علت کم و زیاد شدن صدای کولر گازی

مقدمه

در روزهای گرم تابستان، کولر گازی  یک پیشنهاد خوب برای فرار از گرماست. اما یک سوال: چرا صدای کولر گازی کم و زیاد می‌‌شود؟ در این محتوا به طور کامل علت این موضوع را شرح خواهیم داد پس برای یافتن پاسخ همراه ما باشید.

انواع صداهای کولر گازی و دلایل ایجاد آنها

کولرهای گازی در زمانی که روشن هستند معمولا صدایی یکنواخت تولید می‌کنند. اما بعضی وقت‌ها از آن‌ها صداهایی به گوش می‌رسد که می‌تواند نشانه‌ای از خرابی کمپرسور یا آسیب دیدن پایه‌های کولر و یا شل شدن بعضی قطعات باشد. در اینجا به هفت صدای غیر عادی کولر و علت آن‌ها می‌پردازیم.

1. چرا از کولر گازی صدایی شبیه وزوز به گوش می‌رسد؟

صدایی شبیه وزوز یکی از رایج‌ترین صداهایی است که در صورت بروز مشکل، از کولر گازی شنیده می‌شود. این صدا به احتمال زیاد به علت بروز یکی از این مشکلات است.

خدمات کولر گازی تهران

وظیفه کمپرسور کولر ایجاد فشار هوا و خنک کردن محیط است. شنیدن این صدا احتمالا به معنی این است که کمپسور به خوبی کار نمی‌کند یا اینکه میزان ولتاژ الکتریکی ورودی به کمپرسور در آمپراژ مناسبی نیست.

کمپرسور کولر روی پایه‌های لاستیکی قرار می‌گیرد که به آنها پایه‌های ایزوله می‌گویند. این پایه‌ها به مرور دچار  فرسودگی می‌شوند و ترک‌هایی در آنها ایجاد می‌شود. در این شرایط کمپرسور نامتعادل می‌شود و صدای وزوز بلندی ایجاد می‌کند.

ممکن است برایتان عجیب باشد که کولر گازی  شما در تابستان دچار چنین مشکلی شود. اما حتی در گرمای شدید هم اگر چیزی باعث ایجاد نشتی در داخل کولر شود، قطعات داخل دستگاه دچار یخ زدگی می‌شوند و از کولر گازی صدایی شبیه وزوز به گوش می‌رسد.

مانند همه وسایل برقی وقتی یک قطعه کولر دچار خرابی شود، کاملا طبیعی است که بر عملکرد قطعات دیگر هم تاثیر بگذارد. شل شدن یک قطعه در کولر گازی باعث می‌شد تا سایر قطعات هم نتوانند به خوبی کار کنند و در صورت عدم رسیدگی، سریع‌تر هم فرسوده می‌شوند. در نهایت این فرسودگی زودرس ممکن است باعث شود که کولر گازی، صدایی وزوز مانند تولید کند.

2. شنیده شدن صدایی زوزه مانند

شنیدن صدایی شبیه جیرجیر از فن‌های کولر گازی  کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد اما وقتی کولر صدایی زوزه مانند تولید می‌کند که مشکلی جدی در آن ایجاد شده باشد. همچنین ممکن است تسمه‌ا‌ی که موتور را به فن متصل می‌کند، در جایش به درستی قرار نگرفته باشد. گاهی اوقات زمانی که کولر گازی را روشن می‌کنید و دستگاه شروع به کار می‌کند ممکن است چنین صدایی را بشنوید. در صورتی که بعد از مدتی صدا قطع شود جای نگرانی نیست اما در غیر این صورت، نیاز است تا کولر گازی، عیب‌یابی و بررسی شود.

3. شنیده شدن صدای تق‌تق مانند از کولر گازی

شنیده شدن صدایی شبیه تق‌تق و برخورد قطعات در داخل کولر گازی، معمولاً به این معنی است یک قطعه داخلی از جایش جدا شده و در حال چرخیدن در کولر و اصابت به دیواره و قطعات دیگر است. در بدترین حالت ممکن است کمپرسور خراب شده باشد و نیاز باشد تا آن را تعویض کنید. همچنین این صدا ممکن است در اثر لقی و نامتعادل شدن فن کولر و برخورد با قسمت‌های دیگر دستگاه هم ایجاد شود. این صدا یک نشانه جدی بروز مشکل در کولر است و صورت بی‌توجهی، می‌تواند به مشکلات بزرگتری منجر شود.

4. شنیده شدن صدای کلیک

شنیدن چند صدای کلیک در زمان روشن و خاموش کولر گازی کاملا طبیعی است. این صدای خاموش و روشن شدن قطعات الکتریکی کولر است. اما اگر بعد از چند دقیقه صدای کلیک قطع نشد، ممکن است مشکلی در ترموستات کولر گازی شما وجود داشته باشد. از آنجایی که این صدا از قطعات الکتریکی کولر ایجاد می‌شود، باید فورا نسبت به بررسی آن اقدام کرد.

نمایندگی تعمیرات کولر گازی توشیبا

5. شنیدن صدای نویز

مثل صداهای دیگر، صداهای نویز مانند هم معمولاً نشانه‌ای بر این است که کولر گازی شما در حال خراب شدن است. یکی از قطعات کولر گازی که می‌تواند در صورت خرابی چنین صدایی را ایجاد کند، تغذیه کننده برق دستگاه است و در صورتی که به موقع تعمیر نشود می‌تواند به سایر قسمت‌های دستگاه، از جمله کمپرسور آسیب جدی برساند. گاهی اوقات عامل ایجاد صدا، از تعادل خارج شدن فن کولر است. این صدا همچنین می‌تواند در اثر گیر کردن شاخ و برگ درختان به کمپرسور و مشکلاتی شبیه به این هم ایجاد شود.

علت مشکل اما هر چه که باشد، اولین کاری که باید انجام بدهید این است که در داخل بدنه کولر به دنبال پیچ و مهره‌های شل شده بگردید. همچنین به یاد داشته باشید که هر چند وقت یکبار فیلتر هوای دستگاه خود را تعویض کنید و نسبت به تمیز کردن کویل‌های کندانسور اقدام نمایید.

6. شنیده شدن صدایی زمزمه مانند از کولر گازی

اغلب اوقات شنید شدن این صدا، به دلیل شل شدن قطعات ایجاد می‌شود. شل بودن لوله مبرد در اثر ارتعاش، می‌تواند عامل ایجاد این صدای زمزمه مانند باشد. همچنین شل بودن سیم کشی دستگاه هم به شنیده شدن این صدا منجر می‌شود. در صورتی که مشکل از یک قطعه یا سیم شل نباشد، این صدا ممکن است به یک مشکل الکتریکی ارتباط داشته باشد. در صورت خرابی موتور هم کمپرسور به کار نمی‌افتد و چنین صدایی از آن شنیده می‌شود.

7. شنیدن صدای جیغ مانند

اگر کولر گازی  خودتان را روشن کردید و صدایی جیغ مانند از آن خارج شد، فوراً آن را خاموش کنید. چنین صدایی به معنی ایجاد یک نشتی شدید در مبرد دستگاه است که می‌تواند کولر گازی را دچار آسیب جدی کند و همچنین وضعیتی بسیار خطرناک است. در صورت چنین اتفاقی با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید. این یک مورد جدی است، پس خودتان هیچ اقدامی نکنید.

تعمیر کولر گازی کنوود

جمع بندی

در گرمای شدید تابستان، خراب شدن کولر گازی بدترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. در این شرایط آگاه بودن از صداهایی که خبر از ایجاد یک مشکل در دستگاه می‌دهند، می‌تواند به شما در رفع سریع‌تر آن کمک کند.

تماس با ما

شرکت آراسرویس آماده  مشاوره و یا تعمیر در محل است، در صورت نیاز از طریق تماس با کارشناسان ما، با وب سایت araservice.co در ارتباط باشید.

خروج از نسخه موبایل