انواع سنگ تراورتن عباس آباد

آشنایی با سنگ تراورتن

پیش از آن که به خواص سنگ تراورتن عباس آباد یا کاربردهای آن بپردازیم، بد نیست که به طور کلی با انواع سنگ های تراورتن و ویژگی های کلی آن ها آشنا شویم.

سنگ های تراورتن را باید از انواع سنگ های رسوبی شیمیایی معرفی کنیم که ساختار آن ها به صورت لایه لایه بوده و از کربنات کلسیم تشکیل شده است. این سنگ ها معمولا در ارتفاعات کم از جمله اطراف چشمه ها، در طول نهرها و رودخانه ها، در طول گسل ها و دریاچه ها و حتی در اطراف زهکش ها تشکیل می شوند. با توجه به فرآیند تشکیل این نوع از سنگ ها باید انتظار داشته باشیم که خلل و فرج بسیاری در تکسچر تراورتن عباس آباد دیده شود. در نتیجه سنگ های تراورتن به صورت کلی نسبت به انواع سنگ مرمریت بافت نرم تری دارند.

از خواص سنگ عباس آباد و انواع سنگ های تراورتن می توان به مقاومت آن ها در برابر تغییرات آب و هوایی اشاره کرد. رنگ های سنگ تراورتن نیز معمولا روشن بوده و اگر در حضور اکسیدهای منیزیم یا آهن قرار بگیرد به تیرگی متمایل می شوند. یکی از دلایلی که باعث شده کاربردهای تراورتن عباس آباد و انواع دیگر تراورتن متنوع باشد، نقوش زیبایی است که در بافت این سنگ ها دیده می شود. از طرف دیگر تنوع رنگی سنگ های تراورتن نیز به کارایی بیشتر آن ها در دکوراسیون کمک کرده است.

رایج ترین انواع سنگ تراورتن

سنگ های تراورتن انواع مختلفی دارند که معمولا آن ها را با توجه به معدنی که سنگ را برای فروش آماده کرده باشد، دسته بندی می کنند. در ادامه معروف ترین سنگ های تراورتن را به همراه ویژگی های کلی آن ها معرفی می کنیم.

سنگ تراورتن عباس آباد را باید از معروف ترین تراورتن های موجود در بازار معرفی کنیم. از خصوصیات سنگ عباس آباد می توان به قابلیت ساب پذیری و تراکم بالای بافت آن اشاره کرد. این سنگ سورت های متنوع و رنگ روشنی دارد. در میان تکسچر تراورتن عباس آباد رگه ها یا ریز موج های ریز و درشتی دیده می شود که زیبایی این سنگ را دو چندان کرده اند.

سنگ تراورتن حاجی آباد

تراورتن حاجی آباد را با طیف رنگی روشن آن می شناسند که رنگ هایی از کرم روشن تا شکلاتی را در بر می گیرد. این سنگ نیز همچون سنگ تراورتن عباس آباد ساب پذیری و تراکم خوبی دارد.

سنگ تراورتن دره بخاری

این نوع سنگ تراورتن نیز ویژگی های کلی سنگ های تراورتن یعنی مقاومت بالا در برابر سایش و تراکم مناسب را دارد. تراورتن دره بخاری معمولا با رنگ های روشن به فروش می رسد.

سنگ تراورتن آتشکوه

تراورتن آتشکوه به داشتن رنگ های روشن و رگه های نرم و مواج خود معروف است. سایر ویژگی های کلی سنگ های تراورتن نیز در این نوع سنگ هم دیده می شود.

سنگ تراورتن طرق

تراورتن طرق بر خلاف رنگ های سنگ تراورتن عباس آباد کمی تیره تر و متمایل به کرم و بژ است. از دیگر ویژگی های این سنگ باید به تراکم پایین تر نسبت به سایر تراورتن ها و تخلل بالای آن نیز اشاره کنیم.

سنگ تراورتن تکاب

رنگ های تراورتن تکاب متنوع بوده و می توان از رنگ های روشن تا تیره را در این نوع از سنگ یافت. ویژگی های این نوع سنگ تراورتن بیشتر به سنگ حاجی آباد شباهت دارد. با این حال تفاوت این دو نوع سنگ در تخلل بیشتر تراورتن تکاب است.

سایر سنگ های تراورتن

به جز مواردی که در این بخش معرفی کردیم، انواع دیگری از سنگ های تراورتن را نیز می توان در بازار یافت. از جمله تراورتن کمشچچه، تراورتن همدان، تراورتن گردویی، تراورتن ابیانه و موارد دیگر که محبوبیت کمتری نسبت به سنگ عباس آباد و حاجی آباد دارند.

ساختار و تکسچر تراورتن عباس آباد

اگر نگاهی به ساختار سنگ عباس آباد بیندازید، متوجه بافت نیمه بلوری و سخت آن خواهید شد. تراکم این سنگ معمولا بالا بوده و تکسچر آن می تواند خلل و فرج کم یا زیادی داشته باشد.

شکل تخلخل در سنگ های تراورتن می تواند از چند میلی متر تا چند سانتی متر متغیر بوده و حتی گاهی به بیش از 10 سانتی متر برسد. البته معمولا این بافت متخلخل با رسوباتی از جنس کربنات کلسیم پر می شود.

از طرف دیگر ساختار این سنگ معمولا خالص و به رنگ روشن است؛ مگر این که ناخالصی هایی در سنگ، رنگ های متفاوتی همچون قهوه ای و نارنجی و قرمز را ایجاد کرده باشند. این رنگ ها اغلب در اثر ناخالصی هایی از جمله آهن، منیزیم یا مواد آلی دیگر پدید می آیند.

تکسچر تراورتن عباس آباد همچون بافتی که در اغلب سنگ های تراورتن دیده می شود از لامینه های فشرده به هم، نوارهای رنگی پشت هم با لایه های چتری، روزنه ای، نرده ای، لکه دار یا بافت لوله ای و متخلخل تشکیل شده است.

رنگ های سنگ تراورتن عباس آباد

تنوع رنگی در میان سنگ های تراورتن بالاست و به طور کلی می توان این نوع سنگ ها را در چند دسته از نظر رنگ بندی تقسیم بندی کرد:

از میان تنوع رنگی که به آن اشاره کردیم، رنگ های سنگ تراورتن عباس آباد معمولا با زمینه سفید، کرم یا بژ قابل خریداری هستند. تنوع رنگی سنگ عباس آباد با توجه به این که چه سورتی را بخرید، متفاوت خواهد بود؛ با این حال سورت های با کیفیت این سنگ اغلب روشن تر و مایل به سفید هستند.

معمولا این نوع سنگ را به دو روش بدون موج و موج دار برش می دهند که این موضوع روی قیمت سنگ عباس آباد هم تاثیر می گذارد.

ویژگی های سنگ عباس آباد

بیشتر خواص سنگ عباس آباد را می توان با توجه به بافت آن توضیح داد. از آنجایی که تکسچر آن تراکم بالایی دارد، این سنگ مقاومت خوبی در برابر تغییرات آب و هوایی داشته و به طور کلی در دسته سنگ های با دوام قرار می گیرد.

از دیگر خصوصیات این سنگ خلل و فرجی است که به صورت طبیعی در ساختار سنگ دیده می شود. در واقع بافت متخلخل این سنگ باعث می شود که تراورتن همچون عایق عمل کند و دمای داخلی محیط را به خصوص در مناطق سردسیر به خوبی حفظ کند.

از طرف دیگر ساختار سنگ تراورتن عباس آباد به گونه ای است که می تواند در برابر سرما، گرما، آفتاب شدید و حتی باران های اسیدی مقاومت فوق العاده ای داشته باشد.

از معروف ترین ویژگی های سنگ آباد باید به ظاهر شفاف و طرح های متنوع آن نیز اشاره کنیم که باعث می شود نمایی لوکس و شیک چه در محیط داخلی و چه در نمای ساختمان داشته باشید.

مزایای سنگ تراورتن عباس آباد

هر نوع سنگ ساختمانی با توجه به ساختار و ویژگی های کلی خود ممکن است در کنار مزایا، معایبی هم داشته باشد. در این بخش به صورت کلی به مزایا و معایب تراورتن عباس آباد می پردازیم تا شما را برای خرید انواع سنگ عباس آباد بهتر راهنمایی کنیم.

فاصله مولکولی یا تخلخل از مهم ترین خواص سنگ آباد است که باعث شده این سنگ مزایای بسیاری داشته باشد:

معایب تراورتن عباس آباد

ویژگی های ظاهری و بافتی سنگ تراورتن عباس آباد

اگرچه تراورتن عباس آباد به داشتن رنگ سفید استخوانی معروف است اما رنگ های کِرِم تا بژ نیز در سورت های مختلف آن دیده می شود.

این سنگ در انواع بی موج و موج دار فرآوری می شود. در انواع بی موج، سنگ دارای زمینه ی سفیدِ شفاف و بدون رگه است که از این جهت برای استفاده در پروژه های لوکس بسیار مورد توجه است و جزء سورت های سوپر تا ممتاز طبقه می شود.

اما در انواع سورت های ضعیف، ممکن است رگه های تیره ی قهوه ای و حتی نارنجی نیز در زمینه ی سنگ مشاهده شود. تراورتن موج دار عباس آباد دارای تنوع گسترده ای است. در انواع موج کبریتی، زمینه ی سنگ دارای موج یا لایه های بسیار ظریف و منظمی است که زیبایی قابل توجهی دارد.

در انواع ابر و بادی، موج ها حالت منظم ندارند و در زمینه ی سنگ پخش شده اند. علاوه بر این، انواع موج دارِ دنده دنده گاوی، سوزنی و غیره نیز در سورت های دیگر تراورتن عباس آباد دسته بندی می شوند.

باید اشاره کرد که در انواع بی موج، هرچه زمینه سنگ روشن تر و یکنواخت تر باشد، قیمت سنگ نیز بیشتر خواهد بود. در انواع موج دار نیز، تراورتن عباس آباد موج کبریتی از گران قیمت ترین سورت ها به شمار می رود.

ویژگی های فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی تراورتن عباس آباد

مشابه با ، تراورتن عباس آباد نیز جزء سنگ های رسوبی کربناته محسوب می شود که کانی اصلی سازنده ی آن، کلسیت است.

در انواع سفیدِ تراورتن عباس آباد، کانی کلسیت دارای خلوص قابل توجهی است اما هرچه رنگ سنگ به سمت کِرِم تا بژ متمایل می شود، ترکیبات شیمیاییِ فرعی نیز در کنار کلسیت قرار خواهند گرفت. برای مثال رگه های قهوه ای تا نارنجی به علت حضور کانی های اکسیدی مانند هماتیت و لیمونیت است که مقاومت و سختی این کانی ها از کانی کلسیت کمتر است.

با توجه به اینکه حفرات تراورتن عباس آباد کمتر از انواع دیگر است، میزان تخلخل و جذب آب کمتری نیز خواهد داشت.

با این حال استفاده از انواع سفید استخوانی این سنگ برای نمای بیرونی توصیه نمی شود زیرا هرچند جذب آب آن کم است اما به مرور زمان لک پذیری داشته و در اثر عواملی چون آلودگی هوا و اسید های محلول در آب باران، سطح سنگ کدر می شود و شفافیت خود را از دست می دهد. هم چنین، این پدیده در سورت های کِرِم تا بژ نیز می تواند اتفاق می افتد اما نمودِ ظاهری آن نسبت به رنگ زمینه کمتر خواهد بود.

تراورتن عباس آباد، و مناسبی دارد و به همین دلیل سورت های مختلف آن در موقعیت هایی همچون کفپوش های می توانند استفاده شوند. اما توجه به یک نکته ضروری است؛ وجود رگه و لایه بندی در سنگ می تواند باعث کاهش مقاومت سنگ شود.

این رگه ها و لایه بندی ها نقش سطوح ضعف مکانیکی را دارند و اگر سنگ از این محل ها، تحت تنش های زیادی قرار گیرد، گسیختگی سنگ اجتناب ناپذیر است. این گسیختگی ها معمولا در امتداد رگه ها رخ می دهند.

با توجه به ترکیب شیمیایی کربناته ی این سنگ، دوام آن مقابل محلول های اسیدی کم خواهد بود. استفاده از این سنگ در کلان شهر ها که دارای بارش باران مستمر هستند، باعث می شود که سطح سنگ به مرور زمان کدر شده، تخریب گردد و زیبایی اولیه خود را از دست دهد. این تخریب ها گاهی برگشت پذیر نیستند و تنها راه ترمیم سنگ، برداشت یک لایه از سطح سنگ است. به دلیل داشتن بافت کانی شناسی یکنواخت، دوام این سنگ در برابر چرخه های حرارت مناسب است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه تراورتن عباس آباد دارای حفرات کوچک مقیاس کمی است، می تواند دوام مناسبی در برابر چرخه های ذوب و انجماد آب داشته باشد. هنگامی که آب وارد حفرات و شکستگی های کوچک مقیاس سنگ می شود (حفراتی که معمولا با چشم قابل مشاهده نیستند)، با کاهش دما به زیر صفر درجه ی سانتی گراد، شروع به یخ زدن می کند. طی فرآیند یخ زدگی، آب افزایش حجم داده و تخریب سنگ را به دنبال خواهد داشت.

اما کم بودن حفرات کوچک مقیاس در تراورتن عباس آباد، نه تنها باعث افزایش دوام آن در برابر انجماد آب می شود، بلکه دوام آن در برابر تبلور نمک نیز افزایش می یابد.

با این حال، حفراتی در بافت تراورتن عباس آباد قابل مشاهده هستند که کوچک مقیاس محسوب نمی شوند و در فرآیند نصب سنگ، نقش مهمی ایفا می کنند زیرا شرایط مناسب را برای اتصال ملات سیمانی با سنگ فراهم می کنند. بنابراین نصب این سنگ در نماهای مختلف با سهولت بیشتری انجام می شود.

باید اشاره کرد که میزان حفرات مذکور زیاد نیستند در نتیجه مصرف رزین در فرآیند فرآوری سنگ نیز کمتر خواهد بود. یکی از چالش ها در فراوری تراورتن های پر حفره، مصرف زیاد رزین برای پر کردن حفرات است.

تراورتن عباس آباد نسبت به هایی چون گرانیت و مرمریت، عایق صوت و حرارت خوبی محسوب می شود که حاصل وجود حفرات (هرچند محدود) در بافت سنگ است. سنگ های متراکمی چون گرانیت عایق خوبی به شمار نمی روند.

سنگ تراورتن عباس آباد مانند سایر سنگ های کربناته، جزء سنگ های نرم بُر محسوب می شود و ساب و صیقل پذیری مناسبی دارد؛ بنابراین می توان آن را به جلای خوبی رساند. وجود این جلا به ویژه در سورت های ممتاز سنگ، زیبایی آن را دو چندان می کند. هم چنین، مقاومت سایشی تراورتن عباس آباد در حد مناسبی است. اگرچه استفاده از این سنگ به عنوان کفپوش و غیره بیشتر محدود به سورت های ضعیف تر است و سورت های ممتاز بیشتر در نما مورد استفاده قرار می گیرد.

می توان گفت که یکی از مهم ترین جنبه های این سنگ، قیمت زیاد آن است. کیفیت و زیبایی این سنگ، تقاضا را برای آن افزایش داده و به همین دلیل جزء گران قیمت ترین محسوب می شود. گرچه بین سورت های مختلف سنگ تراورتن عباس آباد، نوسانات قیمتی زیادی نیز وجود دارد.

کاربردهای سنگ تراورتن عباس آباد

خروج از نسخه موبایل