اقتصادی

وزیر علوم: همکاری با دانشگاه آزاد و معاونت علمی برای تحقق توسعه دانش‌بنیانی

وزیر علوم: همکاری با دانشگاه آزاد و معاونت علمی برای تحقق توسعه دانش‌بنیانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در برنامه توسعه هفتم توجه ویژه‌ای به توسعه دانش بنیان شده است، گفت: وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و نهاد‌های دیگر اعضای یک تیم هستند که برای یک هدف و توسعه دانش بنیانی تلاش می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امشب در اختتامیه اولین رویداد نکست که در اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه پیشرفت در عرصه فناوری یک شبه اتفاق نمی‌افتد، گفت: دهه اول انقلاب، موضوع ترویج علم مطرح بود و دانشگاه‌های ما صرفاً تربیت می‌کردند.

وی تاکید کرد: در دهه دوم دانشگاه شیراز با تاسیس دوره‌های دکتری نهال تولید علم کشور را کاشت. در دهه سوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استانداردسازی و استاندارد پذیری در عرصه علم جدی گرفته شد.

وی با بیان اینکه در دهه چهارم تولید علم کشور جهشی شد، گفت: در دهه چهارم انقلاب مطرح شد که تولید علم چگونه باید در خدمت جامعه قرار بگیرد که بعد از آن پارک‌های علم و فناوری و توسعه این پارک‌ها شکل گرفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دهه پنجم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این سوال مطرح شد که دانش آموختگان قرار است در کجا مشغول به کار شوند چرا که افراد صاحب ایده و کسانی که در دانشگاه‌ها درس خواندند نمی‌توانستند در سیستم‌های دولتی مشغول به کار شوند. 

وی ادامه داد: در دهه پنجم بازاریابی صادرات محصولات دانش بنیان مد نظر قرار گرفت.

به گفته وی، هدف جایزه نکست این است که پرچم فناوری به اهتزاز دربیاید برگزاری این جشنواره نماد تفکر و برنامه جدید است. 

زلفی گل گفت: زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است. با تلاش دکتر دکتر دهقانی فیروزآبادی طرحی ارائه شد که شرکت‌ها را به سه دسته تقسیم کردند که شامل شرکت‌های نوپا نوآور و فناور بود.

وی تاکید کرد برای سطوح پایین فناوری ما با یک سوال جدی مطرح بودیم و آن اینکه تولید علم قرار است چه کاری انجام دهد؟! مهمترین نکته در پاسخ به این سوال مرجعیت علمی است و اینکه دانشمندان باید سوالات ذهنی خود را پاسخ دهند و به دانش جدیدی برسند که قبلاً وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: ما سامانه نان را طراحی کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد در برنامه هفتم توسعه نیز آمد که تا تمام صنایع خصوصی نیاز‌های خود را در این سامانه ضبط کنند. سامانه دیگر وزارت علوم سامانه جان است که شرکت‌ها محصولات خود را بارگذاری می‌کنند و ما وظیفه داریم آنها را معرفی کنیم.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در برنامه توسعه هفتم توجه ویژه‌ای به توسعه دانش بنیان شده است، گفت: وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نهاد‌های دیگر اعضای یک تیم هستند که برای یک هدف تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: در وزارت علوم تا سطح ۵ و ۶ فناوری را مدیریت بسترسازی می‌کنیم و افراد صاحب ایده را جمع آوری و زمین و تسهیلات در اختیار آنها قرار دادیم.

دکمه بازگشت به بالا