اقتصادی

گزارش رسانه آمریکایی از هرج و مرج در فرودگاه کابل علی‌رغم ادعای کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی ، در حالی که ده ها هزار افغان در انتظار صدور روادید آمریکا برای خروج از افغانستان هستند ، هزاران آمریکایی در کابل هنوز می توانند از تعداد زیادی از پاسگاه های افغان و طالبان پناهگاه امن پیدا کنند و به فرودگاه نمی آیند.

و روزنامه آمریکایی پولیتیکو با اشاره به گسترش هرج و مرج در فرودگاه کابل نوشت که تیراندازی روز دوشنبه در خارج از دروازه شمالی فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل رخ داد که طی آن تعدادی از نیروهای امنیتی افغان کشته شدند. در نتیجه این ناآرامی ها ، مقامات آمریکایی بارها مجبور به بستن ایست های بازرسی فرودگاه شده اند و حتی افرادی که دارای گذرنامه آمریکایی هستند نمی توانند به فرودگاه دسترسی داشته باشند.

چندین منبع گفتند که شرایط داخل فرودگاه رو به وخامت است ، از جمله قطع برق و فاضلاب. این موضوعات باعث تنش بین نیروهای آمریکایی در محل و مقامات وزارت خارجه شده است ، در حالی که کاخ سفید همچنان در تلاش برای کاهش تنش در فرودگاه است.

جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که “اقدامات فوق العاده ای در مورد تعداد افرادی که از فرودگاه کابل تخلیه و منتقل شده اند” اتخاذ شده است.

لوید آستین وزیر دفاع روز یکشنبه به IBS گفت: “ما در حال حاضر روزانه هزاران نفر را از فرودگاه کابل خارج می کنیم و این کار بزرگی است.”

و در حالی که تخلیه از فرودگاه کابل در روزهای اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است ، اما واقعیت موجود در صحت ادعا مبنی بر تحت کنترل بودن وضعیت را رد می کند.

بر اساس ویدئوهای مشاهده شده توسط پالتیکو ، صحنه های اطراف فرودگاه کابل هرج و مرج ، درگیری های بروکراتیک ، تاخیرها و خشونت را نشان می دهد.

گزارشات از کابل همچنان خروج آشفته آمریکایی ها و افغان ها را منعکس می کند و دولت ایالات متحده به طور فزاینده ای در حال فرار است.


تصویر ماهواره ای از وضعیت جاده به فرودگاه کابل – 23 اوت (1 سپتامبر)

جینا بن یهودا ، دیپلمات کهنه کار آمریکایی که 12 سال در دولت بوش و اوباما خدمت کرد و اکنون ریاست مرکز ترومن را بر عهده دارد ، گفت: “من فکر نمی کنم لحن رئیس جمهور با وضعیت موجود هماهنگ باشد.” مقاوم باش.”

وی گفت: “آنها مدام می گویند وضعیت فعلی اجتناب ناپذیر است ، اما قطعاً راهی برای جلوگیری از آن وجود دارد.”

در روزهای اخیر ، در تلاش برای تسریع تلاش ها برای خروج از افغانستان ، مقامات دفاعی آمریکا استفاده از پایگاه هوایی بگرام را پیشنهاد کرده اند. این پایگاه اصلی ترین پایگاه نظامی ایالات متحده بود تا اینکه در ماه جولای به عنوان بخشی از طرح خروج به نیروهای افغان واگذار شد.

استفاده از بگرام به عنوان پایگاهی برای خروج از پروازها می تواند به حل مشکل عقب افتاده فعلی در کابل کمک کند ، اما این پیشنهاد رد شد زیرا مقامات کاخ سفید و پنتاگون نگران بودند که برای استقرار نیروهای بیشتر نیاز باشد ، که می تواند منجر به درگیری با دولت شود. طالبان

یک مقام ارشد نظامی گفت: “این موضوع (با استفاده از پایگاه هوایی بگرام) مورد بررسی قرار گرفت اما به عنوان یک گزینه در نظر گرفته نشد زیرا بازگشت به آنجا شبیه حمله مجدد است.”

اریک پاهون ، سخنگوی پنتاگون گفت که بگرام هرگز اولین گزینه برای ترک آمریکایی ها و افغان ها نبود زیرا پایگاه در 65 کیلومتری کابل دور از دسترس بود.

روز سه شنبه ، مقامات کاخ سفید گفتند 58700 نفر از زمان شروع تخلیه با موفقیت تخلیه شده اند ، از جمله 21600 نفر در 24 ساعت گذشته.

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) همچنین گفت که عملیات نجات محدودی را برای انتقال آمریکایی ها به داخل فرودگاه کابل از داخل شهر انجام داده است که طی آن بالگردها هفته گذشته دو بار این عملیات را انجام دادند.

تردیدها در مورد مهلت 31 اوت برای خروج کامل از افغانستان افزایش یافته است. طالبان همچنین اعلام کرد که با تمدید مهلت موافقت نمی کند.

گزارش های قبلی درباره خشونت علیه آمریکایی ها در ایست های بازرسی خارج از فرودگاه گزارش شده است.

لوید آستین به اعضای کنگره گفت که تعدادی از آمریکایی ها توسط اعضای طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. وی گفت که به طالبان گفته شده است که چنین رفتاری قابل قبول نیست.

مقامات ارشد امریکایی در روزهای اخیر جلساتی در سطح بالا با طالبان برای بحث در مورد امنیت فرودگاه کابل برگزار کرده اند. واشنگتن پست روز دوشنبه گزارش داد که ویلیام برنز ، رئیس سازمان سیا ، به طور مخفیانه با عبدالغنی برادر ، مقام ارشد طالبان دیدار کرد.

اما وضعیت کسانی که هنوز نتوانسته اند افغانستان را ترک کنند بدتر می شود.

پنج منبع گزارش دادند که نیروهای امنیتی افغان با وجود نشان دادن گذرنامه های آمریکایی خود از رسیدن شهروندان آمریکایی به فرودگاه جلوگیری می کنند. در یک مورد ، نگهبانان به گروهی از آمریکایی ها دستور دادند که منطقه را ترک کنند یا مورد اصابت گلوله قرار گیرند. در یک مورد ، یک مترجم افغان که با خانواده اش به فرودگاه رفته بود ، پس از ممانعت از عبور از دروازه ها توسط نگهبانان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

در ویدئویی که توسط پالتیکو به دست آمده است ، یک شهروند آمریکایی با گذرنامه آبی در خارج از دروازه فرودگاه به دام افتاده است و سربازی که ملیتش مشخص نیست از بالای دیوار به او نگاه می کند. این ویدئو به وضوح تفاوت بین واقعیت و آنچه دولت آمریکا می گوید را نشان می دهد.

آمریکایی های افغانستانی و مترجمان برای رسیدن به فرودگاه با مشکل روبرو هستند و به گفته یکی از مقامات سابق سیا ، حضور جمعیت زیادی در این فرودگاه کار را بسیار دشوار کرده است.

مقامات آمریکایی گفته اند که حتی اگر درهای فرودگاه به دلیل ازدحام بسته شود ، باز هم دارندگان گذرنامه آمریکایی در فرودگاه پذیرفته می شوند.

انتهای پیام


دکمه بازگشت به بالا