قبل از عمل جراحی بینی چه باید کرد؟

نکات تکمیلی آمادگی قبل از جراحی بینی

به نقل از بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران اگر اطلاعات کاملی در خصوص آمادگی قبل از جراحی بینی ندارید، با جراح خود تماس بگیرید. رعایت دستورالعمل های مربوط به قبل از روند جراحی، تفاوت شگرفی را در احساس شما در طول دوره ریکاوری بخصوص در طول چند روز اول بعد از جراحی به وجود خواهد آورد. کارهای زیادی وجود دارد که شما می توانید از قبل برای داشتن یک ریکاوری هموار و بدون دردسر انجام دهید. موارد اصلی که باید در طول هفته آخر قبل از رینوپلاستی مد نظر قرار دهید، آماده کردن فضایی برای ریکاوری و آماده کردن بدن خود از نظر فیزیکی می باشد. مکان استراحت خود برای دوره ریکاوری را آماده کنید.

وقتی جراحی تان به پایان می رسد، داروهای استفاده شده در طول روند، باعث خواب آلوده یودن شما می شود و زمانی که به منزل باز می گردید، وجود یک مکان گرم و نرم و راحت برای استراحت، با تمام الزامات مورد نیاز برای سپری کردن یک دوره ریکاوری خوب، شما را بسیار خوشحال می کند.

ماموریت شما در طول هفته منتهی به جراحی، آماده کردن یک مکان مناسب برای استراحت است. در آینده از این کار اندیشمندانه خود احساس رضایت مندی خواهید کرد و در صورتی که تمهیداتی برای این موضوع نیاندیشیده باشید قطعاً پشیمان و نا امید خواهید شد. آماده کردن یک مکان مناسب به معنی فراهم کردن تمام ملزومات در یک مکان به گونه ای آسان برای دسترسی در طول دوره ریکاوری می باشد. 3 نکته ای که باید در این خصوص در الویت قرار دهید به شرح زیر می باشد:

نکته : اگر فرزند کوچک دارید برای او توضیح دهید که شما ه یک مکان کاملاً خصوصی نیاز دارید. برنامه هایی را برای تامین نیازهای خود، از قبیل کمک گرفتن از فردی دیگر برای مراقبت از کودک شما بچینید. زمانی که با کودک خود بازی می کنید، مراقب باشید که بینی شما مورد آسیب قرار نگیرد. از روش های دیگری برای ابراز احساسات و محبت خود به کودک تان استفاده کنید. از بوسیدن کودک یا نزدیک کرده صورت خود به او خودداری کنید.

  1. محیط آرامی را فراهم کنید. شما باید بعد از جراحی در محیطی باشید که در آن احساس آرامش کنید. آیا صندلی راحتی یا مبل راحتی دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، چند بالش راحت و نرم بر روی آن قرار دهید. در همان نزدیکی، شارژر موبایل، کتاب و پتو نیز قرار دهید. تعدادی فیلم خریداری کنید تا در دوره ریکاوری آنها را تماشا کنید.
  2. تمام داروهای تجویز شده توسط جراح را که شامل داروهای مسکن، انتی بیوتیک ها، پمادها، محلول های شستشو، اپلیکاتورهای پنبه ای و دستمال کاغذی می باشد، تهیه کرده و در منزل بگذارید. سعی کنید تمام داروهای تجویز شده را تهیه کنید تا در روز جراحی بعد از تکمیل روند و در مسیر بازگشت به منزل، مجبور نباشید برای رفتن به داروخانه در مسیر توقف کنید.
  3. تغذیه و آبرسانی چالشی در دوره ریکاوری بعد از جراحی بینی محسوب می شود. این موضوع خصوصاً برای رینوپلاستی از اهمیت بالایی برخوردار است، چون روند باعث می شود که دهان شما حساس تر شده و حس بویایی نیز در زول ریکاوری تحت تاثیر قرار می گیرد. ولی همچنان خوردن یک رژیم غذایی سالم و نوشیدن مقدار زیادی آب در طول ریکاوری اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر غذاهای ساده، نرم و قابل گرم کردن مجددی وجود دارند که شما از خوردن آنها لذت می برید، آنها را از قبل آماده کرده و در یخچال یا فریزر قرار دهید تا بتوانید با حداقل نیار به صرف انرژی در زمان گرسنه بودن، میل کنید.

باید های قبل از جراحی زیبایی بینی

نکته: قبل از روند، مقداری غذا از قبل آماده کنید تا بتوانید زمان استراحت در طول ریکاوری را به حداکثر برسانید. خوشبختانه اگر امکانات لازم برای سپری کردن دوره ریکاوری را از قبل آماده کرده باشید، کار زیادی برای انجام دادن ندارید. سلامت و آرامش شما، مهم ترین فاکتورها برای شروع ریکاوری هستند. سایر فاکتورها را می توانید در سایت plasticsurgery.org مطالعه نمایید. حتماً در طول هفته منتهی به جراحی خود این موارد را که جز موارد مهم آمادگی قبل از جراحی بینی است، انجام دهید:

نباید های قبل از جراحی بینی

  1. یک هفته قبل از روند، الکل ننوشید.
  2. سیگار نکشید.
  3. آسپرینن مصرف نکنید.
  4. حداقل 4 روز قبل از جراحی از استعمال کرم بر روی پوست صورت خود خودداری کنید.
  5. برای مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
  6. بعد از نیمه شب روز قبل از جراحی چیزی نخورید و ننوشید.
  7. نگذارید اضطراب به شما غلبه کند

چه داروهایی قبل از عمل بینی نباید مصرف کرد؟

چنانچه متقاضی انجام جراحی زیبایی بینی هستید باید بدانید که یکی از اصلی ترین اقدامات قبل از جراحی بینی این است که بدانید چه داروهایی قبل از عمل دماغ نباید مصرف کرد. دارو های که نباید قبل از انجام مصرف نمود به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از دارو های تجویزی، دارو های بدون نیاز به تجویز و دارو های گیاهی. مصرف داروهایی که پزشک توجویز نموده است و موجب رقیق شدن خون و اختلال در انعقاد آن می گردند مثل آسپرین و وارفارین باید 2 هفته قبل از انجام عمل رينوپلاستي ترک شود زیرا ریسک خونریزی در حین عمل بيني را بالا می برد.

دارو های بدون نیاز به تجویز مانند دارو هایی که مرتبط با سرماخوردگی اند و هیچ عارضه ای برای بدن ایجاد نمی کند، اما می توانند تا چندین هفته بر روی بدن تاثیر داشته باشند. دارو های گیاهی نیز عبارت اند از روغن ماهی، ویتامین E ، عصاره سیر ، سرخارگل و زنجبیل. این نوع دارو ها هر چند که گیاهی هستند اما می توانند طی عمل جراحی مشکلات جدی و جبران ناپذیری را برای افراد به وجود بیاورد.

آیا می توان مصرف قرص آن را قبل از جراحی بینی شروع نمود؟

بیشتر افراد متقاضی انجام جراحی دماغ از پزشک خود می پرسند که آیا می توانند قبل از جراحی قرص آهن مصرف کنند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که مصرف قرص آهن هیچ مشکلی را برای فرد در زمان انجام پروسه ایجاد نخواهد کرد از همین رو افراد می توانند از هر زمانی که بخواهند شروع به مصرف آن کنند.

 برخی دیگر از اقدامات قبل از جراحی بینی:

  1. شب قبل از عمل خود شام سبک میل کرده و به مدت 8 ساعت قبل از انجام آن ناشتا باشید.
  2. 2 هفته قبل از رسیدن زمان عمل مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید. زیرا این دو ماده، اکسیژن رسانی خون در بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
  3. یکی از اقدامات شب قبل از عمل بینی این است که استحمام نمایید تا اگر پس از عمل امکان حمام رفتن نداشتید دچار مشکل نشوید.
  4. لباسی که می پوشید بهتر است دارای دکمه باشد تا برای تعویض آن پس از جراحی زیبایی ضربه ای به بینی خود وارد نکنید.
  5. آزمایشات تجویز شده توسط پزشک خود را قبل از جراحی انجام داده و نتایج آن را در روز عمل همراه داشته باشید.
  6. از اقدامات قبل از جراحی بینی برای بانوان این است که نباید قبل از جراحی آرایشی داشته باشند.
  7. آقایان نیز باید ریش و سبیل خود را تراشیده باشند

هدف از جراحی بینی

قبل از جراحی بینی باید هدف متقاضی از عمل مشخص شود و در صورت مشکلات روحی ابتدا به درمان این مشکلات پرداخته شود. در درجه اول باید انگیزه فرد متقاضی برای جراحی بینی کاملا منطقی و درست باشد تا نتیجه قابل قبولی از عمل جراحی بینی خود بگیرد. جراحی بینی ، ممکن است با اهداف مختلفی صورت گیرد از این رو قطعا فردی که می شود (حتی برای درمان مشکلات بینی) ، دست خوش تغییرات زیبایی نیز قرار می گیرد. هدف از عمل بینی ممکن یکی از گزینه های زیر باشد :

۱٫ کوچک کردن بینی
۲٫ بزرگ کردن بینی
۳٫ درمان انحراف بینی
۴٫ برداشتن قوز بینی
۵٫
نکته قابل توجه این است که، اگر هدف فرد از جراحی بینی حالت مقایسه با بینی فرد دیگر باشد احتمال نارضایتی زیاد خواهد بود.

ملاقات با پزشک

قطعا جراحی که انتخاب می کنید می تواند تاثیر به سزایی در خوشحالی یا ناراحتی بعد از عمل شما داشته باشد. از متخصص بودن جراح اطمینان حاصل کنید و عکس های قبل و بعد بیماران را ببینید. درخواست و تصور هر فرد برای ظاهر بعد از عمل متفاوت است، پس با تقلید از دیگران نمی توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. فاکتورهای مورد نظر در ذهنتان را برای جراحی بینی یادداشت کنید و بعد از  ، هر پزشکی که به معیارهای شما نزدیک تر بود را انتخاب کنید. حتما سلامتی خود را نیز در نظر بگیرید زیرا مشکلات تنفسی بعد از عمل می تواند تا پایان عمر شما را آزار دهد.

۲۶ توصیه برای قبل و بعد از جراحی بینی

مراقبت های قبل از عمل بینی

قبل از عمل بینی مراقبت هایی لازم است که فرد متقاضی جراحی باید به آن ها توجه کند تا دوره بهبودی بهتری داشته باشد. در ادامه نکاتی که باید قبل از عمل بینی رعایت شود نام برده شده است. اما توجه داشته باشید برای دریافت اطلاعات دقیق تر باید با پزشک خود مشورت کنید.

۱) دو هفته قبل از عمل نباید از آسپرین استفاده کنید.

۲) دخانیات و نیکوتین موجب تنگ شدن رگهای خونی می شود و همچنین موجب اختلال گردش خون شده، بنابراین حداقل ۲ هفته قبل از عمل بینی از استفاده آن اجتناب کنید.

۳) ۸ ساعت قبل از عمل ، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.

۴) روز قبل از عمل به میزان کافی آب بنوشید.

۵) شب قبل از عمل دوش بگیرید. علاوه بر تمیز شدن بدن از هر گونه آرایش و لوسیون و کرم می تواند به ریلکس شدنتان نیز کمک کند.

۶) اگر لاک ناخن دارید آن را پاک کنید.

۷) حتما راه های رسیدن به محل کلینیک و یا بیمارستانی که قرار است بروید را بررسی کنید تا در روز عمل استرس نداشته باشید.

۸) در روز عمل هیچگونه زیورآلاتی نباید همراه شما باشد.

۹) از خوردن و آشامیدن در روز عمل جدا خودداری کنید.

۱۰) آزمایش و مدارک پزشکی خود را در روز عمل به همراه داشته باشید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

۲۴ ساعت اول بعد از عمل سخت ترین زمان برای ریکاوری فرد است. در این مدت هنوز اثر داروهای بیهوشی از بین نرفته است. در این زمان ممکن است کمی سردرد، ورم، کبودی و خونریزی بینی را تجربه کنید. بهتر است در این زمان فرد فقط استراحت کند و از مسکن های تجویز شده پزشک استفاده کند. در ادامه تمام نکاتی که باید بعد از عمل بینی رعایت کنید را برای شما آورده ایم.

۱) بهترین زمان برای حمام کردن بعد از عمل بینی را حتما از پزشک خود سوال کنید.

۲) حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از عمل از کمپرس سرد در اطراف بینی و زیر چشم برای کاهش کبودی و تورم استفاده کنید .

۳) تا ۲۴ ساعت از مایعات و غذاهای میکس شده و نرم استفاده کنید. از خوردن غذاها و میوه هایی که نیاز به جویدن داشته باشد مانند هویج و سیب و … بپرهیزید.

۴) بعد از جراحی بینی مسافرت با هواپیما در روزهای اول توصیه نمی شود.

۵) با دهان باز عطسه و یا سرفه کنید تا به بینی فشاری وارد نشود.

۶) از فین کردن و فشار به بینی بپرهیزید چون ممکن است سبب خونریزی شود.

۷) از خندیدن و حرف زدن زیاد در هفته های اول خودداری نمایید.

۸) از خوردن نمک خودداری کنید.

۹) از خوراکی هایی که برای کاهش تورم صورت مفید است غافل نشوید. آب آناناس، آلوئه ورا و کرفس می تواند به کاهش تورم صورت کمک کند. برای بهتر شدن طعم آب کرفس می توانید آن را آب هویج مخلوط کنید.

۱۰) هنگام استراحت و خواب چند بالش زیر سر خود بگذارید.

۱۱) از مسواک نرم استفاده کنید.

۱۲) تا دو ماه نباید از عینک طبی یا آفتابی استفاده شود. میتوانید لنز را جایگزین کنید.

۱۳) تا چند هفته اول از پایین انداختن سر و بلند کردن اجسام سنگین، همچنین فعالیت های شدید ورزشی خودداری کنید.

۱۴) کاهش تورم و چسبیدن پوست بینی بر اسکلت زمانبر خواهد بود بنابراین تورم در دوطرف بینی شما قطعا متفاوت خواهد بود ، حتی اگر دو طرف آن یکسان عمل شده باشد. بنابراین نگران این موضوع نباشید.

۱۵) چسب زدن برای کاهش تورم و چسبیدن پوست بینی به اسکلت است پس در نحوه چسب زدن بینی دقت شود.

۱۶) در روزها و ماه های اول بعد از فرم بینی شما کاملا مشخص نمی باشد بنابراین اجازه قضاوت به افراد دیگر را ندهید.

یک هفته بعد از عمل بینی

اولین ملاقات با پزشک معمولا یک هفته بعد از عمل انجام می شود. بعد از گذشت یک هفته معمولا درد و ناراحتی به کمترین حد ممکن می رسد و شما می توانید به زندگی عادی خود ادامه دهید و به محل کارتان بازگردید. اما این به این معنا نیست که می توانید فعالیت های سنگین و ورزش سخت انجام دهید. در آخر باید به این نکته توجه داشته باشید که از بین رفتن ورم بینی شما ممکن است تا یکسال زمان ببرد و باید با صبر و حوصله منتظر نتیجه مورد نظر باشید.

خروج از نسخه موبایل