تجهیزات ورزشی در سالن های ورزشی مدرن

در گذشته، انواع وسایل ورزشی پرکاربرد درون سالن‌های ورزشی شامل تعدادی توپ و وزنه می‌شد که افراد را از آموزش کار با دستگاه های بدنسازی بانوان یا آشنایی با وسایل باشگاه بدنسازی اقایان بی‌نیاز می‌کرد.

تجهیزات ورزشی

 اما امروزه می‌توان تجهیزات مدرن و متنوعی را درون هر سالن یا باشگاه دید که به دلیل جدید و پیچیده بودن برخی از آن‌ها، حتی آموزش تصویری دستگاه های بدنسازی را ضروری می‌کند.

یادگیری اسامی و کاربرد این دستگاه‌ها در کنار عوامل تأثیرگذار بر عملکرد آن‌ها نظیر وضعیت تهویه باشگاه بدنسازی یا حتی دمای استاندارد سالن ورزشی موجب می‌شود که بتوان به درست‌ترین شکل ممکن از تجهیزات استفاده کرد و در صورت لزوم، اقدام به تعمیر آن‌ها یا حتی رفع خرابی سیستم‌های جانبی باشگاه نظیر تعمیر پکیج نمود.

نام دستگاه های بدنسازی و نحوه استفاده

در آستانه تأسیس یک باشگاه ورزشی، لازم است متولیان با دستگاه های بدنسازی و نحوه استفاده آن‌ها آشنا شوند. همان‌طور که استفاده از هواساز سرمایشی یا یک هواساز گرمایشی در فضای سالن‌های ورزش ضروری است، خرید باکیفیت‌ترین لوازم نرمش و بدن سازی هم اهمیت دارد.

از طرفی لازم است سرپرست و مربیان باشگاه با نحوه استفاده تک‌تک تجهیزات همچون کاربرد دستگاه های بدنسازی بانوان یا چگونگی عملکرد وسایل اختصاصی مردان آشنا باشند تا ضمن آموزش به ورزشکاران تازه‌کار، از آسیب‌دیدگی و خرابی آن‌ها تا حد امکان جلوگیری کنند.

 در ادامه، اسم وسایل باشگاه بدنسازی بانوان یا تجهیزات سالن‌های آقایان معرفی می‌شود و نحوه عملکرد آن‌ها به‌ویژه آموزش کار با دستگاه های بدنسازی ایرانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دمبل و هالتر

اگر بخواهیم در میان انواع وسایل ورزشی پرکاربرد به نام دو تا از معروف‌ترین آن‌ها اشاره کنیم، هالتر و دمبل در صدر فهرست قرار می‌گیرند.

 هنگامی که به دنبال اسم دستگاه های بدنسازی با تصویر هستید، حتماً عکس دمبل را به عنوان ابزاری ارزان قیمت و کم‌حجم برای تقویت عضلات خواهید دید و با هالتر نیز به عنوان میله‌ای بلند جهت استفاده از وزنه‌هایی در دو سر آن آشنا خواهید شد. برخی دمبل‌ها یک‌تکه هستند و برخی دیگر قابلیت کاهش و افزایش وزن دارند. هالترها نیز وزنی بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم دارند.

وزنه بشقابی و آزاد

در طول یادگیری نام دستگاه های بدنسازی و نحوه استفاده از آن‌ها، با وزنه‌های بشقابی در وزن‌های مختلف آشنا می‌شوید که قابلیت نصب بر دو سر هالتر یا دمبل را دارند.

 همچنین به هر وسیله‌ای که وزن متناسبی برای بلند کردن و تمرین داشته باشد، وزنه آزاد گفته می‌شود. بنابراین می‌توان از سایر تجهیزات موجود در باشگاه هم به عنوان وزنه تمرینی استفاده کرد.

توپ و کش و فوم رول

در میان فهرست اسم دستگاه های بدنسازی با تصویر ممکن است با تجهیزاتی همچون توپ باشگاه، کش و فوم رول نیز آشنا شوید.

توپ‌ها در ابعاد کوچک تا بزرگ و وزن سبک تا سنگین، برای ورزش‌هایی همچون بدن‌سازی، پیلاتس و ایروبیک به کار می‌روند. کش و نوارهای مقاومتی از قبیل کش پیلاتس، کش بدنسازی و کش لوپ می‌توانند جایگزین وزنه زدن شوند. فوم رولر نیز غلتکی استوانه‌ای است که بیشتر برای ریکاوری و حرکات توان‌بخشی کاربرد دارد.

میله EZ و کتل بل

یکی دیگر از انواع وسایل ورزشی پرکاربرد میله EZ یا ای زد است که شبیه یک هالتر خمیده از جنس فولاد، برای پاورلیفتینگ و تمرینات عضله‌سازی استفاده می‌شود.

کتل‌بل‌ها نیز وزنه‌های فلزی دسته‌داری مانند گلوله هستند که به تقویت ماهیچه‌ها کمک می‌کنند و از این رو در آموزش تصویری دستگاه های بدنسازی می‌توان روش‌های عملکرد آن‌ها را مشاهده کرد.

نیمکت و استپ

شاید عجیب باشد که هنگام بررسی نام دستگاه های بدنسازی و نحوه استفاده بخواهید با نام نیمکت مواجه شوید؛ اما این وسیله، دقیقاً یک نیمکت ساده است که البته دارای مواد سازنده مرغوب و امکان تغییر زاویه به منظور استراحت یا انجام برخی حرکات تمرینی می‌باشد.

 در کنار آن ممکن است در برنامه اسم دستگاه های بدنسازی با نام استپ هم مواجه شوید که به تخته‌ای فومی یا پلاستیکی برای انجام تمرینات هوازی و قدرتی اشاره دارد.

تجهیزات ورزشی

دستگاه های پیشرفته

اگر هنگام مطالعه درباره اسم دستگاه های بدنسازی با تصویر به نام‌ها و عکس‌های ناآشنایی برخورد کردید، تعجب نکنید. امروزه دسته‌ای از تجهیزات پیشرفته ورزشی در سالن‌های مدرن یافت می‌شود که برخی از آن‌ها برقی هستند و برخی بدون برق کار می‌کنند.

 در میان این گروه از لوازم، جهت آشنایی با نام دستگاه های بدنسازی و نحوه استفاده بهتر است کاتالوگ محصول یا راهنمای استفاده از آن را بخوانید. اسامی تعدادی از این تجهیزات به شرح زیر است:

  • ماشین اسمیت
  • دستگاه سیمکش
  • دستگاه پرس سینه
  • دستگاه‌های پرس بالا و پرس زیر سینه
  • دستگاه پرس سر شانه
  • جلوبازو
  • میز لاری
  • دستگاه تی بار
  • دستگاه زیر بغل سیمکش
  • پرس پا، جلوپا و دستگاه پشت پا
  • دستگاه خارج ران و داخل ران

اصول نگهداری از تجهیزات مدرن ورزشی

حتی اگر باکیفیت‌ترین مدل‌های انواع وسایل ورزشی پرکاربرد را برای باشگاه خود خریداری کرده باشید، در صورت عدم توجه به پاورپوینت ایمنی اماکن و وسایل ورزشی ممکن است تجهیزات خود را در کوتاه‌مدت از دست بدهید.

بخشی از اصول نگهداری تجهیزات به نحوه استفاده از آن‌ها مربوط می‌شود، اما عوامل دیگری نظیر توجه به سیستم هواساز مرکزی یا تهیه بهترین کولر برای باشگاه به منظور رعایت استاندارد تهویه هوا در اماکن ورزشی اهمیت زیادی دارد.

 مثلاً کیفیت پایین هیتر سالن ورزشی موجب دمای نامتعادل و آسیب‌دیدگی برخی وسایل می‌شود یا عدم تعمیر به‌موقع فن کویل سالن ورزشی با ایجاد اختلال در تهویه سالن ورزشی به حفظ کیفیت تجهیزات آسیب می‌رساند.

فدک تهویه؛ همیار باشگاه های ورزشی مدرن

همان‌طور که ذکر شد، مناسب بودن تهویه در هوای گرم طی فعالیت ورزشی یا استفاده از تجهیزات هواسازی استاندارد علاوه بر اثرگذاری مثبت بر عملکرد ورزشکاران، به افزایش طول عمر دستگاه‌ها هم کمک می‌کند.

تیم فدک تهویه به عنوان مجموعه‌ای از کارشناسان مجرب و متخصص در زمینه تعمیر کولر گازی و نمونه‌های مختلف آن نظیر تعمیر داکت اسپلیت و… به شما کمک خواهد کرد تا با حفظ عملکرد مناسب تجهیزات هواسازی سالن خود، دوام و ماندگاری لوازم ورزشی‌تان را نیز بالا ببرید.

 اگر نمی‌دانید هواساز چیست و انواع آن کدامند، به سایت فدک تهویه به نشانی fadaktahvieh.com سری بزنید و در صورت نیاز به کمک، با همکاران ما تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا