اقتصادی

پژوهشگران به دنبال روش‌های جدید «مهندسی سطح» در صنایع

در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

مدیر گروه پژوهشی «مهندسی سطح، حفاظت و خوردگی» دانشگاه آزاد نجف‌آباد، تحقیق و توسعه در زمینه روش‌های جدید مهندسی سطح و کاربرد آنها در حوزه‌های مختلف صنعت را ازجمله اهداف تشکیل این گروه دانست.

مهدی رفیعی مدیر گروه(هسته) پژوهشی «مهندسی سطح، حفاظت و خوردگی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا با تشریح حوزه تخصصی فعالیت و تحقیق این گروه پژوهشی اظهار کرد: حوزه تخصصی گروه را توسعه روش‌های مختلف مهندسی سطح به‌منظور بهبود و ارتقای ویژگی‌های سطحی مواد، ارزیابی و کنترل کیفیت پوشش‌های مختلف قابل اعمال روی سطوح، انجام تحقیقات در زمینه افزایش و بهبود عملکرد قطعات مهندسی در محیط‌های مختلف از دیدگاه خوردگی و … شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: گروه پژوهشی مهندسی سطح، حفاظت و خوردگی از نخستین گروه‌های پژوهشی مرکز تحقیقات مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد بوده که از بدو تأسیس مرکز، فعالیت خود را آغاز کرده و با اهداف مختلفی مانند توسعه روش‌های مهندسی سطح، ارزیابی پوشش‌ها، انجام تحقیقات در زمینه مهندسی سطح و حفاظت، تحقیق و توسعه در زمینه روش‌های جدید مهندسی سطح و کاربرد آنها در حوزه‌های مختلف صنعت تشکیل شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مواد دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: اعضای تشکیل‌دهنده گروه پژوهشی مهندسی سطح، حفاظت و خوردگی را محسن عباسی، علیرضا اعلایی و مهدی امیدی شامل می‌شوند. اکنون این گروه پژوهشی مهندسی در مرکز تحقیقات مواد پیشرفته مستقر و در زمینه‌های مختلف مهندسی سطح و خوردگی مشغول به انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی بوده و تاکنون موفق به اخذ طرح‌های پژوهشی مختلف در حوزه فعالیت خود شده و مقالات پژوهشی مختلفی را نیز در مجلات و کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده است.

مدیر گروه(هسته) پژوهشی «مهندسی سطح، حفاظت و خوردگی»-که در رویداد عصر امید (خرداد ۱۴۰۱مصلای تهران) حضور داشت-با بیان مشکلات و موانع در مسیر فعالیت گروه‌های پژوهشی عنوان کرد: ازجمله مشکلات موجود در همه گروه‌های پژوهشی اکنون می‌توان افزایش شدید قیمت مواد اولیه و نرخ خدمات مورد نیاز برای انجام تحقیقات را ذکر کرد به‌گونه‌ای که انجام فعالیت‌های علمی را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است.

محققان دانشگاهی به دنبال روش‌های جدید «مهندسی سطح» در صنایع

وی مطرح کرد: حوزه مهندسی سطح و خوردگی یکی از حوزه‌های مهم در صنایع مختلف بوده که سالانه هزینه‌های هنگفتی را به صنایع مختلف تحمیل می‌کند؛ بنابراین این گروه پژوهشی با توجه به اعضای هیئت علمی توانمند خود امیدوار است که بتواند در آینده مانند گذشته در زمینه‌های مختلف با صنایع، همکاری‌های مؤثری را در زمینه رفع مشکلات آنها داشته باشد. در همین راستا یکی از اهداف گروه پژوهشی، تولید و توسعه مواد بازدارنده خوردگی بوده که با تولید این مواد بتواند کمک مؤثری به صنایع مختلف در راستای کنترل خوردگی در این صنایع داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد درباره تجهیزات و امکانات فنی ویژه گروه پژوهشی مهندسی سطح، حفاظت و خوردگی این واحد دانشگاهی توضیح داد: ازجمله امکانات در اختیار این گروه پژوهشی مهندسی می‌توان تجهیزات آزمایشگاه خوردگی شامل سالت اسپری، اندازه‌گیری رطوبت، آزمون پلاریزاسیون تافل و امپدانس را نام برد. در کنار این تجهیزات سایر تجهیزات مستقر در مرکز تحقیقات مواد نیز شامل میکروسکوپ الکترونی روبشی، پراش اشعه ایکس و … نیز برای انجام تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکمه بازگشت به بالا