بیمه عمر بهتر است یا تامین اجتماعی؟

تفاوت بیمه تامین اجتماعی با بیمه عمر

به نقل از بهترین نمایندگی بیمه سامان؛ قبل از اینکه بخواهیم به مقایسه بیمه عمر با بیمه تامین اجتماعی بپردازیم، ابتدا بهتر است که این دو را تعریف کنیم. به هر حال وقتی تعریف هر دو را بدانید، راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید متوجه تفاوت این دو شوید. البته همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، مقایسه بیمه تامین اجتماعی با بیمه عمر و بازنشستگی سامان اصلا درست نیست؛ برای اینکه ماهیت هر دو متفاوت است و همچنین هر دو برای هدف خاصی استفاده می‌شوند. به عبارتی نمی‌توان گفت که فقط باید یکی را خریداری یا تهیه کنید. یکی از آن‌ها اجباری و دیگری اختیاری است.

بیمه عمر چیست؟

بیمه تکمیلی خانواده هنوز در ایران نتوانسته وجهه یا بهتر بگوییم ارزش ماهیتی مناسب خود را پیدا کند. نبود تبلیغات مناسب را می‌توان یکی از دلایل این مسئله دانست. در دنیا بیمه عمر، یک بیمه شناخته شده و پرفروش است. اما در ایران خیلی‌ها در هنگام خرید این بیمه تردید زیادی دارند. بیمه عمر که با نامه‌ای بیمه آتیه، زندگی و آینده‌ساز هم شناخته می‌شود، زیرشاخه بیمه اشخاص است و نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت به حساب می‌آید. به عبارتی بیمه عمر به نوعی پس‌انداز و پشتیبانی مالی برای فرد بیمه شده است که می‌توان از سال پنجم به بعد از مزایای آن از جمله وام، برداشت با سود و غیره استفاده کرد. این نوع بیمه عمر، مکمل بیمه تامین اجتماعی است و فقط جنبه سرمایه‌گذاری دارد. فقط بیمه گذار باید به صورت ماهیانه یا سالانه مبلغی را پرداخت کند.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه تامین اجتماعی برای مشاغل اجباری است و بر اساس قانون کار، همه افراد شاغل از جمله کارگران باید توسط کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند. هدف از بیمه تامین اجتماعی، پوشش درمانی و آسودگی خاطر کارگران و خانواده‌های آن‌ها در تحت پوشش قرار دادن هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی است. البته خود فرد هم می‌تواند به صورت خویش‌فرما، خود و افراد تحت تکفل را هم زیر نظر بیمه تامین اجتماعی قرار دهد.

فرد بیمه شده باید تا 30 سال حق بیمه خود را بپردازد. البته در صورتی که شرکت یا کارگاهی او را بیمه کرده باشد، باید 30% از حقوق هر ماه خود را به بیمه بدهد؛ البته از این 30%، کارفرما 23% و خود کارگر یا کارمند فقط 7% را باید بپردازند. این نوع بیمه بازخرید ندارد و بازنشستگی آن در صورت پرداخت 30 سال حق بیمه یا رسیدن سن فرد به 60 سالگی خواهد بود. با انصراف قبل از این موعد، برخلاف بیمه عمر، هیچ مبلغی برگشت داده نخواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیمه اجباری برای کارمندان و شاغلان ، خواندن مقاله جامع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تفاوت بیمه عمر با تامین اجتماعی

بیمه عمر با تامین اجتماعی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در زیر برخی از آن‌ها را به اختصار برای شما شرح می‌دهیم:

البته بیمه عمر معایبی هم دارد. هرچند نمی‌تواند معایب گزینه مناسبی برای بررسی تفاوت باشد. در مقاله ‌می‌توانید اطلاعات بیشتری را دریافت کنید.

دیگر تفاوت‌های بیمه عمر با تامین اجتماعی

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم تفاوت‌های دیگر این دو بیمه را مطالعه کنید:

چند تفاوت دیگر بیمه عمر و تامین اجتماعی

دیگر تفاوت‌های بیمه تامین اجتماعی و عمر را برایتان شرح می‌دهیم:

البته هم وجود دارد که شرایط خاص خود را دارد.

پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی

در حالت کلی و به صورت خلاصه، قابلیت‌ها و موارد تحت پوشش بیمه شامل موارد زیر است:

بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی مناسب برای دوران کهن‌سالی

پوشش‌های بیمه عمر

در حالت کلی و به صورت خلاصه، قابلیت‌ها و موارد تحت پوشش بیمه عمر شامل موارد زیر است:

این موارد پوشش‌های مختلف بیمه عمر بود اما این موارد توسط همه‌ی شرکت‌های بیمه به صورت یکسان ارائه نمی‌شود. در ذهن خود داشته باشید که پیش از اینکه برای خرید بیمه عمر ثبت نام کنید، مقایسه بیمه های عمر را فراموش نکنید.

بیمه تامین اجتماعی یا بیمه عمر

حتماً متوجه شده‌اید که نمی‌توان تفاوت بیمه عمر و تامین اجتماعی را نوشت. هر کدام کاربرد و ماهیت مخصوص به خود را دارند. در حالت کلی و با توجه به شرایط، بیمه تامین اجتماعی برای همه افراد برای بهره بردن از جنبه درمانی لازم است. اما بیمه عمر اختیاری است. اگر به فکر سرمایه‌گذاری بلند مدت و خیال راحت در آینده هستید، بیمه عمر مناسب است. به عبارتی هر دو مستمری بازنشستگی دارند اما به نظر شما بیمه عمر بهتر است یا تامین اجتماعی؟

مهم ترین تفاوت بیمه عمر و تامین اجتماعی این است که بیمه عمر برای سرمایه‌گذاری و بیمه تامین اجتماعی برای جنبه‌های درمانی مناسب هستند. به هر حال این شما هستید که با توجه به شرایط خود باید مقایسه بیمه عمر و تامین اجتماعی را انجام دهید و ببینید کدام برایتان بهتر است؛ بیمه عمر یا تامین اجتماعی. اگر همچنان در مورد فرق بیمه عمر و تامین اجتماعی نظر یا سوالی دارید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها برای ما به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل