پیش‌بینی رویترز از مناظره ترامپ و بایدن/انتخابات آمریکا؛ رقابت تنگاتنگ میان دو پیرمرد

به‌ گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری اخبار ورزشی، رویترز در آستانه مناظره بایدن و ترامپ در گزارشی نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات و رقیب جمهوری‌خواهش، دونالد ترامپ، امروز در یک مناظره مورد انتظار شرکت و رای‌دهندگان فرصت نادری پیدا میکنند تا دو تن از مسن‌ترین نامزدهایی که تا به حال به دنبال بالاترین مقام کشور بوده‌اند، را در کنار هم مشاهده کنند.

این مناظره تلویزیونی 90 دقیقه‌ای، اولین مناظره بین یک رئیس‌جمهور فعلی و رئیس‌جمهور سابق، ساعت 9 شب به وقت آمریکا از شبکه سی ان ان پخش می‌شود و انتظار می رود مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. رکورد قبلی با 84 میلیون نفر مربوط به اولین مناظره ترامپ در سال 2016 با هیلاری کلینتون بود.

هر دو نفر با آسیب‌پذیری‌های سیاسی وارد بحث در آتلانتا می‌شوند که ترکیبی از ریسک و فرصت را نشان می‌دهد.

رویترز با بیان اینکه این مناظره خیلی زودتر از حد معمول – بیش از چهار ماه قبل از روز انتخابات 5 نوامبر – و در بحبوحه نظرسنجی های ملی است، آن را رقابتی تنگاتنگ میان دو پیرمرد خواند.

این رسانه غربی خاطرنشان کرد که این مناظره همچنین در اوج وضعیت دو قطبی شدن عمیق و نگرانی شدید در میان رای دهندگان در مورد وضعیت سیاست آمریکا برگزار میگردد.

رویترز نوشت که تقریباً چهار سال پس از یورش گروهی از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا ، دو سوم از رای دهندگان در نظرسنجی ماه می رویترز گفتند که نگران خشونت پس از انتخابات هستند؛ ترامپ 78 ساله به عنوان جنایتکاری که هنوز با سه پرونده جنایی از جمله اتهامات مربوط به تلاش برای براندازی انتخابات 2020 مواجه است، روی صحنه خواهد رفت. رئیس جمهور سابق، که گفته است در صورت انتخاب، دشمنان سیاسی خود را مجازات خواهد کرد، باید به رای دهندگان بلاتکلیف نشان دهد که برخلاف ادعاهای بایدن، خطری مرگبار برای دموکراسی ایجاد نمی کند.

رویترز در ادامه افزود: از سوی دیگر، بایدن،81 ساله، پس از ماه‌ها اظهارات جمهوری‌خواهان، تحت فشار شدید قرار دارد تا از برخوردهای لفظی اجتناب کند و اجرای قوی در مناظره ارائه کند.

رویترز در ادامه گزارش با بیان اینکه هر دوی آنها دیگر فرصتی برای خطا ندارند، نوشت: زیرا کمپین مخالف احتمالاً هر گونه لغزش را به عنوان شاهدی بر زوال عقلی طرف مقابل در نظر خواهد گرفت!

آرون کال، استاد دانشگاه میشیگان و کارشناس مناظره‌های ریاست‌جمهوری، گفت: با توجه به نزدیکی رقابت‌ها، دو قطبی‌سازی عمیق سیاسی کشور و پتانسیل بروز گاف های بسیار، این مناظره احتمالا مورد انتظارترین و مهم‌ترین لقب خواهد گرفت.

او اظهار داشت که مخصوصاً برای بایدن، یک لحظه سردرگمی یا فراموشی باعث ایجاد “چرخه های خبری بی پایان” در مورد سن و سال بالای او خواهد شد و گمانه زنی ها در مورد یافتن جایگزینی احتمالی برای او قبل از کنوانسیون ملی دموکرات ها در ماه اوت را تقویت می کند.

در حالی که نظرسنجی‌های ملی نشان دهنده رقابتی برابر است، اما بایدن در نظرسنجی‌های اکثر ایالت‌های میدان نبرد از ترامپ عقب افتاده است و اخیراً پس از محکومیت ترامپ در ارتباط با پرداخت‌های غیراخلاقی به یک ستاره فیلم‌های مستهجن، حتی مزیت خود را در زمینه مسائل مالی در برابر ترامپ از دست داد.

جاکوب روباشکین، تحلیلگر انتخابات در وب‌سایت غیرحزبی Inside Elections، نیز عقیده دارد: «بایدن نیاز به تغییر در وضعیت موجود دارد و این مناظره بهترین فرصت او برای انجام آن است. در حال حاضر، رای دهندگان به این رقابت بیشتر به چشم یک یک رفراندوم در مورد بایدن نگاه میکنند تا یک انتخابات ریاست جمهوری و این برای او خطرناک است. اما در مناظره او میتواند با هوشمندی او میتواند ترامپ را هم وارد این رفراندوم کند و در کانون توجه قرار دهد.

نه بایدن و نه ترامپ محبوبیتی ندارند، و بسیاری از آمریکایی‌ها در مورد انتخاب‌های خود عمیقاً دوسوگرا هستند.

در ادامه این گزارش آمده است که آخرین نظرسنجی‌ها نشان داد که حدود یک پنجم رای دهندگان می گویند که هنوز “نامزدی را انتخاب نکرده اند یا به سمت یک نامزد شخص ثالث تمایل دارند یا حتی ممکن است در انتخابات شرکت نکنند”

به طور مثال کتی الدر، مدیر فروش 59 ساله ای که در سال 2016 به ترامپ رای داد ولی در سال 2020 تصمیم گرفت به بایدن رای بدهد، میگوید: “آنها نامزدهای افتضاحی هستند و هر وقت حرف میزنند چندشم میشود!.”

و حالا الدر بار دیگر دودل شده است و مناظره پنجشنبه را تماشا خواهد کرد تا تصمیم بگیرد که امسال کدام مسیر را طی کند،

 او در ادامه میگوید: «آیا بایدن قادر خواهد بود حرف زدنش را تسریع کند و واقعا صحبت کند؟! ترامپ چی؟ چه کوفتی قرار است از دهان او بیرون بیاید؟”

بایدن و ترامپ تلاش چندانی برای پنهان کردن تنفر متقابل خود انجام نداده‌اند. ترامپ در اولین مناظره خود در سال 2020 به شدت وسط حرف بایدن میپرید و با عملکرد خود بسیاری از رای دهندگان را ناامید کرد.

سی ان ان اما اینبار سعی خواهد کرد با خاموش کردن میکروفون نامزدها در زمانی که نوبت آنها برای صحبت نیست، از  اتفاقات دفعه قبل جلوگیری کند. مناظره همچنین بدون حضور مخاطبان برگزار می‌شود و هیچ یک از نامزدها مجاز به آوردن یادداشت‌های آماده یا لوازم جانبی نیستند، هرچند که میتوانند قلم و کاغذ داشته باشند.

مشاوران بایدن می گویند که او با تمرکز بر روی  موضع ترامپ در قبال سقط جنین او را به عنوان خطری برای هنجارهای دموکراتیک معرفی خواهد کرد و دوره ریاست جمهوری پر هرج و مرج  ترامپ  (2017-2021)  را به رای دهندگان یادآوری خواهد نمود.

مایکل تایلر، سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن، گفت که این مناظره تضاد بین تلاش‌های بایدن برای کمک به آمریکایی‌ها و «کمپین انتقام‌جویانه و انتقام‌جویانه» ترامپ را نشان خواهد داد.

مشاوران ترامپ نیز میگویند که ترامپ بر عملکرد بایدن  در مرزهای جنوبی ایالات متحده در مواجهه با تعداد بی سابقه مهاجرانی که به طور غیرقانونی عبور می کنند و همچنین اقتصاد، به ویژه تورم، تمرکز خواهد کرد و سیاست های جهانی بایدن را در زمان جنگ در غزه و اوکراین زیر سوال خواهد برد.

کارولین لیویت، سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ میگوید: “پنجشنبه شب فرصت خوبی برای پرزیدنت ترامپ خواهد بود تا قدرت خود را در قیاس با ضعف جو بایدن و موفقیت های خود را در مقابل ناکامی های او برجسته کند”.

دومین و آخرین مناظره در کمپین امسال برای ماه سپتامبر (شهریور) برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل