فعالان کسب و کار

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سولانا چیست؟

در سال 2017، “Solana” به عنوان یک پلت فرم بلاک چین برای میزبانی و ایجاد بستر مناسب برای برنامه های غیرمتمرکز (dApps) و مقیاس پذیری تاسیس شد. Solana یک پروژه منبع باز است که دارای سرعت بالا، مقیاس پذیری بالا، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و کارمزدهای پایین تراکنش است. “Solana” تعداد زیادی از تراکنش ها را در مدت زمان کوتاهی پردازش می کند و از سایر بلاک چین های رقیب مانند اتریوم و … بهتر عمل می کند.

توکن فعال در زنجیره سولانا با نام “Solana” یا “SOLUSD” با نماد “SOL” شناخته می شود. این توکن از زمان آغاز به کار به سود 12000 درصدی دست یافته است. علاوه بر این، ارزش این توکن بومی در حال حاضر معادل 66 میلیارد دلار در بازار ارزهای دیجیتال است. با این حساب، «SOL» پنجمین ارز دیجیتال بزرگ بعد از بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین و دوج کوین است.

علاوه بر توسعه پروتکل اثبات سهام (Pos) “Solana”؛ در فرآیند خود، از فناوری جدیدی به نام اثبات تاریخ (PoH) استفاده می کند که در راهنمای خرید سولانا بیشتر مورد بحث قرار گرفته است.

توکن SOL

این توکن بومی با نماد (SOL) برای انتقال ارزش و افزایش امنیت بلوک با کمک ماندن استفاده می شود. این توکن برای اولین بار در مارس 2020 راه اندازی شد. این توکن در ابتدای فعالیت خود با ارزش کل بازار به یکی از 10 ارز دیجیتال برتر رسید که شروعی انفجاری برای “سولانا” بود. در نتیجه این اتفاق روز به روز بر تعداد کیف پول های سولانا با هدف حمایت از این ارز دیجیتال افزوده شد.

از آنجایی که عملکرد توکن “SOL” بسیار شبیه به بلاک چین اتریوم است، دارندگان “SOL” می توانند از پروتکل اثبات اجماع (PoS) برای اعتبارسنجی و اشتراک گذاری توکن خود استفاده کنند. علاوه بر این، کاربران برای پرداخت هزینه تراکنش، مشارکت در مدیریت و دریافت جوایز از توکن های “SOL” استفاده می کنند.

در حال حاضر، حدود 500 میلیون توکن “SOL” در گردش است. البته عرضه فعلی این سکه کمی بیش از 500 میلیون است، یعنی تقریباً 511 میلیون توکن. از این عرضه در گردش، 38 درصد به جامعه اختصاص دارد و 60 درصد توسط بنیاد سولانا و بنیانگذاران آن مدیریت و کنترل می شود.

برای خرید توکن های “SOL” می توانید به صرافی های زیادی از جمله داخلی مراجعه کنید. صرافی های سازگاری که به شما امکان خرید “SOL” را می دهند شامل “Binance”، “KuCoin”، “FTX”، “Coinbase”، “Huobi” و … هستند.

تاریخچه ارز SOL

قبل از راه اندازی سولانا، یاکوونکو یک سیستم توزیع با شرکت کوالکام (QCOM) طراحی کرد. در طی این آزمایش، او ساعتی را کشف کرد که همگام سازی شبکه را آسان تر می کرد. هر چه همگام سازی با شبکه آسان تر باشد، شبکه سریع تر است و پهنای باند تنها محدودیت است.

یاقونکو همان سیستم اثبات تاریخ (PoH) را در سولانا راه اندازی کرد. این اثبات تاریخ در “SOL” در مقایسه با سایر سیستم های بلاک چین بدون ساعت مزایای زیادی دارد. این سیستم های بلاک چین سعی کردند سرعت تراکنش ها را در ثانیه افزایش دهند و این ارز دیجیتال از آنها پیشی گرفت.

اولین پیاده سازی پروژه Yakovenko با زبان برنامه نویسی C در یک پایگاه کد اختصاصی آغاز شد. او با توصیه یکی از همکاران سابق، زبان برنامه نویسی C را به زبان برنامه نویسی «Rust» تغییر داد. در فوریه 2018، شریک Iaconco شروع به ایجاد اولین نسخه اجرای متن باز کاغذ سفید کرد. پس از انتشار اول، آنها متوجه شدند که پروژه می تواند 10000 تراکنش را در کمتر از نیم ثانیه تایید و پردازش کند.

پس از این آزمایش، یکی دیگر از همکاران Yakwanco با دانلود تأیید امضا برای GPU، گردش کار پروژه را بهبود بخشید. این پروژه به نام شهر ساحلی سن دیگو که بنیانگذار در آن زندگی می کرد، “Solana” نامگذاری شد. سرانجام در ژوئن 2018 پروژه Solano بر روی یک شبکه ابری بزرگ اجرا شد. یک ماه بعد، سولانا یک شبکه آزمایشی عمومی با 50 گره منتشر کرد که از 25000 تراکنش TPS پشتیبانی می کرد. تا دسامبر 2021، این ارز قادر خواهد بود بیش از 40 میلیارد تراکنش را با هزینه 0.00025 دلار پردازش کند، که آن را به بزرگترین آینده این ارز تبدیل می کند.

سولانا فناوری

معماری سولانا به صورت مجموعه ای از الگوریتم های نرم افزاری طراحی شده است. هنگامی که این الگوریتم ها به صورت ترکیبی برای ایجاد یک بلاک چین استفاده می شوند، نرم افزار گلوگاه های عملکرد را حذف می کند. در این فرآیند، پهنای باند شبکه بسته به حجم تراکنش و متناسب با آن متغیر است. معماری سولانا امنیت، مقیاس‌پذیری و عدم تمرکز زنجیره بلوکی را فراهم می‌کند. معماری Solana می تواند حداکثر تئوری 710000 TPS را در یک شبکه استاندارد گیگابیتی و 25.4 میلیون TPS را در یک شبکه 40 گیگابیتی تعریف کند.

همانطور که گفتم، عملکرد سولانو بر اساس Proof of History (PoH) و Proof of Stake (PoS) است. پروتکل Proof of Stake امکان تایید پولی توکن ها را فراهم می کند. یعنی با توجه به تعداد توکن‌هایی که دارند، افراد می‌توانند تراکنش‌های اضافی را در دفتر کل بلاک چین بررسی و تأیید کنند. اثبات تاریخچه (PoH) همچنین تأیید تراکنش را سرعت می بخشد.

در واقع، عملکرد “Solana” بر اساس دو پروتکل ترکیبی، یعنی Proof of Stake و Proof of History است. Proof of Stake الگوریتمی است که به بلاک چین اجازه می دهد تا اطلاعات بین شرکت کنندگان را حفظ کند. طبق این پروتکل، صاحبان ارزهای دیجیتال توکن های خود را با وام دهندگان به اشتراک می گذارند.

بستانکار کیست؟در واقع، اعتباردهنده رایانه ای است که نرم افزار بلاک چین را اجرا می کند، معادل یک استخراج کننده بلاک چین اثبات کار (PoW). این به این دلیل است که افزایش سهم نسبت به عرضه در گردش باعث افزایش امنیت و ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز می شود. شبکه سولانا به شرکت کنندگان پاداش می دهد.

تفاوت سولانا با سایر ارزهای دیجیتال

“Solana” مسیرها را با سایر بلوک ها از طریق گره ها به اشتراک می گذارد. برای کمک به بلاک چین، این گره ها باید در مورد تراکنش ها و یکپارچگی بلاک مورد نظر رأی دهند. آرای ارسال شده توسط گره ها به رهبر ارسال و جمع آوری می شود. در نهایت، آنها به بلاک چین ارسال می شوند.

در سایر بلاک چین ها، اعتبارسنجی از طریق اثبات سهام (PoS) انجام می شود. به این ترتیب بلوک بعدی تراکنش ها ایجاد می شود و به تمام گره ها تحویل داده می شود. اکنون این بلوک جدید باید توسط بقیه شبکه تایید شود. در اینجا، این مسئولیت هر گره است که این بلوک را در برابر دفتر کل تأیید کند. در نهایت، هر گره باید به طور جداگانه تعیین کند که آیا یک بلوک جدید قانونی است یا خیر. این روند تا زمانی ادامه می یابد که همه گره ها در مورد مشروعیت زنجیره به توافق برسند.

ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) بیش از یک دهه است که مورد بحث همه ارزهای دیجیتال بوده است. بنابراین، امروز بزرگترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال است. اما از سوی دیگر، توکن های کوچکتری مانند Solana نیز فعال هستند و بیت کوین را جذب می کنند. در سال 2021، سولانا سود 10970 درصدی را ثبت کرد که بسیار بالاتر از سود بیت کوین 57.6 درصدی بود. این تفاوت بین بیت کوین و سولانا است.

رقابت بین بیت کوین و «سولانا» شبیه سایر ارزهای دیجیتال نیست. به طور کلی، بیت کوین یک طلای دیجیتال یا پوشش تورمی در نظر گرفته می شود. اما سولانا یک ارز دیجیتال کاربردی برای تراکنش های کم هزینه و تراکنش های با سرعت بالا است. در حال حاضر با توجه به تفاوت بیت کوین و سولانا، پیش بینی می شود که سولانا در پایان سال 2022 از بیت کوین پیشی بگیرد.

راهنمای خرید سولانا

خرید ارز دیجیتال “SOL” به سختی همه ارزهای دیجیتال نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال صرافی باشید که در آن بتوانید ارز دیجیتال “SOL” را بفروشید. تنها دو راه برای خرید و فروش این ارز وجود دارد.

از کجا سولانا بخریم؟

در مرحله اول برای خرید ارز دیجیتال سولانا، عبارت خرید سولانا را در گوگل جستجو کنید. سپس با تعدادی صرافی آنلاین مواجه می شوید که امکان خرید این ارز وجود دارد. البته فراموش نکنید که همه این مبادلات معتبر نیستند و باید از صحت آنها اطمینان حاصل کنید. ما به شما صرافی بیت ارز را معرفی میکنیم.

دکمه بازگشت به بالا