ورزشی

هزار و ۲۶۰ کانون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند | آغاز کار «باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان»

گروه منطقه ای خبرگزاری آنا؛ فعال سازی مرکز فرهنگی، هنر و اجتماعی یکی از برنامه های اداره کل فرهنگی و اجتماعی معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد دانشگاهی است ، مراكز فعال با كار تیمی دانشجویان علاقمند به رشته های مختلف و از نظر اجتماعی فعال و پویا حفظ شده است. حوزه فرهنگی دانشگاه نیز از خدمات آنها بهره مند شوند.

مرکز دانشجویی یکی از مهمترین و م effectiveثرترین اشکال فعالیت های دانشجویی است که با هدف ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه های مذهبی ، انقلابی ، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است. بیشتر در مراکز دیده می شود ، البته می تواند فعالیت های باکیفیت تری تولید کند و به سلیقه های مختلف پاسخگوتر باشد.

یکی از اهداف اداره کل مرکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلام در سال تحصیلی جدید تنوع بخشیدن به فعالیت ها و توجه متوازن به همه زمینه های فعالیت در ایجاد مرکز دانشجویی است.یکی از رویکردهای مهم معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ، اهمیت دادن به فعالیت های فرهنگی دانشجویی از طریق تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکز است که با تغییر قوانین اجرایی مراکز در دستور کار قرار گرفت و در مهرماه 1389 اعلام شد. واحدهای دانشگاهی امور فرهنگی دانشجویی در سراسر کشور نیز از فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی حمایت کرده و امکانات و تجهیزات لازم را تا آنجا که ممکن است در اختیار آنها قرار می دهند.

در حال حاضر بیش از 1260 مرکز فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلام در سراسر کشور فعال هستند و دارای مجوزها ، قوانین ، منشی ها و اعضا هستند.

خبرگزاری آنا خبرنگار در سلسله گزارشها و مصاحبه هایی با دبیران مراکز فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه های اسلامی سراسر کشور ، عملکرد ، فعالیتها و رسالت این مراکز را مورد بررسی قرار داد.

در این شماره با سید کاظم یکانی مدیر کل دانشگاه آزاد اسلام به عنوان متولی اصلی سیاستگذاری ، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی در زمینه فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلام گفتگو کردیم که ما در زیر می خوانید.

با تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکز دانشجویی به فعالیتهای فرهنگی دانش آموزان توجه کنید

آنا: ارزیابی شما از فعالیت های مرکز فرهنگی اجتماعی به عنوان متولی اصلی واحد دانشگاه چیست و چه چیزهایی را برای چنین فعالیت بهتر و کیفی مرکز ضروری می دانید؟

واحد: مرکز دانشجویی یکی از مهمترین و م effectiveثرترین اشکال فعالیت های دانشجویی است که با هدف ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه های مذهبی ، انقلابی ، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است. بیشتر در مراکز دیده می شود ، البته می تواند فعالیت های باکیفیت تری تولید کند و به سلیقه های مختلف پاسخگوتر باشد.

یکی از رویکردهای مهم معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی توجه به فعالیت های فرهنگی دانشجویان از طریق تسهیل ، تعمیق و توسعه مرکز فرهنگی اجتماعی دانشجویان است.

آنا: دستورالعمل ها و قوانین و قوانین مربوط به باشگاه های دانشجویی و کمک به فعالیت های کیفی دانش آموزان چقدر مثر است؟

واحد: در بازبینی نظارتی مراکز فرهنگی اجتماعی ، بر دو نکته تأکید شد و دقیق تر اینکه اجرای نکات مناسب می تواند منجر به بهره وری بیشتر فعالیتها شود.

یکی از این موارد این است که جذب اساتید مشاور در هر مرکزی بستگی به تخصص و تجربه اعضای هیئت علمی دانشگاه دارد که می توانند تجربه و تعهد یک متخصص را با دانشجویان منتقل کنند و همچنین در تصمیم گیری و اجرای برنامه م .ثر باشند.


بیشتر بخوانید:

ایجاد کار گروهی در مرکز دانش آموزی

پویایی و تحرک دانشجو تصویر دانشگاه را افزایش می دهد


نکته دیگر توانایی ایجاد یک شبکه مرکزی جهانی است. به همین دلیل ، در آیین نامه ها آمده است که اگر 30 مرکز با زمینه فعالیت یکسان متقاضی متقاضی ایجاد شبکه ای از مراکز ملی با یک موضوع باشند ، این فرصت به آنها داده می شود. هدف این ویژگی توانمندسازی اعضای شبکه و گسترش دامنه فعالیت های آن در سطح ملی است.

دستورالعمل دیگر مربوط به حوزه مراکز فرهنگی اجتماعی واحدهای دانشگاهی ، دستورالعمل جشنواره ملی رشد است که امسال به دلیل نقاط قوت و ضعف برای اولین بار در بیش از 30 حوزه تخصصی برگزار می شود. و مروری اجمالی برای سال جدید اعلام و اجرا می شود.

توجه متوازن به زمینه های فعالیت در ایجاد مراکز دانشجویی

آنا: چند واحد فرهنگی اجتماعی در واحد دانشگاهی و در چه زمینه هایی فعال است؟

1260 مرکز فعال در واحد راه اندازی دانشگاه اسلامی

واحد: در حال حاضر ، بیش از 1260 مرکز فعال در واحدهای دانشگاه آزاد اسلام در سراسر کشور وجود دارد و دارای مجوزهای قانونی ، حقوقی ، منشی و اعضا هستند. بیش از 60 درصد از این مراکز اساتید مشاور را تعیین کرده اند و ما مصمم هستیم که در آغاز سال تحصیلی جدید ، تمام مراکز موجود برای اجرای قوانین مراکز فرهنگی اجتماعی اقدام کامل انجام دهند.

زمینه فعالیت مرکز فرهنگی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلام «فرهنگ و تمدن» با موضوعاتی است. مطالعات فرهنگی ، ایثار و شهادت ، تمدن نوین اسلامی ، زمینه های دانش و غیره ، “اجتماعی” بر اساس موضوع ؛ جهاد یاوری ، هلال احمر ، گردشگری ، کارآفرینی ، خیریه و غیره ، “هنر و ادبیات” با موضوعات ؛ هنر انقلابی ، شعر و ادبیات ، نویسندگی ، فیلم و عکاسی ، هنرهای تجسمی و غیره ، “دین” با موضوع ؛ اسلام شناسی ، عفاف و حجاب ، رویکردهای دینی ، امر به معروف و نهی از منکر و … ، «انقلاب اسلامی» با موضوعات ؛ اندیشه های امام انقلاب ، اندیشه های شهید مطهری و … «رسانه و فضای مجازی» با موضوعات ؛ تولید مجازی ، رسانه ، رادیو و غیره گنجانده شده است.

یکی از اهداف اداره کل مرکز فرهنگی اجتماعی معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید تنوع بخشیدن به فعالیتها و توجه متوازن به همه زمینه های فعالیت در ایجاد مرکز دانشجویی است.

آنا: مزایا و معایب فعالیت این مراکز چیست و نقش دانشگاهی در این میان چیست؟

واحد: توجه ویژه نمایندگان فرهنگی دانشجویی در کلیه واحدهای دانشگاهی به فعالیتهای انجمن دانشجویی ، ایجاد فضای هم افزایی و تعامل شوراهای فرهنگی دانشگاهی و مرکزی از طریق حضور دبیران مرکزی در جلسات ، فعالیتهای مهم هلال احمر مرکزی ، فضای مجازی و دانش در سالهای اخیر به ویروس کرونا و اجرای موفق جشنواره رشد را می توان یکی از نقاط قوت فعالیت مراکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلام دانست.

باشگاه استعدادهای ادبی جوان با شناسایی استعداد دانش آموزان و تقویت و آموزش مناسب آنها را با جامعه هدف مرتبط می کند.از جمله نقاط ضعف مراکز فرهنگی اجتماعی می توان به سلیقه معاونین و شرکای فرهنگی مسئول چنین مراکزی در اولویت بندی پروژه های دانشجویی و بودجه اختصاص داده شده به آنها اشاره کرد که از اولویت های کاری این گونه مراکز در سال تحصیلی جدید است.

آنا: نیازهای فرهنگی اجتماعی و اجرایی مراکز بسته به خواسته های آنها تا چه اندازه برطرف می شود؟ و آیا سیستم موجود الزامات را برآورده می کند؟

واحد: طبق آیین نامه اجرایی مراکز فرهنگی اجتماعی ، برای رفع نیازهای فرهنگی اجتماعی و اجرایی این گونه مراکز ، علاوه بر هیئت هماهنگ کننده مراکز در واحدهای دانشگاهی و استانی ، شورای ویژه ای نیز در این زمینه دیده شده است. از نمایندگی فرهنگی

در همه زمینه های فرهنگی ، یکی از کارشناسان مسئول امور مراکز است. همچنین در استانها و مناطق ستاد ، مدیریت مراکز فرهنگی و دانشجویان مطالبات دانشجویان را پیگیری می کنند. از سوی دیگر ، به منظور ثبت اطلاعات و دریافت کلیه مشخصات و اسناد مراکز ، سیستم های مدیریتی مراکز فعال بوده و دائماً تحت نظارت هستند.

“باشگاه پرورش استعدادهای ادبی جوان” ؛ نمایی امیدوارکننده

آنا: مرکز فرهنگی اجتماعی دانشجویی از چه امکاناتی برای ایجاد روابط کاری با سایر موسسات فرهنگی و دانشجویان برخوردار است؟

واحد: یکی از چشم اندازهای امیدوار کننده در زمینه فرهنگی اجتماعی مرکز ، که با هدف تکمیل شبکه فعالیت مراکز و توانمندسازی اعضای آن و در نهایت معرفی آنها به زمینه های فرهنگی و اجتماعی مربوطه ، ایجاد استعدادهای ادبی جوان است. باشگاه توسعه ”در مراسم اختتامیه. جشنواره رشد، توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلام اعلام و شروع به کار کرد.

رشد باشگاه پرورش استعدادهای ادبی جوان با شناسایی استعداد دانش آموزان و تقویت و آموزش مناسب آنها را با جامعه هدف ارتباط می دهد.

آنا: تأثیرگذاری جشنواره های مختلف از جمله جشنواره های رشد ملی و … تا چه اندازه در رشد ، گسترش و فعالیت مراکز فرهنگی دانشجویی است؟

واحد: از جمله اهداف جشنواره رشد ، توجه به فعالیت های دانشجویی در حوزه مرکزی ، شناسایی آنها ، شناسایی و تشویق استعدادهای دانشجویی ، ایجاد انگیزه در بینندگان دانشگاه و گسترش فعالیت های گروهی است.

برای اولین بار در سالهای اخیر ، تولیدات فرهنگی و هنری در مراکز ، تلاش ها و خدمات معلمان و اعضای مرکز در محیط رقابتی و در جشنواره هایی مانند جشنواره های “رشد” و “قلم” مورد بررسی قرار می گیرد. زیرا معرفی و تشویق این مراکز باعث پویایی و حرکت جدیدی در فعالیت های آنها شد و دانشجویان جدید را به دانشگاه ترغیب کرد.

جشنواره ملی رشد مرکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلام با ثبت 3 هزار و 252 نفر و ارسال 1200 اثر برگزار شد. پس از ارزیابی ، 400 اثر برتر در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله عکاسی ، نقاشی ، خوشنویسی ، فیلمنامه نویسی ، پادکست ، ایده های برتر و غیره مشخص شد و شرکت کنندگان در سراسر کشور مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

در جشنواره رشد ملی و تقسیم ر headsسای استانی که در امور این گونه مراکز توجه ویژه ای دارند ، سه استان مقام برتر و دو استان مقام شایسته تقدیر ، مقام برتر و دو معاون محترم شناخته شدند به

در تقسیم کارشناسان فرهنگی که امور مراکز جشنواره ملی رشد را اداره می کنند که بر امور مراکز در واحدهای دانشگاهی نظارت می کنند ، سه کارشناس عالی رتبه و دو کارشناس فرهنگی که شایسته تقدیر در کشور هستند.

در بخش مرکز فرهنگی اجتماعی ، سه مرکز مقام برتر را کسب کردند و دو مرکز به عنوان ستودنی شناخته شدند. سه نفر در بخش ویژه ای به نام ایده های برتر رتبه بندی شدند.

انتهای پیام / 4062 /

دکمه بازگشت به بالا