شماره پروانه ساختمان چند رقمی است؟
برای ساخت هر ساختمان ویلایی نیاز به مجوزهای مختلفی دارید که داشتن آنها ضروری است. پروانه ساختمان و گواهی پایان کار از جملهی این مجوزها هستند. اگر قصد دارید ساختمانی به ویژه ویلایی را بسازید یا به عنوان خریدار میخواهید ملکی را بخرید، یادتان باشد که باید ساختمان مورد نظر مجوزهای لازم را داشته باشد. جواز یا پروانه ساختمان و پایان کار از جمله مهمترین مجوزهای لازم برای ساختوساز و فروش یک ساختمان هستند. نکته مهم دیگر اهمیت استعلام پروانه ساختمان و گواهی پایان کار است. با ما همراه باشید تا در این باره و مواردی همچون هزینه پایان کار ساختمان چقدر است بیشتر بدانید.
پروانه ساختمان چیست و چه اهمیتی دارد؟
پروانه ساختمان در واقع مجوز اصلی شما برای شروع ساختوساز ویلا است. اما این تنها دلیل اخذ پروانه ساختمان نیست. رعایت اصول و آییننامههای ساختوساز، مشاهدهی کروکی، قانونی بودن فرایند ساخت، امکان دریافت وام بانکی، امکان بیمه کردن ساختمان، دریافت انشعابات لازم مانند آب، برق و گاز، عقد قرارداد با گروه مهندسان و مهندس ناظر و رعایت ضوابط شهرداری و دهیاری از جمله مواردی است که نشان میدهد پروانه ساختمان تا چه اندازه اهمیت دارد. در پروانه ساختمان مساحت زیربنا، تعداد طبقات، مشخصات متقاضی صدور پروانه، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندس ناظر، تاریخ صدور پروانه، زمان شروع و اعتبار پروانه درج شده است.
پایان کار ساختمان چیست و چه اهمیتی دارد؟
پایان کار ساختمان درواقع مدرکی است که بعد از به پایان رسیدن فرایند ساختوساز با توجه به شناسنامه فنی ملک صادر میشود. بعد از صدور پایان کار ساختمان مشخص میشود که این ملک از نظر مسکن و شهرسازی، شهرداری و دیگر ارگانهای مربوطه کاملا قانونی ساخته شده و تمامی اصول مورد نیاز را رعایت کرده است. بنابراین خریدار باید حتما علاوه بر پروانه ساختمان، پایان کار را نیز رویت کند.
پروانه ساختمان در واقع مجوز اصلی شما برای شروع ساختوساز است. اما این تنها دلیل اخذ پروانه ساختمان نیست. پایان کار ساختمان درواقع مدرکی است که بعد از به پایان رسیدن فرایند ساختوساز با توجه به شناسنامه فنی ملک صادر میشود. استعلام جواز ساختمان و پایان کار به خریدار کمک میکند تا بتواند جزئیات درج شده در این اسناد شامل تاریخ صدور و اعتبار، مساحت، زیربنا و متراژ، تعداد طبقات، مهندسان ناظر و… رویت کرده واز صحت و سقم آنها اطمینان حاصل کند.
استعلام پروانه ساختمان زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که موقع خرید ملک بخواهید از عمر دقیق ساختمان باخبر شوید. گاهی پیش میآید گفتههای فروشندگان و مالکان با اطلاعات درج شده در پروانه و جواز ساختمان و گواهی پایان کار مطابقت ندارد و از این رو اطلاعات درج شده در پروانه ساختمان و گواهی پایان کار اهمیت دارد. یکی دیگر از مواقعی که داشتن پروانه ساختمان و گواهی پایان کار اهمیت پیدا میکند، موقعی است که بخواهید وام بانکی بگیرید. بنابراین پیش از هر خرید و اقدامی باید مطمئن شوید که ملک مورد نظر شما جواز ساختمان و پایان کار دارد که بتوانید اطلاعات لازم را در اختیار بانک قرار دهید.
هر زمانی ملکی که واگذار میگردد، دفتر املاک موظف است سند و پایان کار را رویت نماید و یا اگر هنوز سند تفکیکی صادر نشده پوانه و مجوزهای لازم ساختمانی رو رویت و بر اساس و استناد به مدارک رویت شده قرارداد را تنظیم نماید.در سند معمولا متراز زمین رو مشخص میکند و در پایان کار متراز تفکیک زیربنا برای هر واحد رو مشخص میکند ولی تو سند میزند شش دانگ یک باب منزل مسکونی به متراز 200 متر مربع و در پایانکار جزیات زیربنا مشخصه همچنین پایان کار مشخص میکند سال ساخت و نوع سازه و قدمت بنا از تاریخ صدور پروانه تا پایانکار بهر برداری را مشخص می کند.
استعلام پروانه ساخت می تواند به صورت حضوری توسط شخص حقیقی یا حقوقی در بنیاد مسکن شهرستان یا شهرداری همان منطقه ای که ویلا در آن احداث شده است انجام گیرد. یا اینکه میتوانید از طریق سایت شهرداری یا بنیاد مسکن شهرستان و انتخاب سامانه استعلام پروانه و گواهی ساختمان، مطالب مندرج در پروانه ساختمان و یا گواهیهای صادره از سوی نهادهای زیربط را استعلام کرده و به اطلاعات موردنیاز دست یابند.
هدف از اخذ پروانه ساختمان
- ساخت و ساز ملک مطابق با مشخصات فنی،
- رعایت اصول شهرسازی،
- بهره مندی از تجارب فنی و مهندسی،
- رعایت ضوابط طرح جامع شهری،
- بیمه ساختمان و افراد شاغل در آن،
- جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی،
- امکان بهره مندی از وام بانکی،
- و … .
الزامات و نکات موجود در مجوزها گسترده است و برای هر منطقه بهصورت جداگانه تدوین میشود. بنابراین برای اطمینان از رعایت استانداردها و مقررات و ضوابط ساخت و ساز بهتر است به شهرداری منطقه مراجعه شود. دلیل این کار آن است که در برخی مناطق برای تغییرات کوچک مثل حیاط سازی نیاز به کسب مجوز است.
انواع پروانه ساختمان
پروانه ساختمان دارای انواع متعدد زیر است که اخذ آنها نیازمند مراجعه به یا دفاتر خدمات الکترونیک شهری است :
- اراضی بایر یا باغات، تخریب و نوسازی،
- تعویض مهندس،
- اضافه اشکوب،
- تغییر نقشه،
- توسعه بنا، تغییرات
- تبدیل
- از انواع پروانه ساختمان هستند
در پروانه ساختمان چه نکاتی وجود دارد؟
در پروانه ساختمان، اطلاعاتی از بنا و سازههای آن در اختیار مالک قرار می گیرد که شامل موارد زیر است:
- مساحت زیربنا،
- تعداد طبقات،
- نوع اسکلت ساختمان،
- مشخصات متقاضی صدور پروانه(مالک حقیقی یا حقوقی)،
- شماره پلاک ثبتی ملک،
- نام مهندس یا مهندسین ناظر،
- تاریخ صدور پروانه،
- کروکی زمین،
- مهلت شروع عملیات
- اعتبار پروانه .
اخذ سند مالکیت برای هر واحد مسکونی، با ارائه پایان کار توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه ساختمان مرتبط است. چنانچه بر اساس مفاد پروانه، تخلفی از طرف مالک صورت گیرد ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه خواهد بود. بدین ترتیب از ادامه عملیات جلوگیری می شود. از این رو مالکین موظفند مقررات ملی ساختمان را در حین عملیت احداث بنا رعایت نمایند.
مدت اعتبار جواز ساختمان
مدت اعتبار پروانه ساختمان دو سال از تاریخ صدور آن است. مدتزمان لازم برای ساخت تمام پروژههای ساختمانی بر اساس متراژ آنها تعیین می شود. اگر مالک در این مدت ساخت و ساز را به اتمام نرساند ابتدا به او اخطار داده شده و سپس مشمول عوارض تعویق خواهد شد. مهلت هر مرحله از عملیات ساختمانی برحسب متراژ و تعداد طبقات در قالب یک جدول تعیین میگردد.
بهعنوان یک معیار کلی ساخت یک ساختمان حدود چهار سال در نظر گرفته میشود. چون شهرداری فرصت کافی برای تمدید پروانه ساختمان در نظر می گیرد لذا بعد از پایان دوره، امکان تمدید وجود ندارد. بعد از گذشت مدت زمان مجاز برای ساخت ساختمان مالک ملزم به دریافت مجوز ساخت جدید و پرداخت بیست درصد از محاسبات پروانه به نرخ روز خواهد شد. در این صورت شهرداری پروانه قبلی را برای یک دوره سهساله تمدید میکند.
مراحل دریافت پروانه ساختمان
- ثبت درخواست صدور مجوز ساخت در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک
- دستور صدور بازدید
- بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک
- دستور نقشه
- طراحی نقشه
- پرداخت عوارض شهرداری
- تهیه مدارک پیشنویس
- صدور پروانه
- زمان اعتبار جواز ساختمان
مدارک لازم برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان
-اصل و تصویر سند مالکیت،
-اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه،
-برگه تسویهحساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سالهای پیشین .
دستور صدور بازدید
بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، مسئولان شهرداری سایر روال پیشبرد پرونده را بر عهده میگیرند. مسئول شهرسازی جهت بررسی ابعاد ملک، عرض خیابان، بنای ساختمان و مجاورین بنا به محل احداث بنا مراجعه می کند. این بازدید در صدور مجوز ساخت تعداد طبقههای جدید ساختمان مؤثر خواهد بود. بهطور مثال اگر متراژ خانه از یک مقدار مشخصی کمتر باشد جواز ساختمان برای بیشتر از چهار طبقه صادر نمی شود.
بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک
در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا میشود. یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه شهر مشخصشده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص میکند. در این بررسی اگر مشخص شود ملک در طرحی از طرحهای شهرداری قرار دارد این موضوع با دقت بیشتری بررسی می شود. علت آن است که مشخص شود ساخت و ساز بنا با پروژههای عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان است تا اصلاحات آن انجام شود.
دستور نقشه
بعد از انجام مراحل فوق توسط کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه به مالک صادر میشود. در دستور نقشه مهم ترین اطلاعاتی که قید می شود به قرار زیر است:
ابعاد باقیمانده ملک پس از اصلاحات مورد نظر شهرداری،
مساحت زمین بعد از اصلاحات،
تعداد طبقات
سطح اشغالشده توسط هر طبقه
بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنهای که ملک در آن واقع شده است و همچنین متراژ سند(نه متراژ موجودی زمین) و عرض گذر تعیین میشود.
طراحی نقشه
در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی میشود. طراحی نقشه معماری از مهمترین مراحل صدور پروانه ساختمان است. در این بخش حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها ارائه میشود.
بعد از طراحی نقشه معماری باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه خواهد بود. پس از اصلاح مجدداً نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده میشود تا تأییدیه نقشه دریافت شود.
پرداخت عوارض شهرداری
بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوانشده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین میشود.
تهیه مدارک پیشنویس
بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری، باید مدارک پیشنویس آماده شود. برای تهیه پیشنویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات بماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته میشود.
سپس باید برگههای سهمیه آنها به انضمام قرارداد فیمابین بهعنوان ملاک تکمیلی پیشنویس پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده شود. همچنین برگه تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تأییدیه نما باید توسط مالک تهیه شود. اگر زیربنای ساختمان متراژی بیش از 2000 مترمربع داشته باشد مشمول اجرای ماده 33 نظاممهندسی ساختمان خواهد شد. بنابراین باید تأییدیه نقشههای سازه، تأییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک، تأییدیه نقشههای تأسیسات برق و مکانیک از سوی سازمان نظاممهندسی اخذ شود.
مدارک مورد نیاز برای ارائه به دفاتر خدمات الکترونیک
مدارک پیشنویسی که باید توسط مالک تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارتاند از:
برگه سبز مهره شده 4 رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک،
برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر،
برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما،
فایلهای نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک،
چک لیستهای مبحث 19 و 6 بارگذاری و زلزله،
برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک.
منبع: