اقتصادیفعالان کسب و کار

اندازه پارچه برای دامن تمام کلوش

دامن کلوش یکی از مدل های زیبای دامن است که هواداران بسیاری دارد. به علاوه انواع این نوع دامن در انواع متفاوتی از جمله کوتاه فانتزی، کلوش میدی و کلوش بلند دوخته می شوند که هر کدام به نوبه خود زیبا و شیک هستند. برای دوخت این نوع دامن اغلب از پارچه های ریون، کرپ، نخی، حریر، ساتن و حتی آهاردار استفاده می گردد.

حالت کلوش در خیاطی بسیار پرطرفدار است و به جز دامن می توان از آن برای آستین لباس نیز استفاده کرد. اگر شما هم از هواداران این نوع دامن هستید، می توانید خرید دامن زنانه از سایت کهن شاپ را داشته باشید. اگر هم تمایل به دوختن دامن دارید، با ما همراه باشید در این مطلب قصد داریم که شیوه دوخت انواع دامن کلوش را مرحله به مرحله آموزش دهیم. به طوری که حتی اگر خیاطی هم ننموده باشید به راحتی بتوانید این دامن را بدوزید و از به تن کردن آن لذت ببرید.

محاسبه مقدار پارچه مورد احتیاج

برای حساب کردن مقدار پارچه ای که احتیاج دارید، دور ریز را با قد دامن حساب می کنیم و متراژ پارچه را به دست می آوریم. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه نمایید، فرض کنید قد دامن 60 و اندازه دور کمر 66 باشد. یک سوم اندازه دور کمر را به دست آورد و حاصل را منهای 2 کنید، عدد نهایی 20 خواهد شد. سپس قد دامن را با آن جمع کنید، عدد نهایی 80 خواهد شد.

عدد به دست آمده را دو برابر کنید، پس 160 سانتیمتر برای دوخت دامن نیم کلوش پارچه احتیاج دارید. اگر دامن تمام کلوش باشد 80 را 4 برابر کنید و اگر یک کلوش باشد آن را یک برابر کنید.

الگوی دامن نیم کلوش |الگوی دامن نیم کلوش بلند

دوخت دامن تمام کلوش

یک ششم دور کمر را محاسبه کنید. پارچه را دولا نموده و از گوشه پارچه متر را قرار دهید و به صورت نیم دایره پیش بروید و علامت بزنید. برای صرفه جویی در پارچه بهتر است، دامن از پهلو درز بخورد و زیپ در این قسمت دوخته گردد. برای خوش فرم شدن گردی پایین دامن از گوشه بالایی متر را گذاشته و قد دامن را علامت می زنیم، از قلم نیاندازید مقدار دورریز را به قد دامن اضافه کنید.

دوخت دامن کلوش نامتقارن

این مدل یک دامن تمام کلوش نامتقارن می گردد که قد پشت دامن بیشتر از قد جلو آن است. برای این دامن نیز از الگوی تمام کلوش استفاده می کنیم، باید پایین دامن را در جلو و پشت کار مانند شکل طراحی کنیم.

دوخت دامن نیم کلوش

این مدل روی دولای پارچه برش می خورد. برای محاسبه مقدار پارچه مورد احتیاج این مدل یک سوم دور کمر را منهای 2 نموده و در فرمول قرار می دهیم. جلوی دامن روی دولای بسته پارچه است و یک درز در پشت آن برای زیپ وجود دارد. الگوی این دامن مانند تصویر زیر است.

دوخت دامن کلوش (یک کلوش)

از اسم این دامن معین است که روی یک لای پارچه برش می خورد. دور کمر را تقسیم بر 1/5 نموده و حاصل را منهای یک می کنیم. 3 سانتیمتر جای دکمه و دکمه خور اضافه می کنیم. سپس الگوی این دامن را مانند تصویر زیر بکشید.

دوخت دامن نیم کلوش پیلی دار

برای برش دامن نیم کلوش پیلی دار دور خط کمر و پایین دامن را با متر ایستاده اندازه بگیرید و به 4 قسمت مساوی تقسیم و هر قسمت را شماره گذاری کنید. روی یک کاغذ دیگر 32 سانتیمتر پیلی در نظر می گیریم برای قسمت های یک، 4 و 16 اندازه می زنیم.

دوخت دامن کلوش کش دوزی شده

اگر بخواهیم هر کدام از مدل های کلوش را به جای دوخت کمری و زیپ، کش دوزی کنیم باید برای کشیدن خط کمر به جای دور کمر، دور باسن را در محاسبه کنید تا فضایی بیشتری به کار داده گردد و بتوانید به راحتی دامن را کش دوزی کنید.

  • با متر ایستاده گودی کمر الگوی دامن را چک کنید اگر کمتر یا بیشتر از اندازه دور کمر بود از خط کشیده شده بالا یا پایین می رویم تا اندازه حقیقی به دست بیاید.
  • اگر لباس بالاتنه داشته باشد و قرار است دامن کلوش به آن دوخته گردد، دورتادور بالاتنه لباس را اندازه می زنیم و بعد تقسیم بندی دامن را انجام می دهیم تا دامن کلوش کاملا با لباس فیکش گردد.

نکات مهم دیگر در خصوص انتخاب نوع پارچه و برش آن برای دوخت دامن

نوع پارچه: هرنوع پارچه ی لختی که ریزش داشته باشه برای این دامن مناسبه.مثل کِرِپ، ریون و پارچه های نخی، پارچه های حاشیه دار و پُرز دار مناسب نیست. پارچه های نخی رو قبلا تو آب بندازید چون مقداری از قدش آب میره بعد شروع به برش زدن و دوخت کنید مقدار پارچه: 1قد دامن +60 سانت (برای افراد چاغ این مقدار دوبرابر است)

طریقه ی برش:

پارچه را یک لا پهن کرده. از طول و عرض پارچه 2سانت جای دوخت زیپ جدا میکنیم(قد زیپ 18سانت) فرمول به دست آوردن خط کمر؛ دور کمر÷3 -1×2 مقدار به دست اومده از فرمول و از سر زاویه ی پارچه از دوطرف طول و عرض با متر میایم پایین و علامت میزنیم و به صورت یک پرگار خط کمر و رسم میکنیم

*این فرمول برای دامنی هست که کمری جدا روش دوخته بشه.یعنی به صورت زیپ و دکمه اما اگر بخوایم کش بدوزیم به دور کمر به جای(-1) از (+5) استفاده میکنیم

*برای افرادی که شکم برجسته دارن و زیپ و دکمه برای دامن میخوان میشه به جای (-1) از (+2) استفاده کرد تا کمی گشاد تر بشه

قد دامن را از خط کمر به طرف پای دامن جدا میکنیم.به این صورت که قد دامن +مقداری که از زاویه پارچه رای خط کمر پایین اومدیم میکنیم و باز از راس زاویه قد رو هم اندازه میزنیم مثل پرگار. در خط کمر و پای دامن 1سانت هم جای دوخت در نظر میگیریم

 

معیارهای انتخاب پارچه مناسب دامن

در تمامی فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف، زنان از دامن به عنوان یک پوشش رایج و شیک استفاده می‌کنند. برای استفاده از این پوشش جذاب و تناسب آن با یک استایل شیک همواره باید ۴ معیار را به خاطر بسپارید.

این معیارها عبارتند از:

۱- کاربرد دامن

ابتدا بهتر است از خود این سوال را بپرسید:

این دامن را در چه مکانی استفاده خواهم کرد؟

در یک میهمانی رسمی و شیک و یا در یک دورهمی خانوادگی و حتی در منزل شخصی؟

طبیعی است که اگر قصد پوشیدن آن را در یک میهمانی شیک دارید، پارچه لوکس مخمل می‌تواند گزینه عالی باشد.

اگر دوست دارید در محیط خانه بپوشید، بهتر است از پارچه‌های نخی استفاده کنید.

۲- مدل دامن

مدل دامن مناسب عروسی. دامن‌های زنانه سبک‌های مختلفی همچون راسته، کلوش و خمره‌ای دارند. هر نوع پارچه در یک سبک جلوه‌ی بهتری دارد. بنابراین توجه و دقت به مدل پارچه، به شما در انتخاب پارچه متناسب، کمک خواهد کرد.

۳- زمان و فصل استفاده از دامن

بدترین زمان استفاده از پارچه ریون در فصل تابستان است زیرا به بدن می‌چسبد و موجب گرم‌شدن فرد می‌شود. در عوض استفاده از پارچه‌های خنک و سبکی همچون حریر در فصول سرد سال توصیه نمی‌شود. پس بهتر است ابتدا ویژگی‌های هر پارچه را بررسی کنید و سپس متناسب با فصل موردنظر، انتخاب خود را نهایی کنید.

۴- تناسب دامن با استایل

دامن به عنوان بخشی از پوشش یک خانم با انواع مختلفی از لباس‌ها مانند بلوز، تاپ، پیراهن اسپرت و غیره پوشیده می‌شود. پس برای برقراری تناسب در استایل کلی خود به رنگ و پارچه لباس‌های دیگر خود توجه کنید.

 

معرفی 3 نوع پارچه‌ دامنی

در ادامه به معرفی 3 مورد از انواع پارچه دامنی با کاربردها و ویژگی‌های گوناگون خواهیم پرداخت.

۱- فاستونی

پارچه فاستونی جزو پارچه های مناسب دامن. فاستونی، پارچه تقریبا محکم و نسبتا ضخیمی است. این پارچه از موادی همچون پشم و پلی‌استر تهیه می‌شود و کیفیت بسیار خوبی دارد. الیاف طبیعی و پشمی دیرتر چروک می‌شوند، وزن بیشتری دارند و بافت آن‌ها نرم‌تر از الیاف پلی‌استر است. رنگ‌ پارچه‌های فاستونی معمولاً تیره است.بیشتر انواع این پارچه‌ها ساده است و طرح بعضی از آن‌ها به راه راه‌های ساده یا چهارخانه‌هایی در ابعاد مختلف محدود می‌شود.

همین ویژگی‌ها پارچه فاستونی را به گزینه مناسبی برای دوخت لباس‌های رسمی و اداری تبدیل کرده‌اند. استفاده از این نوع پارچه در بین زنان و مردان مشترک است. در بین زنان بیش‌تر برای دوخت کت و دامن و در بین مردان بیشتر برای دوخت کت و شلوارها به کار می رود. فاستونی‌هایی که دارای درصد نخ بیش‌تری هستند، برای دوخت دامن زنانه کاملا مناسب‌اند. فاستونی خود چند نوع مختلف دارد که تفاوت آن‌ها در درصد نخ طبیعی یا مصنوعی است.

۲- کرپ

کرپ نوعی پارچه لخت، لطیف و کمی براق است که از الیاف متنوعی مانند پنبه، ابریشم، الیاف مصنوعی یا ترکیب آن‌ها ساخته می‌شود. یکی از رایج‌ترین پارچه‌هایی است که تنوع بالایی در مدل و رنگ دارد. تقریبا همه انواع کرپ‌ها در مقابل چروک شدن مقاومت بسیار بالایی دارند. شستشوی آن‌ها بسیار راحت است. کرپ انواع مختلفی دارد و تنوع آن‌ها به دلیل ویژگی‌هایی نظیر ضخامت، نوع بافت پارچه، وزن و رنگ است.

انواع پارچه کرپ عبارتند از: کرپ فلورانس، کرپ باربی، کرپ ژورژت، کرپ شیفون و کرپ حریر. بهترین و معروف‌ترین آن‌ها برای دوخت دامن، پارچه فلورانس است که در دوخت دامن استفاده می‌شود. انتخاب دامن‌هایی با کرپ‌های طرحدار در کنار نمونه‌های ساده، مطابق با هر سلیقه است. یکی از ویژگی‌های مثبت این پارچه، خوش دوخت بودن آن است که باعث می‌شود تا به خوبی در تن بنشیند.

۳- حریر

پارچه‌های حریر بسیار نازک و خنک هستند. از الیاف مصنوعی بافته می‌شوند و وزن کمی دارند. از طرح‌ها و رنگ‌های گوناگونی برخوردارند و به دلیل نازک بودن، اتوکشی بسیار حساسی دارند. این پارچه‌ها بدن‌نما هستند و معمولاً همراه با آستر همرنگ با پارچه حریر استفاده می‌شوند. همه دامن‌ها نیازی به آستر ندارند، اما اگر پارچه دامن شما مانند حریر نازک و ایستایی مناسبی نداشته باشد، باید از آسترکشی یا زیردامنی برای آن استفاده کنید. پارچه حریر انواع مختلفی دارد از جمله:حریر کریشه، حریر ژاکارد، حریر نخ، حریر ابریشم، حریر کریستال و حریر ژورژت.

دکمه بازگشت به بالا