اقتصادی

همه پرونده‌های معمایی «سرنخ» واقعی‌ است

سازنده و مجری مسابقه معمایی _ جنایی «سرنخ» می‌گوید: این برنامه کپی نیست و کاملا تولید داخلی است. این برنامه‌ساز که سابقه اجرای «هوش برتر» را هم داشته، تاکید می‌کند: تمام پرونده‌های این مسابقه پلیسی جنایی واقعی‌اند اما برای پرهیز از آزار مخاطب، صحنه‌های خشونت‌آمیز در برنامه نشان داده نمی‌شود.

مسابقه تلویزیونی «سرنخ» روزهای فرد ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و روزهای زوج ساعت ۷ و ۱۴ بازپخش می‌شود.

آریا طاهری، تهیه کننده، کارگردان و مجری مسابقه تلویزیونی «سرنخ» در گفت‌وگویی با اخبار ورزشی شرکت کرد و درباره خط اصلی این مسابقه معمایی _ جنایی، پرونده های واقعی «سرنخ»، آگاهی بخشی و جنبه آموزشی این مسابقه تلویزیونی برای مخاطب و پرهیز از صحنه های خشونت آمیز و آزاردهنده در قالب نمایش صحبت کرد.

 سازنده مسابقه «سرنخ» ابتدا درباره اینکه آیا این مسابقه یک نمونه کپی از برنامه‌های خارجی است یا کاملا داخلی است؟ تاکید کرد: نکته مهم در «سرنخ» این است که کار کپی نیست و کاملاً یک کار داخلی است. شاید بعدها در کشوری چنین مسابقه ای پیدا شود اما ما کپی نکرده ایم و طرح و ایده اصلی از خودمان بود.

 مجری مسابقه «هوش برتر» و «سرنخ» با توضیحی کلی درباره مسابقه «سرنخ» به صحبتش اینگونه ادامه داد: ما در این مسابقه با موضوع جنایی _ معمایی سرنخ‌ها و مظنونین پرونده را به شرکت‌کنندگان می‌دهیم و آنها فقط باید بدانند چطور از سرنخ‌ها استفاده کنند و در بازجویی‌ها به کار ببرند تا به جواب درست برسند. نکته مهم دیگر در مسابقه «سرنخ» بداهه بودن بازجویی‌هاست؛ یعنی شرکت‌کنندگان ما در هر برنامه‌ای که دو نفر هستند می آیند و دستیار کارآگاه می‌شوند. آنها وقتی وارد فضای بازجویی قرار می گیرند تعدادی سرنخ دارند که چند سرنخ اصلی و فرعی و دلیل اتهام افراد وجود دارد که باید از آنها استفاده کنند تا به جواب درست برسند. حالا ممکن است شرکت کننده ای ابتدا سراغ سرنخ های فرعی برود و بازیگر ما که نقش متهم را دارد پا به پای شرکت کننده پیش برود. در مجموع اینکه افراد چطور از سرنخ‌ها استفاده کنند، به خودشان بستگی دارد. به همین خاطر بازجویی هایمان کاملاً بداهه است.

همه پرونده‌های معمایی «سرنخ» واقعی‌ است

مخاطب را آزار نمی‌دهیم 

 او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه برای ساخت چنین مسابقه ای با مضمون پلیسی جنایی چه ویژگی هایی لحاظ کردید که علیرغم اینکه پیچیدگی‌هایی داشته باشد، مخاطب را آزار ندهد؟ تصریح کرد: پرونده های ما همه واقعی اند؛ یعنی موضوعاتی است که عموم مردم یا در موردش شنیده اند یا قبلا دیده اند و یا برای خودشان اتفاق افتاده است. به عنوان مثال قتل، سرقت از منزل، بانک، طلا فروشی و … موضوعات پیچیده و غیرقابل باوری برای مخاطب نیستند. تفاوت کار ما با یک کار نمایشی همین است. در آثار نمایشی همه متن ها نوشته شده و دست شما به عنوان نویسنده باز است ولی چون برنامه ما مسابقه است به عنوان مثال یک پرونده سرقت از طلافروشی داریم که اسلحه ای جامانده، سارقان دو نفر بودند، پلیس بررسی کرده و… درست است که سرقت از طلافروشی جرم و خشن است اما ما در برنامه خشونت را نشان نمی دهیم.

وی اضافه کرد: ما می‌گوییم قتل اما صحنه‌های آزاردهنده نشان نمی‌دهیم؛ در حالی‌که در کار نمایشی در پرونده‌های قتل جنازه و جزئیات ماجرا نشان داده می‌شود اما در مسابقه ما اینطور نیست. برنامه ما بعد از وقوع قتل، دزدی و جرم و جنایت است به همین خاطر از خشونت کارمان کم می کند.

 تهیه کننده و کارگردان «سرنخ» در بخشی دیگر از صحبت هایش به نکته ای اشاره کرد و گفت: وقتی ما می‌گوییم می خواهیم مسابقه پلیسی بسازیم ناخودآگاه همه به سراغ یک میدان تیر می روند اما آنچه که مردم بسیار با آن به عنوان بدنه پلیس در ارتباط هستند همین پلیس آگاهی و یا شاید پلیس راهور باشد. پلیس آگاهی به دلیل تعدد بخش هایی که دارد یکی از بخش های جذابی است که با ذهن افراد و و پلیس سر و کار دارد یعنی یک کار کاملا تخصصی است. از طرفی مردم ما هم فکر می کنند خودشان کارشناس پلیس هستند؛ یعنی وقتی سرقتی از منزلی می‌شود، بلافاصله می گویند سارق آشنا یا فامیل بوده، در صحنه تصادف همینطور و این برای مخاطب جذابیت دارد چون نشان می دهد پلیس بودن تخصص زیادی می‌خواهد به همین خاطر ما سعی کردیم جذابیت‌ را در کارگاه پلیسی جنایی بیاوریم.

همه پرونده‌های معمایی «سرنخ» واقعی‌ است

«سرنخ» و آگاهی بخشی هایی که به مخاطب می دهد

 این مجری تلویزیون سپس در پاسخ به اینکه مسابقه «سرنخ» با موضوعی که دارد چقدر جنبه آموزشی و آگاهی‌دهنده برای مخاطب دارد؟ خاطرنشان کرد: شاید در ظاهر برنامه، ما یکسری پرونده حل می کنیم ولی در باطن، یکسری اهداف غیرمستقیمی داریم که خداراشکر به همه آنها رسیده‌ایم. اول اینکه ما آموزش های همگانی پلیس اجتماعی را به مردم می دهیم. مثلا تاکید داریم به صحنه جرم دست نزنید، خودتان وارد عمل نشوید و هر موضوع مشکوکی دیدید اول به پلیس اطلاع بدهید. در وهله دوم ما به مردم آموزش می دهیم و آنها را آگاه می کنیم که بازجویی یک روال منطقی و درست دارد و بازجویی الزاماً یک بازجویی خشن نیست و بازجو هم مثل همین مسابقه با منطق پیش می‌رود. در مرحله سوم نشان می دهیم که پلیس چگونه پرونده های پیچیده را حل می کند و این خود منجر به کاهش جرایم خشن می شود.

 خط قرمز «سرنخ» کجا بود؟

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا برای ساخت مسابقه خط قرمز و محدودیتی داشتید؟ تاکید کرد: ما در برنامه حتی قتل های زنجیره ای هم داشتیم ولی خودمان به سراغ قتل ها و سرقت‌های خیلی خشن  نرفتیم؛ وگرنه محدودیتی نداشتیم. مسابقه «سرنخ» با مشارکت ناجی هنر و معاونت اجتماعی فراجا تهیه شده است و دستمان در رسیدن به پرونده ها و همکاری‌ها کاملا باز بوده اما خودمان یکسری حدودی را برای رسانه به عنوان یک امر آگاهی‌بخشی نه منزجرکننده، در نظر گرفتیم.

همه پرونده‌های معمایی «سرنخ» واقعی‌ است

طاهری یادآور شد: ما در بازجویی هایمان یکسری ترفندها را آموزش می دهیم و خیلی از ما سوال می شود ترفند هایی که از پلیس نشان می دهید از فردا هرکسی دستگیر شود دیگر همه ترفند ها را می داند ولی باید گفت تمام این ترفندها را خود پلیس آگاهی به ما آموزش داده چون ترفند هایی هستند که برای مردم تازه و جدید هستند اما در مجموعه پلیس دیگر منقضی شده اند چون پلیس به‌روزتر شده است. ترفندهایی که ما در «سرنخ» نشان می‌دهیم خیلی در پلیس کارایی ندارد اما هنوز برای مردم جدید است.

فصل دوم غنی‌تر خواهد بود

 وی در ادامه صحبت هایش درباره ساخت مسابقه «سرنخ» اعلام کرد: این مسابقه ۳۰ قسمت است که تاکنون حدود ۱۸ قسمت به روی آنتن رفته است. برای فصل دوم صحبت‌هایی شده اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. خداراشکر برنامه بازخورد خیلی خوبی داشته و مخاطبان کار را دوست داشتند. امیدواریم با آمدن دکتر منتظرالمهدی در موقعیت اجتماعی فراجا با توجه به دیدگاه هایی که ایشان دارند فصل دوم به نسبت فصل اول غنی تر شود، اگر ایشان همکاری کنند.

همه پرونده‌های معمایی «سرنخ» واقعی‌ است

 سازنده مسابقه «سرنخ» در پایان درباره ایده اصلی این مسابقه هم گفت: ما فصل دوم مسابقه «هوش برتر» را اجرا می کردیم که دوستان ناجی هنر در جریان بودند و همان زمان پیشنهاد دادند که یک مسابقه هم برای آنها طراحی کنیم. من همانجا فکر کردم. ابتدا طرح و ایده خام بود ولی یکی از کسانی که به شدت در ایده پردازی به ما کمک کرد و ایده های جالب و جذابی ارائه داد مدیر شبکه نسیم آقای خوشرو بودند. خوشبختانه برنامه خوب پیش رفت. حالا ما بنا داریم در فصل دوم یکسری تغییراتی داشته باشیم و مخاطب پای تلویزیون شرکت کننده ما شود و به عنوان دستیار کارآگاه قرار بگیرد.

همه پرونده‌های معمایی «سرنخ» واقعی‌ است

همه پرونده‌های معمایی «سرنخ» واقعی‌ است

 انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا