می خواهم از همسرم طلاق بگیرم

میخوام طلاق بگیرم چیکار کنم؟

در این مطلب به موضوع میخوام طلاق بگیرم چیکار کنم اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با موسسه حقوقی تهران وکیل در تماس باشید .

درخواست طلاق از جانب زن

براساس قانون مدنی زن تنها با داشتن دلیل موجه و اثبات آن واگر وکیل طلاق توافقی باشد و یا زن وکالت در طلاق داشته باشد می تواند حتی اگرهمسر او با طلاق مخالفت کند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

شرایطی که در قانون مدنی برای تقاضای طلاق زن وجود دارد:

·         عدم پرداخت نفقه از سوی همسر:

طبق ماده 1129 قانون مدنی در صورتی که زن بتواند امتناع شوهر از پرداخت نفقه و یا عجز او را ازپرداخت در دادگاه ثابت نماید،دادگاه شوهر را مجبور به طلاق زن می کند و چنانچه شوهر حکم را اجرا نکند خود دادگاه یا نماینده او اقدام به اجرای صیغه طلاق و امضای سند طلاق خواهد کرد.

شاید بتوان گفت مهم ترین و فراگیر ترین راه برای طلاق زن عسر و حرج زن درزندگی است . طبق ماده 1130 قانون مدنی، زن این حق را دارد که در صورتی که ادامه زندگی مشترک برای او با مشقت همراه باشد از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند.

میخوام طلاق بگیرم چیکار کنم

مصادیق عسر و حرج :

مصادیق عسر و حرج که ذکر شد حصری نیستند و می توان موارد دیگری را هم در شمار آن ها قرارداد. تشخیص مصادیق عسر و حرج با دادگاه است.

میخوام طلاق بگیرم چیکار کنم

بر اساس ماده 1029 قانون مدنی هرگاه مرد به مدت بیش از چهار سال غایب باشد زن بر اساس آن می تواند درخواست طلاق کند.

·         شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج:

شروط مندرج در عقدنامه ، در صورت تحقق هر کدام از آن ها، زن می تواند دادخواست طلاق بدهد.

·         داشتن حق طلاق، زن وکالت بلاعزل طلاق:

به عنوان شرط ضمن عقد ازدواج یا بر اساس عقد لازم دیگر .

اثبات دلایل لازم برای صدور حکم طلاق خیلی مشکل است به همین دلیل مشاوره وهمراهی  یک وکیل مجرب و متخصص برای گرفتن طلاق توصیه میشود.

زن باید دادخواست طلاق  را در یکی از دفاتر خدمات قضایی با ارائه مدارک شناسایی هویتی ،عقدنامه ومدارک اثبات دلایل لازم برای درخواست طلاق ، ثبت کند.

زن می تواند در دادگاه خانواده شهری که هم اکنون ساکن است دادخواست بدهد و هم در دادگاه خانواده محل اقامت شوهر.

طلاق در صورت داشتن حق طلاق

اگر زن از شوهر خود وکالت در طلاق (حق طلاق) داشته باشد می تواند تنها با وکالت دادن به یک وکیل دادگستری برای ثبت دادخواست و مراجعه به دادگاه ، بدون نیازبه اثبات هیچ دلیلی ، حتی درصورتی که شوهر مخالف طلاق است وبدون وجود هیچ قید و شرطی طلاق بگیرد.

درخواست طلاق از جانب مرد

طلاق ‏مخصوص عقد دائم است و در صیغه موقت یا نکاح موقت با تمام شدن مدت صیغه یا بخشیدن ‏مدت ‏باقیمانده از عقد به زن از طرف مرد رابطه نکاح از بین میرود.

براساس ماده 1133 قانون مدنی مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون ، با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید .

مرد می تواند بدون نیاز به اثبات دلایل خاصی  زن خود را هرزمان که اراده کند طلاق بدهد مشروط بر اینکه تمام حق و حقوق زن را که شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله ‏را  بپردازد.

مرد باید با ارائه مدارک اصل شناسنامه و کارت ملی واصل سند ازدواج  (در صورت نبودن اصل هر یک از مدارک می‌توانند با مراجعه به مرجع صادر کننده سند مربوطه ‏درخواست المثنی کرده یا با مراجعه دفتر ازدواج و طلاقی که ازدواج آنها ثبت شده رونوشت آن را درخواست کند ) با مراجعه به یکی از دفاتر خدمت قضایی اقدام به ثبت دادخواست طلاق کند.

درخواست طلاق توافقی

زمانی که زن و مرد  تصمیم به طلاق می گیرند ودیگر نمی توانن باهم بمانند ومی خواهند ‏هرچه زودتر از هم جدا شوند اقدام به  می کنند .

گام اول  : طلاق ‏توافقی

گام دوم : هریک از زن و مرد با ثبت نام درسامانه تصمیم zaman.behzisti.net ‏و دریافت نوبت مشاوره  ، در جلسات ‏مربوط به مشاوره طلاق یا غربالگری شرکت می کنند در صورتی که با مشاوره طلاق ،زن و شوهربه سازش نرسند برای آنها گواهی عدم انصراف ازطلاق صادرمی شود .

هریک از زن ومرد یا وکلای ایشان  با ارائه گواهی عدم انصراف به همراه مدارکی مانند: شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ‏مراجعه و دادخواست طلاق خود را تقدیم و ثبت می کند و دادخواست به دادگاه خانواده ارجاع می شود .

مراحل رسیدگی در دادگاه خانواده :

دفاتر خدمات قضایی بعد از ثبت دادخواست آن رابه دادگاه خانواده ارجاع می دهد .‏

تعیین وقت رسیدگی، بوسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید . همچنین ‏صدور ابلاغیه بوسیله ارسال پیامک‌هایی به اطلاع زوجین می‌رسد.‏

دادگاه بعد ازرسیدگی ، زوجین را به داوری برای آخرین راه برای صلح و سازش ارجاع می دهد. در صورتی که دادگاه ‏تشخیص دهد امکان ادامه زندگی مشترک برای زن و شوهر وجود ندارد، گواهی ‏عدم امکان سازش ‏برای آن ها صادر می کند.‏

بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش زوجین یا هریک ازآنها ، باید با ارائه گواهی صادره از دادگاه ‏،سند ازدواج يا رونوشت آن ،اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی زوجين ‏،گواهی عدم بارداری زن به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و خطبه طلاق با حضور 2 ‏شاهد مرد عاقل و بالغ جاری می شود.‏

قبل از مراجعه به دادگاه خانواده یا قبل ازرفتن به دفترخانه برای ثبت طلاق ، زن باید به آزمایشگاه پزشکی مراجعه و تست بارداری می دهد .

اقرار زوجین به بارداری زن و در صورتی که زوجه باکره باشد نیازی به تست بارداری وارائه گواهی عدم بارداری نیست. اما بجای آن زوجه باید با معرفی نامه دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه و پس از انجام آزمایشات و معاینات مربوطه، «گواهی سلامت بکارت» ، گواهی تایید دوشیزه و غیر مدخوله بودن را اخذ و به دادگاه ارائه نماید.

اگر برای جدایی از همسرتان، تشکیل پرونده داده اید، باید مواظب باشید که طوری برخورد کنید که وضعیت آشفته خود را از آنچه که هست بدتر نکنید. شاید فرصتی پیش آید که خود شما بتوانید از تقاضای طلاق خود صرف نظر کنیددر این بین ، چیزهایی وجود دارد  که ممکن است در نظر شما بی اهمیت باشند ،ارزش زیادی پیدا می کنند و حتی ممکن است در زندگی مشترک شما سرنوشت ساز واقع گردد.

به زبان دیگر :

– ممکن است شما که قصد طلاق از همسرتان را دارید ، برای این که همسر خود را مقصر جلوه دهید، و دلسوزی و حمایت دوستان و فامیل را به خود جلب کرده ، و در مورد همسر خود نزد آنان بدگویی کنید.

ممکن است در این میان عده ای فرصت طلب و دشمنِ دوست نما بخواهند از این فرصت استفاده کنند و بدی های همسر شما را از آنچه که هست بزرگتر نشان دهند  که این باعث خواهد شد شما بیشتراز همسر خود بیزار شوید .

 اگر احساس کردید که همسرتان پشیمان شده او را مجبور نکنید که در مقابل آشنایان و دوستان اعتراف کند که اشتباه کرده است ؛ ممکن است از فکر زندگی مجدد با شما منصرف گشته و از روی لجبازی برای طلاق پافشاری کند.

 ممکن است شما به خاطر شرایط ناراحت کننده ای که به خاطر درخواست طلاق برای شما ایجاد شده است ، خیلی پریشان وغمگین شوید . این وضعیت ممکن است شما را نسبت به کارهای ضروری ، شخصی  و خانوادگی روزمره بی تفاوت و بی علاقه کند.

برای مثال ممکن است ک  میل به غذا خوردن را از دست بدهید تا جایی که دچار ضعف شوید ، و چون عقل سالم در بدن سالم است وقتی ضعف و گرسنگی غلبه کرد، دیگر فکرتان درست کار نمی کند

 بعضی از زوجین ( شاید حتی شما  هم جزو این دسته باشید ) برای رهایی از  استرس  و ناراحتی به خاطر طلاق ، بدون تجویز پزشک از داروهای خواب آور و مسکن استفاده می کنند

بعد از کلی جر و بحث و دعوا شاید اول چیزی که به ذهنتون  میرسه اینکهبا جدا شدن و طلاق گرفتن حداقل دیگه اینقدر عصابتون خورد نمیشه.

اما اینجا چهار تا سوال رو براتون مینویسم که باید حتما از خودتون بپرسید و جوابش رو درست و حسابی پیدا کنید و بعد از اون جداشید.

  دکتر Molly Barrow  ” روانشناس و نویسنده امریکایی ” در کتاب خودش نوشته که ؛

معمولا زن هایی رو میبینه که فکر می کنند ، که ناراحتی های زندگی شون کلا مربوط به همسرشون میشه.

اگر شما هم از اون زن هایی هستین که فکر می کنید علت اصلی تمام مشکلاتتون همسر شماستو همسرتون جلوی پیشرفت و رسیدن به آرزوهای شما رو گرفته،  بهتره کمی صبر کنید. آروم بشینید :و یک کاغذ بر دارید و  خوبی و ها و بدی های همسرتون رو روی اون بنویسید و روی کاغذ با هم مقایسه کنید.

 این تیکه کاغذ دوتا خوبی داره.

اول چشمان خود شما رو بیشتر بر روی زندگی مشترکتون باز میکنه و شما رو یاد چیزی هایی میندازه که شایددر محاسباتتون اصلاً بهش توجه نکردید و دوم به شوهرتون نشون میده که شما چقدر جدی هستیدو اون متوجه میشه که چه ایراد ها و عیب هایی داره که باعث ناراحت کردن شما میشده در صورتیکی خودش نمیدونسته.

قبل از اقدام به طلاق

نخستین گام برای جدا شدن از همسرتان احتمالاً سخت‌ترین مرحله‌ است: قبل از هر چیز باید تصمیم قطعی خود را برای طلاق بگیرید. روش‌های درست و روش‌های اشتباهی برای این تصمیم‌گیری مهم وجود دارد. وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید که آیا طلاق برایتان مناسب است یا خیر، از انجام دادن کارهای زیر اجتناب کنید:

تا زمانی که همه راهها را برای نجات زندگیتان امتحان نکردهاید، از زندگی مشترکتان دست نکشید

حل مشکلات مستلزم این است که به همسرتان بفهمانید که مشکلات زندگی مشترکتان آن‌قدر برایتان غیرقابل تحمل و ناراحت کننده شده است که قصد دارید از او طلاق بگیرید. در نود درصد موارد هر دو طرف در به بن‌بست رسیدن زندگی مقصراند. بنابراین عادلانه این است که هر دو نفرتان فرصت داشته باشید تا در کنار یکدیگر یا به کمک مشاور ازدواج برای حل این مشکلات تلاش کنید.

صرفاً زمانی باید برای طلاق تصمیم بگیرید که صمیمانه برای نجات زندگی‌تان تلاش کرده باشید. درباره مشکلاتتان با یکدیگر حرف بزنید و با همفکری و همکاری یکدیگر برای رسیدن به راه‌حل و سازش تلاش کنید. اگر بعد از تمام این اقدامات نتوانستید مشکلاتتان را حل کنید، از فرد بی‌طرف و معتمدی مانند مشاور ازدواج برای یافتن راه‌حل‌های موثر و کارآمد کمک بگیرید.

قبل از اینکه بخواهید برای طلاق اقدامی کنید حتما در مورد مشکلات رابطه‌تان با مشاور و یا زوج درمانگر صحبت کنید. مشاور با بررسی مشکلات و ریشه اختلافات بین شما و همسرتان می‌تواند راهکارهایی کاربردی برای حل مشکلاتتان به شما آموزش دهد. برای مثال اگر بخاطر دعوای‌های مکرر و شدید با همسرتان می‌خواهید از او طلاق بگیرید، می‌تواند راهکارهای حل تعارض و مهارت ارتباطی‌ را به شما و همسرتان آموزش دهد.

تا زمانی که طلاق نگرفته‌اید با فرد دیگری وارد رابطه نشوید

رابطه‌های جدید را به بعد از طلاق موکول کنید. وارد کردن نفر سوم در رابطه‌ای که در آستانه متلاشی شدن است، فقط شرایط را بدتر می‌کند. اگر به خاطر می‌خواهید با فرد جدیدی وارد رابطه شوید و به مردی که هنوز شوهرتان است، کنید، باید به جای این که به فرد دیگری وابسته شوید، به تنهایی بر ترستان غلبه کنید. یافتن راه‌حل برای مشکلات زندگی مشترک در جایی خارج از زندگی‌تان فقط باعث تشدید مشکلات می‌شود و قدرت قضاوتتان را وقتی همه چیز برملا می‌شود و مجبور می‌شوید بین ازدواج و رابطه نامشروعتان یکی را انتخاب کنید، مختل می‌کند.

از روی عصبانیت برای جدا شدن تصمیم نگیرید

هنگامی که آرام و خونسرد و عاری از هیجانات هستید، باید برای طلاق تصمیم بگیرید؛ به خصوص اگر فرزند دارید. به خاطر فرزندانتان هم که شده لازم است تا تصمیم‌گیری برای طلاق را به روشی محترمانه و مودبانه انجام بدهید. تصمیم‌های مهمی مانند طلاق را هرگز نباید از روی عصبانیت بگیرید. خشم و ناراحتی‌تان از دست همسرتان تا ابد دوام ندارد؛ مسلماً دوست ندارید که روزی به خودتان بیایید و متوجه شوید که بر پایه هیجانات و احساسات غیرمنطقی تصمیم اشتباهی گرفته‌اید.

تا زمانی که به استقلال مالی نرسیدهاید، از شوهرتان جدا نشوید

این روزها تضمینی برای پرداخت مهریه و نفقه وجود ندارد، حتی اگر هم شوهرتان مهریه و نفقه را پرداخت کند، ممکن است با این مبالغ نتوانید زندگی مناسبی را برای خود و فرزندانتان بعد از طلاق فراهم کنید. بنابراین بهتر است کار مناسبی را قبل از فکر کردن به طلاق پیدا کنید.

اگر مهارت شغلی قابل توجهی ندارید یا کارتان را رها کرده‌اید تا بتوانید در خانه از فرزندتان مراقبت کنید، تا زمانی که اقدامات لازم را برای رسیدن به استقلال مالی پس از طلاق انجام نداده‌اید، نباید از شوهرتان جدا شوید.

درباره تصمیم‌تان فقط با افراد معتمد صحبت کنید

می‌توانید درباره این تصمیم مهم و سرنوشت‌ساز با یک فرد معتمد یا صحبت کنید، اما مراقب باشید که حرف طلاقتان نقل مجالس نشود و هر جایی که گوش شنوایی پیدا کردید، درباره مشکلات زندگی مشترکتان حرف نزنید. ممکن است در نهایت طلاق نگیرید و آن‌گاه مجبور شوید مدام با شایعاتی که در محافل اجتماعی پخش شده است، سرو کله بزنید. مشکلاتی شخصی و خصوصی‌اند که فقط باید آنها را با همسرتان در میان بگذارید و نباید خانواده و کل محله را از این مشکلات باخبر کنید.

تصمیم‌‌گیری برای طلاق فرآیندی دردناک و ناراحت کننده است. باید بدانید که این تصمیم اثر ماندگاری بر خودتان، شوهرتان و فرزندانتان خواهد گذاشت. پس به خودتان فرصت بدهید، در کمال آرامش و خونسردی تصمیم بگیرید و اثرات طلاق بر زندگی خود و تمام افراد درگیر را به دقت بررسی کنید.

از حمایت خانواده‌تان مطمئن شوید

قبل از اینکه تصمیم‌تان را علنی کنید با اعضای خانواده‌تان که منطقی‌تر هستند صحبت کنید و تصمیم‌تان را به آنها بگویید. مدیریت کردن امور مربوط به طلاق و دردسرهای آن از بحث‌های خانوادگی تا مشکلات حقوقی و قانونی به تنهایی کار سختی است، در صورتی که حمایت خانواده‌تان را داشته باشید مسیر هموار تری پیش رو خواهید داشت. ممکن است با مخالفت‌های خانواده‌تان روبرو شوید و به راحتی نتوانید آنها را قانع کنید در اینطور مواقع می‌توانید با مشاور صحبت کنید، مشاور به شما کمک می‌کند چطور شرایط را کنترل کنید و تسلطی بیشتری بر اوضاع داشته باشید.

چطور راجع به طلاق با همسرتان صحبت کنید؟ 

اگر بعد از مشورت با مشاور به این نتیجه رسیدید که طلاق برای شما بهترین تصمیم است باید تصمیم‌تان را با همسرتان مطرح کنید. زمانیکه می‌خواهید این موضوع را برای همسرتان مطرح کنید به این نکات توجه کنید:

همسرتان را غافلگیر نکنید  

حتی اگر همسرتان بداند که از زندگی مشترکتان ناراضی هستید، هیچ تضمینی وجود ندارد که او ضرورت طلاق را انکار نکند. اگر همسرتان هیچ تصوری از قصد شما برای جدایی نداشته باشد، وقتی بدون مقدمه در این باره با او صحبت کنید، مسلماً شوکه خواهد شد. بنابراین به همسرتان اطلاع بدهید که می‌خواهید درباره موضوعی جدی با او صحبت کنید و وقت مناسبی را برای این گفتگوی مهم تعیین کنید.

مکان آرام و خلوتی را برای صحبت انتخاب کنید

زمان مناسبی را که سرتان شلوغ نیست و هیچ چیز حواستان را پرت نمی‌کند، برای این گفتگوی مهم و سرنوشت‌ساز در نظر بگیرید. اگر نگران امنیت خودتان نیستید، مکان خلوتی را پیدا کنید و آرام و منطقی با همسرتان صحبت کنید.

خود را برای روبهرو شدن با عصبانیت همسرتان آماده کنید

هیچ راه آسانی وجود ندارد تا به کسی که عاشقش بودید، با او ازدواج کردید و سال‌ها در کنارش زندگی کردید، بگویید که می‌خواهید از او جدا شوید. این گفتگو بحث پرتنش و ناراحت کننده‌ای خواهد بود، پس خودتان را برای گریه، خشم، انکار، سرزنش و بحث‌ آماده کنید.

وقتی تصمیم قطعی خود را برای جدایی گرفتید، در اعلام تصمیم‌تان تعلل نکنید، هر چقدر دیرتر شود، کار برایتان سخت‌تر می‌شود. اگر نیاز به حمایت دارید، از مشاور یا یک دوست خوب بخواهید که در این گفتگو در کنارتان باشد یا گفتگو را در مکان عمومی انجام بدهید.

حرفهایتان را آماده کنید 

قبل از روبه‌رو شدن با همسرتان به دقت درباره این که چطور می‌خواهید احساساتتان را با همسرتان در میان بگذارید، فکر کنید و جملات واضح و روشنی را برای انتقال پیام‌تان در نظر بگیرید. ابتدا ناراحتی‌ها و نارضایتی‌های خود را از زندگی مشترکتان به طور خلاصه توضیح بدهید، مطمئن شوید که همسرتان متوجه جدی بودن موقعیت شده است و سپس به وضوح بگویید که دیگر نمی‌خواهید با او زندگی کنید. پس از آن صبر کنید تا همسرتان واکنش نشان بدهد، اما مراقب باشید که قاطعیت‌تان را از دست ندهید و امید واهی به او ندهید.

همسرتان را سرزنش نکنید 

از همسرتان انتقاد نکنید یا درباره گذشته بحث نکنید، چون نمی‌توانید بر سر اتفاقات گذشته با هم به توافق برسید. از جملات اول شخص و خنثی استفاده کنید، درباره احساساتتان حرف بزنید و وقتی همسرتان احساسات خود را به زبان می‌آورد، دلسوزانه و با همدلی به حرف‌هایش گوش بدهید.

آرامشتان را حفظ کنید 

به احتمال زیاد وقتی به شوهرتان بگویید که می‌خواهید از او جدا شوید، ناراحت و عصبانی می‌شود، می‌خواهد با شما بحث کند یا حتی شما را تهدید می‌کند. مراقب باشید که از شنیدن حرف‌هایش عصبانی نشوید و با او وارد دعوا نشوید. به استدلال‌هایش گوش بدهید و با آرامش و خونسردی به او جواب بدهید که می‌دانید شنیدن این تصمیم چقدر برایش سخت بوده و چقدر آزارش داده است، اما صادقانه احساس می‌کنید که دیگر نمی‌توانید به زندگی مشترک ادامه بدهید و امیدی به بهبود این زندگی ندارید.

حد و مرزها را حفظ کنید 

ممکن است بعد از اطلاع دادن اخبار بد و ناخوشایند دچار احساس گناه شوید و بخواهید با مهربانی کردن به همسرتان او را دلداری بدهید. مراقب باشید که مرتکب این اشتباه نشوید. حد و مرزهای فردی و فاصله بین‌تان را حفظ کنید، مسلماً نمی‌خواهید که همسرتان را گیج کنید. باید به او بفهمانید که در تصمیم‌تان برای جدایی جدی هستید.

خروج از نسخه موبایل