ۳۰ درصد به صورت رواناب وارد سدها و مخازن می‌شود.

در حال حاضر تنها ۲۰ درصد کشور پوشش برفی دارد، آنطور که قاسم زاده سخنگوی صنعت آب اعلام کرده عدد متوسط بارش برف بیانگر این است که در آب معادلی که می‌تواند این برف داشته باشد نسبت به سال گذشته همچنان ۲۰ درصد کاهش دارد و نسبت به متوسط ۲۱ سال آماری که از پایگاه داده‌های ماهواره‌ای استخراج می‌شود حدود ۳۲ درصد کاهش داریم، به عبارت دیگر بیش از ۳۰ درصد با کاهش حجم بارش مواجه هستیم.

به گفته وی، این نشان می‌دهد که همچنان باید مراقبت‌ها در بخش مصارف را داشته باشیم، همچنان بدانیم که کشور ما علیرغم اینکه در کلانش یک کشور خشک و نیمه خشک است در خشکسالی‌هایی که اخیراً اتفاق افتاده در شرایط مطلوبی به لحاظ منابع آبی قرار ندارد. متاسفانه آماری که از مصارف وجود دارد ۷۰ تا ۸۰ لیتر برای هر نفر در خانواده را نشان می‌دهد و این حاکی از این است که ما هنوز در خانوار نتوانستیم به عنوان وزارت نیرو فرهنگ سازی درست را انجام دهیم.

سخنگوی صنعت آب معتقد است مصرف به صورت مسئولانه دنبال نمی‌شود و بسیار نگران ایام عید هستیم.   قطعاً در اسفند ماه مصارفمان در بخش شرب بسیار بالا می‌رود، بنابراین از هم اکنون از مردم درخواست داریم که در اسفند ماه در مصارفشان مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

هرچند در این مدت بارش‌هایی خوبی را در کشور شاهد بودیم اما گذر از خشکسالی چند ساله در کشور نیازمند منابع آبی بیشتر است، در شرایط فعلی چاره‌ای جز مدیریت مصرف آب نیست و لازم است که مشترکان به این مهم حساس باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا