ورزشی

چرا وزارت ورزش گل نمی‌زند؟

بیش از 60 روز از قول وزیر ورزش و جوانان مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی می گذرد و اگرچه طبق اعلام این خبر، عرضه اولیه آنها باید تا اواسط آبان ماه تکمیل شود، اما هنوز خبری از مبادله سرخابی نیست. در پایتخت! وزیر جدید ورزش در صحبت های خود گفته است که هدف خصوصی سازی را به ما داده اند و فقط باید گل بزنیم.

به گزارش اخبار ورزشی، با وجود وعده ها و وعده های فراوان در دولت دوازدهم مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، در نهایت این اتفاق نیفتاد و روند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در دولت دوازدهم در ارتباط بود. با خصوصی‌سازی، زاغی سرمایه به دست دولت سیزدهم انداخته شد و وضعیت فعلی پرونده‌های خصوصی‌سازی این دو باشگاه نشان از تایید هیات عالی خصوصی‌سازی و در عین حال تایید عالیه دارد. شورای بورس از سوی مسئولان سازمان خصوصی سازی اعلام شد. پرونده های هر دو باشگاه به هیئت پذیرش فرابورس ارسال می شود و عرضه اولیه بر اساس اطلاعیه فرابورس انجام می شود.

پس از نظر مثبت سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی قبل از انتخابات ریاست جمهوری، در دیدار با جمعی از ورزشکاران و پیشکسوتان ورزش که می توان خط مشی دولت را در این زمینه دانست. حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در 13 شهریور در اولین وعده خود در خصوص واگذاری دو باشگاه به بخش خصوصی اعلام کرد که این موضوع در نهایت تا 60 روز آینده محقق خواهد شد.

رئیسی در آن زمان تاکید کرد که موضوع خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در دولت مردمی به طور جدی پیگیری خواهد کرد تا دغدغه مدیران، پیشکسوتان و هواداران دو تیم برطرف شود.

اولین قول سجادی از انتقال استقلال و پرسپولیس

13 شهریورماه امسال حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان درباره خصوصی سازی دو باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس و اینکه وزارت ورزش و جوانان با مدیریت مجمع مدیریت دو باشگاه فوتبال پردانا را بر عهده دارد. در سطح لیگ تخلف است، گفت: در دوره مدیریت قبلی وزارت ورزش و جوانان مقدمات انجام شده و اکنون دو باشگاه آماده واگذاری هستند.

وی ادامه داد: اصولاً در همه کشورها معمولاً باشگاه‌ها پرطرفدار هستند و دولت کمتر وارد چنین مواردی می‌شود و سیاست این است که هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شوند و به شما قول می‌دهم فقط هماهنگی بین وزارتخانه باشد. ورزش و جوانان و وزارت امور اقتصادی و دارایی که باید انجام شود و بیشتر کارها انجام شده است و با هماهنگی در مدت زمان بسیار کوتاهی این اتفاق می افتد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به توافق رئیس جمهور برای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی، گفت: کار سختی نیست و طی یک تا دو ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد و ادامه خواهد داشت. به تدریج. می توان آن را به مردم واگذار کرد، آنها به ما کمک کردند و فقط باید گل می زدیم.

آخرین خصوصی سازی چطور؟

مسعود سلطانی فر وزیر اسبق ورزش و جوانان در تاریخ 25 آذرماه 1395 اعلام کرد که پیشنهاد این وزارتخانه برای جابجایی استقلال و پرسپولیس که به تایید رئیس‌جمهور رسیده بود در کمیسیون اقتصادی هیئت دولت تصویب شده است. مصوب و بر اساس تصمیم این هیات وزیران، سازمان خصوصی سازی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی مسئولیت کلیه مراحل ارزیابی، قیمت گذاری، تعیین شرایط و نحوه ارائه به متقاضی را بر عهده خواهد داشت.

اما سازمان خصوصی سازی در روزهای پایانی سال 97 اعلام کرد که هر دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت گذاری شده و در اولین فرصت در سال 97 جلسه هیات مدیره واگذاری تشکیل و در این جلسه قیمت گذاری تصویب یا رد می شود. رئیس سابق سازمان خصوصی سازی نیز در این خصوص با بیان اینکه مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز فراهم نشده و در حال آماده سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم، در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز گفت: در حال حاضر شرایط واگذاری این دو باشگاه فراهم شده است. که به دلیل عدم وجود شرایط و تفاهم با مجلس و نهاد نظارتی، این واگذاری حداکثر تا پایان سال 98 به تعویق افتاد.

ورود سهام سرخابی ها به بازار سرمایه اما تا پایان سال 98 محقق نشد و مسئولان از عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس تا پایان نیمه اول سال 99 و نه تنها در نیمه اول خبر دادند. سال در نیمه دوم سال گذشته و همچنین در نیمه دوم سال گذشته. داده ها محقق نشد. وعده واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی اما به همین جا ختم نشد و بارها از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان اعلام شده بود که استقلال و پرسپولیس تا قبل از پایان دولت دوازدهم خصوصی می شوند.

اواخر دی ماه سال گذشته وزیر سابق ورزش و جوانان اعلام کرد که افزایش سرمایه هر دو باشگاه در حال بررسی است و باید بدانیم سرمایه یکی از این باشگاه ها 10 میلیون تومان و دیگری 70 میلیون تومان است. تومان اما اکنون سرمایه یک باشگاه 701 میلیارد تومان است. سرمایه دیگری نیز به 710 میلیارد تومان افزایش یافته است. ضمناً کلیه گزارشات مالی و حسابرسی توسط سازمان مستقل حسابرسی ایران به دقت مورد بررسی قرار گرفته و سایر گزارشات نیز ظرف دو هفته آینده بررسی خواهد شد و منتظر تصمیم شورای پذیرش در این خصوص خواهیم بود.

23 خردادماه سال جاری معاون مسابقات و توسعه ورزش های حرفه ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که روند خصوصی سازی در بودجه سال 1388 در نظر گرفته شده و اقداماتی انجام شده است. در شهریور همان سال خیر و از شهریور 1388 اقدامات زیادی برای فراهم شدن شرایط ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه انجام شد و برای تسویه حساب های آنها چندین سال حسابرسی و شرایط سود و زیان انجام شد. بدهی های گذشته تعیین و افزایش می یابد. آنها پایتخت و 2 ورزشگاه متعلق به استقلال و 2 ورزشگاه متعلق به پرسپولیس را پیدا کردند و برندهای آنها مورد ارزیابی قرار گرفت و تمام اقدامات انجام شده آنها را برای ورود به بازار سرمایه آماده کرده بود.

وی با اشاره به اینکه مصوبه هیات عالی خصوصی سازی اخذ شده است، گفت: همزمان مصوبه شورای عالی بورس نیز گرفته شده و امروز در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته و در مراحل پایانی قرار دارد. احتمالا توسط یک سازمان خصوصی، هم توسط باشگاه و هم توسط وزارت ورزش و جوانان، بر اساس فرآیند اداری در بازار فرابورس انجام خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در عین حال درباره بلاتکلیفی خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس توضیح داد که این دو باشگاه چه زمانی وارد بازار پایه می شوند؟

آخرین باری که از سوی مسئولان مربوطه درباره زمان پیش بینی شده برای عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اعلام شد این بود که موضوع در اختیار هیات ورود به فرابورس است و قطعا دو یا دو جلسه دیگر تشکیل جلسه خواهند داد. سه هفته. این شرکت تصمیم گرفت که عرضه اولیه بر اساس اطلاعیه های فرابورس انجام شود. این اظهارات از سوی معاون سازمان خصوصی سازی در اواخر آذرماه سال گذشته یعنی حدود هفت ماه بعد مطرح شد اما هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشد و اطلاع رسانی نشد.

همچنین 29 اردیبهشت امسال فرهاد دژپسند وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی، واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی را ضروری دانست و برای ارائه استانداردهای مورد نیاز بورس باید رعایت شود. در بورس. و روندی طولانی برای انطباق شرایط با نیازهای بازار سرمایه وجود دارد و اکنون این موضوع در مراحل پایانی قرار دارد، در عوض باید به واگذاری باشگاه های بزرگ ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس در همه ابعاد توجه شود. این موضوع در مرحله نهایی است.

پرونده خصوصی سازی را با یک وعده نافرجام گره بزنید!

پرونده خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر به وعده زمان گره خورده و روز به روز، ماه به ماه و سال به سال بر آن افزوده شده است و مشخص نیست مهم‌ترین موضوع پایتخت چه زمانی است. سرخابی ها حل می شود. و بالاخره این دو باشگاه رنگ خصوصی سازی را خواهند دید یا هنوز باید شاهد وعده های بی پایان مسئولان مربوطه باشیم؟

پیام به پایان رسید

دکمه بازگشت به بالا