اقتصادیفعالان کسب و کار

آیا ویپ‌ها آشکارساز دود را به صدا در‌می‌آورند؟

در سال‌های اخیر، ویپ و سیگار‌های الکتریکی محبوبیت بیشتر و بیشتری پیدا کرده‌اند. از آنجایی که مردم می‌خواهند هر جا که هستند ویپ بکشند؛ بهتر است از آنچه در اثر تعامل بخار و آشکارساز دود اتفاق می‌افتد، باخبر باشند. پس اگر این سوال برای شما پیش آمد که: «آیا ویپ‌ها آشکارساز یا همان سنسور دود را به صدا درمی‌آورند؟»؛ این مقاله برای شماست. برای خرید و قیمت پاد ووپو آرگاس پی وان کافی است به ما پیام دهید.

آیا ویپ‌ها آشکارساز دود را به صدا در‌می‌آورند؟ - گوگرد

در این مقاله به موارد ذیل می‌پردازیم؛ نحوه‌ی کارکرد آشکارساز دود، آیا بخار مربوط به ویپ قابل تشخیص است و چگونه بدون به صدا درآوردن زنگ هشدار ویپ بکشیم. چند جایگزین برای ویپ به شما معرفی می‌کنیم برای مکان‌هایی که کشیدن ویپ در آن‌ها قدغن است و همچنین نکاتی برای کشیدن ویپ در مکان‌های اختصاص شده به آن را یاداور میشویم.

نحوه‌ی کارکرد آشکارساز دود

آشکارساز‌های دود، وسایل بسیار مهمی برای تامین امنیت مکان های بسته هستند که می‌توانند با تشخیص دود، ساکنین ساختمانی را از احتمال آتش‌سوزی مطلع کنند. وجود این وسیله در هر خانه و ساختمانی  بسیار مهم است زیرا به ساکنین سریعا هشدار می‌دهد و آن‌ها فرصتی برای خارج شدن دارند.

اگر چه محبوبیت ویپ، بسیاری از مردم را به این فکر واداشته است که آیا بخار تولید شده توسط سیگارهای الکتریکی می‌تواند آشکارسازهای دود را فعال کند؟آشکارسازهای دود وجود ذرات دود موجود در هوا را تشخیص می‌دهند و زمانی هشدار آن به صدا درمی‌آید که غلظت این ذرات در هوا به حد معینی رسیده باشد.

با این‌که آشکارساز‌های دود، برای تشخیص ذرات دود در هوا، در صورت آتش سوزی جدی در نظر گرفته شده‌اند؛ اما گاهی اوقات توسط ذرات معلق دیگر در هوا از جمله گرد و غبار، بخار گرم، دود‌های ناشی از آشپزی و حتی بخار سرد فعال می‌شوند. با توجه به آن‌چه گفته شد، نصب آشکارسازهای دود بهتر است در مناطق استراتژیک و به دور از منابع احتمالی هشدار‌های اشتباه باشد.

انواع آشکارساز دود

اگر نگران این هستید که ویپ شما زنگ هشدار دود را به صدا درآورد، باید بدانید که تمام آشکارسازهای دود یکسان نیستند. درواقع سه دسته اصلی از انواع آشکارسازها وجود دارد: آشکارساز یونیزاسیون، آشکارساز فوتو‌الکتریک و آشکارساز دو‌گانه.

آشکارساز یونیزاسیون

این نوع آشکارساز با کمی مواد رادیواکتیو، هوای اتاق را در داخل آشکارساز یونیزه می‌کند. هشدار آن زمانی به صدا درمی‌آید که ذرات دود وارد محفظه شوند و در روند یونیزاسیون اختلال ایجاد کنند. این نوع آشکارساز قابلیت تشخیص شعله‌های بسیار کوچک را دارد و احتمال به صدا در آمدن آن هنگام کشیدن ویپ زیاد است.

آشکارساز فوتوالکتریک

این نوع آشکارساز برای تشخیص دود در هوا، از پرتوی نور استفاده می‌کند. هشدار آن زمانی به صدا درمی‌آید که دود وارد محفظه آن شده و بازتاب نور از آن به روی سنسور بیفتد. این آشکارساز در تشخیص شعله‌های بزرگتر بهتر عمل می‌کند. زنگ هشدار آن ممکن است با کشیدن ویپ فعال شود اما احتمال آن کمتر از آشکارساز یونیزاسیون است.

آشکارساز دوگانه

علاوه آشکارساز دود یونیزاسیون و فوتوالکتریک، آشکارساز با سنسور دوگانه گزینه‌ی دیگری است که هر دو فناوری را برای بهترین تشخیص ممکن ترکیب می‌کند. احتمال فعال شدن این آشکارساز توسط ویپ بسیار زیاد است.

آیا ویپ آشکارساز دود را به صدا درمی‌آورد؟

به طور کلی بله؛ ویپ می‌تواند زنگ هشدار دود را به صدا درآورد. اگر پک‌های کوچکی به ویپ یک‌بار مصرف یا پاد خود بزنید، مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد. اما کسانی‌که از مخزن ساب اهم یا چندبارمصرف استفاده می‌کنند، به‌خاطر بخار بسیاری که تولید می‌کنند، برای کشیدن پنهانی ویپ به مشکل می‌خورند.

با این وجود، احتمال فعال شدن آشکارساز دود توسط ویپ، به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل ابعاد اتاق است. در فضایی کوچکتر، بخار تولید شده توسط ویپ غلیظ‌تر‌ و در نتیجه احتمال فعال شدن آشکارساز بیشتر است.

عامل دیگر نوع آشکارساز مورد استفاده است. احتمال فعال شدن آشکارساز‌های یونیزاسیون و دو‌گانه، توسط دود ویپ از آشکارساز فوتوالکتریک بیشتر است. البته این موضوع می‌تواند در برند‌های مختلف متفاوت باشد.

مقدار بخار تولید شده نیز بر فعال شدن یا نشدن آشکارساز تاثیر دارد. احتمال فعال شدن آشکارساز زمان استفاده از ویپ‌های پرقدرت‌تر‌ و بزرگتر که بخار بیشتر تولید می‌کنند، مانند مخزن ساب اهم یا افزونه‌های ویپ بیشتر است.

کشیدن ویپ در موقعیت‌های مختلف

در برخی مکان های عمومی، محدودیتی برای کشیدن ویپ وجود ندارد، اما در برخی دیگر به شدت ممنوع است. همانطور که گفته شد، مناطقی که در آن کشیدن ویپ ممنوع است به احتمال زیاد آشکارساز دود نصب شده است.بیایید نگاهی گذرا به مکان‌هایی بیندازیم که به احتمال زیاد دارای آشکارساز هستند و برای کشیدن ویپ چه‌کارهایی باید انجام داد.

هتل‌ها

در حالی که سیگار کشیدن در بسیاری از هتل‌ها ممنوع است، سیاست آن‌ها درباره‌ی ویپ همیشه مشخص نیست. برخی از هتل‌ها استعمال دخانیات را به‌طور کامل ممنوع می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر فقط در مکان‌های مخصوص سیگار کشیدن اجازه می‌دهند.قبل از اینکه ویپ خود را بیرون بیاورید و در اتاقتان از آن استفاده کنید، بهتر است با هتل صحبت کنید تا مطمئن شوید که مشمول جریمه یا عواقب دیگری نخواهید شد.

برخی از هتل‌ها اتاق‌هایی برای مصرف دخانیات ارائه می‌کنند که می‌توانید آزادانه و بدون نگرانی از آن استفاده کنید. اگر گزینه‌ی اتاق سیگار موجود نیست؛ برخی هتل‌ها، اتاق‌هایی با بالکن یا سایر فضاهای باز ارائه می‌دهند که در آن‌ها سیگار کشیدن و استعمال دخانیات مجاز است.

حتی اگر فکر می‌کنید می‌توانید در اتاق هتل خود بدون فعال کردن آشکارساز، ویپ بکشید؛ در نظر داشته باشید بخار و بوی آن می‌تواند از دریچه‌ها عبور کند، پس بازدیدکنندگان دیگر را هم در نظر داشته باشید. ایمن‌ترین کار این است که از کشیدن ویپ در مکان های ممنوعه، خودداری کنید.

هواپیماها

صنعت هوانوردی، استعمال دخانیات را در تمام پروازهای تجاری، غیرقانونی اعلام کرده است که شامل کشیدن سیگار و همچنین ویپ می‌شود.یکی از دلایل این محدودیت امکان ایجاد اختلال در آشکارسازهای هواپیما توسط بخار ویپ است که می‌تواند منجر به هشدارهای غیر ضروری و در بدترین حالت، فرود اضطراری شود.

مصرف‌کنندگان ویپ که قصد پرواز دارند، می‌توانند ویپ را همراه خود در هواپیما حمل کنند، اما باید آن را در کابین شخصی یا چمدان دستی نگهداری کنند. با این حال بهتر است که این اشخاص قبل از پرواز، در فرودگاه در مکان‌های مخصوص استعمال دخانیات (اگر ارائه شده بود) ویپ بکشند.

بیمارستان‌ها

بیشتر بیمارستان‌ها برای حفظ سلامت بیماران و کارمندان خود قوانین سختی برای ممنوعیت استعمال دخانیات دارند که شامل همه‌ی مکان‌ها از جمله، خارج از ساختمان است. استفاده از ویپ در داخل یا اطراف بیمارستان نیز مجاز نیست. همچنین نگرانی‌هایی درباره‌ی تاثیر بخار دست دوم بر افرادی که مشکلات تنفسش دارند، مطرح شده است. پس به عنوان یک بیمار یا مراجعه‌کننده به بیمارستان، باید به‌طور کامل از استعمال دخانیات خودداری کنید.

جایگزین‌های ویپ

اگر در مکانی کشیدن سیگار یا ویپ مجاز نیست، گزینه های دیگری وجود دارد. برای مثال کیسه‌های نیکوتین، مقادیر کمی از نیکوتین بدون تنباکو هستند که میزان نیکوتینی که لازم دارید به شما می‌رساند اما ایجاد دود و بخار نمی‌کند. پاستیل‌ها و آدامس های نیکوتینی نیز دو راه دیگر برای مصرف نیکوتین بدون سیگار یا ویپ هستند.

نکاتی برای ویپ کشیدن بدون فعال کردن آشکارساز دود

با آن‌که کشیدن ویپ در معنای متعارف ایجاد دود نمی‌کند، با این وجود ممکن است برخی آشکارساز‌ها با بخار آن فعال شوند. اگر می‌خواهید این خطر را بپذیرید اما می‌خواهید احتمال فعال شدن آن را به حداقل برسانید، توصیه‌های زیر می‌توانند کمک‌کننده باشند:

برند و مدل آشکارساز را مشاهده کنید

انواع مختلف آشکارسازهای دود، کم و بیش به بخار واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال، آشکارسازهایی که از فناوری یونیزاسیون استفاده می‌کنند، بیشتر مستعد فعال شدن توسط بخار هستند؛ درحالی‌که این احتمال در آشکارسازهای فوتوالکتریک کمتر است. اگر از نوع آشکارساز داخل اتاق مطمئن نیستید، بهتر است از کشیدن ویپ خودداری کنید یا آن را به حداقل برسانید.

از دستگاه‌های کم‌قدرت استفاده کنید

اگر نگران فعال کردن آشکارساز هستید، یک راه‌حل، استفاده از دستگاه‌های کم‌مصرف مانند ویپ یکبارمصرف یا ویپ‌های پاد؛ این دستگاه‌ها با وات کمتری نسبت به تنظیمات افزونه و مخزن کار می‌کنند و در نتیجه نیز بخار کمتری تولید می‌کنند. این‌گونه میزان بخار موجود در هوا را کاهش پیدا کرده و احتمال فعال شدن آشکارساز نیز کاهش می‌یابد.

از جویس با پروپیلن گلیکول بالا استفاده کنید

جویس های ویپ از دو ماده‌ی اصلی گلیسیرین گیاهی(VG) ، پروپیلن گلیکول(PG)  و یا هردو تشکیل شده‌اند. گلیسیرین باعث تولید بخار و پروپلین گلیکول برای انتقال مزه و احساس قوی انتهای گلو است. استفاده از مایعی با میزان پروپیلن گلیکول بیشتر، باعث کاهش میزان بخار شده و احتمال فعال شدن آشکارساز را کاهش می‌دهد.

نزدیک پنجره ویپ بکشید

در صورت امکان، کنار یک پنجره باز ویپ بکشید و بخار را بیرون بدهید تا احتمال فعال شدن آشکارساز را کاهش دهید. با این حال به‌خاطر داشته باشید که این روش به‌خصوص در فضاهای کوچک یا مکان‌هایی با تهویه ناکافی همیشه کارساز نیست.

از کشیدن ویپ در فضا‌های کوچک خودداری کنید

اگر می‌توانید از کشیدن ویپ در فضاهای کوچک خودداری کنید. به این دلیل که مقدار بخار قابل مشاهده در فضایی کم، بسیار بیشتر خواهد بود و فعال شدن آشکارساز را افزایش می‌دهد. اگر مجبور به کشیدن ویپ در فضای کوچکی هستید، از جویس های ویپ کم‌بخار استفاده کنید و اقدامات لازم را انجام دهید تا بخار به سرعت پخش شود.

بخار را به پایین و دور از آشکارساز هدایت کنید

خطر فعال شدن آشکارساز دود را می‌توان با باد زدن بخار به سمت پایین و دور از آن، کاهش داد. این کار باعث هدایت بخار به بیرون و همچنین پخش سریع‌تر آن می‌شود. این روش ساده می‌تواند در جلوگیری از فعال شدن آشکارساز بسیار موثر باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا