اقتصادی

پیش بینی تولید 14 میلیون تن گندم

به گفته وزارت جهاد کشاورزی ، اسماعیل اسفندیاری پور با اشاره به آغاز برداشت گندم در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک جنوبی است ، افزود: این استانها شامل بوشهر ، سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، جیرفت ، کهنوج و قلعه است. گنج در جنوب کرمان ، شهر آنلاین در جنوب استان فارس و شهر هندیجان و شهرهای همجوار در استان خوزستان آغاز شد.

وی با اشاره به بارندگی مطلوب و سالهای تولید گندم ، افزود: کاشت گندم اندکی پس از فصل خشک جنوبی در مناطق آب و هوایی مانند استان خوزستان و اقلیم های مشابه از هفته اول خرداد آغاز می شود.

اسفندیاری پور با بیان اینکه آخرین برداشت گندم تا اوت مرداد در آب و هوای سرد قرار خواهد گرفت ، افزود: برداشت گندم در کشور حدود 4.5 ماه طول می کشد.

امسال 6 میلیون هکتار از کشت گندم
مدیر پروژه گندم وزارت کشاورزی گفت: “سطح زیرکشت گندم حدود 6 میلیون هکتار است که از این میزان حدود 2 میلیون هکتار گندم آبیاری و 4 میلیون هکتار گندم باران است و می توان گفت دو سوم منطقه گندم زراعی با آب سبز آبیاری می شود.” جهاد آب باران) تأمین و آبرسانی می شود.

اسفندیاری پور ادامه داد: طبق شرایط مطلوب امسال بودجه اولیه حدود 14 میلیون تن تولید گندم در کشور است.

ضمانت خرید 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود 10.5 میلیون تن گندم برای خرید تضمین شده است ، افزود: البته ادامه شرایط خوب برای ظرفیت تولید بیشتر نیز وجود دارد زیرا فصل برداشت و برداشت محصول کشور است. برای 100 روز ، این تغییر به نفع هزینه کشور خواهد بود.

وی با اشاره به خرید دانه تضمینی از کشاورزان ، افزود: براساس قانون ، مسئولیت خرید دانه و روغن تضمینی از جمله بذر انگور بر عهده شرکت مادر است و متخصص در تجارت دولتی است. به وزارت سکوت ارسال شده است و هماهنگی در این زمینه با هم انجام شده است.

اسفندیاری پور با بیان اینکه دستورالعمل های لازم در اوایل ماه مارس تهیه و ارسال شده است و مرکز خرید فعال است ، گفت: این سیستم راه اندازی شده است اما بانک کشاورزی مسئولیت پرداخت وزارت سکوت یا شرکت هلدینگ را برعهده گرفته است. دولت نقدینگی را تأمین می کند.

مجریان طرح گندم در کشور ادامه دارند: در مناطقی که برداشت گندم آغاز شده است ، تاکنون حدود 20 هزار تن گندم برداشت شده است که به مراکز خرید ارسال شده و سریعاً پرداخت صورت می گیرد.

اسفندیاری پور با بیان اینکه کشاورزان باید از طریق سیستم پهنه بندی اقدام به خرید کنند و مطابق تصمیم دولت اطلاعات را از طریق مراکز خدماتی وارد کنند ، افزود: مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی این اطلاعات را در اختیار شرکتهای صنفی کشور قرار می دهد. کشاورزانی که به هر دلیلی وارد سیستم نشده اند باید بلافاصله به مرکز خدمات مراجعه کرده و از الزامات کرونا پیروی کنند و این کار را انجام دهند تا هنگام دریافت محصول توسط شرکت بازرگانی دولتی از وقفه جلوگیری شود.

برداشت گندم 17000 نفر جمع آوری برداشت محصول در کشور

مسئولان پروژه گندم وزارت جهاد کشاورزی در مورد شرایط و بیماری های عروق ویروس کرونا برای برداشت گندم گفت: 17000 برداشت محصول گندم ، که از این تعداد 12 هزار و 500 نفر مهاجر بودند.

وی ادامه داد: در مسیر مهاجرت برای برداشت گندم از سوی فرمانداران ، فرمانداران و پلیس ناجا ، از آنها خواسته ایم تا در اسرع وقت به ادغام کمک کنند تا به جاده برسند تا برداشت محصول محصولات ما در اثر بیماری عروق ویروس کرونا قطع نشود.

اسفندیاری پور افزود: همچنین ستاد سوخت و وزارت نفت نیز به منظور کمک به ادغام برداشت کنندگان و رانندگان کامیون مسئول حمل و نقل محصولات به بزرگترین فعالیت اقتصادی در بخش کشاورزی ، با تولید سوخت به موقع و کافی تأمین می شوند و در مجموع بیش از 36000 میلیارد تن در برداشت گندم فعالیت می کنند. به روشی که می خواهید انجام دهید

وی هشدار داد: پایه سوخت به عهده وزارت نفت است و باید تسهیل و روغن کاری شود تا برداشت کنندگان کامیون و کامیون به تأخیر نیفتد و سوخت مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنند تا عملیات برداشت محصول به راحتی انجام شود.

100٪ تولید گندم در کشور است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به تولید بذور گندم در کشور اشاره کرد و افزود: 100 درصد غلات در این کشور تولید می شود و ما به آن اعتماد نمی کنیم.

وی با اشاره به عدم پرداخت یارانه به تولیدکنندگان در سالهای 1997 و 1998 گفت: “شرکت های تولید کننده بذر گندم از سال 1997 و 1998 130 میلیارد تن یارانه داشتند. از رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد برنامه بذر سال آینده بپرسید.” من این منابع را در اسرع وقت و تا پایان فروردین ماه اختصاص می دهم تا بتوانیم بذرهایی را برای کاشت جدید خریداری کنیم و امنیت غذایی ما مشکلی نخواهد داشت.

اسفندیاری پور اظهار داشت: کشاورزان جدا شده از آب و هوای گرم و خشک در جنوب باید دستورالعمل ارائه شده توسط سموم دفع آفات را رعایت کنند زیرا بیماریهای مختلف قارچی در مزارع گندم خصوصاً در مزارع آبکی و بارانی افزایش می یابد.

دکمه بازگشت به بالا