اقتصادی

چرا هنیه پیشنهاد رشوه 15 میلیارد دلاری را رد کرد؟/ خاطره بد فلسطینیان از توافق اسلو

اسماعیل حنیه در مصاحبه با وب سایت قطری ، موسیل ، نوشت که وی فاش کرد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ، از طریق برخی وساطت و در چارچوب برنامه صلح که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تدوین شده است. «معامله قرن» پیشنهادی برای دریافت 15 میلیارد دلار رشوه برای اجرای پروژه ها در نوار غزه از جمله ساخت فرودگاه و بندر و غیره دریافت کرد.

وی افزود: واسطه ها این مبلغ را در ازای رد کردن مقاومت و خلع سلاح همه جبهه های فلسطین از جمله در منطقه موشکی این مبلغ را ارائه دادند. آنها همچنین خواستار ادغام شاخه نظامی مقاومت در نیروی انتظامی و اداره نوار غزه ، پایان دادن به همه اشکال مقاومت فلسطین و نادیده گرفتن مسئله بیت المقدس شدند.


بیشتر بخوانید:

ما پیشنهاد قدرتهای بزرگ 15 میلیارد دلاری در ازای خلع سلاح را رد کردیم


رئیس دفتر سیاسی حماس با تأیید اینکه مقاومت قطعاً این پیشنهاد سمی را رد می کند ، اظهار داشت: “حماس” معامله قرن “یا هر پیشنهادی دیگر را در این زمینه نمی پذیرد ، زیرا” مرد آزاد هنوز گرسنه است ، اما پوست “و گوشت او را نمی خورد.”

اسماعیل هانیه

اسماعیل هانیه ، رئیس دفتر سیاسی حماس

در این گزارش آمده است: “این مکاشفه سه پیشنهاد مشابه را که در میانه موافقت نامه های اسلو در سال 1993 به سازمان آزادی بخش فلسطین ارسال شده است ، یادآوری می کند.”

اول ، نوار غزه به “دوم سنگاپور” و پروسه های برنامه ریزی شهری با هدف تبدیل بخشی از دریا به خشکی ، جذب بیشتر ساکنان ، مسکن منطقه ساحلی و اختصاص میلیاردها دلار به پروژه های عمرانی تبدیل شده است.

دوم ، اگر یاسر عرفات موافقت کند که کنیسه اطراف مسجد الاقصی را تأسیس کند ، یک دولت فلسطین تشکیل می شود ، فرودگاهی ساخته خواهد شد و ده ها میلیارد دلار در پروژه های مختلف پمپاژ می شود. این پیشنهاد در اواسط دهه 1990 توسط جیم اسماعیل جمر ، وزیر امور خارجه ترکیه در زمان نخست وزیر تانسو سیلر ارائه شد.

یاسر عرفات

یاسر عرفات

سوم ، این سازمان از قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین خارج خواهد شد. رئیس جمهور بیل کلینتون در جریان مذاکرات مشترک المنافع در سال 2000 این پیشنهاد را ارائه داد و وی برای تزئین پیشنهاد خود گفت که فلسطین حق حاکمیت بر فلسطین را دارد و اسرائیل حق حاکمیت بر جنوب را دارد.

ری امروز نوشت: “موافقت نامه های اسلو باعث محاصره نوار غزه و افزایش فشار بر سازمان آزادی بخش فلسطین و رهبران آن و مردم فلسطین شد.” می توان گفت که عرفات برای پذیرش آن بسیار آماده بود ، به خصوص که وی برای ساخت فرودگاه و امکانات برای بلند کردن محاصره موافقت کرد. در این میان دو پیشنهاد دیگر نیز رد شد ، یعنی واگذاری حاکمیت کامل بر بیت المقدس و تأسیس کنیسه در نزدیکی مسجد الاقصی ، به نام “معبد سلیمان” و پرچم اسرائیل که در بالای آن برافراشته شده است. سازمان آزادی بخش فلسطین هزینه های سنگینی را برای توافق نامه اسلو پرداخت کرده است ، به ویژه پس از فهمیدن این توافق دام است که منجر به ایجاد کشور فلسطین نمی شود. این عملیات شعله دوم انتفاضه فلسطین را در سال 2000 آتش زد که با مسمومیت و مردن به پایان رسید.

متأسفانه برخی از حامیان توافق نامه اسلو باعث شد تا یاسر عرفات پیشنهادهای ایالات متحده و رژیم اشغالگر را بپذیرد ، تا اینکه سرانجام این توافق نامه به امضا رسید و برخی برنده شدند و برخی دیگر شکست خوردند.

دبیرکل حزب الله ، سیدحسن نصرالله در حدود یک ماه پیش در سخنرانی اظهار داشت که در ازای خلع سلاح مقاومت ، متوقف کردن سیاست گرسنگی و تعظیم ، ده ها میلیارد دلار به دولت لبنان داده شده است. سلاح مقاومت تا زمانی که ارزش آن در مرحله بعدی مشخص نشود ، نمی تواند قیمت گذاری شود.

وی تصریح کرد: اینها ترفندهایی است که ادعا می شود میهن پرستانه است و نباید فریب داد. مردم لبنان گرسنه نخواهند شد ، تعظیم نخواهند کرد و انگشتانشان روی بازوها خواهد ماند.

در پایان این گزارش تصریح شده است: “ما خدا را شکر می کنیم که رهبری حماس در شناسایی اهداف پشت پرده رشوه پیشنهادی و شناسایی افراد دخیل در تهیه چنین پیشنهادی از آگاهی و شعور بالایی برخوردار است.” هدف اصلی آنها پایان دادن به مسئله فلسطین است ، و مقاومت درس های آموخته شده از توافق نامه اسلو را علی رغم فشارهای شکننده ، فراموش نکرده و محکم ایستاده است.

انتهای پیام / 4033 /

دکمه بازگشت به بالا