ورزشی

پاسخ زوج طارمی و آزمون به کری‌ها / ایران در انتظار کره و ژاپن

سپهر ستاری: تیم ملی ایران دیروز (سه‌شنبه) آخرین بازی خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا را برگزار کرد و با نتیجه ۲ بر یک امارات را شکست داد. شاگردان امیر قلعه‌نویی در این بازی با ۲ گل مهدی طارمی از حریف جلو افتادند گل دقایق پایانی یحیی الغسانی هم نتوانست تاثیری روی برد تیم ملی بگذارد. تیم ملی ایران با پیروزی در بازی با امارات ۹ امتیازی شد و به عنوان تیم صدرنشین به مرحله بعدی راه یافت. دیدار دیروز ششمین تقابل ایران و امارات در تاریخ جام ملت‌های آسیا بود که با پنجمین برد ایران همراه شد. اماراتی‌ها هرگز در جام ملت‌ها موفق به شکست ایران نشده‌اند و فقط یک تساوی در کارنامه دارند. آن‌ها تا قبل از بازی دیروز حتی در گلزنی به ایران در جام ملت‌ها هم ناکام مانده بودند که این طلسم در جام هجدهم شکسته شد.

پس از شکست ژاپن مقابل عراق بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که تیم ملی باید در گروه خود دوم شود تا در مرحله حذفی مقابل ژاپن قرار نگیرد ولی کادر فنی تیم ملی ترجیح داد با تمام قوا مقابل امارات به میدان برود. ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی باید به مصاف سوریه برود و در صورت صدرنشینی کره‌جنوبی و دوم شدن ژاپن، در یک‌چهارم به مصاف برنده تقابل این ۲ تیم خواهد رفت.

بازگشت زوج ترسناک تیم ملی

سردار آزمون سرانجام در بازی با امارات به ترکیب اصلی تیم ملی رسید و در کنار زوج محبوب خود یعنی مهدی طارمی قرار گرفت. حضور آزمون باعث شد طارمی برخلاف ۲ بازی قبلی جام ملت‌ها موفق به گلزنی شود و هر ۲ گل ایران را به ثمر برساند. هر ۲ گل طارمی روی پاس‌های آزمون به ثمر رسید تا زوج خطرناک تیم ملی درخشش‌ خود در جام ملت‌ها را آغاز کند. سردار آزمون هم در این بازی یک بار موفق شد دروازه امارات را باز کند ولی گل او به دلیل آفساید مردود اعلام شد. آن‌ها در کنار دیگر بازیکنان تیم ملی پس از گلزنی مقابل امارات حرکتی جنجالی انجام دادند و به شکلی کنایه‌آمیز ادای گریه کردن را مقابل آن‌ها نشان دادند تا پاسخ کری اماراتی‌ها را بدهند.

آمادگی سردار آزمون و مهدی طارمی در آستانه شروع مرحله حذفی بهترین خبر برای کادر فنی تیم ملی است و می‌تواند برگ برنده ایران در بازی‌های حساس باشد. علی قلی‌زاده هم دیشب برای اولین بار در جام ملت‌های ۲۰۲۳ به میدان رفت و نمایش قابل قبولی داشت. او هم مثل سردار یک بار گل زد که از سوی داور آفساید اعلام شد. مهدی قایدی هم در بازی دیشب مثل ۲ بازی قبلی وینگر چپ تیم ملی بود و عملکرد خوبی داشت ولی برخلاف ۲ بازی قبلی گل نزد تا نتواند به رکورد گلزنی علی دایی در تمام مسابقات مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا برسد. حضور ستاره‌های آماه دست قلعه‌نویی در خط حمله را حسابی باز گذاشته و او در دقایق حساس می‌تواند با تغییرات مختلف روند بازی را تغییر دهد.

پاسخ زوج طارمی و آزمون به کری‌ها / ایران در انتظار کره و ژاپن

تکرار نگرانی‌ها در خط دفاعی

تیم ملی در بازی دیشب مقابل امارات مثل دیدار با فلسطین موفق به بسته نگه‌داشتن دروازه خود نشد. ایران در ۳ بازی ابتدایی خود تنها یک بار کلین‌شیت کرده و عملکرد دفاعی قابل قبولی نداشته است. در بازی دیروز هم امارات در صحنه‌های که ابتدا خطرناک به نظر نمی‌رسید، صاحب یک موقعیت و سپس ضربه پنالتی شد که درخشش بیرانوند ایران را نجات داد. جالب اینکه امارات در بازی مقابل ایران ۱۰ شوت زد که ۵ تا در چارچوب بود و از آمار ۳ شوت در چارچوب ایران هم بهتر بود. البته شاگردان قلعه‌نویی ۱۴ شوت زدند و تیم برتر میدان بودند ولی موقعیت دادن به امارات در بعضی دقایق بازی نگران‌کننده بود. البته حضور سنگربان آماده‌ای چون علیرضا بیرانوند در ترکیب تیم ملی اتفاق بسیار خوبی محسوب می‌شود و او در بازی‌های اخیر بارها دروازه ایران را نجات داده است.

ایران درحالی این دوره تنها یک کلین‌شیت کرده که حریفان قدرتمندی هم نداشته و نشان داده در خط دفاعی هنوز مشکلات زیادی دارد. در این بین محمدحسین کنعانی‌زادگان هم با اخطاری که دیروز گرفت از بازی مرحله یک‌هشتم محروم شد و قلعه‌نویی مجبور است از زوج شجاع خلیل‌زاده و مجید حسینی استفاده کند. البته حسینی به دلیل مصدومیت بازی دیروز را از دست داد و شرایطش برای دیدار با سوریه مشخص نیست. اگر او به بازی بعدی ایران نرسد، از بین روزبه چشمی و سامان قلاح یک نفر در ترکیب قرار خواهد گرفت که شانس هافبک – مدافع استقلال بیشتر است.

پاسخ زوج طارمی و آزمون به کری‌ها / ایران در انتظار کره و ژاپن

بحران مصدومیت در تورنمنت‌های تیم ملی

تلخ‌ترین اتفاق بازی دیروز مصدومیت شدید صادق محرمی بود که باعث خروج او از میدان شد. آسیب او در بازی با امارات جدی به نظر می‌رسد و ممکن است باعث شود او تا پایان جام ملت‌ها هم نتواند برای ایران به میدان برود. محرمی درحالی دچار مصدومیت شد که تیم ملی در این دوره از این نظر بسیار بدشانس بوده است. شجاع خلیل‌زاده و مجید حسینی هم دیگر مدافعان تیم ملی هستند که در بازی‌های اخیر مصدوم شدند و حتی سردار آزمون هم به دلیل آسیب جزئی نتوانست مقابل هنگ‌کنگ بازی کند.

مشابه این مصدومیت‌ها در جام جهانی هم برای علیرضا بیرانوند رخ داد که باعث شد او در بازی با انگلیس از ترکیب تیم ملی خارج شود و بازی با ولز را هم از دست بدهد. بیرانوند در فینال کافا و دیدار دوستانه با بلغارستان هم مصدوم شده بود. علاوه بر این مرتضی پورعلی‌گنجی هم در بازی دوستانه با قطر مصدوم شد و حتی جام ملت‌های آسیا را هم از دست داد.

این موضوع نشان می‌دهد تیم ملی در یک سال اخیر تلفات زیادی در بازی‌های خود داده و مصدومیت‌های زیادی را تجربه کرده است.

پاسخ زوج طارمی و آزمون به کری‌ها / ایران در انتظار کره و ژاپن

۲۵۸ ۲۵۸

دکمه بازگشت به بالا