اقتصادیفعالان کسب و کار

کاربرد NFT در  آثار هنری 

در چند وقت اخیر فناوری NFT در حوزه ارزهای دیجیتال سروصدای زیادی به پا کرده است. خیلی ها قیمت های چند میلیون دلاری NFT را یک کلاهبرداری دیجیتال می نامند، در حالی که برخی دیگر بر این باورند که با روی کار آمدن NFT ، یک پنجره جدیدی به دنیای انسان ها باز شده است. آیا شما می دانید NFT چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم مفهوم این فناوری و تاثیر آن بر آینده هنر را بررسی کنیم. 

NFT چیست؟ 

واژهNFT مخفف  (Non-Fungible Token) است؛ یک توکن دیجیتال  و نوعی ارز کریپتو مانند بیت کوین و اتریوم می باشد. اما بر خلاف سکه در بستر بلاک چین بیت کوین، NFT ها منحصر به فرد و غیر قابل معاوضه هستند. در واقع  NFT یک دارایی دیجیتالی است که ارزش خود را به عنوان نوعی ارز دیجیتال حفظ می کند. 

منظور از غیر قابل معاوضه (non-fungible) بودن، یعنی اینکه NFT ها منحصر بفردند و نمی‌توان با ان اف تی  دیگری مبادله کرد. به عنوان مثال  یک اسکناس ۵ هزار تومانی، از همه نظر مشابه با اسکناس ۵ هزار تومانی دیگر است و به راحتی می توانید آن ها را باهم عوض کنید.  اما یک تابلوی نقاشی کوبیسم از پیکاسو را نمی توانید با یک اثر کوبیسم از یک هنرمند ناشناس معاوضه کنید؛ زیرا آثار پیکاسو ارزشی دارد که در حراجی مشخص و به بالاترین پیشنهاد فروخته می شود.   

برای درک بهتر می توانید بلیط هواپیما را در نظر بگیرید؛ هیچ دو بلیطی در یک هواپیمای مسافربری یکسان نیست و هر بلیط منحصر به فرد است و شامل اطلاعات خاصی مانند نام مسافر و شماره صندلی است. این اطلاعات امکان مبادله بلیط را با یکدیگر غیرممکن می کند. 

پس می توان NFT را اینگونه تعریف کرد

NFT ها توکن هایی از بلاک چین اتریوم هستند که اطلاعات اضافی در آن ها ذخیره شده است.  اطلاعات اضافه شده به توکن‌ها، غیر قابل معاوضه می باشند و در واقع این اطلاعات بخش مهم توکن‌ها را تشکیل می‌دهند. این اطلاعات شامل آثار هنری مانند موسیقی، ویدیو و مواردی از این دست می باشند. 

 در ادامه مقاله، نحوه  عملکرد NFT  را بررسی خواهیم کرد. 

NFT چگونه کار می کند؟ 

NFTها انواع مختلفی دارند؛ در عرصه هنر آثار دیجیتالی، فایل های موسیقی، ویدیو را می توان به NFT های منحصر به فردی تبدیل کنید. به عنوان مثال شما می توانید آثار هنری خود را  به  دورهNFT  تبدیل کنید، در این صورت حتی با وجود از بین رفتن  خود اثر، NFT از بین نمی‌رود و حق مالکیت آن برای صاحب اصلی NFT حفظ می‌شود. 

از آن‌جایی که این ارز رمز نگاری شده، ارزشی را در خود حفظ و نگهداری می‌کند، بنابراین قابل خرید و فروش هستند. این ارزش مانند انواع مختلف آثار هنری، در بازار باتوجه عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود. 

فرض کنید یک نقاشی دیجیتالی در فتوشاپ طراحی کرده اید، هر کسی می‌تواند یک کپی از اثر شما را دانلود کند، بدون اینکه حق مالکیتی  به شما پرداخت شود.   

اما در صورتیکه نقاشی دیجیتالی خود را در قالب یک NFT بفروشید، این اثر یک شناسنامه منحصر به فردی خواهد داشت و سایر کپی‌های آن بی ارزش می شوند. 

منحصربفرد بودن یکی از ویژگی های خاص NFT می باشد، با این حال نمی توان گفت که تنها یک نسخه دیجیتالی از اثر هنری NFT در بازار موجود است. همانطور که تابلوهای نقاشی اصیل، کپی های زیادی  در سطح دنیا دارند و در بازار خرید و فروش می شوند؛ همین امر در مورد NFT ها نیز صادق است، که البته هیچکدام  ارزش NFT اصلی (اصیل) را ندارند. 

موارد استفاده از NFT چیست ؟ 

امروزه کاربردهای مختلف NFT بیانگر گسترش این حوزه می باشد؛ اکثر پلتفرم ها، امکان ایجاد توکن های NFT را در ساختار خود برای کاربران فراهم کرده اند.  

کاربرد NFT در  آثار هنری 

یکی از کاربردهای اصلی NFT ها در حوزه آثار هنری است؛ هنرمندان در زمینه های مختلف از جمله طراحی، نقاشی، عکاسی و انیمیشن می توانند آثار خود را به NFT تبدیل کرده و در بازارهای مربوطه به فروش برسانند. 

استفاده از NFT برای آثار هنری به چند دلیل حائز اهمیت است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. 

  • تعیین مالکیت آثار هنری در فضای مجازی 
  • فروش توکن‌های آثار هنری و کسب درآمد جهانی 
  • امکان ایجاد چندین نسخه از یک اثر با چاپ های مختلف 
  • با فروش نمادهای هنری در سراسر جهان درآمد کسب کنید 
  • امکان ثبت و خلق نوع جدیدی از آثار هنری به صورت دیجیتال 

این فرصت ها بسیاری از هنرمندان را به خلق و فروش آثار NFT ترغیب می کند. اگر یک اثر هنری را به NFT تبدیل کنید، حتی اگر خود اثر از بین برود، ارزش ذاتی اثر متعلق به NFT از بین نخواهد رفت. 

NFT ها را همچنین می توان برای ایجاد انواع جدیدی از آثار دیجیتالی مانند محیط های واقعیت مجازی یا بازی های آنلاین مبتنی بر فناوری بلاک چین بکار برد. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که بازار NFT هنوز نسبتاً جدید و آزمایش نشده است و عوامل ناشناخته زیادی وجود دارد که می تواند بر دوام و ارزش بلندمدت آن تأثیر بگذارد. 

در ادامه می خواهیم  کاربرد NFT در هنر  و چگونگی تأثیرگذاری آن بر سازندگان و صنایع خلاق را بررسی کنیم. 

مزایای تبدیل آثار هنری به nft 

به نظر شما دلیل محبوبیت هنر nft چیست؟ چرا هنرمندان تمایل دارند آثار هنری خود را توکن های غیرقابل معاوضه تبدیل کنند؟ برخی از دلایل این امر را در قسمت قبل توضیح دادیم، اما اکنون می خواهیم کمی بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. چندین مزیت ظهور فناوری NFT عبارتند از:  

روشی جدید برای کسب درآمد 

یک روش کاملاً جدید برای عرضه آثار هنری دیجیتال است که به طراحان اجازه می دهد تا از آثار خود درآمد کسب کنند. گفتیم در گذشته تنها بخشی از جامعه هنری فرصت کسب درآمد از آثار خود را داشتند. در واقع هنرمندانی که در میان مردم محبوب بودند، مثلاً بازیگران یا خوانندگان معروف، یا اگر هنرشان به صورت فیزیکی قابل فروش بود، می‌توانستند از استعدادشان پول دربیاورند.  اما در مقابل تنها درصد کمی از سایر اقشار جامعه هنری مانند خوشنویسان، شاعران، داستان نویسان و … امکان کسب درآمد از استعدادهای خودشان را داشته اند. 

داشتن حق مالکیت آثار دیجیتالی 

همانطور که می دانید اثبات مالکیت آثار دیجیتالی بسیار سخت است؛ ویدیوها و موشن گرافیک‌های زیادی در فضای مجازی وجود دارند، که  به طور مکرر توسط افراد مختلف کپی و دستکاری و منتشر شده اند. 

در گذشته امکانی برای اثبات مالکیت یک فایل دیجیتالی یا یک اثر هنری وجود نداشت؛ اما اکنون با ان اف تی به راحتی می توانید حق مالکیت آثار خود را داشته باشید. 

دسترسی به مشتریان در سطح جهانی 

پیش از این، فروش آثار هنری معمولاً در فضاهای فیزیکی و در رابطه با آثار هنری فیزیکی صورت می‌گرفت و طراحان و هنرمندان از رویدادهایی مانند نمایشگاه‌ها و بازارها درآمد کسب می‌کردند. 

ظهور تجارت NFT به این معنی است که می توان به مجموعه های هنری به صورت آنلاین دسترسی داشت. بنابراین، شرایطی برای بسیاری از هنرمندان در سطح جهانی ایجاد شده است تا هنر خود را به نمایش بگذارند. و این در حالی است که قبل از آن فرصتی برای فروش آثار خود به خریداران در سطح جهان نداشتند.  

بطور کلی پیوستن به دنیای nft فرصت های خوبی را برای همه هنرمندان فراهم می کند؛ آن ها می توانند ارتباطات خود را گسترده کنند و بدین طریق هنر خود را راحت تر به فروش برسانند. 

توجه کنید!  

عکاسی را در نظر بگیرید که  مدام در حال عکس گرفتن از مناظر زیبا می باشد؛ او در جهان واقعی خیلی باید آٔدم خوش شانسی باشد که بتواند از این تصاویر پول دربیاورد. اما با تبدیل کردن این عکس ها به NFT فرصت بسیار خوبی برای کسب درآمد خواهد داشت. البته اهمیت حضور هنرمندان در  صرفاً جنبه اقتصادی ندارد؛ حضور آنها در این فضا موجب به وجود آمدن یک فضای رقابتی جذاب بین هنرمندان می شود، در نتیجه کیفیت کارشان نیز بالا می رود.  

هنرمندان چگونه آثار هنری خود را در  قالب NFT بفروشند؟ 

NFT ها با استفاده از فناوری بلاک چین ایجاد می شوند که امکان ایجاد یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد را فراهم می کند که قابلیت  خرید و فروش دارند. برای اینکه هنرمندان بتوانند محصولات خود را در قالب NFT عرضه کنند، باید مراحل مختلفی را طی کنند که عبارتند از: 

در مرحله اول باید یک کیف پول رمزنگاری ایجاد کنند و ارز دیجیتال بخرند؛ البته برای این کار لازم است با اصول اولیه معاملات  ارزهای دیجیتال آشنایی کامل داشته باشند. 

در مرحله دوم، باید کیف پول رمزنگاری خود را به پلتفرم معاملاتی متصل کنند. پلتفرم های زیادی در دنیا وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید؛ اما توصیه می کنم به شدت در انتخاب  پلتفرم حساسیت دقت کنید. اکثر پلتفرم های خارجی به دلیل تحریم های موجود، در صورت شناسایی کاربر ایرانی حساب او را مسدود کرده و سرمایه اش بلوکه می شود. به  پلتفرم های خارجی از سایت ایرانی nft استفاده کنید که هم معتبر است و هم خطر مسدود شدن حساب تان وجود ندارد. 

در مرحله بعدی باید  nft خود را بسازید و آن را از طریق پلتفرم معاملاتی بفروشید؛ نگران نباشید کار چندان سختی نیست و شبیه آپلود کردن یک فایل در اینترنت است. علاوه بر این، پلتفرم ها گزینه های سفارشی سازی مختلفی را در اختیار کاربران می گذارند که می توانید از آنها برای ساخت ان اف تی استفاده کنید. 

آیا آینده هنر nft امیدوار کننده خواهد بود؟ 

طبیعتاً ماهیت نوپای NFT تردیدهای زیادی را در مورد آینده هنر در این دنیای جدید اقتصادی ایجاد می کند. اگر می خواهید آینده هنر NFT را بهتر تحلیل کنید، پیشنهاد می کنم به نظرات سایر هنرمندان درباره این فضا نیز توجه کنید. 

 از زمانی که پای هنر به دنیای ان اف تی باز شده، رکوردهای اقتصادی جالبی برای هنرمندان ثبت شده است. به عنوان مثال، یکی از هنرمندان موفق شد اثر خود را به قیمت ۶۹ میلیون دلار بفروشد، به نظر شما دلیل پرداخت چنین مبلغی برای خرید nft چه  چیزی می تواند باشد؟ به نظر من این اقدامات به رقابت پذیری فضای هنر در دنیای دیجیتال جدید مرتبط است. 

 

حرف آخر  

ان اف تی یا همان توکن غیر قابل تعویض، این امکان را برای هنرمندان فراهم می کند که آثار هنری خود را در شبکه بلاک چین ثبت کنند و استعداد هایشان را به یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد تبدیل نمایند. بعبارتی استفاده از NFT به هنرمندان کمک می کند تا درآمد بیشتری کسب کنند. 

شاید برخی ها تصورشان این باشد که هنرمندان، بدون وجود توکن های غیر قابل تعویض هم  درآمد خوبی دارند و NFT صرفاً آنها را ثروتمند تر خواهد کرد. اما واقعیت امر این است که تنها شاید ده درصد از هنرمندان در این سال ها توانسته اند از استعداد خود برای کسب درآمد استفاده کنند. ان اف تی این امکان را برای هنرمندان واقعی و ناشناخته فراهم کرد تا به آنچه که لیاقتش را دارند برسند. 

اگر هنر nft جایگاه بهتری در جامعه جهانی پیدا کند، هنرمندان ناشناخته و با استعداد، علی رغم میل قلبی دیگر مجبور نخواهند بود برای کسب درآمد به سراغ مشاغل دیگری بروند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر با فناوری nft  مقالات را ما در دنبال کنید؛ ما سعی داریم علاوه بر آموزش زمینه های مختلف هنر مانند طراحی گرافیک، انیمیشن سازی، نقاشی آرت دیجیتال و … فناوری های روز در عرصه هنر را نیز با دانش پذیران به اشتراک بگذاریم.  

 

دکمه بازگشت به بالا