بهترین عایق رطوبتی برای آب بندی استخر خاکی کدامند و چگونه باید استخر خاکی را آب بندی کرد؟

یکی از شرکت های ایرانی نوعی چسب کاشی به نام «پرسلان» تولید می‌کند که ماهیت اصلی آن تشکیل شده از مواد معدنی و سیمان است. یکی از مزیت‌های روش استفاده از چسب کاشی این است که می‌توان آن را بر روی کاشی‌های قدیمی نیز قرار داد و مشکلی برای نصب ایجاد نخواهد کرد. این محصول هم برای کاشی های حیاط جلویی ، کاشی های حیاط مرکزی و یا برای کاشی هایی که در ساخت استخر مورد استفاده قرار میگیرد.

در آب و هوای سردتر ، استخرهای کوچک بهتر از استخرهای بزرگ در داخل خانه ساخته می شوند. بیشتر آنها در حیاط خانه می مانند که ممکن است کوچکتر از حیاطی باشد که در آن بزرگ شده اید. و برخی از آنها ریزتر هستند و به عناصر دیگر مانند پاسیو وآشپزخانه های فضای بازبخشی از چشم انداز را می دهند. پس از ساخت کاسه استخر نوبت به سیمانکاری استخر می‌رسد، از آنجا که سطح سیمانی، زیرکار سرامیک است، لذا لازمه داشتن یک سطح سرامیکی بدون عیب، سیمانکاری دقیق و حرفه‌ای است.

پس از آرماتور بندی و اجرای لوله های کف استخر مرحله بعدی قالب بندی است، مهار قالب‌ها در این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است. همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از پودرهای پلیمری یکی از روش‌های عایق بندی استخر است؛ پلیمرهایی نیز از جنس مایع وجود دارند که برای محافظت از استخرها مورد مصرف قرار می‌گیرند و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است.

در صورتی که امکان یا راهکاری برای استفاده از آب‌بندی فشار مثبت وجود نداشته باشد می‌توان از فشار منفی استفاده کرد که نسبت به فشار مثبت پُرهزینه‌تر و دشوارتر خواهد بود. برای آب‌بندی فشار منفی روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از آنی گیرهاست؛ در ابتدا باید آب را با استفاده از ابزار لازم به یک مکان مشخص هدایت و ساکن کرد و به سرعت آنی گیر را بر روی مکانی که نشتی دارد، جا داد.

هزینه ساخت و نگهداری استخر

باید دقت کنید که هزینه ی ساخت و نگهداری استخرهای سرپوشیده به مراتب از یک استخر روباز بیشتر است. معمولا در اکثر ویلا ها با توجه به فضای مورد نظر و نشاط و جذابیتی که استخرهای روباز دارند، استقبال از این استخرها بیشتر است. در ویدئوی زیر می‌توانید مرحله به مرحله ساخت استخر با آجر و در ترکیب با میلگرد و لایه‌های بتنی را به‌طور کامل ببینید.

برای نصب استخرهای فایبرگلاس، انجام خاکبرداری لازم در این زمینه ضروری است و به طور معمول یک محیط ساخته شده در بتن و قرار داده شده بر روی یک لایه ماسه دارد و باید کارهای مقدماتی را برای لوله کشی آن انجام دهید. استخرهای فایبرگلاس به راحتی نگهداری می شوند و عمر طولانی دارند. فروش ورق ژئوممبران جهت ذخیره آب کشاورزی برای اجرای سیستم های آبیاری قطرهای یا بارانی نیاز به محلی برای دپو وجود دارد.

فشار آب در نواحی مختلف دیواره ها و بخصوص کف و نقاط جوش اتصالات وارد میشود.در صورت نصب صحیح ورق های ژئوممبران نقاط اتصال مشکلی نخواهد داشت و با توجه به عمق استخر ضخامت ورق ژئوممبران میتواند کم و زیاد شود. در توضیح باید افزود شیب استخر بهتر است بین 45-70درجه اجرا شود.

در شیب های بالاتر اجرای ژئوممبران سخت تر شده و در شیب های پایین صرفه اقتصادی ندارد. درمورد انواع مصالح کاری فوق میتوان از لایه های ژئوممبران و استخر های سنگ و سیمان به عنوان مرسوم ترین روش ها نام برد که البته در سالهای اخیر ژئوممبران ها و عایق های ژئوسنتتیکی به دلایل کاربرد های فراوان جایگزین تمامی روش های نام برده شده است.

در این روش ابزی پروری هم در استخر ذخیره آب صورت میگیرد و از آن به عنوان استخر پرورش ماهی استفاده می شود. در این روش میتوان با تغذیه مناسب و برنامه مناسب ابزی پروری علاوه بر کسب درامد از پرورش ابزیان، از آب غنی شده بوسیله کود ابزیان سود و فواید فراوان و نادری را به خاک زیر کشت و گیاهان مزارع خود برسانید.

انجام این کار اگر توسط نیروی متخصص انجام شود، بهتر است اما شخص عادی نیز می‌تواند با توجه به اصول این روش را انجام دهد. آب ‌بندی استخر با پودرهای پلیمری معمولا دو بار انجام می‌شود و بعد از گذشت حدود 24 ساعت از تمام شدن کار می‌توان از استخر استفاده کرد. بعد از حفاری ، مرحله بعدی خاک را تراز می کند و کف استخر را می ریزد.

انواع استخر ها

در این مقاله قصد داریم شما را به صورت اجمالی با انواع استخرها و نحوه طراحی و ساخت آنها و همچنین انواع تجهیزات جکوزی و تجهیزات سونا آشنا سازیم تا قبل از اقدام به ساخت استخر، دید بهتر و واضح‌تری به این مقوله داشته باشید. در این مقاله به انواع روش‌های عایق کاری استخر که شامل عایق کاری رطوبتی و عایق کاری حرارتی بودند اشاره شد و مراحل عایق کاری استخر شرح داده شد. لازم به ذکر مجدد است که در حال حاظر یکی از در بهترین عایق استخر ، استفاده از روش عایق ایزوگام است.

اولین مرحله که بسیار حائز اهمیت است، لاشه ریزی کف استخر است. لاشه ریزی کف استخر عبارت است از آماده سازی بستر زمین برای احداث یک استخر. نکته مهم در این مرحله این است که لاشه ریزی کف استخر باید با در نظر گرفتن اصول هیدرولیکی و ساختاری کف استخر صورت گیرد و از سنگ هایی استفاده شود که آب را به خود جذب نمی‌کنند.

اگر سازه و قطعات بتنی در مجاورت فشار آب یا دیگر سیالات نفوذپذیری قرار گیرند، آن مایع از این درزها عبور می‌کند؛ به همین دلیل باید آب‌بندی شوند. هنگام آب بندی استخر ها باید به این نکته توجه کرد که نقطه ای از استخر ها نباید از توجه باز بمانند و تمامی سطوح مورد نظر از جمله، کف استخر ، دیواره های آن و لبه های استخر ها باید آب بندی شوند.

رنگ استخری ضد جلبک بر پایه نانو و نانو عایق تهیه شده و در بسیاری از استخر ها به عنوان عایق نهائی استخر مرحله عایق بندی استخر را همراه با رنگ استخر انجام میدهد. بعلت وجود ساختار نانو در رنگ استخری ضد جلبک مرحله تشکیل جلبک به پائین ترین زمان خود رسیده و عملا با تناوب و تکرار آب دهی استخر امکان رشد جلبک در استخر وجود نخواهد داشت.

در ساخت استخر باید توجه داشت از لایه نهائی مناسب جهت رنگ استخر استفاده شود . در برخی موارد، در روش ساخت استخر خاکی از یک لایه سنگی برای پوشش دیوارها و کف استخر استفاده می‌شود تا از بلند شدن گل ولای و گلی شدن استخر جلوگیری شود.

مراحل ساخت استخر کشاورزی

در این مقاله قصد داریم تا با ارائه ی اطلاعاتی به بررسی در جهت آشنایی با مراحل ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی بپردازیم. طراحی نقشه استخر، گود برداری استخر ، بتن مگر و زیر سازی کف استخر ،. طراحی و ساخت استخر های شنا امروزه تابعی از استاندارد های موجود در مهندسی ساختمان می باشد.

اجرای لوله‌های مکش و دهش مرحله بعدی ساخت استخر است، جنس لوله‌های کف استخر را می‌توان از پلی اتیلن، پلی پروپیلن و یو پی وی سی انتخاب کرد که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشند. در مجموع اگر محدودیت مالی زیادی در اجرای پروژه وجود نداشته باشد استفاده از لوله های یو پی وی سی مناسب­ترین انتخاب است.

اجرای لوله‌های کف استخر از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که این لوله‌ها به‌صورت دفنی در بتن اجرا می‌شوند و امکان اصلاح لوله‌ها پس از بتن ریزی وجود ندارد. بنابراین سایز لوله‌ها باید بر اساس محاسبات مهندسی انجام شود تا استخر کارایی لازم را داشته باشد، همچنین جوش(چسب) لوله‌ها باید به‌صورت دقیق و حرفه‌ای اجرا شوند تا در آینده هیچگونه نشتی از لوله‌‌ها مشاهده نشود.

مکان استخر، نوع زمین، میزان نیاز به مناسب سازی قبل از احداث و غیره نیز از مواردی هستند که بر هزینه ساخت استخر تأثیر می گذارند. در نهایت با توجه به تعدد عواملی که بر هزینه تمام شده احداث استخر ها مؤثر هستند، بهتر است برای اطلاع از قیمت تمام شده ساخت یک استخر خانگی با کارشناسان مربوطه تماس برقرار نمایید.

سرامیک به دلیل مزایایی که دارد و همچنین به منظور زیبایی ظاهری در لایه ی بیرونی استخر استفاده می شود،سرامیک کاری استخر، هزینه ساخت استخر را بالا می برد. سرامیک ها تنوع بسیاری دارندکه با توجه به نوع کیفیت و قیمت می توان مناسب ترین آن را انتخاب کرد هزینه ساخت استخر را بالا می برد. پس از 28 روز اقدام به سیمانکاری به روش پلاستر با مواد آب بندی (چسب بتن ویژه با مواد آببندSA12 ) می کنیم تا سطح صاف بتن داخل استخر به صورت متخلخل شود.

استخرهای ذخیره آب کشاورزی با گودبرداری و بر روی بستر خاک با پوشش های ژئودکاموند عایق می شوند. برای ساخت این گونه استخرها نیاز به ساخت دیواره و بلوک چینی و سازه های بتنی استفاده نمی شود. از نکات مهم دیگر در انتخاب مکان مناسب برای احداث استخر روباز توجه به آفتاب گیر بودن فضایی است که انتخاب می کنید.

همان طور که می دانید دمای آب استخر برای شنا و آبتنی باید کنترل شود. این کار معمولاً به کمک تجهیزاتی که در زیر آب استخر قرار دارد انجام می شود. اما همان طور که می دانید این کار هزینه های مصرف انرژی را افزایش می دهد. برای تعیین قیمت هزینه ساخت می‌توانید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.

در این مرحله باید اسکلت سونا را با مقاومت بسیار بالایی مخصوصا در قسمت نمیکت‌های سونا انجام داد. محلی که قرار است در آن جکوزی ساخته شود، همانند ساخت استخر بسیار اهمیت دارد. زمانی که محل ساخت را انتخاب کردید، باید نقشه جکوزی طراحی شود.

این نوع استخر به راحتی فرم می‌گیرند و بهترین گزینه برای کسانی است که قصد دارند، استخر با شکل‌های هندسی داشته باشند، بسیار مناسب است. اگر در استخر بتنی یا گانتی خود ترک دیدید، نگران نشوید، این ترک‌ها تا زمانی که کوچک باشند نمی‌توانند مشکل بزرگی برای استخر شما ایجاد کنند.

علاوه براین، باید مطمئن شوید که سطح آب حداقل یک متر پایین تر از لبه استخر باشد تا گیاهان در آب غرق نشوند. برخی از مواد موجود در بازار که به عنوان عایق رطوبتی عمل می کنند، از دو جزء مواد پلیمری و پودرهای سیمانی تشکیل شده اند که پس از ترکیب کردن آن ها با آب، می توان با استفاده از قلم مو یا برس ترکیب بدست آمده را روی سطوح بتنی اعمال کرد. بعد از اولویت ساخت کف و بدنه در استخرها با سازه های سنتی بحث قرار گیری بدنه بر روی کف می باشد.

اما عمر آنها کمتر از استخرهای بتنی و فایبر گلاس بوده و سریع تر دچار تخریب می شوند. اگر به دنبال آشنایی با مراحل ساخت استخر های خانگی هستید توصیه ما به شما تماشای فیلم ساخت استخر خانگی است. در این فیلم می توانید به آسانی با مراحل مختلف ساخت استخر به صورت گام به گام آشنا شوید.

در ادامه به صورت مختصر به معرفی مراحل ساخت استخر می پردازیم. روش ساخت استخر آجری همانند ساخت استخر بلوکی است که در مرحله ساخت دیوارها و همچنین ایجاد پوشش برای آنها تفاوت دیده می‌شود. مهم‌ترین مزیت آجرها نسبت به بلوک‌ها، کوچک بودن اندازه آنهاست که می‌توان طرح‌های فانتزی و الگوهای منعطف بیشتری برای استخر در نظر گرفت.

چسب آب بندی استخر

چسب آب بندی استخر در برابر آب مقاوم بوده و با گذشت زمان فرسایش نخواهد یافت. به دلیل اثبات کارایی این مصالح بسیار در زمینه آب بندی استفاده می‌شوند. بدون تهیه تجهیزات و کادر متخصص امکان استفاده و به خصوص ترمیم و تعمیر سازه عایق را دارد. مایع آب بندی Z90 دارای خاصیت ۱۰۰% واترپروف می باشد که این چسب نیز بصورت مایع شیری رنگ بوده پس از استفاده روی سطح یا ترکیب در ملات کاملا بیرنگ می شود.

ماساژ در زیر آب گرم از روش­های درمانی بسیار مؤثر در رفع درد عضلات، مفاصل و استخوان­ها می­باشد. از آنجاییکه رشد جلبک زرد بسیار آهسته می باشد از بین بردن و حذف آن از سیستم استخر نیز کاری دشوار و زمان بر می باشد. در آن زمان که این جلبک را در آب استخر مشاهده کردید به احتمال زیاد تا چند هفته فرصت برای از بین بردن آن دارید. طراحی استخر شنا امروزه تابع استاندارد مهندسی ساختمان و مهندسی محیط زیست میباشد. اما صرف نظر از هر نوع بایستی دارای ابعاد واندازه هایی باشد که در زمره استخرهای استانداردقرار گیرند.

در ساخت استخر کشاورزی توجه به عمق استخر بسیار ضروری است چون که حجم آب این نوع استخرها معمولا از سایر استخرها بسیار بیشتر است. بنابراین فشار وارده به کف استخر وزن بسیار بالایی دارد که قاعدتاً باید کنترل شود . شنا کردن یکی از بهترین تفریحات است که می‌تواند باعث دور هم جمع شدن دوستان و خانواده شود.

از طرفی خیلی از افراد تمایلی به استفاده از استخر عمومی ندارند، به همین دلیل کسانی که فضای کافی در خانه یا ویلا دارن، علاقه بسیاری به ساخت استخر خانگی دارند. یک عیب بسیار بزرگ در قسمت عایق‌کاری استخر دارد، به همین کم‌تر کسی حاضر می‌شود از روش ساخت استخر بلوکی برای ساخت استخر خانگی استفاده کنید.

وجود تولید کنندگان متنوع در ایران می تواند خرید را برای بسیاری از کشاورزان و پیمانکاران عزیز گیج کننده و سخت کند که بهترین راه مشاوره با متخصصین این امر است. روش به کار بردن ایزوگام به این صورت است که پس از انجام عملیات کف سازی، یک لایه از این مواد را روی بتن بکار می برند و بعد اجرای بتن نهایی را انجام می‌دهند.

استفاده از این روش عایق کاری می‌تواند باعث تضمین کیفیت استخر شما در مقابل انواع نشتی‌ها، حرارت و برودت مختلف شود. عایقکاری و آب بندی استخر نیز تنها تاثیر موقت برای رفع این مشکل دارد. توجه داشته باشید که استخر های پیش ساخته که از جنس فلز و فایبرگلاس ساخته می شوند بسیار ارزان تر استخر های ساخته شده سرامیکی هستند. این استخر ها نیاز به گودبرداری و بتن ریزی و همچنین تهیه مصالح ساخت و ساز مثل آجر و میلگرد نیاز ندارند.

کاشی کاری استخر

کاشی کاری یکی از قدیمی ترین اشکال هنر در جهان می باشد که قدمت آن به ۵۰۰۰ سال پیش می رسد، امروزه کاشیکاری های مختلف را علاوه در ساخت و ساز می توان در بسیاری از دکوراسیونهای داخلی و یا حتی در زیباسازی های شهری دید. در هنگام بتن ریزی باید مراقب لوله های تاسیسات استخر بوده و در کف استخر بیش از حد مورد نظر بتن ریزی نشود به گونه ای که سر لوله های مکش و دهش استخر بیرون از بتن باقی بماند. سیستم لوله کشی استخر باید به گونه ای طراحی شود که قابلیت چرخش ۱۰۰ درصد آب استخر را داشته باشد و با شیر های مربوطه مجهز گردد.

همچنین 50 درصد از گیاهان خورده شده را به صورت نیمه هضمی دفع میکند و ان نیز خود مورد تغذیه کپور قرار میگیرد. در ساخت این استخرها از ورق های گالوانیزه ضد زنگ به عنوان پوشش خارجی و از لایه های ژئوممبران به عنوان پوشش داخلی این استخر ها استفاده می شود. پس از انتقال ماهی ها به استخر باید بلافاصله دوره غذایی ماهیان شروع شود. با توجه به نوع ماهی موجود می توان از غذاهای اماده پرورش ماهی خریداری شده و یا با تولید غذای دست ساز به پروار سازی ماهیان پرداخت.

آداپتاسیون به هماهنگ سازی شرایط آبی تانکر و استخر گفته می شود که باید به ارامی اب استخر را به اب تانکر اضافه کرد و پس از گذشت مدت کافی از طریق لوله های مخصوص ماهی ها وارد استخر ذخیره اب شوند. جریان ورودی استخر کشاورزی باید از الودگی ایمن باشد و قبل از ورود به استخر اصلی از حوضچه ارامش عبور کند تا الودگی ها جداشده و وارد استخر نشود و حتی در صورت نیاز در مسیر ورود از سیستم های تصفیه اب استفاده شود.

محبوب ترین ساختار هندسی که در ساخت استخر استفاده می شود شکل “ال” مانند می باشد. بدون شک از زیباترین استخرها آن هایی هستند که در ساخت آن ها از اشکال هندسی الهام گرفته شده است. استفاده از باربیکیو در نزدیکی استخر می تواند از دیگر ایده های نابی باشد که می توان از آن در طراحی باغ و استخر استفاده کرد. مشورت با یک طراح می تواند ایده های خوبی در زمینه طراحی استخر در اختیار شما قرار دهد. بسیاری از افراد تمایل دارند از استخرهای رو باز برای تفریح استفاده نمایند.

اما استخر های سرپوشیده در یک فضای بسته و خصوصی احداث می شوند. انتخاب نوع استخر کاملاً شخصی بوده و به فضایی که در اختیار دارید بستگی دارد. پلیمر اکریلیک موجود در این رنگ مقاومت بالایی به آن می‌دهد.

از سوی دیگر می توانید از آبنما ها با طراحی های شیک و جذاب در حاشیه استخر خود استفاده کنید و یا اگر فرزند کوچکی دارید، می توانید از تجهیزات مخصوص کودکان همچون سرسره یا سکوی کودک بهره بگیرید. انواع خلاقیت های دیگر نیز می تواند در ساخت حاشیه های استخر، کاشی کاری ها و سازه استخر به کار برده شده و بر زیبایی استخر شخصی شما بیافزایید.

این محصول نوعی ملات تعمیراتی ریز دانه و نفوذ ناپذیر در برابر آب می باشد که مقاومت بسیار بالا و چسبندگی بسیار خوبی به زیر کار دارد. پس از اجرای یک لایه از آن می توان با خیالی آسوده از آب بندی کامل استخر، سال های متمادی از استخر مورد نظر استفاده نمود.

محوطه سازی

برای طراحی محوطه سازی محیط اطراف استخر می‌توان از چوب ترمو استفاده نمود. هزینه ساخت استخر خانگی سرپوشیده نسبت به استخرهای روباز بیشتر است. این بسیار مهم است که لوله کش در زمینه لوله کشی استخر تجربه و تخصص داشته باشد. یک لوله کش بی تجربه می تواند قبل از اتمام کار، استخر شما را بهم بریزد.

اب بندی استخر با مواد نانو، در مقایسه با بسیاری از راه حل های ضد آب کردن سطوح، سالم تر و آسان تر است. این عایق رطوبتی برای محافظت از مواد مختلف در برابر شرایط سخت محیطی به خوبی عمل می کند و برای ضد آب کردن سطوحی از جمله بتن، سنگ، کاشی و سرامیک، بام و موارد دیگر مناسب است. یکی از اصطلاحاتی که در آب بندی استخرها استفاده می شود، آب بندی فشار منفی می باشد.

نفوذ رطوبت باعث شده سطح اجزای نم پذیر بعد از مدتی از حالت یک دست خارج شوند و مشکلاتی را به دلیل عدم آب بندی استاندارد به وجود آورند. فشار منفی، فشاری است که از خارج استخر به دیواره های خارجی آن وارد می شود و این مشکل در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالا است به وجود خواهد آمد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، از مواد آب بند کننده فشار منفی مانند مواد کریستال کننده یا مواد نفوذگر استفاده می شود.

خروج از نسخه موبایل