کارآفرینی رسم دیرین نصف جهان

چرا اصفهان را مهد خلاقیت و صنعت کشور می خوانند؟ عنوان  استان اول صنعتِ کشور به همین راحتی آفریده نشده، چنین ساحتی رشد خود را مدیون کارآفرینانی از جنس ملک التجار، کازرونی ها، همدانی ها، امثال موسی خانی و امروز کارآفرینانی خلاق مانند محمدرضا دیانی، آقای رجالی و آقای سرامیان است که نام خود را واسطه نان قرار ندادند و توسعه صنعت را مبنای نورافشانی چراغی خواستند که به خانه رواتر از هر جایگاه دیگری است، صنعتی که بنایش بر فناوری روز و مدیریت نوین نهاده شده تا از مسیر ارزش آفرینی، دنیایی بهتر برای مردمان بسازد.

در اوایل حکومت صفویه و همزمان با تعیین اصفهان به عنوان پایتخت امپراتوری ایران، این شهر علاوه بر مرکزیت سیاسی به قطب صنعتی و تجاری ایران بدل و به شکلی محل تلاقی شرق‌ و غرب و شمال و جنوب شد. این مرکزیت و نقطه ثقل بودن در ادامه نیز تداوم یافت و اصفهان در زمان حکومت های بعدی نیز با وجود این که دیگر پایتخت نبود اما همچنان در حوزه اقتصاد، صنعت و تجارت نقش آفرینی مهمی داشت تا جایی که با نزدیک شدن به دوران مدرن، کارخانه ها و مجتمع های صنعتی مهم کشور در این خطه تاسیس شدند.

سپیده دم خلاقیت از افق اصفهان

در حوالی سال های ۱۳۰۰ به قدری اصفهان در اوج بود که برخی مورخان عنوان کرده اند که روزانه  ۲۶ هزار کارگر در کارخانه های نساجی خیابان چهارباغ بالا در اصفهان برسر کار می رفته اند. این موج از کارآفرینی نشات گرفته از موج توسعه و رشد در ابتدای قرن بیستم در جهان بود. در همین مقطع زمانی چهره هایی نظیر محمدابراهیم ملک التجار اصفهانی نیز توانستند با سرمایه گذاری در عرصه های مختلف علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزش افزوده بسزایی در اصفهان ایجاد کند.

همدانیان و حاج محمدحسین کازرونی نیز از دیگر تاجرانی  هستند که در تاریخ معاصر اصفهان نقش بسزایی ایفا کرده و اصفهان را همچنان در مدار قطب های تجاری ایران حفظ کردند. از آن نسل از کارآفرینان اصفهان که عبور می کنیم، اصفهان همواره یک شهر  صنعتی، خلاق و پویا بوده و مشخصا فعالیت کار آفرینانه و نوآورانه هم در آن بسیار بوده است.

کارخانه و موسسات بزرگ تجاری و صنعتی از سال ۱۳۴۰ شروع به شکل گیری کردند و موجب اشتغال زایی دوچندان در اصفهان شدند. همزمان با این تحولات در اصفهان، در سال ۱۳۶۴ خورشیدی دکتر ساسان واژه کارآفرینی را در کتاب اقتصاد جابجاگری به کار برد و این واژه وارد ادبیات اقتصادی ایران شد.

کارآفرینی از مسیر انتخاب

 در دهه ۷۰ شمسی شرکت های نرم افزاری و صنعتی شاخص و مهمی در اصفهان بوجود آمد. تاسیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و طرح کریدور علم و فن آوری و صندوق پژوهش و فن آوری اصفهان نیز از دیگر فعالیت های مرتبط با کار آفرینی در شهر اصفهان بود. در اوایل دهه ۸۰ شمسی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان به مدیریت دکتر کوروش خسروی تاسیس شد و با همت ایشان جلسات نوآوری باز و چرخش مغز ها، از ابتدای سال ۱۳۹۰ در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

محمدرضا دیانی؛ تداوم دانش محوری

آن چه که سبب شد تا اصفهان در عرصه نوآوری، کارآفرینی و ارتقای سطح کیفی صنعت موثر باشد ریشه در در دهه هفتاد خورشیدی دارد. مقطعی از توسعه صنعتی در اصفهان که همزمان شد با تغییر در شیوه زندگی و نیاز به صنایع کاربردی تر برای زندگی شهروندان.

در همین برهه زمانی و با احداث کارخانه تولید اجاق گاز در اصفهان، سنگ بنای گروه صنعتی انتخاب نهاده شد. محمدرضا دیانی نیز به پشتوانه آنچه از خانواده صنعتگرش به یادگار مانده بود، اقدام به تاسیس و توسعه خطوط پیشرفته و تکنولوژی لوازم خانگی و همگام با آن انتقال دانش روز این صنعت به کشور کرد.

گروه صنعتی انتخاب، به پشتوانه برترین واحد تحقیق، توسعه و پیشرفته ترین خط تولید لوازم خانگی کشور، امروز در صدر تولیدکنندگان سبد کامل لوازم خانگی ایران قرار گرفته است.  محمدرضا دیانی با هدف تکمیل زنجیره تولید و با رویکرد توسعه فعالیت های اقتصادی در صنایع بالا دستی، به حوزه های نفت،گاز، پتروشیمی و بازرگانی و… ورود پیدا کرد و هم اکنون این گروه با پنج هلدینگ فعال، سطح اشتغال بالغ بر ۱۵ هزار نفر را ایجاد کرده است. محمدرضا دیانی همچنین به منظور تولید و ارتقا دانش علمی، تخصص گرایی و بازآموزی کارشناسان و کارگران صنعت لوازم خانگی، پژوهشگاه و دانشگاه علمی کاربردی انتخاب را تأسیس کرد.

انتخاب در متن تجارت بین المللی

گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب با مدیریت محمد رضا دیانی  فعالیت خود را از سال ۱۳۶۷ با ورود به عرصه صنعت لوازم خانگی آغاز کرد. این گروه در حال حاضر متشکل از هلدینگ‌های لوازم خانگی، نفت و گاز ، پتروشیمی، بازرگانی و … است. همچنین راه اندازی دانشگاه انتخاب به منظور تامین نیروی متخصص مورد نیاز گام دیگری در تقویت تولید بوده است. در حوزه مسئولیت های اجتماعی با راه اندازی موسسه کنترل سرطان انتخاب (مکسا) به عنوان یکی از بزرگ ترین مجموعه‌های  اقتصادی، اجتماعی بخش خصوصی در کشور ایران فعالیت می کند.

بیش از دو دهه فعالیت صنعتی و تولیدی،گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب را دارای مزیت‌های رقابتی متعددی کرده است که از آن جمله می‌توان به مدیریت استراتژیک بنگاه ‌های بزرگ اقتصادی بخش خصوصی هم رتبه با شرکت های معتبر بین المللی، سیستم‌های  مهندسی و تحقیق و توسعه، تکنولوژی و دانش فنی در عرصه های مختلف صنعتی، نظام‌های رشد و تعالی و مدیریت مشارکتی، سرمایه‌های بی‌بدیل انسانی، نظام‌های مالی اقتصادی و برنامه‌ریزی نقدینگی منطبق با ویژگی‌های بخش خصوصی، بازرگانی داخلی و بین المللی، بازاریابی علمی، شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش و تولید صادرات محور گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب با تاسیس و راه اندازی دفاتر و مراکز تحقیق و توسعه خود در نقاط مختلف دنیا نظیر کره جنوبی، ایتالیا ، ترکیه، چین و امارات متحده عربی و بهره گیری از مشاورین ارشد بین المللی همواره در تلاش است تا همگام با تکنولوژی‌های روز دنیا، حرکت کند و با انتقال دانش جهانی به کشور، سیستم‌های تولید و مدیریت در ایران اسلامی را با پیشرفت چشم گیری روبرو سازد.

کسب عناوین برتر ملی همچون واحد نمونه صنعتی، واحد برتر استاندارد، مرکز نمونه تحقیق و توسعه، کارآفرین برتر، دریافت عالی‌ترین نشان رعایت حقوق مصرف کنندگان و دریافت گواهینامه‌ها و استانداردهای بین المللی در حوزه‌های گوناگون فعالیت از جمله جایزهRed Dot Design  آلمان، در راه رسیدن به آرمان های متعالی و چشم انداز خود می باشد.

پیشتازان صنعت در گروه انتخاب

انتخاب یا همان هلدینگ تولیدی ، صنعتی لوازم خانگی گروه انتخاب با در اختیار داشتن کاملترین و فراگیرترین محصولات در سبد مصرفی خانوار به عنوان مطرح ترین و بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی ملی در ایران شناخته شده و با چند برابر فاصله نسبت به رقبای خود پیشتاز است. مجموعه تولیدات گروه صنعتی انتخاب با برندهای اسنوا، دوو، تکنوگاز و بست از مطرح ترین محصولات لوازم خانگی بازار ایران بوده که کسب بالاترین میزان رضایت مندی مشتریان با ارائه مطلوبترین کیفیت ممکن را از اهداف خود قرار داده است.

آن چه که محمدرضا دیانی در ورای تمامی این اتفاقات رقم زده و شاید به مراتب ارزنده تر باشد، ایجاد برند معتبر و ارزش افزوده در کشور است‌. این اتفاق در زمانه ای رقم می خورد که میلیاردها تومان سرمایه از کشور خارج و تقریبا کمتر سرمایه گذاری ریسک حضور در بازار پرتلاطم ایران را پذیرا می شود.

منبع : ساعد نیوز

خروج از نسخه موبایل