ورزشی

پرداخت ماهانه یک میلیون تومان برای تمرین در استخر پارک های یزد

اخبار ورزشی/یزد رئیس هیات قایقرانی استان یزد در خصوص مشکلات و چالش های پیش روی این هیات از پرداخت اجاره به شهرداری یزد برای گرفتن اجاره تمرین در استخرهای پارک ها خبر داد.

غالباً  یزد را به خشک و کویری بودنش می‌شناسند ولی همین شهر کویری با برخورداری از شکوفایی استعدادهایش در ورزشهای آبی و ساحلی کشور موفق‌تر از دیگر استانها عمل می‌کند که به عنوان نمونه می‌توان فوتبال ساحلی یزد را مثال زد، به طوری  که اکنون مهد فوتبال ساحلی ایران لقب گرفته و تیم‍ های یزدی این رشته جزو تیم های پرافتخار تاریخ لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور هستند.

شاید کسانی که ۱۵ سال پیش لیگ برتر فوتبال ساحلی را در کشورمان راه‌اندازی کردند، هرگز فکرش را هم نمی‌کردند که روزی رتبه‌های برتر این رقابتها در اختیار تیم‌های کویرنشین آن‌ هم از یک استان باشد، اما آن رویا را یزدی‌ها با تیم‌های مقاومت گلساپوش، صدرشیمی و چادرملو در بیداری رقم زدند.

البته این همت تنها به این رشته ورزشی ختم نمی‌شود بلکه یزدی ها در برخی دیگر از ورزشهای آبی یا مرتبط با آب همچون ورزش قایقرانی عزمی جدی دارند و با وجود برخوردار نبودن از آبهای آزاد و ساحلی برنامه‌ریزی منسجمی در این ورزش دارند.

هیات قایقرانی استان که تا قبل از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از رشته‌های ورزشی، برنامه‌های تعیین شده خود را با قدرت دنبال می‌کرد، در جریان شیوع این بیماری نیز از تلاش باز نایستاد و اکنون با پشت سرگذاشتن این بحران جهانی، چشم به روزها و آینده روشن خود دارد.

حالا «محمود بهرامی» رئیس هیات قایقرانی استان یزد درباره چالش ها و مشکلات پیش روی قایقرانی در یزد بی ساحل و دریا در گفت‌وگو با اخبار ورزشی گفته است؛ مشکلاتی که به سادگی می توان آنها را حل کرد. 

قایقرانی در یزد بی دریا

از زمان تاسیس هیات قایقرانی استان به سال ۱۳۸۵ بر می گردد و تاکنون حدود ۱۰۰ ورزشکار سازمان یافته در این رشته ورزشی فعالیت داشته‌اند که در مرحله مبتدی بین ۵ تا ۷ میلیون تومان تجهیزات ورزشی در اختیار آنها قرار گرفته و برای تمرین قایقرانی به فضایی با وسعت دریاچه‌ای نیاز است که با توجه به پتانسیل اماکن آبی استان و شهرستان یزد تنها جایی‌ که قهرمانان و قایق سواران می‌توانند تمرین کنند دریاچه‌های مصنوعی بوستان‌ها و پارک‌ها است.

بی دریا سوم شدیم

این رشته با وجود تمام نداشتن ها موفقیت های متعددی طی حضور در مسابقات مختلف کشوری از جمله درخشش در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر برای ورزش استان به ارمغان آورده است و تیم کاناپولو استان نیز در مسابقات کاپ آزاد کشور موفق به کسب عنوان سوم شد.

مشکلات این رشته برای کسی مهم نیست

متاسفانه تاکنون هیچ تعاملی بین اداره کل ورزش و جوانان استان و شهرداری درباره فراهم سازی زمینه های تمرین هیات های ورزشی همانند هیات قایقرانی که نیاز دارند از فضای شهری همچون دریاچه بوستان ها که زیر نظر شهرداری است استفاده کنند، رخ نداده و این عدم تفاهم و تعامل باعث وارد شدن لطمه سنگین و از بین رفتن استعداد های موجود در این رشته ها است و در کمال تاسف باید گفت که این امر برای هیچ کس مهم نبوده و برای حل این معضل هم کسی پیگیر نیست.

برای تمرین باید به شهرداری اجاره دهیم

هرچند که قبلا عنوان شده بود تفاهم نامه ای بین شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان مبنی بر اینکه هیات های ورزشی همچون قایقرانی که برای پیگیری و انجام تمرینات خود نیاز به استفاده از اماکن آبی و فضای سبر بوستان ها دارند، بدون هیچ گونه هزینه و اجاره بهایی استفاده کنند، منعقد شده بود که متاسفانه در واقعیت این اتفاق رخ نداد و هم اکنون برای اینکه اجازه داشته باشیم از این اماکن تنها برای تمرین استفاده کنیم باید اجاره ماهیانه پرداخت کنیم.

در حال حاضر در استان هیچگونه محلی برای تمرین نداریم و برای اخذ قرار داد مجدد جهت استفاده از مجموعه آبی بوستان شهدا به سازمان سیما و منظر شهرداری مراجعه کردم و با یک قرار داد کاملا یک طرفه مواجه شدم که در یکی از بندهای آن ذکر شده بود که هر موقع که شهرداری بخواهد، حتی در اوج آمادگی و تمرینات ورزشکاران هم که باشد باید مجموعه را تحویل بدهیم و تاریخ قرار داد نیز تا ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ است و برای استفاده آن باید ماهی یک میلیون تومان اجاره به صورت یکجا به سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهرداری یزد پرداخت کنیم و این در حالی است که در این مدت شاید به دلیل صرفه جویی در مصرف آب حتی استخر را به طور کامل برای ما پر نکنند.

اجاره دادیم اما تمرین نکردیم!

محدودیت منابع آبی مانع قایقرانی یزد نشده است و هیات قایقرانی استان یزد از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود آغاز و از سال ۱۳۹۰ به‌صورت جدی فعالیت در سطح کشوری را دنبال کرد و سال گذشته با رایزنی‌ های خود هیات که با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری داشته است، توانست دریاچه بوستان شهدا را در دو سال گذشته برای تمرین قهرمانان و ورزشکاران این رشته با پرداخت اجاره بها در اختیار بگیرد که چندین ماه به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی و محدودیت‌هایی که برای بوستان ها در نظر گرفته شده بود اجازه تمرین در دریاچه را به ما ندادند در حالی که اجاره ماهانه را در زمان اخذ قرار داد به صورت یکجا، شهرداری یزد از هیات چک گرفته بود.

از زمان وجود این مشکل و دادن اجاره به شهرداری این سوال برایم پیش آمده است که این ماهی یک میلیون تومان از کجا و از جیب کی باید پرداخت َشود؟ هیات که بودجه خود را سالیانه از ادره کل ورزش و جوانان دریافت می‌کنند یعنی یک هیات ورزشی به جای تمرکز روی تخصص ورزشی خود و قهرمان پروری باید از جیب یک اداره دولتی پول بگیرد و واریز کند به جیب یک اداره دولتی دیگر تا اجازه تمرین کرده داشته باشد!

خواب زمستانی ورزش یزد

مشکلات و دغدغه ها در ورزش یزد زیاد است و هر هیات و رشته ورزشی مشکلات خاص خودش را دارد که به راحتی نیز حل شدنی است ولی تنها به فرد دلسوز و صبور نیاز دارد تا مشکلات را بفهمد و برای آنها چاره ای بیندیشد، به هر حال امیدوارم که روزی ورزش یزد از خواب زمستان و خواب خیلی طولانی خود که مدت ها است در آن رفته است، بیدار شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا