ورزشی

گام بلند دانشمندان ایرانی برای دستیابی به مدار مخابراتی زمین‌آهنگ با ماهواره «ناهید ۱»

אנא ראפוט מידהד;

ماموریت پروژه «ناهید 1» در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره های ارتباطی زمینی، پس از طی مراحل نهایی آماده سازی با استفاده از ماهواره «100» در مدار اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانمارک و فناوری خبرگزاری آنا، در راستای پیگیری اجرای دستورات رئیس جمهور و مصوبات اولین جلسه شورای عالی فضایی کشور با تلاش کارشناسان نیروی هوایی ارتش 13 آبان ماه، کلاس جدید ماهواره برها با نام قائم با موفقیت آزمایش شد. این ماهواره سوخت جامد به نام «قایم 100» قادر است ماهواره‌های زیر 100 کیلوگرم را در مداری بین 400 تا 500 کیلومتری زمین تزریق کند. پس از طی مراحل پایانی، ماهواره ناهید 1 در مدار قرار می گیرد.

ماهواره ناهید 1 یک ماهواره مخابراتی است که توسط مرکز تحقیقات فضایی ایران ساخته شده و در کلاس میکرو با قابلیت ارسال و دریافت داده و صوت در باند کو و کنترل سه محوره و برخی مکانیسم های فضایی دیگر که چنین ماهواره ای برای آن در مدار قرار خواهد گرفت. اولین بار.

ماهواره های ارتباطی ماهواره ای توسط پژوهشگاه فضایی ایران طراحی شده است. این ماهواره راهی میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری های مخابراتی زمین است و فناوری های به کار رفته در آن پایه اصلی فناوری های مورد نیاز ماهواره های عملیاتی در کشور است.

رسیدن به دانش ماهواره های فنی مخابرات زمین، مدت ها پیش از اهداف ملی کشور بود. اما پیچیدگی های فنی زیادی پیش روی توسعه چنین فناوری وجود دارد. از آنجایی که توانمندی ها و تجربیات موجود کشور در زمینه طراحی، ساخت و پرتاب ریزماهواره های آزمایشی در مدار LEO ماهواره ای است، ناهید راهی میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری های مخابراتی زمین است.

**ماموریت ها و دستاوردهای ماهواره ناهید 1

ماموریت های پروژه ناهید در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره های ارتباطی زمینی، برای اولین بار در کشور در یک ماهواره مطرح و اجرا شد. همچنین از فناوری های مورد استفاده در ماهواره ها به عنوان پایه اصلی فناوری های مورد نیاز ماهواره های عملیاتی کشور یاد می شود. از جمله ماموریت های این ماهواره می توان به بازکردن پنل های خورشیدی در مدار، ارتباط در باند Ku در مدار، تصویربرداری و تخمین میزان باز شدن پنل های خورشیدی، تهیه تجهیزات برای تست مکانیزم های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی آن اشاره کرد. قطعات، تعیین و کنترل وضعیت سه محور، مخابرات دائمی در باند S، تصویربرداری در حین بهره برداری و برآورد میزان باز شدن پنل های خورشیدی به کمک آن از اهداف پروژه است.

از دستاوردها و فناوری های این ماهواره می توان به طراحی، ساخت و آزمایش پان قطبی، انتشار آرایه های خورشیدی، ساخت پنل های خورشیدی با سلول های آرسنید گالیوم، ساخت محموله های مخابراتی باند Ku، توسعه پردازش داده های ماهواره ای با سخت افزار اشاره کرد. و قابلیت گسترش نرم افزار، تصویربرداری با سرعت بالا و سرعت فشرده بالا با توجه به شرایط لینک مخابراتی و نرم افزار تخمین میزان گسترش پنل به همور برای داشت.

بیشتر بخوانید:

اینترنت ماهواره ای چالشی برای تنظیم ارتباطات است یا فرصتی برای دسترسی به شبکه های پرسرعت؟

«قایم 100» توانایی تزریق ماهواره در مدار 400 کیلومتری زمین را دارد.

امکان دستیابی به فناوری سازه ماهواره ای مخابراتی زمین در راستای «ناهید 1»/ بهره مندی از تجربه فناوری دانش بنیان برای توسعه برنامه های فضایی.

** بهره مندی از تجربه دانش سازی برای توسعه برنامه های فضایی

به گفته حسن سالاریه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران، «مراحل طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۱ به پایان رسیده و تمامی آزمایشات مربوطه با موفقیت انجام شده است». این ماهواره ملی در مرحله مداری قرار دارد و طی ماه های آینده با ماهواره ای 100 نفره به فضا پرتاب خواهد شد. ماهواره ناهید یک ماهواره مخابراتی است که در واقع امکان دریافت و ارسال داده در باند KU را دارد و از قابلیت های بالایی در زمینه نظارت بر وضعیت ایستگاه برخوردار است. در راستای برنامه دولت سیزدهم و پیگیری های انجام شده توسط رئیس جمهور، روند پیشرفت برنامه فضایی شتاب می گیرد.»

رئیس سازمان فضایی ایران معتقد است «در این راستا از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در طراحی و ساخت ماهواره های ناهید و همچنین در تمامی پروژه های ماهواره ای استفاده خواهد شد». در تمامی مراحل طراحی، ساخت زیرسیستم ها، مونتاژ و آزمایش که به طور کامل در ایران و توسط متخصصان این صنعت انجام می شود، از تجربیات و دانشی که شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی در سال های گذشته کسب کرده اند استفاده می شود. اکنون شرکت های ما قادر به طراحی هستند و ساختار تقریباً تمامی زیرسیستم ها کامل شده است.»

در ادامه فیلم کوتاهی از گفتگوی معاون وزیر ارتباطات با رئیس سازمان فضایی ایران درباره ماهواره ناهید 1 را مشاهده می کنید.

**الگوی تعیین کننده ماهواره در زندگی بشر امروزی

الى به زيكر است; در عصر حاضر، ماهواره ها و فناوری های مربوط به آن چنان بر زندگی بشر تأثیر گذاشته اند که نقش تعیین کننده ای در تکامل تمدن دارند. ماهواره ها می توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار انسان قرار دهند که هر کدام تغییرات عظیمی در زمینه های مختلف ایجاد می کنند و شناسایی منابع زمینی، هواشناسی، مخابرات، تحقیقاتی و نظامی از جمله ماموریت های ماهواره ها است. اهمیت ماهواره ها برای ارتباط و بررسی منابع زمینی، کاربردهای تحقیقاتی و نظامی و جاسوسی روزافزون است. با این حال امید است تمامی برنامه های فضایی کشور توسعه یافته و پربارتر شود.

انتهای پیام/110/

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا