ورزشی

وجود ۳۴ حلقه چاه و رشته قنات در شهرستان فردوس/ مرفه‌سازی کشاورزان؛ راه کنترل بحران آب

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرگزاری آنا از فردوس، وبینار «خشکسالی و آب» به همت باشگاه پژوهشگران جوان معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فردوس برگزار شد.

مجید شریف زاده مدیرعامل آب و فاضلاب شهرستان فردوس با اشاره به وجود 30 حلقه چاه و چهار آبراه در شهرستان فردوس به آمار شبکه آبرسانی، مصرف مشترکان و مردم اشاره کرد و گفت: آب چالش بزرگ پیش روی ایران و تنها راه فرار از این چالش، اجرای آن است.” سند فقدان آب ملی و فرهنگ عمومی است.


بیشتر بخوانید:

اخطار رانش زمین از دهه 60 در ایران صادر شده است


کارشناسان آب استان خراسان با اشاره به آمار منابع آب زیرزمینی ایران و شهرستان فردوس گفتند: میدان فردوس یک دشت ممنوعه و بحرانی در نقشه آبی ایران است.

جواد میبدی افزود: ایجاد سازمان های لازم برای مدیریت آب های زیرزمینی، شورای هماهنگی، تهیه قوانین و مقررات لازم، بازرسی ها و بازدیدهای لازم برای نظارت بر عملکرد صحیح کار و ساختار نمک آب شیرین از جمله راهکارهای مورد نیاز برای مقابله آب کمتر است.

وی گفت: فردوس دارای 7 هزار هکتار زمین و باغ کشاورزی است اما 95 هکتار از آن تحت آبیاری تحت فشار است. بنابراین با جایگزینی روش های نوین آبیاری و تغییر الگوی کاشت باید به بهره وری بیشتر و در نتیجه صرفه جویی در مصرف آب دست یافت.

استادیار دانشگاه آزاد اسلام فردوس با ارائه و مقایسه آمارهای جهانی و ایران در زمینه بارندگی و استفاده از منابع آب به جامعه علمی گفت: عدم مدیریت کارآمد مهمترین عامل ایجاد بحران آب در کشور است.

مجتبی طاوسی توضیح داد: آمارها نشان می دهد کشور ما با بحران آب مواجه است و باید با تدابیر لازم این بحران برطرف شود.

وی با اشاره به 75 درصد جمعیت ساکن در شهرستان و چالش های پیش آمده افزود: بازنگری در سیاست های جدید افزایش جمعیت، رونق کشاورزان، بازنگری در الگوی کاشت، افزایش قیمت انرژی و ایجاد حساب های صرفه جویی در مصرف آب برای محیط زیست است. مهم است. دستیابی به کنترل بحران.” آب کشور است.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد فردوس تصریح کرد: مدیریت و پیشگیری فعال، اصلاح ساختارهای فعلی کنترل کننده منابع آب و آموزش ملی و تقویت فرهنگ زیست محیطی جامعه لازمه پیشرفت در حوزه آب است.

انتهای پیام/4078/4062/

دکمه بازگشت به بالا