اقتصادی

پیشگیری از معلولیت یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بهزیستی است

اخبار ورزشی/زنجان سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: برنامه آگاه‌سازی با هدف پیشگیری از معلولیت، برای سه هزار شهروند زنجانی اجرا می‌شود.

روح‌الله خدابنده‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار ورزشی، با اشاره به اقدامات بهزیستی برای جلوگیری از بروز معلولیت‌ها، اظهار کرد: پیشگیری از شیوع معلولیت‌ها، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بهزیستی است. مشاوره‌های ژنتیک بهزیستی برای قبل از ازدواج (بویژه در ازدواج فامیلی)، پیش از بارداری و هنگام بارداری و در خانواده‌های با ریسک بالا از نظر بیماری‌های ژنتیک و خانواده‌های دارای معلولیت انجام می‌شود تا پیش‌آگهی و احتمال تولد نوزاد دارای معلولیت بررسی شود.

وی با اشاره به پرداخت کمک‌هزینه لازم برای انجام آزمایش‌های ژنتیک به خانواده‌های نیازمند، ادامه داد: برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت در راستای آگاه‌سازی زنان سرپرست خانوار جامعه هدف بهزیستی با رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال، افراد کم‌سواد و باسواد و فرزندان‌شان در پایه‌های دهم و یازدهم و سالمندان طراحی شده است.

او با بیان اینکه برنامه آگاه‌سازی در موضوع‌هایی مانند سلامت و پیشگیری از بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه عضلانی – اسکلتی، سلامت بینایی و شنوایی، ژنتیک و بیماری‌های ژنتیکی، پیشگیری از حوادث ترافیکی و غیرترافیکی، سوختگی و … در قالب کتاب از طریق مشارکت مراکز مثبت زندگی اجرا می‌شود، افزود: آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در دوره سالمندی نیز در زمینه آشنایی بیماری استئو آرتریت، بیماری دیابت، بیماری قلبی و عروقی، سکته مغزی، آشنایی با بیماری دمانس و … برای سالمندان اجتماعات محلی، اعضای بنیاد فرزانگان و سالمندان جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد برگزار می‌شود.

خدابنده‌لو با بیان اینکه در نیمه اول امسال بیش از ۲۵ هزار مورد غربالگری بینایی و شنوایی و مداخله بهنگام توسط بهزیستی انجام شده است، ادامه داد: در شش ماه اول امسال نزدیک به ۱۵ هزار کودک در مناطق شهری و روستایی غربالگری بینایی، نزدیک به هفت هزار نوزاد غربالگری شنوایی، ۵۰۰ کودک سه تا پنج سال غربالگری شنوایی و بیش از ۳۰۰ خانواده جامعه هدف بهزیستی مشاوره ژنتیک شده‌اند.

وی با اشاره به خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ به‌عنوان یکی از بهترین، محرمانه‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌های مشاوره متمرکز در بخش دولتی، اظهار کرد: بهزیستی در حوزه روانشناختی و ارتقای سلامت روان مراجعه‌کنندگان فعالیت دارد. ۳۰ مرکز و دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی حضوری دولتی و غیردولتی در استان فعال است که ۱۱ مرکز به‌صورت تخصصی در زمینه ازدواج و خانواده، کودکان با نیازهای ویژه، تحصیلی – تربیتی، کودک و نوجوان، سلامت جنسی خدمات‌رسانی می‌کنند. در شش ماه اول سال، بیش از ۱۰ هزار جلسه مشاوره برای مراجعه‌کنندگان برگزار شد.

سرپرست بهزیستی استان زنجان افزود: بهزیستی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز اقداماتی انجام می‌دهد و در این حوزه می‌توان به طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا)، طرح مشارکت اجتماعی زنان، طرح پیشگیری از خودکشی، طرح آگاه‌سازی دختران و زنان با تاکید بر خودمراقبتی، طرح توانمندسازی خانواده‌محور همیار مادر و کودک، طرح همیاران سلامت روانی اجتماعی در محله‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا