پاسخ فناوران ایرانی به نیاز جامعه صنعتی با دورزدن تحریم‌ها

با خودداری اروپایی‌ها از ارائه فناوری انجام شد؛

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه تولید و تزریق سوسپانسیون سرامیکی آبی به منظور تولید پوشش‌های سپر حرارتی کامپوزیتی شدند.

عبدالرسول غیاثی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان که با «سیستم تغذیه دستگاه پاشش پلاسمایی سوسپانسیون جهت ایجاد پوشش‌های تابعی FGM» در نمایشگاه تخصصی «عصر امید سیرجان» حضور یافته بود، درباره فعالیت پژوهشی این شرکت در زمینه طرح پوشش‌دهی سوسپانس‌های سرامیکی پلاسمایی به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شیراز در زمینه طراحی، ساخت و مشاوره علمی طرح پوشش‌دهی سوسپانسیون‌های سرامیکی پلاسمایی آغاز کرد.

به گفته غیاثی، اواخر سال ۱۴۰۱ به ارزیابی برای دانش‌بنیان شدن اقدام کردیم و هفته گذشته نتیجه تأیید رسید و این شرکت به لیست دانش‌بنیان‌ها اضافه شد.

**کاربرد فناوری پوشش‌های سپر حرارتی در خودروسازی

وی با بیان اینکه نخستین دستگاه با انجام مطالعات علمی و تعیین مسیر طرح، فعالیت‌های آزمایشگاهی و نمونه سازی اولیه محصولات و تجهیزات در مقیاس پایلوت(نمونه) سال ۱۳۹۹ انجام شد، اظهار کرد: انجام این مطالعات علمی موجب ایجاد هسته فناور، تاسیس شرکت فنی و مهندسی «سرآمد پلاسما‌ساز» و عضویت آن در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز شد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد: فعالیت اولیه هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با همکاری هیئت‌مدیره در مقیاس پایلوت پس از بررسی‌های لازم برای این شرکت دستاورد‌های بسیار زیادی به همراه داشته است. از سال ۱۳۹۹ به بعد پوشش‌های کامپوزیتی، مواد تابعی یا (اف جی ام)، در سوسپانسیون‌هایی که توسط محیط آب تهیه و تزریق شده به مرحله تولید رسید.

**استفاده از مواد نانو به صورت معلق در فاز مایع برای مسائل زیست‌محیطی

غیاثی با اشاره به اینکه فناوری پوشش‌های کامپوزیتی از صفر تا صد توسط این شرکت دانش‌بنیان انجام شده است، مطرح کرد: تحقیق در زمینه پوشش‌های سپر حرارتی به دلیل زمینه کاری آن‌ها که در صنایع بسیار کلیدی نیروگاهی، توربین‌های گازی، انرژی، خودروسازی است بر کسی پوشیده نیست. سالانه تحقیقات بسیار زیادی توسط گروه‌های علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر دنیا انجام می‌شود. ضرورت به‌کارگیری مواد نانو برای رسیدن به پوششی با خواص بهتر مورد توجه محققان قرار گرفته و پژوهش‌ها به سمت استفاده از مواد نانو به صورت معلق در فاز مایع و محیط آبی به دلیل مسائل زیست محیطی و جهت سهولت در تزریق به سیستم پاشش پلاسمایی سوق داده شده است.

**ساخت دستگاه سوسپانسیون جهت صادرات و ارزآوری برای کشور

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ تحقیقات در زمینه تولید و پایدارسازی ترکیبات سرامیکی در محیط آبی و طراحی اولیه دستگاه تولید و تزریق سوسپانسیون آغاز شد، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ اقدامات اولیه برای ساخت نخستین دستگاه و سوسپانسیون آغاز شد که توانستیم در زمینه تولید سوسپانسیون با بررسی و انجام آزمایشات مختلف، نتایج بسیار خوبی حاصل کنیم.

دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی مواد با اشاره به اینکه دستگاه سوسپانسیون آبی یک شرکت در کانادا با یک مخزن کار می‌کند، بیان کرد: امروز این شرکت دانش‌بنیان به عنوان نخستین شرکت فناور نسبت به رقبای خود یعنی یک شرکت در آمریکایی شمالی که تنها تولیدکننده نوع دیگری از این دستگاه است، پیشگام بوده؛ البته نمونه آمریکایی به صورت تک مخزنه بوده و فقط قادر به تولید پوشش با یک ترکیب سرامیکی است؛ اما دستگاه ساخته شده توسط محققان این شرکت قابلیت تولید پوشش کامپوزیتی و مواد تابعی FGM را دارد.


وی با بیان اینکه دستگاه سوسپانسیون به منظور صادرات و ارزآوری برای کشور مزیت بسیار زیادی به همراه دارد، مطرح کرد: اکنون این شرکت دانش‌بنیان امکان تولید و ارائه سوسپانسیون با ترکیبات مختلف به بازار هدف را دارد. دستگاه این شرکت با ۴ مخزن کار می‌کند و قابلیت ترکیب ۳ جزء پودر سرامیکی دارد که می‌تواند یک پوشش کامپوزیتی یا اف‌جی‌ام ایجاد کند.

**تولید پوشش‌های سپر حرارتی کامپوزیتی با نیاز روزافزون کشور به صنعتی‌شدن

غیاثی با اشاره به اینکه اکنون نوآوری مشابه این تکنولوژی وجود ندارد، اظهار کرد: شرکت‌های دیگر مقیاسی که تولید کردند به‌صورت دستی فعالیت می‌کند. برای مثال، مخزن آب را به صورت دستی جابه‌جا می‌کند؛ اما محصول این شرکت جابه‌جایی را به‌صورت اتوماسیون انجام می‌دهد. به این دستگاه یک برنامه داده شده و خود دستگاه درصد برآورد را تولید، پوشش را مهندسی معکوس و درصد را ترکیب و سوسپانسیون تولید شده را در نهایت به سیستم ترزیق می‌کند.

وی درباره ایده این طرح توضیح داد: یکی از دلایلی که به طراحی و ساخت سیستمی برای تولید و تزریق سوسپانسیون‌های نانوذرات سرامیکی از طریق پوشش‌دهی پاشش پلاسما یا پوشش‌دهی پاشش حرارتی روی آورده‌ایم این بود که کشور‌های اروپایی و آمریکایی از ارائه فناوری روز دنیا به ایران خودداری می‌کنند؛ بنابراین با توجه به نیاز روزافزون کشور به صنعتی شدن و استفاده از روش‌های مدرن و مکانیزه برای تولید پوشش‌های سپر حرارتی کامپوزیتی، کار‌های اندکی تاکنون در این زمینه صورت گرفته است.

غیاثی با بیان اینکه کشور به پوشش‌های جدید برای سپر‌های حرارتی در صنایع کلیدی مانند نیروگاه، توربین‌های گازی، صنعت خودرو نیاز دارد، افزود: این ایده یکی از نیاز‌های صنعت بوده و درصدد شدیم تا برای رفع مشکلات و چالش‌ها با طراحی و ساخت این دستگاه خدمتی به روز به جامعه صنعتی کشور ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت‌ها و شرایطی که کشور ما از لحاظ تحریمی دارد هیچ کشوری حاضر نیست به ما خدماتی ارائه و اطلاعات به‌روز شده در اختیار کشور قرار دهد، افزود: این شرکت به همین دلیل محصولی تولید کرده که خود کشور خدمات دهد و ارزآوری داشته باشد که خود این امر می‌تواند یک انگیزه برای کار محسوب شود.

**به‌کارگیری دستگاه سوسپانسیون سرامیکی آبی در صنایع دفاعی

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد: شرکت تا به این مرحله به تمام برنامه و اهداف خود رسیده، اما در مرحله نهایی و بهره‌برداری کامل از دستگاه پوشش‌دهی به یک ابزاری نیاز داریم که از لحاظ ریالی هزینه بالایی دارد و تا این لحظه تمام هزینه‌های این دستگاه‌ها صفر تا صد از خودمان بوده و هیچ شخصی یا سازمانی کمک و حمایت نکرده است.

وی با بیان اینکه دستگاه سوسپانسیون سرامیکی آبی در نمایشگاه هفته پژوهش توسط دکتر طهرانچی بازدید شد، گفت: این دستگاه به عنوان بهترین گزینه برای صنایع دفاعی و نیروگاه‌ها کاربرد دارد. شرکت به صندوق مرکز پژوهش و فناوری ارزیابی معرفی شد تا پس از تایید صندوق اعتبار حمایت‌هایی دریافت کند. این شرکت دانش‌بنیان پس از تایید نهایی و اعلام مبلغ درخواستی با توجه به حمایت دانشگاه آزاد اسلامی در مرکز رشد شیراز مستقر و تا اواخر تابستان قادر به بهره‌برداری و ارائه خدمات به صنعت است.

به گزارش آنا، رویداد و نمایشگاه تخصصی عصر امید استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های شهرستان سیرجان و برای نخستین‌بار به‌صورت تخصصی در بخش صنایع از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برگزار شد.

خروج از نسخه موبایل