اقتصادیفعالان کسب و کار

محاسبات فونداسیون پایه روشنایی

ابعاد فونداسیون پایه چراغ و دیتیل فونداسیونها :

ابعاد فونداسیون پایه چراغ خیابانی چند در چند است؟ دیتیل فونداسیون پایه چراغ روشنایی معابر به چه صورتی است؟ چگونه خودمان فونداسیون پایه چراغ خیابانی را در محل اجرا کنیم؟ در مناطق باد خیز چگونه استقامت پایه را تقویت کنیم ؟ آکس بولتهای پایه چراغ به چه صورتی باشد؟

اولین و مهمترین مرحله نصب یک پایه چراغ خیابانی اجرای فونداسیون آن است. فونداسیون پایه چراغ خیابانی را می توان به دو صورت فونداسیون آماده و فونداسیون ریختگی ( اجرا در محل ) تولید کرد . از نظر استقامت در شرایط عادی خیلی با هم فرقی ندارند. اگر فرد متخصص با دانش فنی اجرای فونداسیون را به صورت بومی در اختیار دارید ، می توانید با دریافت شابلون از گروه تولیدی آی تک، خودتان نسبت به اجرای فونداسیون آماده پایه چراغ اقدام بفرمایید.

دقت کنید که حتماً بولت را طبق شابلون ارسالی از سمت شرکت نصب کنید . چون شابلون فولادی ارسالی دقیقاً مطابق با بیس پلیت پایه بوده و در هنگام نصب پایه روی بولتها هیچ مشکلی به وجود نمی آید . اگر در این زمینه دقت کافی نشود، ممکن است که وقتی که بخواهیم پایه را روی بولتها نصب کنید ، بولتها مطابق با سوراخ های بیس پلیت نباشد و باید روی انها نصب نشوند.

پایه بتنی چراغ پارکی‬‎ |دتایل فونداسیون پایه روشنایی‬‎

اندازه استاندارد فونداسیون های پایه چراغ ها چیست ؟

به صورت پیش فرض ، ما پایه چراغ های خیابانی را در ابعاد 6 متر ، 9 متر و 12 متر تولید می کنیم . البته بسیار اتفاق می افتد که مشتری عددی را بین ارتفاعات می خواهد که پیشنهاد می شود از عدد بالایی به عنوان مرجع استفاده کنید تا خاطری آسوده تر داشته باشید . دقت کنید که هر چه فونداسیون یک پایه قوی تر باشد ، طول عمر و استقامت آن در شرایط نا به هنجار بیشتر خواهد بود . به طور مثال اگر پایه شما 10 متری باشد بهتر است که از فونداسیون پایه 12 متری برای اجرای آن استفاده کنید .

مسئله دوم این است که ممکن است این پرسش برای شما پیش بیاید که پایه چراغ های لوله ای از نظر ابعاد فونداسیون چه فرقی با پایه چراغ چند وجهی دارند ؟ پاسخ این است : هیچ فرقی ( البته در حالت استاندارد ) . اگر یک پایه اختصاصی با مشخصات فنی خاص که دارای وزن بالایی است بخواهید ، خوب طبیعی است که با فونداسیون آن را نیز تقویت کنید . درباره پایه بتنی چراغ پارکی هم بخوانید .

ابعاد پشنهادی ما برای ابعاد فونداسیون پیش ساخته پایه چراغ های خیابانی به صورت زیر است :

فونداسیون پایه چراغ 3 متری ( پارکی ) : مکعب مستطیل 35 * 35 * 40 سانتیمتر

فونداسیون پایه چراغ 6 متری : صفحه بالا  30 * 30  سانتیمتر – صفحه پایینی 50 * 50  سانتیمتر – ارتفاع 70 سانتیمتر

فونداسیون پایه چراغ 9 متری : صفحه بالا 40 * 40 سانتیمتر – صفحه پایینی 60 * 60 سانتیمتر – ارتفاع 1 متر

فونداسیون پایه چراغ 12 متری : مکعب مستطیلی با صفحه 60 * 60 و ارتفاع 140 سانتیمتر

نکته : این ابعاد برای پایه پرچم های شهری فلزی هم در همین ارتفاعات پاسخگوست .

آکس بولتهای فونداسیون پایه چراغ به چه صورتی باشد ؟

آکس به معنی وسط چیزی را در نظر گرفتن است و در اینجا به معنای نقطه وسط سوراخ بیس پلیت است . برای اینکه موقعیت سوراخ های بیس پلیت مشخص شود تا در مواقعی که دسترسی به شابلون نیست و ما می خواهیم بگوییم که فاصله بولتها به چه صورتی باشد . فاصله آکس به آکس سوراخ ها را به مشتری می گوییم . یا زمانی که مشتری پایه ای را آماده دارد و می خواهد فقط فونداسیون آن را سفارش دهد . فاصله آکس به آکس به فاصله وسط سوراخ اول یا بولت اول تا وسط سوراخ یا بولت کناری آن است . اما بهتر است تا حد امکان از شابلون استفاده شود تا میزان خطا به حداقل مقدار ممکن برسد .

ابعاد فونداسیون پایه چراغ در مناطق باد خیز به چه صورتی است ؟

ابعادی که برای فونداسیون پایه چراغ ها عرض شد برای حالتی است که در شرایط استاندارد آب و هوایی و خاک مناسب در نظر گرفته شده است . در مواردی که خاک محل مورد نظر برای نصب پایه چراغ سست و ماسه ای باشد . پایه قرار است روی تپه یا در ارتفاعات نصب شود . منطقه دارای بادهای شدید و طوفان های فصلی با سرعت بالا است . وزن پایه ما بالاتر از حد استاندارد است . منطقه زلزله خیز است . حتماً باید ابعاد فونداسیون بزرگتر شود تا استقامت آن تقویت شود چون در این شرایطی که ذکر شد در اکثر موارد احتمال افتادن پایه از فونداسیون وجود دارد و معمولاً پایه از بدنه خم نمی شود یا نمی شکند ( البته احتمال آن وجود دارد ولی بسیار نادر است ).

لذا در این موارد بهتر است ابعاد فونداسیون پایه چراغ طبق نظر کارفرما یا مهندس ناظر اجرا شود تا مقدار ریسک به حداقل ممکن برسد .

فونداسیون برج نوری ، پایه چراغ ،  پایه پرچم :

 فونداسیون برج نوری ، پایه چراغ ،  پایه پرچم یکی از موارد بسیار حساس و مهم در هنگام نصب و اجرای سازه های فلزی شهری مثل برج نوری ، پایه چراغ ، پایه پرچم ، پایه چراغ محوطه ای و … می باشد . تفکر اکثر افراد در هنگام نصب یک برج نوری این است که در طراحی برج نوری و تولید برج نوری یا  یک سازه فلزی شهری ( مخصوصاً در محیط هایی که دارای آب و هوای نامساعدی هستند ) با تقویت بدنه برج از طریق ضخیم تر کردن ورق فولادی تشکیل دهنده سازه یا باز تر کردن دهانه پایینی و بالایی سازه ، مقاومت و استحام آن را بالاتر ببرند تا از نظر خطر سقوط در شرایط طوفانی خیالشان راحت شود .

ما به طور پیش فرض در شرایط عادی یکسری ابعاد برای ابعاد فونداسیون پایه چراغ و ابعاد فونداسیون برج نوری در نظر می گیریم ولی در شرایط خاص آب و هوایی و خاک سست ، یا سازه های سنگین با مشخصات ویژه حتماً باید فونداسیون با مشخصات فنی دقیق ارسالی از طرف مهندس ناظر پروژه مد نظر قرار گرفته شود . قابل ذکر است که مشخصات فنی فونداسیون رابطه مستقیم با مشخصات فنی برج نوری یا برج پرچم درخواستی دارد .

البته این کار درست است اما نکته ای که حتماً باید در نظر گرفت این است که در این گونه موارد ، مسئله حیاتی فونداسیون سازه است و اکثر برجهای فلزی از محل فونداسیون سقوط می کنند . این مساله در مناطقی که خاک سستی دارند به مراتب مهمتر و حیاتی تر است .

انواع فونداسیون سازه های فلزی شهری:

فونداسیون سازه های فلزی شهری ( highmast pole foundation ) بسته به نوع پروژه ، نوع خاک ، مدت زمان اجرا ، داشتن یا نداشتن جا به جایی و هزینه در نظر گرفته شدن برای آن در دو نوع مختلف کار می شود  :

1)  فونداسیون آماده

 2) فونداسیون ریختگی

در مواردی که احتمال جابجایی نداشته باشیم و زمان لازم برای اجرای فونداسیون را داشته باشیم ، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است که از نظر فونداسیون ریختگی استفاده شود .

مراحل آماده سازی فونداسیون آماده :

خاموت بندی و آرماتوربندی :

جهت آماده سازی فونداسیون آماده جهت برج نوری تلسکوپی ، برج روشنایی استادیومی ، انواع پایه چراغ خیابانی و پارکی ، انواع پایه پرچم و … ابتدا باید طبق مشخصات فنی خاص هر محصول ، خاموت بندی و آرماتوربندی دقیق انجام گیرد .

نصب بولت ها :

پس از مرحله آرماتوربندی نوبت به نصب بولتها می رسد . هر فونداسیونی با ابعاد مشخص نیاز به بولت مناسب خود را دارد . این کار طبق استاندارد مهندسی شده انجام می شود . ولی در صورتی که مشتری ملزم به رعایت مشخصات فنی خاصی از طرف کار فرما جهت تعیین ابعاد و استفاده از بولتی خاص باشد ، باید در هنگام سفارش حتماً اعلام کند تا طبق مشخصات فنی درخواستی فونداسیون ها تولید شود .

جا گذاری بولتها بستگی به نوع سازه فلزی و وزنی که دارد می تواند شامل 4 ، 6 ، 8 و … عدد بولت شود . در صورتی که بعد از خرید برج نوری یا خرید پایه چراغ خیابانی اقدام به سفارش فونداسیون آماده آن نموده اید ، حتماً شابلون ارسالی از شرکت تولید کننده را برای ما ارسال کنید تا بولتها دقیقاً مطابق با بیس پلیت پایه شما جاگذاری شود . اگر هم شابلونی در اختیار ندارید می توانید مقدار فاصله آکس به آکس سوراخ های بیس پلیت را به افقی کنار هم و به صورت ضربدری به کارشناس فروش ما اعلام کنید .

دقت داشته باشید ، در صورتی که در این مرحله اشتباهی در مورد اعلام اندازه ها صورت بگیرد ، در هنگام نصب برج نوری با مشکل جدی مواجه خواهید شد .

لوله گذاری :

بعد از اینکه مرحله آرماتوربندی تمام شد نوبت به مرحله لوله گذاری می رسد . قرار دادن لوله درون فونداسیون آماده جهت عبور کابل بوده و فونداسیون ها به صورت یک لوله و دو لوله تولید می شوند . در مواردی که پایه چراغها و برج ها بخواهند در طول یک مسیر مستقیم نصب شوند ، می توان آن را با دو لوله یا در اصطلاح دو سوراخه تولید کرد تا از یک لوله کابل وارد شود و از سوراخ آن طرف یک کابل خارج شود تا به پایه بعدی برود . توجه داشته باشید در خالت پیش فرض فونداسیون های آماده به صورت تک سوراخ یا تک لوله ساخته می شوند و در صورتیکه شما نیاز به فونداسیون دو سوراخ یا دو لوله دارید حتماً در هنگام ثبت سفارشتان قید بفرمایید .

قالب بندی و بتن ریزی :

بعد از این مرحله نوبت به قالب بندی می رسد و دور تا دور میلگردهای آرماتوربندی شده قالب بندی می شود . و در مرحله آخر نوبت به بتن ریزی می رسد .

فونداسیون آماده پایه چراغ :

فونداسیون آماده همانطور که از نامش پیداست ، فونداسیون های از پیش ریخته شده و آماده ای هستند که معمولاً در جاهائیکه سرعت در نصب مد نظر باشد یا احتمال جابجایی وجود داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد . ابعاد و وزن فونداسیون آماده بسته به ارتفاع و محل جغرافیایی ، آب و هوایی مکان نصب پایه چراغ روشنایی دارد .

مهمترین عامل در فونداسیون آماده عیار بتن استفاده شده در آن است . بعضی از افراد سودجو برای کسب سود بیشتر و پایین آوردن کاذب قیمت از عیار بتن فونداسیون کم می کنند که سبب خرد شدن ، پودر شدن و پریدن لبه ها در هنگام جابجایی و نصب خواهد شد . بدیهی است که از دوام و عمر آن هم کاسته خواهد شد .

فونداسیون ریختگی برج نوری و پایه چراغ :

ابعاد فونداسیون ریختگی بسته به ارتفاع سازه ها ، نوع خاک ، شرایط آب و هوایی و جغرافیایی محل مورد تعیین می گردد. بعد از تعیین ابعاد ، چاله ای به طول ، عرض و ارتفاع مورد نظر کنده می شود و توسط نصاب آرماتور بندی ، قالب بندی و بتون ریزی می گردد. بتن استفاده شده در این فونداسیون ها، بتن با عیار 350 می باشد و ضخامت میلگرد به کار رفته ، بسته به ارتفاع و شرایطی که ذکر شد می باشد.

زمان خشک شدن بتن به طور استاندارد 21 روز می باشد . بعضی از نصابان و پیمانکاران در روز چهاردهم اقدام به نصب سازه می کنند ، که اصلاً از نظر علمی مورد تایید نیست. مخصوصاً در فصل های سرد و بارانی سال، که خشک شدن بتن طولانی تر خواهد بود.

هنگام بتن ریزی بولت های مورد نظر را به تعداد تعیین شده بر مبنای شابلونی که از طرف شرکت ارسال می شود، جاگذاری کرده و بتن ریزی انجام می شود . بعد از خشک شدن بتن، شابلون از بولت ها جدا شده و آماده نصب سازه خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا