چرا نباید ظرف فلزی در مایکروفر گذاشت؟

این قانون به قدری ساده است که همه جا وجود دارد: اگر نمی خواهید مایکروویو جدید بخرید، فویل و ظروف فلزی را در مایکروویو قرار ندهید. همه آن را می دانند، درست است، اما معلوم شد که دیگر آن چیزی نیست که قبلا بوده است.

ظهور یخچال برقی تغییری در طعم غذای آمریکایی بود که در دو دهه آخر قرن بیستم سر و صدای زیادی به پا کرد، اما در مقایسه با تغییرات ماکروسفری که در دو دهه آخر قرن بیستم رخ داد، کم رنگ شد امروزه بیش از 90 درصد خانه های ایرانی حداقل یک اجاق مایکروویو دارند. اما برای بسیاری از ما، مهندسی پشت این جعبه، نحوه کارکرد آن و اینکه چرا نباید یک قابلمه فلزی را در مایکروویو قرار دهیم، نمی دانیم. تا انتهای این مقاله با پایدار سرویس تهران همراه باشید.

مایکروویو چگونه کار می کند؟

یک اجاق مایکروویو از قطعه ای به نام مگنترون استفاده می کند که غذا را با استفاده از اشعه گرم می کند. این فناوری عمدتاً برای سیستم‌های رادار نظامی که امواج رادیویی با فرکانس بالا با برد کوتاه (معمولاً حدود 2.5 گیگاهرتز) را از جریان متناوب استاندارد تولید می‌کنند، در نظر گرفته شده است. این فرکانس است که توسط آب، چربی و قند موجود در غذا جذب می شود. انرژی اضافی باعث می شود که مولکول ها با سرعت بالا ارتعاش کنند و گرمای این واکنش مولکولی گرم شده و غذا تولید می کند.

برخلاف تصور عموم، اجاق‌های مایکروویو غذا را از داخل نمی‌پزند. امواج رادیویی در واقع حدود یک و نیم اینچ از غذا نفوذ می کنند. این خاصیت هدایت حرارتی گوشت و مواد گیاهی است، گرما به همه جا می رسد. بیرون، داخل را گرم می کند. بنابراین بهتر است تکه های بزرگ گوشت را با انرژی کم اما طولانی تر بپزید تا کاملا پخته شود و قسمت بیرونی آن نسوزد. و چون مایکروفر هوای اطراف غذا را مانند فر معمولی گرم نمی کند، غذا ترد و طلایی نمی شود. این گاهی خوب است و گاهی بد.

فلزات در اجاق های مایکروویو

فلزات موجود در اجاق مایکروویو می توانند جرقه ایجاد کنند. ظروف غیرفلزی و غیر واکنشی مانند پیرکس، سرامیک، پلاستیک یا شیشه امواج رادیویی را در این فرکانس جذب نمی کنند و در نتیجه در مایکروویو زیاد گرم نمی شوند. به عبارت دیگر، فلزات انرژی مایکروویو را منعکس کرده و باعث ایجاد جرقه می شوند. به همین دلیل است که هر مایکروویو اساسا یک جعبه فلزی امن در داخل خود دارد که از حرکت امواج در آشپزخانه جلوگیری می کند تا به خود در اتاق آسیب نرسانید.

به نظر می رسد که هر ورقه فلزی – مهم نیست چقدر نازک – می تواند با خیال راحت در اجاق مایکروویو استفاده شود، زیرا مانند دیوارهای فلزی عمل می کند: امواج مایکروویو را منعکس می کند. یک ورق فلز تخت می تواند به عنوان یک محافظ جزئی برای غذای شما عمل کند تا از پختن آن توسط انرژی مایکروویو جلوگیری کند. و هنگامی که زیر غذا (مانند پیتزا) قرار می گیرد، ورقه فلزی نازک به قهوه ای شدن و ترد شدن غذا با بازتاب انرژی اضافی به غذای زیر کمک می کند.

به جرقه ها نگاه کن

گاهی اوقات میدان الکترومغناطیسی داخل مایکروویو می تواند پیچ ​​خورده و جرقه های کوچکی ایجاد کند. این می تواند با غذاهای بی ضرر مانند کلم ترش (که در خاک غنی از مواد معدنی رشد می کند) و سوسیس (زمانی که نمک و مواد افزودنی کاملاً مخلوط نمی شوند) رخ دهد. و جرقه های متوسط ​​نیز از رنگ زرد صفحه ساخته می شود. اما یک تکه بزرگ فویل آلومینیومی درشت می تواند مایکروویو را در یک لحظه نابود کند.

بر خلاف دیواره های محکم اجاق های مایکروویو، تکه های کوچک و نازک فویل نمی توانند جریان انرژی مایکروفر را تحمل کنند و به سرعت گرم می شوند و آتش می گیرند. لبه های نازک و منحنی به حرکت اجازه می دهد تا جرقه ای فوق العاده برای غذای شما روی دیوار ایجاد کند.

اگر در این شرایط قرار گرفتید، می توانید با برداشتن قطعه فلزی از آسیب بیشتر به مایکروویو جلوگیری کنید. همچنین اگر اتو برای مدت طولانی در مایکروویو بماند، آسیب های جبران ناپذیری به آن و احتمالاً سایر قسمت های آشپزخانه شما وارد می کند.
برای تعمیر ماکروفر با نمایندگی ماکروفر بوش تماس بگیرید.

بنابراین به توصیه های زیر توجه کنید:

فقط از فویل های تازه استفاده کنید، آنقدر صاف و بدون چروک. فویل مچاله شده جرقه تولید می کند.

بیش از یک چهارم غذا را در فویل نپیچید.

فویل را صاف روی غذا بگذارید و لبه ایجاد نکنید.

فرقی نمی کند که از کدام طرف ورق استفاده می کنید.

ورق را کمتر از 3 سانتی متر از دیوارها قرار ندهید.

اگر مایکروفر دارای سقف فلزی یا سیخ های چرخان است، غذا را روی فویل و ظرف مایکروویو قرار ندهید و اجازه ندهید فویل محافظ با قفسه یا سیخ برخورد کند.

در صورت مشاهده جرقه، فورا فیلم محافظ را بردارید. غذای منجمد را از فویل خارج کرده و در ظرف مخصوص مایکروویو قرار دهید.

تا زمانی که فلز را صاف، نازک و تا حد امکان کمتر آسیاب کنید، باید بتوانید برای مدت طولانی از مایکروویو خود استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل