اقتصادیفعالان کسب و کار

مهم‌ترین فاکتورهای کنترل کننده میزان استفاده از چسب بتن چیست؟

چسب بتن و بنیان شیمیایی آن

چسب بتن SA12 ماده‌ای شیری رنگ است که به راحتی در آب حل شده و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، به آسانی دو قطعه را به هم متصل می‌کند. این ماده که در محدوده مواد خطرساز نیست، در مجاورت هوا خشک می‌شود. از این رو بهتر است پس از استفاده، مابقی آن در ظرف دربسته نگهداری شود. توجه داشته باشید این چسب پس از خشک شدن، قابلیت انحلال در آب را نخواهد داشت. جهت اطلاع از قیمت چسب بتن SA12 لطفا به سایت الکتروابزار مراجعه نمایید.

چسب بتن بیشتر در دو گروه عمده اپوکسی یا استحکامی و لاتکس یا آب‌بندی دسته‌بندی می‌شود. گروه پلیمری امولسیونی، اساس مواد تشکیل‌دهنده چسب بتن لاتکسی هستند. لاتکس چون ماده الاستومتر است با وارد شدن نیرو تغییر شکل داده و با حذف نیرو به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. این خاصیت در فیزیک اجسام، قدرت جذب نیروی یک ماده را تعیین می‌کند. نیروی کششی و ویسکوزیته فوق‌العاده لاتکس، سبب استفاده این ماده در صنعت چسب شده است.

چسب بتن sa12 |چسب بتن sa12 یک کیلویی

استفاده از چسب لاتکس برای ساخت ملات و بتن‌های آب‌بند، جهت آب‌بندی استخرها

گروه چسب بتن نیز مقاومت بسیار زیادی در بتن ایجاد می‌کند. این عملکرد، بتن را در برابر عوامل محیطی و شیمیایی شدید محافظت می‌نماید. در بازار، چسب بتن اپوکسی به دو صورت آب دوست و معمولی تولید می‌شود و همین خاصیت، سبب عدم ته‌نشینی چسب بتن می‌گردد. ترکیبات اصلی در عملکرد چسب بتن، هاردنر پلی آمید، پودر سیلیس و رزین است. مشتقات این مواد به صورت وینیل استات و بوتیل آکریل در تولید چسب بتن به کار می‌روند. عدم استفاده از یون کلر در این ترکیبات، امکان کاربرد این مواد در سازه‌های بتن آرمه را بالا می‌برد.

از آن‌جا که قیمت تمام شده چسب بتن زیاد نیست، در ساختار آن از آب، رزین، مواد آنتی‌باکتریال یا ضد فاسد و تغلیظ‌کننده و پخش‌کننده و آنتی فوم یا استفاده می‌شود. پخش‌کننده‌ها معمولاً پروپیل گلیکول و یا دی اتیلن گلیکول هستند و در بعضی چسب‌ها نیز از آمونیاک و کربنات کلسیم استفاده می‌شود. در ادامه مقاله‌ی «کاربرد، عملکرد و خواص چسب بتن» همراه ما باشید تا با مزایا، خواص، عملکرد و کاربرد چسب بتن بیشتر و دقیق‌تر آشنا شوید.

مزایا و خواص چسب بتن

چسب بتن از جمله انواع است که عملکرد بالاتری نسبت به سایر افزودنی‌ها دارد. میزان مصرف این ماده ۵ تا ۲۵% وزن سیمان است و هر چه ملات ریزدانه‌تر باشد، میزان مصرف آن کمتر خواهد بود. استفاده از چسب بتن علاوه بر افزایش مقاومت بتن، باعث کاهش نفوذپذیری بتن نیز می‌شود. هر چه ملات ریزدانه‌تر باشد، میزان مصرف چسب بتن کمتر خواهد بود.

از آن‌جا که اجرای لایه نازکی از بتن یا ملات با گذشت زمان دچار ترک‌خوردگی می‌شود، استفاده از چسب بتن راهکار مناسبی برای جلوگیری از بروز ترک‌ها و ترمیم بتن خواهد بود. همچنین استفاده از این ماده، باعث بهبود چسبندگی بین بتن و ملات شده و مقاومت کششی، خمشی و چسبندگی بتن یا ملات را افزایش می‌دهد. این ماده کارامد که در برابر یخ‌زدگی، عوامل پرتوزا و اشعه UV مقاومت بالایی دارد، خواص بی‌نظیری را به خود اختصاص داده که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد:

  • جلوگیری از ایجاد درز سرد در شرایط آب و هوایی گرم
  • جایگزین مناسب یا رزین‌ها در پروژه‌هایی که هزینه، زمان و کیفیت ساخت مد نظر است.
  • کاهش نفوذپذیری و افزایش دوام، بخصوص در ساخت سازه‌های هیدرولیکی و دریایی که به دلیل ارتباط مستقیم با محیط مخرب، نیاز به بتنی بادوام دارند.
  • افزایش چسبندگی بتن و آرماتور، در شرایط عدم اتصال بتن و میلگرد
  • محافظت از ساختار یکپارچه بتن و جلوگیری از ترک خوردن سطحی، عمقی و متلاشی شدن بتن در شرایط تغییرات دمایی شدید و بخصوص در دوره یخبندان و ذوب متوالی
  • بازدارنده و ترمیم‌کننده فوق‌العاده در میان تمام انواع افزودنی‌های بتن
  • افزایش مقاومت خمشی بتن تا ۱٫۵ برابر
  • افزایش مقاومت سایشی بتن (با چسب‌های بر پایه بوتادین استایرن رابر)، در مناطقی چون باند فرودگاه که به مقاومت سایشی بالا نیاز است.
  • عدم رشد جلبک، خزه و دیگر آلاینده‌ها در مجاورت سازه‌های آبی، به دلیل حضور مواد آنتی‌باکتریال در چسب بتن

عملکرد چسب بتن

عملکرد اصلی چسب بتن، اتصال دو قطعه بتنی یا سیمانی خشک شده و تازه است. در واقع، مقاومت چسب باید به حدی باشد که مانع از اتصال دو قطعه بتنی نشود. استفاده از چسب بتن، باعث توزیع تنش یکنواخت در بتن شده و ضربه را به خوبی کنترل می‌کند. این ماده نسبت به وزن خود، نیروی بسیار زیادی جذب کرده و مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. از این رو در هنگام استفاده از چسب بتن، باید میزان هوای اضافی، خاصیت تراکمی و مقاومت‌های بتن آزمایش شود. عملکرد اصلی چسب بتن، اتصال دو قطعه بتنی یا سیمانی خشک شده و تازه است.

در شکل طبیعی، مقاومت کششی بتن در حدی کم است که در محاسبات مربوطه آن ‌را صفر در نظر می‌گیرند. به علاوه زمانی که بتن خشک می‌شود، قدرت اتصال با بتن تازه را از دست داده و اصطلاحاً دچار درز سرد می‌شود. در این مواقع، با اینکه استفاده از الیاف تا حد زیادی این مشکل را رفع می‌کند، اما به دلیل عملکرد سریع و قوی و روش استفاده آسان، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آن‌جا که گذر زمان سبب خشک شدن و عدم کارایی چسب بتن می‌شود، بهتر است پس از رقیق کردن آن با آب به سرعت آن را به مخلوط سیمانی اضافه کنید. در واقع نباید بیش از ۳۰ دقیقه از زمان اختلاط آن با آب بگذرد، زیرا در این صورت خاصیت خود را از دست داده و عملکرد مناسبی نخواهد داشت. برای عملکرد مناسب چسب در اتصال دو قطعه بتنی، بهتر است سطح بتن را تمیز کنید و در صورت امکان، سطح آن را مرطوب کرده یا حتی با آب شست‌وشو دهید. به طور کلی چسب بتن، ترکیب یکنواخت سیمانی ایجاد می‌کند که در برابر نیرو و ضربه در سطح خود عملکرد یکسانی دارد.

کاربرد چسب بتن

تخریب سطحی بتن دلیل نابودی سازه است، بخصوص اگر میلگرد داخل بتن نمایان شود. در این مواقع، ترمیم بتن و جلوگیری از پیشرفت خرابی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ترمیم بتن مختص سازه‌های دریایی یا سازه‌های زمینی نیست؛ حتی بتن‌های اکسپوز هم دچار خرابی شده و برای عدم پیشرفت خرابی آن لازم است از چسب بتن استفاده شود. برای مثال ‌قلوه‌کن شدن قسمتی از بتن، یکی از مسائل دردسرسازی است که بسیاری افراد با آن مواجه می‌شوند.

در این وهله، استفاده از چسب بتن به ایجاد ماده‌ای مستحکم کمک شایانی می‌کند. گذشته از این، مواجه شدن بتن‌های اکسپوز با عوامل محیطی مثل باران و نور خورشید، باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود؛ در حالی که اگر بتن نفوذناپذیر باشد، یعنی افزودنی چسب بتن در آن به کار رفته باشد، بارش باران و نفوذ آب، حتی در فصل سرما هم مشکلی برای بتن ایجاد نخواهد کرد.

استفاده از چسب بتن برای ترمیم قطعات بتنی

در سازه‌های دریایی نیز لازم است بتن نفوذپذیری کمی داشته باشد، حال آنکه بدون استفاده از چسب بتن، این امکان چندان فراهم نیست. استفاده از چسب بتن، مانع از بروز درز سرد می‌شود و در نتیجه در استخر و سد جلوی نشت آب را می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد، چسب بتن ماده‌ای شیمیایی و شیری رنگ است که نه تنها سرعت گیرش بتن را افزایش می‌دهد، بلکه مقاومت و انعطاف‌پذیری بتن را بیشتر از حالت بدون چسب می‌کند. این ماده، عمر بتن را در اثر افزایش دوام بالا برده و حتی نیاز آبی مخلوط سیمانی را به شدت کاهش می‌دهد. این نوع از انواع ، بیشتر برای اتصال دو قطعه بتنی تازه و خشک شده استفاده می‌شود و از ساختار یکپارچه بتن به خوبی مراقبت می‌کند.

کیفیت این ماده با توجه به بنیان شیمی آن متفاوت است، حتی قیمت چسب بتن نیز متناسب با بنیان شیمیایی، میزان غلظت و برند آن متفاوت است. این محصول که بر اساس نوع مواد مصرفی تنوع قیمتی متفاوتی دارد، بسیار کاربردی است و خطرسازی خاصی ندارد؛ البته باید این مطلب را مد نظر گرفت که اختلاط این ماده با بعضی مواد، باعث افت کارایی آن شده و حتی ممکن است موجب بروز حوادث شود. در این مقاله از بلاگ رامکا، تلاش شد کاربرد، عملکرد و خواص چسب بتن به طور کامل و همه‌جانبه بررسی شود.

در این میان، نکاتی در باب قیمت و خرید چسب بتن نیز ارائه شد تا متخصصانی که به دنبال ساخت بتنی یکپارچه و مقاوم هستند، اطلاعات کافی در این باب داشته باشند و بتوانند محصولی مناسب انتخاب کنند. امیدواریم مطالعه این مقاله، اطلاعات مفیدی در اختیار شما بگذارد. خواهشمندیم پس از مطالعه این مقاله، سؤالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مهم‌ترین انواع چسب بتن چیست؟

+ چسب بتن اپوکسی یا استحکامی
+ چسب بتن لاتکس یا آب‌بندی

مزایای استفاده از چسب بتن چیست؟

+ جلوگیری از ایجاد درز سرد
+ جایگزین مناسب الیاف بتن یا رزین‌ها
+ افزایش چسبندگی بتن و آرماتور
+ محافظت از ساختار یکپارچه بتن و جلوگیری از ترک خوردن سطحی، عمقی و متلاشی شدن بتن در شرایط تغییرات دمایی شدید
+ بازدارنده و ترمیم‌کننده
+ افزایش مقاومت سایشی بتن
+ عدم رشد جلبک، خزه و دیگر آلاینده‌ها در مجاورت سازه‌های آبی

مرجع : کامیاب کلینیک

دکمه بازگشت به بالا