اقتصادیفعالان کسب و کار

انواع پیوند بادام + بررسی و اصلاح

امروز با کمک نهالستان‌های فعال در بخش تولید انواع نهال‌های پیوندی و اصلاح شده درخت بادام، شاهد افزایش پتانسیل درخت بادام در میوه دهی هستیم. ارقام پیوندی به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل بیماری‌زا و تنشی، بازدهی و بهره‌وری بالا راندمان تولید زیادی داشته و در نتیجه با صرف هزینه کمتر بلوغ رشدی آنها سریعتر اتفاق می‌افتد و اولین بار اقتصادی باغدار در ۳ تا ۵ سال  اولیه می‌تواند با فروش محصولات تامین شود.

انواع پیوند بادام |بهترین پایه برای پیوند بادام

با استفاده از روش‌های پیوند که بر اساس پیوند جوانه و شاخه و رقم پایه و پیوندک متفاوت است، می‌توان ارقامی با خصوصیات ژنتیکی برتر را داشت. به طور کلی پیوند زدن عملی است که دو گیاه را با خصوصیات متفاوت اما نزدیک به هم ادغام کرده و با جوش خوردن طبقه‌های مولد این دو گیاه، گیاهی واحد با مقاومت بالا و راندمان محصول دهی بهتر به دست می‌آید.

انواع روش های پیوند درخت بادام

  1. پيوند سپري و شکمی

یکی از مطلوب‌ترین پیوندهای جوانه برای درخت بادام که بسیار کاربردی بوده و به پیوند T  نیز معروف است پیوند شکمی یا سپری است. در این پیوند بر روی پایه برش ۵/۲ سانتی به شکل عمودی ایجاد می‌شود، سپس یک برش افقی بر روی پوست به اندازه یک چهارم قطر ساقه زده و بر زیر جوانه پیوندک برشی یک و نیم سانتی می‌زنیم، برش شیبدار بالای آن برداشته، جوانه را از قسمت بالا در شکاف و زیر پوست پایه به سمت پایین قرار می‌دهیم.

 با استفاده از نوارهای پلاستیکی آن را می‌پوشانیم، در این پیوند باید سر جوانه بیرون قرار بگیرد تا رشد بهتری داشته و به اصطلاح خفه نشود. این پیوند زدن درختان بادام، شلیل، هلو، سیب و گلابی بسیار کاربردی است، در این پیوند باید از جوانه‌های رویشی که دارای نوک تیز هستند استفاده شود.

  1. پیوند قاشی

این پیوند برای درختانی مانند انگور که پوست نمی‌دهند بسیار کاربردی است، ابتدا در زیر جوانه برشی با زاویه ۴۵ درجه زده می‌شود سپس از بالای جوانه به طرف پایین در داخل ساقه برشی شیبدار ۵/۲سانتی زده می‌شود تا به اولین برش برسد. در قسمت پایه نیز برش‌هایی مانند پیوندک انجام می‌شود تا با قرارگیری این دو بر روی هم و پوشش دهی محل پیوندگاه و اطراف آن با چسب باغبانی پیوند بگیرد. حتما باید از بیرون ماندن نوک جوانه اطمینان حاصل کرد.

  1. پیوند وصله ای

این روش برای درختانی با پوست ضخیم مثل گردو کاربردی است، موقعی که درخت به پوست دهی برسد و رشد سریعی داشته باشد پوست بین دو گره روی پایه به شکل مستطیل و مربع برداشته می‌شود. پوست پیوندک هم به همان صورت برداشته و در کنار هم و روی هم جفت می‌شوند و با کمک چسب باغبانی و نوار پیوند بسته می‌شوند.

  1. پیوند لوله‌ای

پیوند لوله‌ای از جمله پیوندهایی است که در آن باید پایه و پیوندک‌هایی با کمتر از ۱ سانتی‌متر و هم قطر انتخاب گردد. قسمت پوست پایه به اندازه ۱ تا ۳ سانتی‌متر برداشته شده و پیوندک دارای یک جوانه به شکل لوله‌ای داخل آن پوست قرار بگیرد، این پیوند روش انجام بسیار آسانی دارد و گیرایی بالای آن باعث می‌شود نیازی به نوار پیوند و چسب باغبانی نباشد و بهترین روش پیوند برای درختان انار و پسته است.

انواع پیوند بادام |بهترین پایه برای پیوند بادام

  1. پیوند اسکنه

یکی از روش‌های پیوند شاخه پیوند اسکنه است که برای تغییر ارقام استفاده می‌شود و بهترین فصل برای آن اواخر زمستان است. در این پیوند باید لایه‌های زاینده پیوندک و پایه کاملاً مماس و جفت بر روی همدیگر قرار بگیرد و پیوندک باید از شاخه‌های یک ساله که دارای ۲ تا ۳ جوانه است باشد. در پایه شکافی با طول ۲ تا ۵ سانتی‌متر در طول قطر پایه ایجاد می‌کنیم، پیوندک باید دارای برش‌های مورب حاوی پوست باشد زیرا این پوست آن را از عوامل تنشی محافظت می‌کند. سپس با قرارگیری پیوندک در انتهای شکاف پایه با استفاده از چسب باغبانی محل پیوندگاه و اطراف آن پوشانده شود.

  1. پیوند تاجی

در پایه‌هایی که دارای قطر ۲۰ تا ۳۵ سانتی‌متری هستند برشی به طول ۵/۲ تا ۵ سانتی‌متر به شکل عمودی زده می‌شود، سپس با برداشتن پوست، پیوندک‌هایی با انتهای گوه‌ای شکل درون آن قرار می‌گیرد و با چسب و نوار باغبان استقرار و پوشش آن انجام می‌شود. این پیوند در زمان پوست‌دهی درخت انجام می‌شود.

  1. پیوند زبانه‌ای

این پیوند برای درختان گلابی و سیب کاربردی بوده و به پیوند رومیزی نیز معروف است در این پیوند پایه و پیوندک‌ها باید با قطرهای ۵/۰ تا ۵/۱ سانتی‌متری و هم قطر باشند، پایه از ۱۰ سانتی‌متر بالای خاک قطع گردیده و برش ۳ سانتی‌متری به شکل زبانه ای روی آن ایجاد می‌شود، سپس لایه‌های  زاینده پیوندک و پایه با قرارگیری روی یکدیگر جفت شده و محکم بسته می‌شود. این پیوند مانند پیوند نیمانیم است فقط در پیوند نیمانیم برش‌ها فاقد زبانه است.

  1. پیوند مجاورتی

 درختان یکسان با عملکرد متفاوت با استفاده از پیوند مجاورتی می‌توانند ارقام پربازده را به وجود بیاورند. در این روش با ایجاد برش‌های ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متری روی پوست  دو گیاه را محکم به هم بسته و تا گرفتن پیوند دو گیاه باید متصل به ریشه‌های خود باشند. قرارگیری محل‌های برش بر روی یکدیگر باید کاملا جفت و مماس باشد و پوشش دهی آن با چسب باغبانی انجام شود.

  1. پیوند پلی

پیوند پلی به پیوند تعمیری نیز معروف است زیرا در راستای تعمیر قسمت‌های آسیب دیده شاخه‌های اصلی و تنه به کار می‌رود و در اوایل بهار انجام می‌شود. در بخش‌های آسیب دیده برش‌هایی با فاصله ۵ الی ۷ سانتی‌متر از قسمت بالا و پایین به شکل عمودی ایجاد می‌شود و از شاخه‌های قطع شده خود درخت با برش انتهایی گوه‌ای جهت اتصال و پیوند استفاده می‌شود.

انواع پیوند بادام |بهترین پایه برای پیوند بادام

نتیجه‌گیری

خرید نهال بادام سالم و با کیفیت با مناسب‌ترین قیمت نهال بادام می‌تواند در آینده باعث افزایش بهره‌وری و تراز تجاری باغ بادام و در نتیجه تضمین سود کلان باغدار شود، برای رسیدن به این منظور انتخاب نهالستان معتبر و دارای مجوز در زمینه تولید و فروش نهال بادام بسیار مهم و حائز اهمیت است. نهالستان پالیز نهال مجموعه‌ای موفق و معتبر در زمینه تولید و عرضه نهال بادام است که باغداران عزیز می‌توانند با دریافت مشاوره‌های رایگان جهت خرید نهال بادام با قیمتی مطلوب و کیفیتی بسیار بالا همراه با کارت ضمانت و اصالت اقدام کنند.

 

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا