اقتصادیفعالان کسب و کار

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یکی از علائمی است که به دلایل مختلف ایجاد می شود و معمولا در کودکان و افراد مسن بروز می کند. این علائم می تواند موقت یا دائمی باشد و می تواند در اثر بیماری یا آسیب به کف لگن ایجاد شود. برای اطلاع از علت و درمان این علائم، باید به متخصص زنان یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است هر یک از ما با آن مواجه شویم، بی اختیاری ادرار است. بی اختیاری ادرار می تواند در مردان و زنان رخ دهد. شاید فکر کنید که این مشکل فقط کودکان و نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، بی اختیاری ادرار برای این گروه سنی طبیعی است و ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در بزرگسالان باشد. اما چرا نمی توانیم ادرار را نگه داریم؟ برای درمان آن باید به کدام پزشک مراجعه کرد؟ چه بیماری هایی باعث بی اختیاری ادرار می شوند؟ اگر این سوالات شما را نگران می کند، این مقاله را بخوانید.

همچنین اگر بی اختیاری ادرار دارید می توانید به متخصص اورولوژی و در برخی موارد به متخصص زنان مراجعه کنید. می توانید از پزشک خود کمک بگیرید تا با پزشک مورد نظر خود در شهر محل سکونتتان وقت ملاقات بگیرید. از این وب سایت کمک بگیرید و با یک متخصص اورولوژی یا متخصص زنان مشاوره تلفنی بگیرید.

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار یا از دست دادن کنترل مثانه یک مشکل شایع و اغلب شرم آور است. شدت آن از نشت گهگاه مقدار کمی ادرار هنگام سرفه یا عطسه تا احساس فوریت برای ادرار کردن (آنقدر ناگهانی و شدید که تا رسیدن به حمام نمی‌توانید خود را کنترل کنید و فرصتی برای رفتن به دستشویی ندارید، متغیر است. ) . حمام). اگرچه بی اختیاری با افزایش سن افزایش می یابد، اما بی اختیاری ادرار بخشی اجتناب ناپذیر از افزایش سن نیست.

اگر بی اختیاری ادرار بر فعالیت های روزانه شما تأثیر گذاشته است، با پزشک خود مشورت کنید. در بسیاری از افراد، تغییرات ساده در شیوه زندگی یا درمان پزشکی می تواند ناراحتی را کاهش دهد یا بی اختیاری ادرار را متوقف کند. اکثر افراد گهگاهی از دست دادن کمی ادرار را تجربه می کنند و برخی دیگر ممکن است به طور مکرر مقادیر کمی تا متوسط ​​ادرار دفع کنند.

انواع ادرار چیست؟

انواع بی اختیاری شامل موارد زیر است:

بی اختیاری استرسی: انجام کاری که به مثانه فشار وارد می کند. فعالیت هایی مانند سرفه، عطسه، خندیدن، ورزش کردن یا بلند کردن اجسام سنگین.

بی اختیاری همراه با فوریت ادرار: میل ناگهانی و شدید برای ادرار کردن که منجر به اصرار غیرارادی می شود. حتی ممکن است در طول شب نیاز به ادرار مکرر داشته باشید. یک بیماری جزئی، مانند عفونت، یا یک بیماری جدی تر، مانند یک اختلال عصبی یا دیابت، می تواند منجر به سهل انگاری شود.

بی اختیاری ادرار: به دلیل تخلیه ناقص مثانه، ادرار مکرر یا مداوم دارید.

بی اختیاری عملکردی: یک اختلال جسمی یا روانی که مانع از رسیدن شما به توالت در زمان مناسب می شود. به عنوان مثال، اگر آرتروز شدید دارید، ممکن است نتوانید به سرعت دکمه های شلوار خود را باز کنید.

بی اختیاری همزمان: ابتلا به بیش از یک نوع بی اختیاری ادرار را بی اختیاری می گویند.

بی اختیاری ادرار یک بیماری نیست، بلکه علامتی است که می تواند ناشی از عادات روزانه، بیماری ها یا مشکلات جسمی باشد. معاینه کامل توسط پزشک می تواند به تعیین علت بی خوابی شما کمک کند.

علت بی اختیاری ادرار در زنان جوان، بزرگسالان و کودکان چیست؟

بی اختیاری ادرار علل مختلفی دارد. وقتی این مشکل در سنین بالاتر اتفاق می افتد طبیعی است، اما اگر در سنین پایین رخ دهد می تواند مشکل ساز شود. بنابراین باید اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید. مشکل این است که در بسیاری از موارد می توان از آن اجتناب کرد. بنابراین دانستن علل آن به هر گروه سنی برای درمان ریشه آن کمک می کند. در زیر به برخی از دلایل این مشکل اشاره می کنیم.

زنان جوان به دلایل مختلفی می توانند بی اختیاری ادرار را تجربه کنند. عضلات کف لگن برای جلوگیری از نشت ناخواسته ادرار وجود دارد. اگر این عضلات ضعیف شوند، فرد در نگه داشتن ادرار دچار مشکل می شود. دلایلی که می تواند باعث ایجاد این مشکل شود برخی از بیماری هایی است که در بالا به آنها اشاره کردیم، نخوردن گوشت و عدم جذب پروتئین کافی، ورزش نکردن، بارداری و زایمان.

بی اختیاری ادرار می تواند ناشی از شرایطی باشد که به راحتی قابل درمان هستند مانند:

علائم عفونت ادراری: عفونت می تواند باعث تحریک مثانه و ادرار شدید، فوری و گاهی غیرارادی شود.

یبوست: راست روده در نزدیکی مثانه قرار دارد و شامل بسیاری از اعصاب رایج است. این اعصاب به دلیل فشرده شدن و سفت شدن مدفوع در رکتوم فعال تر می شوند و تکرر ادرار افزایش می یابد.

علل بی اختیاری ادرار در مردان (علل بی اختیاری ادرار در مردان)

مردان به دلیل بیماری های مختلف مانند ام اس یا برخی عفونت ها ممکن است دچار بی اختیاری ادرار شوند. در برخی موارد، بزرگ شدن پروستات باعث این مشکل می شود. برای نظارت باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. اگر ناشی از یک بدخیمی مانند تومور یا سرطان باشد، باید قبل از بدتر شدن از آن پیشگیری کنید. گاهی اوقات بی اختیاری ادرار پس از برداشتن کاتتر یا بی اختیاری ادرار پس از جراحی پروستات نیز در برخی از روش ها رخ می دهد. اگر این فرآیند به مجرای ادرار آسیب برساند یا برای مدت طولانی استفاده شود. در این حالت هنگام بیرون کشیدن آن ممکن است بی اختیاری ادرار برای فرد اتفاق بیفتد.

عواملی که خطر بی اختیاری ادرار را افزایش می دهند عبارتند از:

جنسیت: بی اختیاری ادرار استرسی در زنان شایع تر است. بارداری، زایمان، یائسگی و آناتومی طبیعی زن این تفاوت را ایجاد می کند. با این حال، مردان مبتلا به مشکلات پروستات در معرض افزایش خطر بی اختیاری استرسی و بی اختیاری سرریز هستند.

سن: عضلات مثانه و مجرای ادرار با افزایش سن قدرت خود را از دست می دهند. تغییرات ناشی از افزایش سن باعث کاهش توانایی مثانه برای ذخیره ادرار و افزایش احتمال بی اختیاری ادرار می شود.

اضافه وزن: اضافه وزن فشار بیشتری بر مثانه و ماهیچه های اطراف آن وارد می کند، آنها را ضعیف می کند و باعث نشت ادرار هنگام سرفه یا عطسه می شود.

سیگار کشیدن: مصرف دخانیات خطر بی اختیاری ادرار را افزایش می دهد.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده دچار بی اختیاری ادرار به ویژه فوریت باشد، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است.

سایر بیماری ها: بیماری های عصبی یا علائم دیابت ممکن است خطر بی اختیاری ادرار را افزایش دهند.

دلایل بی اختیاری ادرار در بارداری چیست؟

بی اختیاری ادرار می تواند برای زنان رخ دهد و شرایط مرتبط با بارداری عبارتند از:

بارداری: تغییرات هورمونی و افزایش وزن جنین می تواند باعث بی اختیاری استرسی شود.

زایمان: زایمان طبیعی می تواند ماهیچه های کنترل کننده مثانه را ضعیف کند، به اعصاب و ماهیچه هایی که از مثانه حمایت می کنند آسیب برساند و احتمالاً باعث پارگی مثانه شود. با بثورات، مثانه، رحم، مقعد و روده کوچک از موقعیت خود پایین می آیند و از واژن خارج می شوند. این بحران می تواند با بی اختیاری همراه باشد.

علل بی اختیاری ادرار در کودکان زیر 3 سال یا بی اختیاری ادرار در نوجوانان

کودکان زیر 6 سال اغلب از شب ادراری و بی اختیاری ادرار رنج می برند. شب ادراری در کودکان تا سنین بالاتر می تواند طبیعی باشد. اما پس از آن در صورت ادامه، باید بررسی های لازم انجام شود. برخی از بیماری ها می توانند باعث بی اختیاری ادرار در کودکان شوند. این علامت باید توسط متخصص اطفال بررسی شود. در نوجوانان، این بیماری ناشی از بیماری های خودایمنی است که در اوایل شروع شده یا به دلیل خودارضایی شبانه در هنگام خواب که با ادرار اشتباه گرفته می شود. گاهی ممکن است عضلات کف لگن بسیار ضعیف شده و این مشکل پیش بیاید.

برخی نوشیدنی ها، غذاها و داروها می توانند به عنوان دیورتیک برای تحریک روده و افزایش ادرار عمل کنند، از جمله:

الکل

کافئین

نوشیدنی های الکلی و آب گازدار

شیرین کننده های مصنوعی

شکلات

فلفل تند

غذاهای پر از ادویه، شکر یا اسید، میوه ها به ویژه مرکبات

داروهای قلب و فشار خون، آرام بخش ها، شل کننده های عضلانی

مقدار زیادی ویتامین C

علت بی اختیاری دائمی ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار همچنین می تواند یک مشکل مزمن ناشی از تغییرات یا مشکلات فیزیکی زمینه ای باشد. شامل:

سن: افزایش سن ماهیچه های مثانه می تواند توانایی مثانه برای نگه داشتن ادرار را کاهش دهد. انقباضات غیر ارادی مثانه نیز با افزایش سن افزایش می یابد.

یائسگی: پس از یائسگی، تولید استروژن در زنان کاهش می یابد. استروژن هورمونی است که از سلامت مثانه و ادرار حمایت می کند. آسیب به این اعصاب می تواند منجر به بی اختیاری ادرار شود.

یکی از دلایل اصلی بی اختیاری ادرار افتادگی مثانه است. این مشکل می تواند ناشی از ضعف عضلات کف لگن یا در نتیجه زایمان و بارداری باشد.

چگونه علت بی اختیاری ادرار را تشخیص دهیم؟

تعیین نوع بی اختیاری ادرار اغلب به پزشک در تشخیص نوع بی اختیاری و تعیین دوره درمان کمک می کند. پس از بررسی تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی، یک حرکت ساده مانند سرفه برای نشان دادن بی ثباتی انجام می شود و آزمایشات زیر تجویز می شود:

آزمایش ادرار: نمونه ادرار برای بررسی علائم عفونت، خون یا سایر ناهنجاری ها گرفته می شود.

ثبت اطلاعات مثانه: برای چند روز، داده هایی از جمله میزان آب مصرف شده، زمان دفع ادرار، میزان ادرار تولید شده، فوریت ادرار و تعداد دفعات بی اختیاری ثبت می شود.

اندازه گیری ادرار باقیمانده: برای اندازه گیری حجم ادرار در یک ظرف مخصوص اندازه گیری ادرار. سپس پزشک حجم ادرار باقیمانده در مثانه را با استفاده از کاتتر یا سونوگرافی اندازه گیری می کند. حجم ادرار باقی مانده در مثانه ممکن است نشان دهنده انسداد دستگاه ادراری یا مشکل در اعصاب یا ماهیچه های مثانه باشد.

چه غذاهایی می توانند عفونت ادراری را درمان کنند؟

شاید از خود بپرسید آیا می توانم با تغییر رژیم غذایی و تغذیه ام بی اختیاری ادرار را اصلاح کنم؟ پاسخ قطعا خیر است! اما بی اختیاری ادرار را می توان با خوردن برخی غذاها و مصرف برخی داروها درمان کرد. در زیر به چند مورد مکرر و شناخته شده می پردازیم.

قرص بی اختیاری برای سالمندان؟

داروهای مورد استفاده برای درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان عبارتند از:

تولترودین

اکسی بوتینین

وزیر

اورانوسین

دی سیکلومین

سولیفناسین

میرابگرون

آیا می توان بی اختیاری ادرار را با سیاه دانه درمان کرد؟

گفته می شود استفاده از سیاه دانه های له شده در یک لیوان شیر می تواند بی اختیاری ادرار را بهبود بخشد و این علامت را بهتر کند. استفاده از این درمان گیاهی تا یک هفته می تواند موثر باشد.

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان و مردان چیست؟

درمان بی اختیاری ادرار به نوع بی اختیاری، شدت آن و علت آن بستگی دارد. پشتیبانی مشترک ممکن است مورد نیاز باشد. اگر یک مشکل جدی باعث علائم شما شود، پزشک ابتدا بیماری را درمان می کند.

الگوهای رفتاری

تمرین مثانه: تاخیر در دفع ادرار پس از احساس میل به ادرار کردن. ابتدا، از زمانی که احساس می‌کنید میل به غش دارید، به مدت 10 دقیقه خود را در خود نگه دارید. هدف افزایش زمان بین بازدید از توالت به 2.5 تا 3.5 ساعت است.

عضلات کف لگن خود را با تمرینات کگل تقویت کنید. ویدیوهای تمرینات کگل برای بی اختیاری را در یوتیوب و دستگاه های مختلف تماشا کنید. می تواند به شما کمک کند ورزش درست انجام دهید.

ادرار کردن در 2 مرحله: کمک به تخلیه کامل مثانه برای جلوگیری از جریان ادرار. دفع ادرار در 2 مرحله یعنی بعد از یک بار ادرار کردن، چند دقیقه صبر کنید و دوباره سعی کنید ادرار کنید. به جای اینکه منتظر بمانید تا احساس می کنید میل به ادرار کردن دارید، هر 2 تا 4 ساعت یکبار به دستشویی بروید.

مصرف مایعات و رژیم غذایی را کنترل کنید: کاهش یا حذف الکل، کافئین یا غذاهای اسیدی و همچنین کاهش مصرف مایعات، کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی می تواند مشکل را کاهش داده و کنترل مثانه را بازگرداند.

درمان قطعی بی اختیاری ادرار در مردان و زنان چیست؟

درمان قطعی بی اختیاری ادرار به علت آن بستگی دارد. اگر علت بی اختیاری ادرار یک بیماری باشد، با درمان آن بیماری می توان علامت آن را برطرف کرد. اما اگر علت بی اختیاری ادرار ضعف عضلانی باشد با تقویت عضلات می توان این مشکل را درمان کرد. علاوه بر این، اگر افتادگی مثانه باعث این علامت شود، جراحی ممکن است آخرین راه حل باشد.

عوارض بی اختیاری ادرار

عوارض بی اختیاری ادرار مزمن عبارتند از:

مشکلات پوستی: بثورات، عفونت‌های پوستی و زخم‌های پوستی می‌توانند در مناطقی که دائماً مرطوب هستند ایجاد شوند.

عفونت دستگاه ادراری: بی اختیاری ادرار خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهد.

تأثیر بر زندگی شخصی: بی اختیاری ادرار می تواند بر روابط اجتماعی، کاری و شخصی فرد تأثیر بگذارد.

آیا می توان از بی اختیاری ادرار جلوگیری کرد؟

بی اختیاری ادرار همیشه قابل پیشگیری نیست. موارد زیر را برای کاهش احتمال عفونت انجام دهید:

وزن سالم را حفظ کنید.

تمرینات کف لگن یا کگل را تمرین کنید

از محرک های مثانه مانند کافئین، الکل و غذاهای اسیدی خودداری کنید

مصرف بیشتر غذاهای غنی از فیبر می تواند از یبوست (یکی از علل بی اختیاری ادرار) جلوگیری کند.

سیگار نکش

دکمه بازگشت به بالا