اقتصادی

پیشنهادهای مردم برای اجرای بهتر طرح کالا برگ الکترونیکی

طرح کالا برگ الکترونیکی ابتدا در استان هرمزگان به اجرا درآمد و مدتی بعد در سه استان مرکزی، قزوین و گیلان نیز به شکل آزمایشی اجرا شد. مردم در این استان‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های موجود ۱۰ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در این طرح به ارزش ۵۳۰ هزار تومان را که شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ است خریداری کنند.

به گزارش اخبار ورزشی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان به عنوان اولین استان پایلوت اجرای این طرح، با استقبال مناسب مردم رو به رو شده و نسبت به آن واکنش منفی مشاهده نشده است.

خبرنگار اخبار ورزشی برای کسب نظرات و پیشنهادهای مردم برای اجرای این طرح در جامعه به سراغ برخی شهروندان رفت تا میزان آگاهی افراد و رضایتمندیشان را جویا شود. رضا سعیدی، یکی از شهروندان بندرعباسی در این باره گفت: به طور کلی هدفگذاری این طرح مناسب اما در عمل نیز دارای پیچیدگی‌هاست که بعضا سبب سردرگمی برخی شهروندان می‌شود.

وی با بیان اینکه بهتر این بود که ابتدا آموزش استفاده از این طرح به صورت همگانی صورت می‌گرفت و سپس به مرحله اجرا در می آمد، عنوان کرد: اما هرچه از زمان آغاز این طرح می گذرد، شاهد بهتر شدن روند اجرایی و آگاهی بیشتر شهروندان می شویم.

فاطمه حسنی، دیگر شهروند بندرعباسی، با اشاره به اینکه برخی فروشگاه‌ها اقلام اعلام شده با نرخ مصوب را دارا نیستند، اضافه کرد: در خصوص نوع برند محصولات نیز باید تنوع بیشتری صورت گیرد زیرا کیفیت کالا خریداری شده نیز اهمیت دارد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح به طور کلی مطلوب و در شرایط اقتصادی کنونی می‌تواند کمکی برای خانواده‌های نیازمند باشد.

حسنی با اشاره به این موضوع که تفاوت قیمت کالا نسبت به سال قبل باید به صورت نقدی پرداخت شود و این کمی کار را سخت کرده است، افزود: اکثر کسانی شامل این طرح می‌شوند که از قشر پایین جامعه هستند و به طور حتم میزان نقدینگی شان زیاد نیست و ای کاش در موقع خرید این پرداخت نقدی انجام نمی شد و از یارانه ماه بعد کسر می شد.

اما رضا ساربانی، شهروند دیگری، با بیان اینکه کاش بتوان تعداد کالاها را افزایش داد و این طرح شامل کالاهای بیشتری شود، تصریح کرد: به طور کلی با اجرای این طرح موافقم زیرا کمک زیادی به خانوارهای کم در آمد می‌کند.

وی ادامه داد: به طور حتم هر طرحی در ابتدای کار کم و کاستی‌هایی دارد اما رفته رفته بهتر می‌شود و روند اجرای این طرح هم روز به روز بهتر می شود. فقط به نظرم اگر پرداخت نقدی در موقع خرید نیز وجود نداشت و به نوعی پرداخت آن از یارانه ماه بعد کسر می‌شد، بهتر بود.

پیشنهادهای مردم برای اجرای بهتر طرح کالا برگ الکترونیکی

به اعتقاد مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان هم مهمترین قسمت این طرح بخش اطلاع‌رسانی است، مجتبی معین وزیری تاکید دارد: خبرنگاران به عنوان چشمان بیدار جامعه باید به خوبی اهداف این طرح را به جامعه منتقل کنند و به همین دلیل آگاه سازی اصحاب رسانه از این طرح اهمیت ویژه ای دارد.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان به دلیل اهمیت و مدیریت آن در کشور، به عنوان استان پایلوت طرح کالا برگ انتخاب شد، خاطرنشان کرد: این پروژه طرح جدیدی نیست بلکه قانون مصوب مجلس است که قیمت ۱۰ قلم کالای اساسی باید به قیمت قبل از شهریور ۱۴۰۰ به مردم ارائه شود و دولت متعهد شد این امر صورت بگیرد.

استفاده از این طرح اجباری نیست بلکه فرد می تواند یا کالا بخرد یا از حساب برداشت کند؛ این کالا برگ الکترونیکی با کوپن تفاوت اساسی دارد و قابل مقایسه نیست و به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان، قرارگاه در سطح ملی و در سطح وزارت مربوطه تشکیل شده و جلسات متعددی برگزار و موضوعات مختلف بررسی و تصمیم لازم گرفته می شود.

بر این اساس اکنون در حساب یارانه بگیران هرمزگان یک یارانه نقدی و یارانه اعتباری واریز شده است که اگر از یارانه اعتباری استفاده نشود تا بیستم ماه، به عنوان یارانه نقدی تبدیل می شود.

طبق اعلام، هرمزگانی‌ها هر کالایی که جزو این ۱۰ قلم اعلامی باشد را می توانند به قیمت قبل از شهریور ۱۴۰۰ خریداری کنند؛ نزدیک به یک ۱۰۰۰ فروشگاه از چهار صنف مرتبط در استان هرمزگان برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ثبت شده‌اند.

مردم برای استعلام میزان اعتبار، مشاهده کالاهای مصوب و قیمت‌ها برنامه کاربردی شما (شبکه ملی اعتبار)  را نصب کنند و با استفاده از برنامه‌های اندرویدی بازار و  مایکت یا به درگاه  اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.

تاکنون در هرمزگان ۱۷۰۰ فروشگاه به طرح کالا برگ الکترونیک متصل شده‌اند و در حال حاضر بیشترین تراکنش‌ها به شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه و میناب اختصاص دارد.افراد برای مشاهده فروشگاه‌های طرف قرارداد این طرح می‌توانند به سامانه و برنامه شما مراجعه کنند و افرادی که حساب یارانه آن‌ها در هرمزگان است، می‌توانند برای مشاهده‌ی میزان اعتبار و اقلام کالایی مصوب با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره گیری کنند.

همچنین استاندار هرمزگان در گفت‌وگو با اخبار ورزشی، درباره اهمیت طرح کالابرگ الکترونیک گفت:  به منظور حمایت از سبد غذایی خانوار و  تقویت سلامت غذایی این امکان  برای  مردم ایجاد شده که با اعتبار یارانه، بتوانند یکماه زودتر اقلام ضروری خانوار خود  را خریداری کنند.

مهدی دوستی ویژگی بارز این طرح را حفظ قدرت خرید مردم در طول دوره برشمرد و افزود: احترام به سلایق مختلف از دیگر مزیت دیده شده در طرح کالابرگ است.

وی ادامه داد: مردم برای خرید اقلام کالایی این طرح می توانند آزادانه و به سلیقه خود هر نشان تجاری را انتخاب و خریداری کنند و امکان پرداخت ما به التفاوت  قیمت کالای انتخابی با کالای مرجع نیز میسر شده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان عنوان کرد: در طرح کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار امکان دیگری هم فراهم شده که مردم براساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی مرجع را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار یارانه‌شان خریداری کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا