هر مدرسه باید یک مهارت سرا باشد/تعیین تکلیف بازماندگان رتبه‌بندی تا پایان اردیبهشت

هر مدرسه باید یک مهارت سرا باشد/تعیین تکلیف بازماندگان رتبه‌بندی تا پایان اردیبهشت

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خطاب به مدیران مدارس گفت: مدرسه را برای تربیت، نجات دهید. یکی از راهبردهای اساسی ما بازگشت به جایگاه سترگ مدرسه به عنوان کانون اصلی تربیت است. راهبرد دوم عدالت است. به کمک شما به دغدغه والدین مبنی بر اینکه «فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم؟» پایان خواهیم داد.

به گزارش اخبار ورزشی، رضامراد صحرایی در نشستی صمیمانه با مدیران مدارس شهر تهران که در آستانه هفته معلم برگزار شد، به مروری بر خاطرات معلمی‌اش ازسال ۱۳۷۰ پرداخت و گفت: مدیران مدارس هستنند که مدیران آینده کشور را تربیت خواهند کرد. درس مدیریت را باید از مدیر مدرسه آموخت.

وی افزود: مدیران مدارس کارهایی می‌کنند که برخی مدیران با همه امکاناتی که در اختیار دارند نمی‌توانند انجام دهند. مدیر مدرسه رکن رکین تربیت است و اگر سندتحول اجرا نشده به این دلیل است که سند را به دست مدیر مدرسه نداده‌ایم، به دست وزیر داده‌ایم.

هرکس می‌خواهد آینده ایران را ببیند باید مدارس را ببیند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدیر مدرسه راهبر تحول است، گفت: در دوره جدید، مدیریت آموزش و پرورش، مدیریت از پنجره مدرسه است. هرکس می‌خواهد آینده ایران را ببیند باید مدارس را ببیند.

صحرایی افزود: با نسلی مواجهیم که آنها را به درستی درک نمی‌کنیم. باید با این نسل آنگونه که هستند روبه رو شویم، نه آنگونه که خودمان می‌خواهیم.

وی با بیان اینکه تربیت معلم باید با نگاه به آینده یپش برود گفت: خانواده، معلم و نظام آموزشی سه ضلع پیشرفت هستند. سندتحول بنیادین منشور خدمت ماست و به سند جدیدی نیاز نداریم. مدرسه، محل اجرای سندتحول بنیادین و مجری آن معلم و مدیر مدرسه هستند. سندتحول فی ذاته مشکلی ندارد، اشکال در بخش اجراست.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که سندتحول بنیادین به ما می‌گوید خانواده، شریک راهبردی ما برای تربیت نسل آینده است. اگر می‌خواهیم آینده خوبی را ترسیم کنیم یک مقدمه اجتناب ناپذیر دارد و آن، نجات مدرسه است. مدرسه نقطه اصلی تربیت است و روز به روز نقشش در جوامع مختلف کمرنگ‌تر می‌شود. اما فناوری های جدید هیچگاه جای مدرسه و معلم را نمی‌گیرند.

صحرایی خطاب به مدیران مدارس گفت: مدرسه را برای تربیت، نجات دهید. یکی از راهبردهای اساسی ما بازگشت به جایگاه سترگ مدرسه به عنوان کانون اصلی تربیت است. راهبرد دوم عدالت است. به کمک شما به دغدغه والدین مبنی بر اینکه «فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم؟» پایان خواهیم داد.

وی ادامه داد هرمدرسه باید یک مهارت سرا باشد. دانش آموزان باید هر سال مهارتی بیاموزند و معلمان باید برای‌ آموزش، خودشان هم ماهر باشند و تحت آموزش قرار بگیرند.

تعیین تکلیف بازماندگان رتبه بندی تا پایان اردیبهشت

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از شما می‌خواهیم اگر عاشق ایران هستید آموزش و پرورش را تنها نگذارید، گفت: رتبه‌بندی مهمترین اقدام تحولی نظام تعلیم و تربیت و ضامن پویایی آن است. اگر نقش مدیر مدرسه به‌عنوان بازیگر فعالی دیده می‌شد امروز وضعیت رتبه بندی این نبود. فرایند ساماندهی و تعیین تکلیف بازمانده ها و معترضین هنوز به سرانجام نرسیده است. به عنوان مثال 35 هزار نفر هنوز رتبه های خود را نمی‌دانند یا برخی فاقد رتبه اند. تا پایان اردیهشت باید تمام این فرایندها به پایان برسند و تعیین تکلیف شوند.

صحرایی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید معاونت اقتصادی داشته باشد و دارایی ها را به درستی مدیریت کند و تاحد امکان پاسخگوی معیشت معلمان باشد.

وی از مدیران مدارس خواست که وزرای مختلف را به کلاس درس فرزندان خود دعوت کنند تا فضای مدارس را از نزدیک ببینند و در جریان امور قرار بگیرند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به تاثیر مثبت تغییرات کنکور و افزایش سهم سوابق تحصیلی اشاره کرد و گفت: در گذشته کلاس کنکور همه فرآیند تحصیل دانش آموزان را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

وی در خاتمه اعلام کرد که از سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم ایران را خواهیم داشت. همچنین برای اولین بار از شیوه دومدرکی برای جذب معلم در دانشگاه فرهنگیان استفاده خواهیم کرد. برای دانش آموزان ممتاز که در قران، فعالیت های ورزشی ترییتی، فرهنگی، علمی دارای استعداد برتر هستند مستقیم به دانشگاه فرهنگیان خواهند رفت. آیین نامه جذب استعدادهای برتر دانش آموزی برای اولین بار ابلاغ خواهیم کرد و اگر بتوانیم ظرفیت آن را برای امسال ایجاد کنیم. از سال آینده هر پردیس دانشگاه فرهنگیان با چند مدرسه، به صورت اشتراکی کار خواهند کرد و مدارس کارورزی ایجاد می‌کنیم.

مطالبات و دغدغه‌های مدیران مدارس

به گزارش اخبار ورزشی، مدیران مدارس در این نشست به تبیین برخی مشکلات و چالش های موجود در اداره مدارس شهر تهران پرداختند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:
– کتاب‌هایی چون مدیریت خانواده، تفکر و سواد رسانه و… محتوای خوبی دارند اما متاسفانه در دانشگاه فرهنگیان معلمانی برای تدریس دروس جدید تربیت نمی‌شوند.

– تراکم بالای جمعیت دانش آموزی، مدارس را دونوبته کرده و اختلالاتی ایجاد کرده است و باید تدبیر جدی برای آن اندیشید.

– رتبه بندی بعد از سال‌ها در دولت سیزدهم به ثمر رسید اما آیین نامه خوبی نداشت و از مسیر خود خارج شد. پاسخ منطقی به اعتراضات همکاران در زمینه جلوی آسیب های بزرگ را گرفت تا آموزش و پرورش به حرکت خود به سمت ارتقای پیشرفت جامعه ادامه دهد.

– سرانه‌ای برای ترمیم و نوسازی برای مدارس واریز نمیشود. هنرستان ها با کمبودهای بسیاری روبه‌رو هستند که اغلب از حیث امکانات و تجهیزات به روز نیستند.

– به کمبود سرایدار و کمبود نیروی مشاور در مدارس باید توجه شود.

– آموزش نیروی انسانی در آموزش و پرورش به خصوص برای نیروهای جدید فراموش شده است. جذب نیروهای قوی، متعهد و پایبند به ارزش های ایرانی-اسلامی ضروری است.

– واریز دیرهنگام حق الزحمه ها باعث شده همکاران حق التدریس تمایلی به ادامه همکاری با مدارس نداشته باشند.

به دلیل کمبود نیرو، معاونین موظفند یک روز به کلاس درس بروند و جای آنها در معاونت خالی می‌ماند.

– سامانه ها بعضا اختلالاتی دارند و در ساماندهی های سیستمی با مشکلاتی مواجهیم. با چالش کمبود نیروی انسانی مواجهیم و امیدواریم با برنامه ریزی صحیح، مرتفع شود.

-اگر فرایند نقل و انتقالات تا 15 شهریور به طور کامل به اتمام برسد، امر ساماندهی نیروی انسانی برای کلاس های درس به موقع و به نحو بهترس انجام خواهد شد.

در خلال این برنامه ارتباط تلفنی با ریحانه موسوی، معلم نمونه کشوری از شهر تهران – که قرار است در هفته معلم معرفی و تقدیر شود – برقرار و سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک به او گفت که معتقد است هدیه تقدیر از معلمان نمونه کشوری باید دو برابر هدیه اساتید نمونه کشوری باشد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل