گیاهان زینتی با کشت بافت ممکن شد

با خلوص ژنتیکی بالا؛

گیاه |گیاهان زینتی

محققان موفق به تکثیر غیرجنسی چندین نمونه از گیاهان زینتی با خلوص ژنتیکی بالا با فناوری کشت بافت شدند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجتبی رسولی الموتی مجری پروژه کشا گیاهان زینتی با کشت بافت گفت: گل‌های زینتی و آپارتمانی با ارزش اقتصادی بالا معمولاً سخت تکثیر می‌شوند.

وی گفت: با استفاده از یک روش تولید سریع و باکیفیت در حوزه باغبانی و استفاده از علم بیوتکنولوژی و تکنیک کشت بافت می‌توان گل‌های زینتی را با خلوص ژنتیکی بسیار بالا، سالم و عاری از بیماری و آفات تولید کرد.

 مجری این طرح، با بیان این‌که کشور ایران با تنوع اقلیمی گسترده جایگاه بالایی در تولیدات محصولات باغی دارد، در ادامه توضیح داد: ما با چالش‌هایی مانند تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی، کاهش زمین‌های حاصل‌خیز و افزایش جمعیت رو به رو هستیم که این مسائل امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

رسولی، با بیان این‌که مرکز کشت بافت با رویکرد تحقیقاتی و تولیدی در راستای نهادینه‌سازی دانش کشت بافت و تکمیل چرخه تولید نهال سالم و با اصالت آغاز به کار می‌کند، افزود: این رویکرد به تولید و تکثیر انبوه انواع مختلف پایه‌های رویشی درختان میوه مانند انواع پایه‌های گیلاس (Sl۶۴-MaXma۱۴-MaXma۶۰-Gisela ۶)، پایه‌های هلو، شلیل و بادام (GN-GF) و انواع مختلفی از پایه‌های گلابی، آلو، سیب، به و … منجر شده است.

مجری این طرح ادامه داد: چون پایه‌های موجود در کشور قدمت طولانی داشته و بهره‌برداری مستمر سبب بیماری‌های ویروسی و باکتریایی و کاهش عملکرد شده است، تمرکز اصلی ما تولید و تکثیر پایه‌های رویشی سالم و عاری از ویروس است.

دکمه بازگشت به بالا