اقتصادی

چرا صهیونیست‌ها نگران مرز مشترک با اردن هستند؟

یک روزنامه عبری زبان به نقل از شهروندان اسرائیلی ساکن مناطق نزدیک به مرزهای اردن نوشت که آنها به شدت نگران انجام حملاتی در منطقه هستند.

به گزارش اخبار ورزشی، شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از روزنامه عبری زبان “یسرائیل هیوم” نوشت، از زمانی که محمد صلاح، سرباز مصری در عملیاتی سه نظامی اسرائیلی را از پا درآورد، شهروندان اسرائیلی ساکن مناطق نزدیک به مرزهای اردن به شدت نگران تکرار چنین اقداماتی در منطقه هستند.

یسرائیل هیوم به نقل از اسرائیلی‌های ساکن این مناطق نوشت، نفوذ از طریق مرزهای اردن به دلایل متعدد آسان است چراکه اصلا حصار مرزی وجود ندارد و قدرت نظامی ضعیف است.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، ساکنان اسرائیلی این مناطق تاکید کردند: حمله در اینجا مساله زمان است و ما شاهد کشتارهایی خواهیم بود، ساکنان از ترس تکرار حمله محمد صلاح، سلاح‌های خود را زیر بالشت‌هایشان می‌گذارند.

یسرائیل هیوم به نقل از یک شهرک‌نشین نوشت: “شرایط وحشتناک است، بر خلاف حصار مرزی بلند میان مصر و اسرائیل ما حصار نداریم و مرزهای اسرائیل و اردن از سمت منطقه “کیبوتس یوتفاتا” در جنوب وادی عربه تا بحر المیت کاملا قابل نفوذ است، مسؤولان امنیتی و نخست وزیر و نیز مسؤولان حفاظتی همگی از این موضوع اطلاع دارند؛ اما کاری انجام نمی‌دهند، برای ما آشکار است که حمله‌ای به مرزها انجام خواهد شد و این مسؤولان بعدا خواهند گفت، ما نمی‌دانستیم و هر کاری برای جلوگیری از آن انجام دادیم.”

این شهروند اسرائیلی ادامه داد، “نهاد امنیتی و ارتش “اسرائیل” از خطرات آگاه هستند؛ اما سکوت پیشه کردند و کاملا اجازه می‌دهند این اتفاقات رخ دهد، همانگونه که با وجود هشدارهای قبلی اجازه دادند حمله در بزرگراه شماره ۱۲ انجام شود و با وجود اطلاع همه از نقض‌هایی که در حصار مرزی مصر وجود دارد، اجازه کشیک‌های ۲۴ ساعته در هفت روز هفته را در مرزهای مصر دادند”.

یسرائیل هیوم در ادامه نوشت، عملیات قاچاق اسلحه و مواد مخدر و نیز انسان هر روز از اردن انجام می‌شود و هیچ نیرویی وجود ندارد که بتواند آنها را متوقف کند، سربازان بسیار اندک هستند و فناوری کافی نیز وجود ندارد، اتفاقی که در مرزهای مصر رخ داد، در مرزهای اردن نیز اتفاق خواهد افتاد، این یک آشوب کامل در بخش جنوبی است.

به گفته یک شهرک‌نشین دیگر، مرزهای اردن به دلیل انجام انواع قاچاق‌ها به شدت فعال هستند، قاچاقچی‌ها جسور شده‌اند و عبور از اردن به اراضی اشغالی رایگان و بدون هیچ مانعی انجام می‌شود.

ساکنان وادی عربه گفتند، گردان مسؤول حفاظت از مرزها کوچک است و حتی اگر بخواهد به وظیفه خود عمل کند، با توانایی‌های فعلی خود نمی‌تواند از همه دفاع کند.

یک شهرک‌نشین دیگر گفت: “ما روابط خوبی با اردن داریم و به‌روزرسانی‌های اطلاعاتی از سوی هر دو طرف وجود دارد؛ اما همه ما از اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم، می‌دانیم که در وادی عربه، بحر المیت و یا ایلات حادثه‌ای امنیتی مانند آنچه در مرزهای مصر رخ داد، انجام خواهد شد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا