پکیج تصفیه فاضلاب فلزی – کاربرد و مزایای این روش

پکیج فلزی تصفیه فاضلاب روش ساخت و کاربردهای آن

آیا تا به‌حال در مورد پکیج فلزی تصفیه فاضلاب چیزی شنیده‌اید؟ در این نوشتار قصد داریم تا شما را با این نوع از پکیج‌های تصفیه فاضلاب آشنا کنیم.

در زندگی امروزه با توجه به رشد جمعیت و گسترش زندگی شهرنشینی و همچنین ساخت شهرک‌های مسکونی، تولید فاضلاب و تصفیه فاضلاب انسانی به یک موضوع مهم برای بشریت تبدیل شده است. پیدا کردن راهی برای جلوگیری از ورود پساب‌های صنعتی، انسانی، فلزات سنگین و آلاینده‌ها به محیط زیست به عنوان یکی از بزرگترین دغدغه‌های دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.

 به‌دلیل عدم وجود زیرساخت‌های اصولی و مناسب در این مناطق و نبود تصفیه‌خانه‌های مرکزی، بهتر است از پکیج‌های تصفیه فاضلاب بهداشتی برای تصفیه فاضلاب‌ها استفاده گردد. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی یک راه‌حل مطمئن است. همچنین از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه به حساب می‌آید. تصفیه فاضلاب‌های شهری گام بسیار موثر در حفظ محیط زیست و بهداشت عمومی مردم هستند و می‌توان از پساب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

تصفیه فاضلاب شهری

فاضلاب‌های شهری مجموعه‌ای از فاضلاب‌ها هستند که در بخش‌های خانگی، رستوران‌ها، ادارات، مراکز تجاری و صنعتی تولید می‌گردند. فاضلاب‌های شهری بسته به نوع سیستم جمع آوری فاضلاب، ممکن است شامل آب‌های سطحی ناشی از بارندگی و پساب کشاورزی باشد.

قسمت عمده فاضلاب‌های شهری را فاضلاب در بخش منازل تشکیل می‌دهند که به آن فاضلاب خانگی گفته می‌شود. مجموع فاضلاب‌ها توسط سیستم‌های جمع آوری فاضلاب جمع می‌شود و به تصفیه خانه فاضلاب منتقل می‌گردند. در مناطقی که به هر دلیلی امکان احداث و ساخت تصفیه خانه به صورت کلی نباشد، می‌توان پکیج تصفیه فاضلاب شهری را مورد استفاده قرار داد. پکیج تصفیه فاضلاب شهری را می‌توان در انواع پکیج فلزی تصفیه فاضلاب و پکیج تصفیه پلی اتیلن اجرا و طراحی کرد.

تصفیه فاضلاب خانگی

فاضلاب‌های خانگی حاصل فاضلاب‌های ناشی از مجتمع‌های اداری و تجاری و مسکونی می باشد. فاضلاب‌های خانگی از ۲ جزء تشکیل شده‌اند:

    فاضلاب به دست آمده از استحمام و شستشوی ظروف که به این بخش فاضلاب، فاضلاب خاکستری می‌گویند‌. این فاضلاب شامل مواد شوینده است.

    فاضلاب ناشی از سرویس‌های بهداشتی است که به این دسته فاضلاب‌ها فاضلاب سیاه می‌گویند. این فاضلاب شامل مواد آلی و مواد بیماری زا است.

در کل به مجموعه این دو قسمت فاضلاب بهداشتی و  خانگی گفته می‌شود. در صورتی که بتوان فاضلاب‌های سیاه را از فاضلاب خاکستری در منازل جدا کرد، می‌توان از فاضلاب خاکستری مجدداً در فلاش تانک‌ها استفاده نمود.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

پکیج‌های تصفیه یک سری واحدهای از پیش ساخته شده هستند که برای تصفیه فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. فاضلاب‌های ورودی به پکیج تصفیه فاضلاب، بعد از طی مراحل گوناگون و عبور از قسمت‌های متفاوت به کیفیت و سطح مطلوبی می‌رسند. سپس آماده ورود به محیط زیست می‌گردند که دوباره بتوان در مصارف صنعتی و کشاورزی از آنها استفاده کرد.

مقدار و مشخصات فاضلاب تولیدی و مشخصات پساب خروجی تصفیه شده یکی از پارامترهای اصلی در طراحی پکیج‌های تصفیه فاضلاب به حساب می‌آید. تصفیه فاضلاب انسانی در قالب پکیج‌های تصفیه، شامل فرآیندهای تصفیه در انواع فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می‌باشد، که برای حذف آلاینده‌ها در فاضلاب‌ها به کار می‌روند.

علت استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب‌ها یکی از بزرگترین و مهمترین پارامترهای جبران کمبود منابع آبی در کشور هستند. به خصوص در کشورهای مختلف که با بحران جهانی کم آبی روبرو هستند، استفاده از پکیج، بسیار موردنیاز است. آب‌های برگشتی از منابع تصفیه شده توسط پکیج‌های تصفیه فاضلاب به چرخه محیط باز می‌گردند و جان دوباره‌ای به محیط زیست می‌بخشند. بعلاوه، در جاهایی که به دلایل مختلف امکان تصفیه فاضلاب شهری و یا صنعتی به صورت معمول وجود ندارد، استفاده از انواع پکیج‌های تصفیه فاضلاب می‌تواند مشکلات پساب‌های آلوده حاصل از فعالیت‌های انسانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب

برای تصفیه فاضلاب‌ها با توجه به مواد آلاینده‌ای که دارند، از تجهیزات تصفیه گوناگون استفاده می‌شود. در این صورت هر نوع پساب با توجه به مواد موجود در آن از زمان ورود تا خروج از پکیج‌ها، مراحل گوناگونی را طی می‌کنند. در ادامه با سه نوع از این پکیج ها شامل پکیج فلزی تصفیه فاضلاب، پکیج تصفیه پساب صنعتی و پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و کاربرد آن آشنا می‌شویم.

پکیج تصفیه پساب صنعتی

آب‌های ورودی به بخش‌های صنعتی به خاطر مخلوط شدن با آلاینده‌های شیمیایی به یک فاضلاب صنعتی و شیمیایی تبدیل می‌گردند. این آلاینده‌ها برای محیط زیست خطرات بسیار جدی دارند. از این رو در پالایشگاه‌ها‌، بیمارستان‌ها و کارخانجات از پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می‌شود. بدنه این پکیج با بقیه پکیج‌ها متفاوت است که پکیج فلزی تصفیه از نمونه‌های شناخته شده آن به حساب می‌آیند.

پکیج فاضلاب بهداشتی

فاضلاب‌های انسانی با وارد کردن آلاینده به محیط زیست از معضلات بزرگ جوامع بشری شده‌اند. از این نوع پکیج برای حذف مواد آلوده و باکتری‌ها در مناطق مسکونی، نظامی، آموزشی استفاده می‌شود. این پکیج دارای چهار قسمت است که شامل حوض ته نشینی، از بین بردن لجن برای دفع مواد، حوض هوادهی و کلرزنی برای از بین بردن باکتری‌ها است.

پکیج فلزی تصفیه فاضلاب

پکیج‌های فلزی، پکیج‌های پورتابل هستند که جهت تصفیه فاضلاب‌ها طراحی و ساخته می‌گردند. پکیج‌های فلزی تصفیه یک سری واحدهای کوچک هستند که از آنها در تصفیه فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی در ظرفیت‌های پایین، استفاده می‌شود. در مواردی که امکان ساخت تصفیه‌خانه به صورت بتنی وجود نداشته باشد، از پکیج‌های فلزی تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود. در پکیج فلزی، کلیه واحدها و تجهیزات مورد نیاز و ضروری به صورت پک کامل در یک پکیج جمع آوری می‌‌شوند.

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب فلزی

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی در موارد صنعتی، بهداشتی و غیره بکار می‌رود. همچنین در مواردی که لازم به اجرای تصفیه پساب با سرعت بالا و مدت زمان و هزینه پایین باشد، کاربرد دارد. امروزه در کشور ما به دلیل مزایای مختلف پکیج های فلزی، از آنها به طور گسترده جهت تصفیه­ فاضلاب­ بهداشتی و انسانی استفاده می‌شود. این مزایا شامل:

 

منبع: آرکا گستر

خروج از نسخه موبایل