اقتصادیفعالان کسب و کار

خواص مصرف بهترین کود پتاس بالا + مقدار و زمان مصرف

اهمیت پتاسیم در رشد گیاهان

پتاسیم (Potassium) در اصل یکی از انواع فلزهای قلیایی است که به اشکال مختلف در طبیعت وجود دارد. این عنصر که با حرف K نشان داده می شود، مورد نیاز برای گیاهان، انسان ها و تمامی موجودات روی زمین است. پتاسیمی که برای رشد گیاهان مصرف می شود در واقع به طور طبیعی در خاک وجود دارد. مقدار وجود پتاسیم در خاک ‌های معدنی 0.4 تا 3 درصد یا بیشتر است. در حالی که این مقدار در خاک‌ های آلی حدود 0.02 تا 0.03 درصد می باشد. نوع این پتاسیم باید از نوع محلول باشد تا مورد استفاده برای گیاهان باشد.

در واقعنوعی نمک غنی از پتاسیم است که از منابع زیر زمینی به وجود آمده است. به دلیل اینکه در اکثر مواقع خاک نمی تواند میزان نیاز گیاهان به این عنصر را بر طرف کند، امروزه بهترین کودها به صورت پتاس بالا تولید شده است تا به رشد آن ها کمک کند.

مزایا و خواص کود پتاس بالا و علائم کمبود آن در گیاهان

کود NPK 12-12-30 اورسول: رشد تمام گیاهان و درختان غیر از شرایط محیطی مانند آب و هوا، رطوبت و نور خورشید، به وجود مواد و عناصر بسیار زیادی بستگی دارد. به طوری که اگر هر کدام از این مواد برای رشد گیاه تامین نشود، مشکلات و بیماری های متعددی برای گیاه به وجود می آید. یکی از ایناست. این عنصر باعث تقویت عملیات فتوسنتز و رسیدن بهتر مواد مغذی به گیاهان می شود. مزایای استفاده از بهترین کودهای پتاس بالا عبارت است از:

  • باعث جلوگیری از پژمردگی گیاهان می شود.
  • ساقه ها و ریشه گیاهان را تقویت می کند و باعث رشد ریشه ها می شود.
  • از گیاهان در برابر گرما و حرارت زیاد محافظت می کند. و باعث جلوگیری از سوختگی برگ و میوه های آن ها می شود.
  • باعث بالا رفتن مقاومت گیاهان در برابر حشرات و آفات گیاهی می شود
  • سبب فعال سازی آنزیم های گیاهان برای رسیدن هر چه بهتر آب به اندام های آن ها می شود.
  • باعث بالا رفتن مقاومت گیاه در برابر شرایط خشکسالی و خشکی هوا می شود.
  • مقدار نشاسته و پروتئین در گیاهان را افزایش می دهد و به انتقال بهتر آن ها کمک می کند.

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان

نبود هر کدام از عناصر مورد نیاز گیاهان مانند پتاسیم، کلسیم، نیتروژن، نیتروژن و فسفر، صدمات جداگانه ای به آن ها می زنند و هر کدام مشکلات و بیماری های جداگانه ای برایشان به وجود می آورند. عدم مصرف بهترین کودهای پتاس بالا برای گیاهان و کمبود این عنصر در آن ها باعث مشکلاتی می شود که معمولا این علائم از برگ ها و ساقه های پایینی آغاز و به سایر برگ ها سرایت می کند. در ادامه به بخشی از این مشکلات اشاره می کنیم:

  • پیچ خوردگی، پژمردگی و رشد نامنظم، جدا از هم و پراکنده برگ ها
  • سوختن نوک برگ ها و زرد شدن و پس از آن قهوه ای شدن آن ها
  • توقف رشد ریشه، برگ، ساقه و میوه یا گل گیاه
  • ضعیف شدن ریشه و کم شدن مقاومت آن در برابر پوسیدگی و حجوم بیماری های قارچی
  • بنفش شدن نقطه اتصال برگ و ساقه
  • کم شدن قدرت گیاه در برابر تحمل سرما و گرمای هوا یا نور آفتاب شدید

انواع و بهترین کودهای پتاس بالا

امروزه انواع مختلفی از این کودها در بازار موجود است که توسط شرکت های مختلف تولید شده است. اما بهترین نوع کود مایع یا جامد پتاس بالای خارجی یا ایرانی برای هر کس با توجه به نوع محصول و نوع خاک متفاوت است. قبل از انتخاب هر کدام از این بهتر است نسبت به  خود اقدام کنید. پس از آن  را به متخصصین بسپارید تا آن ها شما را در مورد خرید نوع خاصی از این کودها راهنمایی کنند. برای این منظور می توانید از  جوانه بان استفاده کنید. معروف ترین نوع این کودها عبارتند از:

  • پتاسیم کلرید: این نوع کود از ترکیبات طبیعی و معدنی گرفته می شود.
  • پتاسیم سولفات: پر مصرف ترین کود پتاسیم که ترکیبات شیمیایی دارد.
  • پتاسیم نیترات: در این کودها پتاسیم و نیتروژن با هم ترکیب شده است.
  • پتاسیم فسفات: ترکیب پتاسیم و فسفر که می توان آن را با انواع کودهای نیتروژن دار نیز ترکیب کرد.
  • پتاسیم منیزیم: ترکیب پتاسیم و منیزیم است که پی اچ خاک را نیز تغییر نمی دهد.

 

انواع دیگری از کودها که امروزه شهرت بسیار زیادی پیدا کرده اند هستند که ترکیبی از سه عنصر پتاسیم، فسفر و نیتروژن هستند. ترکیبات این کودها که به کودهای ان پی کی معروف است متفاوت است و در آن ها مواد دیگری مانند آهن، منیزیم، کلسیم و منگنز نیز وجود دارد. معروف ترین نوع آن ها نیز کود پتاس بالای ان پی کی 36 12 12  است.

نحوه و زمان مصرف بهترین کودهای پتاس بالا

میزان استفاده این کودها برای هر گیاهی متفاوت است. به طور مثال نحوه استفاده از بهترین کودهای پتاس بالا برای گوجه فرنگی، برنج، گندم و سایر محصولات کشاورزی با هم متفاوت است. در ادامه سعی کرده ایم اطلاعات مختصری در مورد زمان و شیوه مصرف آن ها بدهیم:

زمان و نحوه مصرف کود پتاس بالا

تاثیرات پتاسیم بر روی رشد گیاهان مشهود و ثابت شده است. بنابراین بهتر است زمانی که گیاهان شروع به رشد می کنند آن ها با را پتاسیم تقویت کرد تا بهتر و سریع تر پرورش یابند. بنابراین مناسب ترین زمان استفاده از بهترین کود پتاس بالا، چه محلول در آب باشند و چه جامد، اوایل بهار و در ابتدای فصل رشد گیاهان است. در مورد گیاهانی که در اوایل پاییز کاشته می شوند نیز باید در ابتدای کاشت و جوانه زنی از این کودها استفاده کرد.

از آنجایی که این کودها نباید با دانه تماس داشته باشند بهترین کار این است که شکل جامد آن ها را پس از کاشت دانه، روی خاک بپاشیم. در برخی از محصولات حتی می توان قبل از کاشت دانه و گیاه، کودها را روی زمین پاشید و بعد عملیات شخم را انجام داد.

مقدار مصرف کود پتاس بالا

هر خاکی به دلیل نوع آن و میزان کودی که هنگام کشت محصول قبل به آن داده شده است، و بنابر محصولی که در حال حاضر می خواهید در زمین بکارید، به میزان متفاوتی از پتاسیم نیاز دارد. بنابراین بهترین کار برای مصرف کودهای پتاس بالا این است که قبل از مصرف، خاک زمنتان را آزمایش کنید. به طور کلی برای زمین هایی که کمبود پتاس ندارند حدود 500 تا 600 گرم پتاسیم برای هر 10 متر مربع خاک لازم است

دکمه بازگشت به بالا