ورزشی

هیچ‌گاه دایره مربیگری در فوتبال ایران بسته نبوده است/ سیر نزولی داریم و صرفاً می‌دویم تا زنده بمانیم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا ، نسل مربیان فوتبال ایران هر ساله بیش از هر زمان دیگری تغییر می کند. مطمئناً تیم ها باید مربیان جدیدی به کار گیرند که ایده های جدیدی دارند. در همین راستا دقایقی با مجید جلالی که یکی از فرزانه ترین مربیان فوتبال ایران است صحبت کردیم که در ادامه می خوانید.

آنا: نظر شما در مورد تغییر نسل فوتبال ایران چیست؟

جلالی: این قوانینی است که باید رعایت شود. من فکر می کنم فدراسیون های فوتبال باید با مربیان جوان کار کنند و به آنها زمان دهند تا کلاس های مربیگری را به مرور بگذرانند و تیم خود را موفق کنند. به نظر من تعامل بهترین راه برای بهبود تمرینات در فوتبال ایران است. مربیان جوان با گذشت زمان می توانند مدرک مربیگری حرفه ای کسب کنند و وقتی همه کارهای مربوط به تیم خود را انجام می دهند ، نباید خیلی سخت بگیرند که روی نیمکت تیم خود بنشینند. بهتر است به آنها زمان دهید تا با موفقیت یک سند معتبر بدست آورند.

آنا: به اعتقاد برخی حضور یک مربی جوان گشودن یک حلقه مربی بسته در فوتبال ایران است ، نظر شما چیست؟

جلالی: من معتقدم که هرگز دور تمرین در فوتبال ایران بسته نشده است. طی 10 تا 15 سال گذشته هر ساله مربیان جدیدی به فوتبال ایران معرفی می شوند. بنابراین ، نباید نشان دهیم که راه برای کارآموزان جدید بسته است. اتفاقاً مربیان جوان و با استعدادی وارد فوتبال ایران شده اند و قطعاً می توانند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند.

آنا: با آمدن مربیان جوان آیا کار برای مربیان باتجربه دشوارتر خواهد بود یا تاثیری در آنها نخواهد داشت؟

جلالی: مشکل این است که ما نمی توانیم کارآموزان جوان را تنها بگذاریم. ما قوانینی تنظیم کردیم ، اما برای دستیابی به این قوانین کار خاصی انجام نشد. کلاس مربیگری در حالی که روی نیمکت بزرگ باشگاه نشسته اید ، سازنده و مفید است. استعداد کارآموز باید به روز باشد و با دادن این زمینه به جوانان هیچ چیز از بین نمی رود ، اما در صورت غفلت از تجربه ، می توان از انرژی جوان به بهترین شکل استفاده کرد. البته مربیانی که سالها تمرین کرده اند از قرار گرفتن روی نیمکت تیمهای مختلف تجربه ارزشمندی کسب می کنند.

آنا: مربیانی که در حال حاضر در تیم نیستند باید چه کار کنند تا بتوانند در این زمینه پیشرفت کنند و دیده شوند؟

جلالی: من وقتی تیم ندارم واقعاً خودم را بازسازی می کنم و این را به همکارانم توصیه می کنم. سال گذشته که اوضاع مناسب بود ، من با هزینه شخصی خودم دو هفته به بارسلونا رفتم و چیزهایی را که این باشگاه را همیشه بهترین در جهان می کند ، از نزدیک بررسی کردم. امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا قلب ، شرایط در دسترس نبود ، اما از راه های دیگر سعی کردم اطلاعاتم را به روز نگه دارم تا وقتی که به کلاس های مربیگری رفتم ، بتوانم مطالب گسترده و جدیدی برای انتقال به کارآموزان جوان داشته باشم. این امر به منظور رقابت خوب با مربیان جوان و رشد با آنها ضروری است.

آنا: بسیاری معتقدند که فوتبال ایران در دامنه هاست و روند صعودی ندارد ، نظر شما چیست؟

جلالی: مطمئناً فوتبال ما به سمت پیشرفت حرکت نمی کند. متأسفانه ، ما سقوط می کنیم ، و من فکر می کنم دلیل آن این است که پارامترهای منجر به پیشرفت را نداریم. باید برای مربیان جوان سرمایه گذاری خوبی کنیم. نیروی کار وقتی جلو می رود و به سمت یادگیری می رود ، همیشه به پشتیبانی نیاز دارد. نمی توانیم انتظار داشته باشیم كه مربی پس از 10 روز در كلاس موفق شود. مربیگری روند خاصی دارد و البته فارغ از استعدادهای زیادی که داریم ، اگر بتوانیم پارامترهای پیشرفت را فراهم کنیم ، قطعاً مسیر فوتبال ایران به جای سقوط پیش می رود.

مجید جلالی |

آنا: برای پیشرفت بازیکنان و تیم چه باید کرد؟

جلالی: متأسفانه ، ما هر ساله روند نزولی را تجربه می کنیم زیرا هیچ برنامه ریزی و تلاش مشخصی برای ایجاد نقاط قوت جدید وجود ندارد. بازیکنان ، مربیان و داوران به شرایط مناسب نیاز دارند تا بتوانند پیشرفت کنند. من هفته گذشته در استان خراسان جنوبی در کلاس تدریس خصوصی تدریس کردم و جوانان بسیار مستعدی در این کلاس حضور دارند ، اما بیشتر آنها می گویند که برای شرکت در کلاس های آموزش عالی به سرمایه نیاز دارند ، که این تعداد را ندارند. بنابراین نمی توان انتظار پیشرفت خوبی در آموزش کارآموزان ، بازیکنان و داوران داشت.

آنا: افزایش تورم به رشد فوتبال لطمه زیادی زده است ، به نظر شما چگونه می توان بر مشکلی از این دست غلبه کرد؟

جلالی: نه تنها در فوتبال ، بلکه رشد تورم در تمام جنبه های زندگی آسیب زیادی به جامعه وارد کرده است. باید در زمینه آموزش و توسعه نیروی کار سرمایه گذاری مناسبی انجام شود ، اما وقتی هزینه زندگی کنترل نشود نمی توان انتظار پیشرفت داشت. همه دویدند تا زنده بمانند. اگر می خواهیم پیشرفت در فوتبال و سایر زمینه های زندگی را شاهد باشیم ، باید تورم شکسته شود تا ثبات مالی برقرار شود.

انتهای پیام / 4048 /

دکمه بازگشت به بالا