اقتصادی

همکاری جامع با چین به‌سود ایران است/ به‌دنبال شعله‌ور کردن رقابت‌های منطقه‌ای نیستیم

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل در گفتگو با آنا:

روابط ایران و چین پیشگامان سیاست خارجی آسیا برای قرن بیست و یکم است ، و تحقیقات نشان می دهد که در سالهای آینده بیش از 80 درصد تجارت جهانی بین شرق و غرب آسیا صورت خواهد گرفت و سند همکاری برای 25 سال است. دو کشور مکمل روابط پکن و تهران هستند. یک واقعیت غیرقابل انکار وجود دارد که جهان غرب به ویژه ایالات متحده از نظر اقتصادی و سیاسی رو به زوال است و کالای ناخالص ایالات متحده بدون شک از 50 درصد در سال 1950 به هفتم جهان کاهش یافته است.

ایران را نباید به عنوان یک کشور مستقل نادیده گرفت ، زیرا نمایندگان ایالات متحده و اروپا به پایتخت های یکدیگر سفر می کنند تا یک توافق استراتژیک بین ایران و چین را مسدود کنند. در این توافق ، تهران و پکن منافع خود را در نظر می گیرند و طبق آن عمل می کنند. پیشینه تاریخی همچنین ثابت می کند که روابط ایران و چین هرگز چالشی نبود و دو کشور دنبال ایده “جاده ابریشم” بودند که دستاوردهای شرق به غرب را منتقل می کرد.


بیشتر بخوانید:

شایعات درباره یادداشت ایران و چین بی اساس است


غلامعلی خوشرو ، فرستاده سابق ایران در سازمان ملل ، درباره سند 25 ساله ایران و چین و سرنوشت عضویت ایران در توافقنامه شانگهای گفت: “انتظار روابط سیاسی ایران و چین در آینده مستلزم این واقعیت است که در مواجهه با تجاوز غربی ، منافع دو کشور باید در نظر بگیرند. به نظر من ، چین مخالف عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نیست ، اما برخی از کشورهای دیگر ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند.

خوشرو

وی افزود: “اگر ما با چین همکاری طولانی مدت وارد کنیم و این همکاری جامع باشد. یعنی فقط دو کشور را شامل نمی شود و به عنوان نمونه همکاری در” پروژه یک کمربند “؛ “راه” برای دستیابی ایران به هر چه وسیع تری به سایر نقاط مانند عراق ، افغانستان ، تاجیکستان و غیره ، تا حد زیادی به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود.

فرستاده سابق ایران در سازمان ملل گفت: “چین در آینده به بزرگترین مصرف کننده گاز در جهان تبدیل خواهد شد.” در این صورت ، من فکر می کنم عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تسهیل می شود.

ایران به دلیل انرژی ، گاز و نفت و موقعیت عالی آن در زمینه ذخایر جهانی گاز قادر به اتصال کشورها و ایفای نقش مؤثر در روابط بین کشورها است.

خوشرو اظهار داشت: “قدرتهای خارجی به ویژه ایالات متحده همیشه از پیشرفت و نفوذ ایران ناراحت هستند. آنها می خواهند ایران را تضعیف و اراده مردم کشورمان را تضعیف کنند.” آنها مشکلاتی را برای جمهوری اسلامی در همه جا ایجاد می کنند ، اما ایران از طریق تفاهم و همکاری با سایر کشورها می تواند پاسخی محکم به انحصار ایالات متحده و برون گرا بودن آن بدهد.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل با تأکید بر سرمایه گذاری چینی ها در بندر چابهار و “اینکه آیا برنامه توسعه بندر گوادر پاکستان می تواند روابط و همکاری های ایران و چین با این کشور یا حتی هند را مختل کند” گفت: رقابت منطقه ای در همه جای دنیا وجود دارد ، اما دلیلی وجود ندارد ما را از نقش خود باز دارد. ما با هند ، پاکستان و سایر کشورهای غربی و شرقی دوست هستیم و به دنبال توسعه روابط کشورمان و کمک به همسایگان هستیم. جمهوری اسلامی ایران به دنبال خنثی کردن مسابقات منطقه ای نیست و امیدواریم که سرمایه گذاری های چینی در بندر چابهار توسط طرف های دیگر مختل نشود.

انتهای پیام / 4106/4033 /

دکمه بازگشت به بالا